Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Pauzestand probleem Linux Mint 13 Xcfe 64-bit; normaal niet in recovery mode wel  (gelezen 2072 keer)

Offline wowo

  • Lid
Als ik de pauzestand uitprobeer in Linux Mint 13 Xcfe 64-bit, gaat de laptop (Hp Pavilion DV5000) weliswaar in de pauzestand maar hij komt er vervolgens niet meer uit.

Als ik echter deze Linux mint opstart in de Linux Mint recovery mode werkt wel alles naar behoren !

Als het in de recovery mode wel goed gaat dan moet het toch ook mogelijk zijn dit voor mekaar te krijgen tijdens het normale opstarten ????

(De pauzestand is best wel belangrijk voor degene waarvoor ik de laptop in orde aan het maken ben.)

Als bijlage heb ik het hardware overzicht toegevoegd.
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Als .odt is het slecht leesbaar. Lever eens een html-bestand aan:
sudo lshw -html > apparatuuroverzicht.html
Als je 'm vervolgens inpakt tot .tar.gz-archiefbestandje, dan slikt dit forum 'm als bijlage bij je antwoordbericht.

Offline wowo

  • Lid
Hierbij het hardware overzicht in html formaat.
(ik denk overigens dat pauzeproblemen veelal ontstaan door videokaart zaken)
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Kijk eens op de webstek van HP, of er een BIOS-update beschikbaar is voor deze machine. Zo ja, pas hem toe.

Dit soort problemen wordt vaak opgelost door een BIOS-update.

Offline wowo

  • Lid
Toch lijkt mij dit niet aan de BIOS te liggen want waarom zou hij anders in de recovery mode geen problemen geven met de pauzestand? Als ik namelijk in de recovery mode klik op resume normal gaat het gewoon goed.

Ik heb verder op de hp site gekeken of ik een BIOS update kon vinden maar ik kan daar alleen nieuwere BIOS vinden voor DV5002EA en dat lijkt mij dus niet goed.

Pavilion DV5000
Systembord id: 30AE
Processor: AMD Turion 64
Bios Versie: F.33


Via de obscure sites zie ik dat er recentere versies zijn bv F.54 Windows XP/Vista x32 driver. Maar ik heb er Linux Mint 64 bit naast Windows XP 32 op gezet en dat heeft toch niks met de BIOS te maken ?

Wie kan er misschien toch nog een betrouwbare BIOS vinden? (liefst dus van de fabrikant)
« Laatst bewerkt op: 2014/04/03, 19:32:20 door wowo »
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline wowo

  • Lid
Heb na lang zoeken (niet te vinden op de Nederlandse site maar wel op de Amerikaanse) een bios update gevonden. Het bleek namelijk dat je met het serie nummer (productnummer) moest werken.
Het s/n EZ151EA#ABH verwees naar het product dv5120eu waarvoor bios updates beschikbaar zijn.

Het is echter een winflash die uitgevoerd moet worden in Windows XP.

Nu weer wat moed verzamelen om verder te gaan.
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline wowo

  • Lid
Het bestand wat ik heb gevonden kon helaas niet door archiefbeheer uitgepakt worden:
"Het laden van het archief is mislukt.
End-of-central-directory signature not found.  Either this file is not
  a zipfile, or it constitutes one disk of a multi-part archive.  In the
  latter case the central directory and zipfile comment will be found on
  the last disk(s) of this archive."

Ik zal de flash dus binnen Windows XP moeten doen.

Kan dit echter zomaar zonder problemen omdat ik de dualboot met Linux Mint al gerealiseerd heb ??
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Ik zal de flash dus binnen Windows XP moeten doen.

Kan dit echter zomaar zonder problemen omdat ik de dualboot met Linux Mint al gerealiseerd heb ??
Ja. Tweevoudige opstart maakt hiervoor niet uit.  :)

Offline wowo

  • Lid
Bedankt.
Als ik het resolutie probleem heb opgelost (zie ander draadje) zal ik eraan beginnen als ik er nog tijd voor heb.
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline wowo

  • Lid
Ben eerst voor de zekerheid met Clonezilla een image aan het maken.

Clonezilla liep natuurlijk ook vast op de wireless card. :(

Maar toen kwam ik op het lumineuze idee om eerste in Windows XP (Of Linux Mint) hardware matig met de knop op de laptop de wireless card uit te schakelen.

En ... tada: Clonezilla startte gewoon op.  :D
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline wowo

  • Lid
Heb Bios geupdated zonder problemen echter het heeft niets geholpen:
Bij normaal opstarten gaat de laptop weliswaar in de pauzestand maar komt er niet meer uit.

Het gekke blijft dat als ik opstart in de recoverymode en vervolgens op resume klik, de pauzestand wel gewoon goed functioneert.

Wat mij wel opvalt is dat als Linux Mint in de recovery mode in de pauzestand gaat, er een flikkering van het scherm is. Bij de "nomale modus"gebeurt dit niet

Iemand nog een idee ?
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline wowo

  • Lid
Pauzestand werkt nu ook in de "normale" Linux Mint modus.
Bios updaten had niet geholpen (maar kon natuurlijk ook geen kwaad) maar nadat ik de juiste video-driver werkend heb gekregen (zie ander draadje:  Linux Mint 13 Xfce andere resolutie mogelijk ? http://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=83955.msg908233#msg908233), werkt alles vlekkeloos.

Weer een nieuwe (weliswaar oude) tevreden Linux "klant" erbij.
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS