Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: grafische vormgeving / 2d creatieve producten op Linux  (gelezen 4996 keer)

Re: grafische vormgeving / 2d creatieve producten op Linux
« Reactie #25 Gepost op: 2019/01/15, 14:06:33 »
Als geld geen rol zou spelen, had ik waarschijnlijk al lang een tablet gekocht met een scherm om direct op te tekenen. Het indirecte van de bamboo die ik heb, maakt toch dat je niet helemaal lekker kunt doen wat je wilt. Voorlopig zweer ik bij handwerk en een goede scanner ;) Zo is de "bitmap overtrekken" functie in inkscape heel mooi voor het handwerk in oi-inkt.

Geld speelt geen rol. Creativiteit en inventiviteit zijn veel belangrijker dan het dingetje om mee te tekenen. Ook met het goedkoopste potlood kun je een mooie tekening maken. En inscannen is ook een goede optie, dat geeft weer andere resultaten.

Ik werk fijn met een Bamboe tekentablet en het heeft twee weken geduurd voordat mijn handen eraan gewend waren.
Dat gebruik ik voor werken waarbij de lijndikte niet meespeelt. Een gewone getekende lijn in Inkscape is namelijk overal even dik.
Trek je over met de functie bitmap overtrekken, dan krijg je een vecortekening waarbij de paden om je tekening heen lopen. Kunt u me nog volgen?

Nu heeft Inkscape de fantastische plugin centerline trace , die prima werkt onder Linux, om die lijnen over het midden van je lijnen te trekken.
Dat is dus heel geschikt voor ingescande lijntekeningen. Werkelijk een juweel van een plugin, waarmee Inkscape meteen volwassener is geworden.
https://github.com/fablabnbg/inkscape-centerline-trace/releases

En of ik u kan volgen: die bitmap overtrekken, heb ik al veelvuldig gebruikt. Die centerline trace zal ik ook eens naar gaan kijken.

In principe zeg ik: "Als je met meuk niet kan tekenen, kan je het met duur spul ook niet." Daar zitten echter grenzen aan. Van een setje veel te hard brandhout van de action wordt je echt niet blij :) Laat ik niet te ver uitweiden over kleurpotloden aangezien dit topic over 2d ontwerpen in Linux gaat en dit hele forum over Ubuntu. Wel een erg leuk onderwerp......
« Laatst bewerkt op: 2019/01/15, 19:51:27 door ZijneBalorigheid »
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: grafische vormgeving / 2d creatieve producten op Linux
« Reactie #26 Gepost op: 2019/01/17, 10:01:55 »
Hoi Bal,

Citaat
In principe zeg ik: "Als je met meuk niet kan tekenen, kan je het met duur spul ook niet." Daar zitten echter grenzen aan. Van een setje veel te hard brandhout van de action wordt je echt niet blij :) Laat ik niet te ver uitweiden over kleurpotloden aangezien dit topic over 2d ontwerpen in Linux gaat en dit hele forum over Ubuntu. Wel een erg leuk onderwerp......

Mooie tekst en eerlijk gezegd ben ik wel geïnteresseerd in wat jij kan vertellen van kleurpotloden.

Ik behoor tot dat deel van de mensheid dat echt niet kan tekenen. Maar ik kan wel aardig uit de voeten met MyPaint en een tekentablet zoals die "Bamboe" van Kirstie. Ik vind dat heerlijk. Nou voelde ik me daarbij enigszins als een bedrieger, tot diezelfde Kirstie (die dus een echte kunstenares is) me vertelde wat kunstenaars zoals die beroemde Vermeer, waarvan de nodige werken in beroemde musea hangen, aan hulpmiddelen gebruikten. Vanaf het eerste moment dat optische hulpmiddelen beschikbaar kwamen. Tjeeee! Alleen al het verhaal van Kirstie is de moeite waard.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: grafische vormgeving / 2d creatieve producten op Linux
« Reactie #27 Gepost op: 2019/01/17, 12:52:36 »
Hoi Bal,

Citaat
In principe zeg ik: "Als je met meuk niet kan tekenen, kan je het met duur spul ook niet." Daar zitten echter grenzen aan. Van een setje veel te hard brandhout van de action wordt je echt niet blij :) Laat ik niet te ver uitweiden over kleurpotloden aangezien dit topic over 2d ontwerpen in Linux gaat en dit hele forum over Ubuntu. Wel een erg leuk onderwerp......

Mooie tekst en eerlijk gezegd ben ik wel geïnteresseerd in wat jij kan vertellen van kleurpotloden.

Ik behoor tot dat deel van de mensheid dat echt niet kan tekenen. Maar ik kan wel aardig uit de voeten met MyPaint en een tekentablet zoals die "Bamboe" van Kirstie. Ik vind dat heerlijk. Nou voelde ik me daarbij enigszins als een bedrieger, tot diezelfde Kirstie (die dus een echte kunstenares is) me vertelde wat kunstenaars zoals die beroemde Vermeer, waarvan de nodige werken in beroemde musea hangen, aan hulpmiddelen gebruikten. Vanaf het eerste moment dat optische hulpmiddelen beschikbaar kwamen. Tjeeee! Alleen al het verhaal van Kirstie is de moeite waard.

groet,

Just

Nou vooruit dan toch maar wel op verzoek ;) : Over kleurpotloden valt heel veel te vertellen. Vooral de laatste jaren zijn er heel ontwikkelingen in hoe het grafiet en de pigmenten worden bewerkt waardoor een goed/professioneel potlood een veel intensere kleurafgifte krijgt dan voorheen mogelijk was. Hoewel kleurpotloden van zeer goede kwaliteit op zich al best lang bestaan. De laatste tijd zie je veel meer variatie in kleurpotloden voor specifieke doeleinden/effecten. Vroeger had je aquarelpotloden, die bestaan nog steeds. Ik werk veel met water verwasbare potloden waarbij het resultaat bijvoorbeeld een hele intense en watervaste kleurlaag is waar je vervolgens ook weer met "conventionele" kleurpotloden overheen zou kunnen. Ander voorbeeld is een variant op het klassieke "grijze" potlood in verschillende zachtheden ook wel: het grafietpotlood genoemd. Erg leuk is grafiet met een kleurtintje er in. Heel handig voor wazige achtergrondpartijen in een tekening of gewoon voor een wat vale sfeer in je werk of?....verzin het maar. Mogelijkheden genoeg...

Nu ik toch bezig ben, ga ik ook een klein beetje opscheppen...klein beetje maar ;) :  velen heb ik horen roepen dat ze niet konden tekenen. Moeders die heel stellig zeiden: "mijn kind is niet creatief". "Mevrouw, dat zullen we nog wel eens zien," reageer ik meestal met een glimlach. Dan herhaalt de moeder of vader in kwestie het nog enkele malen: "maar mijn kind is echt niet creatief". Mijn reactie blijft hetzelfde. En elk jaar weer krijg ik het voor elkaar dat kinders zich over zichzelf verbazen. Mooi heh ? :)

Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: grafische vormgeving / 2d creatieve producten op Linux
« Reactie #28 Gepost op: 2019/01/17, 14:26:43 »
Hai zijne Balorigheid,
Heb je zelf ook iets te showen, met OpenSource programma's gemaakt?
Ik word nu wel nieuwschierig..

Kinderen zijn van nature creatief. Helaas wordt dat allemaal afgeleerd naarmate een mens ouder wordt :-(
Geef je les in tekenen?
Ken je Inkscape al? Vectortekenprogramma. Mijn cursus: 
https://cursusinkscape.nl

Re: grafische vormgeving / 2d creatieve producten op Linux
« Reactie #29 Gepost op: 2019/01/17, 14:35:59 »
Ik heb enkele jaren geleden het logo van onze Videoclub gemaakt met Inkscape, heel simpel en niet moeilijk  ;) :
https://www.youtube.com/watch?v=Y0Ik_YpVWyc
Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website http://home.scarlet.be/jefdamen/Ubuntu.html
Mijn YouTube kanaal:http://www.youtube.com/user/asilnevs
https://jefdamen.wordpress.com/
We are spiritual beings having a human experience

Re: grafische vormgeving / 2d creatieve producten op Linux
« Reactie #30 Gepost op: 2019/01/17, 14:52:32 »
Hai zijne Balorigheid,
Heb je zelf ook iets te showen, met OpenSource programma's gemaakt?
Ik word nu wel nieuwschierig..

Kinderen zijn van nature creatief. Helaas wordt dat allemaal afgeleerd naarmate een mens ouder wordt :-(
Geef je les in tekenen?

Voortgezet onderwijs. Leuke doelgroep. Dat afleren is helaas. Echter is het ook niet helemaal onlogisch. Op een bepaald punt in de ontwikkeling komt het besef dat de mogelijkheid bestaat om dingen te tekenen: "die ergens op lijken", daaruit voortvloeiend komt de veronderstelling opzetten: "wat ik maak, moet ergens op lijken."  Puur vanuit expressie en creativiteit bezien, hoeft dat helemaal niet.  Daarbij lukt dat natuurlijk niet zomaar en het gevolg is dat een kind het opgeeft en veronderstelt niet te kunnen tekenen of niet creatief te zijn. Als daar geen goede begeleiding op zit, heb ik het nodige werk om dat later alsog recht te trekken ;) Er is nog wel veel meer over te zeggen dat weer te maken heeft met hoe creativiteit werkt en hoe een mens leert etc etc.

Ik heb wel de nodige dingen die ik zou kunnen showen alleen niet zo 123 digitaal hier bij de hand. Voornamelijk handwerk dat vervolgens is gedigitaliseerd en bewerkt. Er gaat binnenkort wel een site online...ik sein u in.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: grafische vormgeving / 2d creatieve producten op Linux
« Reactie #31 Gepost op: 2019/01/17, 14:54:57 »
Ik heb enkele jaren geleden het logo van onze Videoclub gemaakt met Inkscape, heel simpel en niet moeilijk  ;) :
https://www.youtube.com/watch?v=Y0Ik_YpVWyc

Een duidelijk communicerend beeld, wat wil je nog meer ? :)
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: grafische vormgeving / 2d creatieve producten op Linux
« Reactie #32 Gepost op: 2019/01/17, 15:16:20 »
Ik kwam dit pas opgestarte Kickstarter project tegen voor een UX/UI Design app voor Linux.
Ziet er wel veelbelovend uit.
https://www.kickstarter.com/projects/alecaddd/akira-the-linux-design-tool
Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website http://home.scarlet.be/jefdamen/Ubuntu.html
Mijn YouTube kanaal:http://www.youtube.com/user/asilnevs
https://jefdamen.wordpress.com/
We are spiritual beings having a human experience

Re: grafische vormgeving / 2d creatieve producten op Linux
« Reactie #33 Gepost op: 2019/01/17, 15:48:46 »
Ik heb wel de nodige dingen die ik zou kunnen showen alleen niet zo 123 digitaal hier bij de hand. Voornamelijk handwerk dat vervolgens is gedigitaliseerd en bewerkt. Er gaat binnenkort wel een site online...ik sein u in.

Handwerk dat is gedigitaliseerd... Leuke omschrijving geef je van je eigen werk. Dat is toch fantastisch dat dat kan met open source software?
Ik beschouw mijn digitale werk ook als handwerk. De computer en de software zijn een instrument. Er zitten altijd veel tijd en handelingen in het afwerken om kwaliteit te krijgen.
Interessant is dat mensen vaak denken dat er een soort kaboutertjes in een pc zitten, die het creatieve werk overnemen. Als ik dan zeg dat ik iets op de pc hebt gemaakt, dan zie ik ze denken: "Maar dat is niet echt! Valsspelen! Foei foei!"  :laugh:
Het is een van de mogelijkheden in een creatief proces. Net als fotografie, projectie en oostindische inkt daarbij kunnen horen.
Ken je Inkscape al? Vectortekenprogramma. Mijn cursus: 
https://cursusinkscape.nl

Re: grafische vormgeving / 2d creatieve producten op Linux
« Reactie #34 Gepost op: 2019/01/17, 16:03:28 »
Kinderen zijn van nature creatief. Helaas wordt dat allemaal afgeleerd naarmate een mens ouder wordt :-(
Dat kun je er gewoon in houden hoor Kirstie. Dat gaat prima.
Allereerst gewoon thuis, prive. Met 'klussen' zoals maken en repareren van spullen. Pimpen van spullen. En bijvoorbeeld met muziek. Fotograferen is altijd leuk en lekker laagdrempelig (en dan niet de standaard vakantiefoto's).
Creativiteit kan zelfs ook buiten kunst toegepast worden en voor resultaten zorgen.

Creativiteit is leuk. Goed voor persoonlijke ontwikkeling. Nooit afleren. Stimuleren!
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: grafische vormgeving / 2d creatieve producten op Linux
« Reactie #35 Gepost op: 2019/01/17, 16:55:50 »
Ik heb wel de nodige dingen die ik zou kunnen showen alleen niet zo 123 digitaal hier bij de hand. Voornamelijk handwerk dat vervolgens is gedigitaliseerd en bewerkt. Er gaat binnenkort wel een site online...ik sein u in.

Handwerk dat is gedigitaliseerd... Leuke omschrijving geef je van je eigen werk. Dat is toch fantastisch dat dat kan met open source software?
Ik beschouw mijn digitale werk ook als handwerk. De computer en de software zijn een instrument. Er zitten altijd veel tijd en handelingen in het afwerken om kwaliteit te krijgen.
Interessant is dat mensen vaak denken dat er een soort kaboutertjes in een pc zitten, die het creatieve werk overnemen. Als ik dan zeg dat ik iets op de pc hebt gemaakt, dan zie ik ze denken: "Maar dat is niet echt! Valsspelen! Foei foei!"  :laugh:
Het is een van de mogelijkheden in een creatief proces. Net als fotografie, projectie en oostindische inkt daarbij kunnen horen.

De kaboutertjes in de pc heb ik zo nog niet over nagedacht. Al houd ik liever wel mijn definitie van handwerk aan ;) Digitaal werk is wel net zo echt. Je past weliswaar functies toe die in het stuk software zitten edoch jij bent daar creatief mee dus die mensen die zo denken, snap ik alvast niet...
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: grafische vormgeving / 2d creatieve producten op Linux
« Reactie #36 Gepost op: 2019/01/17, 17:49:04 »
De kaboutertjes in de pc heb ik zo nog niet over nagedacht. Al houd ik liever wel mijn definitie van handwerk aan ;) Digitaal werk is wel net zo echt. Je past weliswaar functies toe die in het stuk software zitten edoch jij bent daar creatief mee dus die mensen die zo denken, snap ik alvast niet...
Dat is mijn plezier in het werken met MyPaint en dat Wacom tekentablet. Dan kan ik van vrijheden en indrukken gebruikmaken. Dan kan ik een impressie creeren en dat is heerlijk.

Net de voorpagina van de krant de Sun uit Engeland zitten bekijken over die Brexit. Dead as a dodo en Brextinct met die knallende opmaak die we van de Sun kennen. OK, zo zou ik het zelf niet snel doen. Maar om het te bekijken is een genot.



Om het te maken heeft Linux alles in huis wat nodig is. GIMP, Inkscape, Scribus.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: grafische vormgeving / 2d creatieve producten op Linux
« Reactie #37 Gepost op: 2019/01/18, 08:33:01 »
De kaboutertjes in de pc heb ik zo nog niet over nagedacht. Al houd ik liever wel mijn definitie van handwerk aan ;) Digitaal werk is wel net zo echt. Je past weliswaar functies toe die in het stuk software zitten edoch jij bent daar creatief mee dus die mensen die zo denken, snap ik alvast niet...
Dat is mijn plezier in het werken met MyPaint en dat Wacom tekentablet. Dan kan ik van vrijheden en indrukken gebruikmaken. Dan kan ik een impressie creeren en dat is heerlijk.

Net de voorpagina van de krant de Sun uit Engeland zitten bekijken over die Brexit. Dead as a dodo en Brextinct met die knallende opmaak die we van de Sun kennen. OK, zo zou ik het zelf niet snel doen. Maar om het te bekijken is een genot.



Om het te maken heeft Linux alles in huis wat nodig is. GIMP, Inkscape, Scribus.

groet,

Just

....MyPaint, Xara, Krita .... ;)
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.