Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Service menu dolphin  (gelezen 685 keer)

Offline satshow

  • Lid
Service menu dolphin
« Gepost op: 2017/04/22, 16:06:04 »
Ik heb zojuist KDE Mint 18.1 geinstalleerd. Ik mis onder dolphin de mogeljkheid om ook met rootrechten te werken via het servicemenu. Iemand een idee hoe dat werkend te krijgen?

Offline MKe

  • Lid
Re: Service menu dolphin
« Reactie #1 Gepost op: 2017/04/23, 12:33:20 »
Waarom zou je met rootrechten in Dolphin (of wat voor ander filemanager dan ook) willen werken? Volgens mij levert dat meer problemen op dan dat het oplost?

Maar je zou in de commandline gewoon sudo dolphin kunnen doen.

edit: in Manjaro KDE kun je de optie "Root action" krijgen in het popup menu, geen idee of dat in Mint ook werkt.
« Laatst bewerkt op: 2017/04/23, 12:37:01 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/

Offline satshow

  • Lid
Re: Service menu dolphin
« Reactie #2 Gepost op: 2017/04/23, 18:58:49 »
Ik heb het net dit bestand werkend gekregen, de naam hierboven "root action" heeft me op het goede spoor gezet. Ik werk al jaren met de rootactions in dolphin. Werkt prima indien ik het nodig heb.

Offline MKe

  • Lid
Re: Service menu dolphin
« Reactie #3 Gepost op: 2017/04/23, 20:01:40 »
Maar wat ben je precies aan het doen? Het is echt een heel slecht idee om X programma's met root rechten te gebruiken. De beveiliging in X is zeg maar niet aanwezig.

Offline satshow

  • Lid
Re: Service menu dolphin
« Reactie #4 Gepost op: 2017/04/24, 19:57:47 »
Ik gebruik dit voor zaken waar ik rootrechten voor nodig heb zoals bv iets verwijderen, moet evengoed mijn wachtwoord intypen als ik dit wil gebruiken. Gebruik het al een poos en nog nooit problemen mee gehad.
Gebruik het alleen maar in dolphin.

Offline MKe

  • Lid
Re: Service menu dolphin
« Reactie #5 Gepost op: 2017/04/24, 20:15:03 »
Rootrechten in een grafisch programma is een serieuze veiligheidslek. Meestal is het beter om dingen te verwijderen via de commandline. Maar ik snap dat dit niet voor iedereen is weggelegd.

Offline satshow

  • Lid
Re: Service menu dolphin
« Reactie #6 Gepost op: 2017/04/24, 20:27:31 »
Ja die commando's ken ik niet allemaal.