Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Firefox laten browsen in bestandsbeheer  (gelezen 1384 keer)

Firefox laten browsen in bestandsbeheer
« Gepost op: 2007/11/03, 13:14:34 »
Ik heb een aantal HTML-bestanden met Java-applets, die bedoeld zijn om uit te voeren in een browser.  Firefox doet dit perfect, maar om van applet te veranderen moet ik telkens langs bestandsbeheer.  Dat is nu wel niet zo lastig, maar ik zou graag een tweede venster in FF hebben waarin de inhoud van de betreffende mappen wordt weergegeven.  Maar dan wel "automatisch": als ik op een ander moment bestanden toevoeg of verwijder, moet de volgende keer als ik FF open voor die toepassing de nieuwe lijst verschijnen. Het gaat om één hoofdmap, met vier ondermappen die eventueel later nog onderverdeeld kunnen worden in minstens twee, waarschijnlijk véél mapjes.
Ik kan wel een index.html bestand aanmaken en daarin al die bestandsnamen vermelden, maar dan wordt dit niet automatisch aangepast.  Kan er iemand mij een aanwijzing geven hoe ik daar aan begin ?
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline tabasco

  • Lid
Firefox laten browsen in bestandsbeheer
« Reactie #1 Gepost op: 2007/11/03, 13:18:32 »
Ik weet niet of ik je helemaal goed begrijp, maar is het niet mogelijk om je bestanden te benaderen via FTP?

Firefox laten browsen in bestandsbeheer
« Reactie #2 Gepost op: 2007/11/03, 13:29:47 »
Dank voor je antwoord, maar ik denk dat FTP een onnodige omweg wordt:
1. Ik ken daar niks van
2. Mijn startpagina is nu ook al een index.html bestand.  In FF laat ik daarvoor het adres beginnen met file:///home/ikke/enzovoort...  Ik denk aan iets gelijkaardigs voor het begin, maar dan automatisch verder om de namen van de individuele bestanden in een keuzevenster onder FF te krijgen.
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline tabasco

  • Lid
Firefox laten browsen in bestandsbeheer
« Reactie #3 Gepost op: 2007/11/03, 13:41:39 »
Kun je de map niet in je bookmarks zetten van FF, ipv de losse html?

Offline kennywest

  • Lid
    • http://kennywest.blogspot.com
Firefox laten browsen in bestandsbeheer
« Reactie #4 Gepost op: 2007/11/03, 14:08:52 »
Je kan toch met firefox ook door het bestandssysteem browsen. Als ik dit als url gebruik in de adresbalk van firefox: "file:///home/kenneth", browse ik rechtstreeks in mijn home dir.

Offline tabasco

  • Lid
Firefox laten browsen in bestandsbeheer
« Reactie #5 Gepost op: 2007/11/03, 14:23:11 »
Ja, dus opgelost...!?

Offline kennywest

  • Lid
    • http://kennywest.blogspot.com
Firefox laten browsen in bestandsbeheer
« Reactie #6 Gepost op: 2007/11/03, 14:32:32 »
Ik ben niet de poster, ik probeerde een oplossing aan te bieden :)

schoappied

  • Gast
Firefox laten browsen in bestandsbeheer
« Reactie #7 Gepost op: 2007/11/03, 14:39:28 »
Citaat van: kennywest
Je kan toch met firefox ook door het bestandssysteem browsen. Als ik dit als url gebruik in de adresbalk van firefox: "file:///home/kenneth", browse ik rechtstreeks in mijn home dir.
inderdaad zeg... maar is het ook echt handig of is het slechts een suggestie voor de vraagsteller?

Firefox laten browsen in bestandsbeheer
« Reactie #8 Gepost op: 2007/11/03, 17:33:15 »
@ allen
'k heb net het voorstel van kennywest geprobeerd. (Had daar eigenlijk zelf op moeten komen, maar ik dacht te veel aan files, niet aan mappen).  Dan browse ik dus wel degelijk, en zie daar ook alleen de .html-files.  Mooi is het niet (zo'n beetje als in de Ubuntu-directories...) maar da's het minste.  
Grootste probleem is dat ik daar die files, als ik er op klik, open in FF en dan blokkeert de boel.  Ze zijn dus wel bedoeld om via Geogebra te worden geopend.  Dat programma staat mooi geïnstalleerd op m'n computer, en via de "bestandsbeheer-benadering" heb ik de keuze om te openen met andere toepassing, via de browser niet.  Als je ze uitvoert via Geogebra in de browser (zoals je via internet zou doen) dan kan de gebruiker er niks aan veranderen en dus niks kapotdoen.  Bovendien oogt het mooier en is het minder druk.  Als ik ze rechtstreeks open in Geogebra, dan zijn ze bewerkbaar: je hebt er dus een hoop knoppen en werkbalken rondhangen èn je kan alles verknoeien door te verplaatsen en zo.  
Didactisch is het dus beter om ze in Firefox te kunnen laten zien (en ook handiger), maar omdat ik geen internet heb in mijn lokaal moet ik dus off-line werken... (jaja, dat bestaat nog ! :P  :(

Edit: heb ik eindelijk geantwoord, is iedereen weer weg ... :(  ;)
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline kennywest

  • Lid
    • http://kennywest.blogspot.com
Firefox laten browsen in bestandsbeheer
« Reactie #9 Gepost op: 2007/11/03, 17:45:19 »
Huh? Ik snap er niets meer van :(
Dus je wilt de bestanden openen via firefox om ervoor te zorgen dat de bestanden niet kunnen bewerkt worden? Je kan ze toch ook gewoon read-only zetten en dan openen?

Offline tabasco

  • Lid
Firefox laten browsen in bestandsbeheer
« Reactie #10 Gepost op: 2007/11/03, 17:59:42 »
Even samengevat als ik het goed begrijp:

Als je het bestand via FF opent, probeert FF het bestand via Geogebra te openen ipv FF zelf, en loopt dan vast.
Klopt dit?

Je kunt in je normale bestandsbeheer de standaard applicatie veranderen. Verander het in dit geval van Geogebra naar FF.

Ik gebruik een engelstalige versie:
-het betreffende bestand rechts aanklikken
-properties (eigenschappen)
-4de tabblad 'open with' (openen met)
-kies voor firefox.

[edit]
Of je opent de bestanden via CTRL-O in FireFox

Of gebruik de 'Firefly' extensie:
https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/3076

Firefox laten browsen in bestandsbeheer
« Reactie #11 Gepost op: 2007/11/03, 18:18:42 »
@kennywest
read-only weet ik niet of kan werken: ze moeten in zekere zin uitvoerbaar zijn.

@tabasco en eigenlijk @ allen:

het lukt dus wel om in die directory gebrowst door FF gewoon te klikken op die .html-files en zo de toepassing (java-applet gemaakt onder geoagebra) te starten, en ik krijg dus wèl het juiste scherm: datgene dat voorzien is om getoond te worden en dus niet datgene waarin je kunt aanpassen...  Nou breekt jullie klomp, waarschijnlijk :) ...
Het bestandje waarmee ik de methode van kennywest had uitgeprobeerd, was nu net dat ene dat (om joost mag weten welke reden) gecorrompeerd (zeg maar kapot) is.  Murphy !!  :(
Ik heb er daarnet nog een aantal bijgemaakt (volgens mij op dezelfde manier als dat eerste...) en die doen het dus wel !  :)  :)

Nu moet ik dus enkel in mijn startpagina (da's een file in mijn home-dir) een linkje schrijven naar de hoofdmap met die bestanden in, en dan kan ik verder...  Het is voldoende functioneel voor wat ik wil: off-line webpagina's tonen met Java-applets in, gemaakt met geogebra (deze ene zin vat het juist samen)

Als er natuurlijk iemand hier is, die zo'n "inhoud van file:///home/ikke/enzoverder..." mooier kan laten verschijnen, dan zal ik zééér aandachtig lezen.

In elk geval wreed bedankt !
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Firefox laten browsen in bestandsbeheer
« Reactie #12 Gepost op: 2007/11/04, 16:43:44 »
Citaat van: Prosper
Het bestandje waarmee ik de methode van kennywest had uitgeprobeerd, was nu net dat ene dat (om joost mag weten welke reden) gecorrompeerd (zeg maar kapot) is.  Murphy !!  :(
Joost weet het, en ikke dus ook: blijkt dat die geogebra-bewerkbare files op het moment dat je die "exporteert" naar een HTML-bestand, er vijf andere bestanden bijmaken: java-archieven van tussen de 300 en de 700 KB, dat is één; en dat de oorspronkelijke file ook nog altijd nodig is om die HTML-file te kunnen "draaien" in FF.  Ik had die allereerste die ik gefabriceerd had, mooi apart gezet in z'n eigen foldertje om het overzichtelijk te houden, en die deed het dus niet omdat hij alleen stond... !
Nu zijn gelukkig voor al die verschillende HTML-bestandjes die 5 Java-archieven gelukkig wel dezelfde, dus moeten ze in elke folder (per klas of leerjaar) maar één keer voorkomen.  Natuurlijk is dat nog een aantal keren herhalen, want ik heb voorlopig al voor minstens vier verschillende groepen zo'n bestanden.  'k Ben dan effe slim geweest (al zeg ik het zelf): ik heb die 5 java-archiefkes in een aparte directory gestopt, één keer symbolische links aangemaakt met het volledige pad erin, en die links gekopiëerd in alle mappen die deze archiefkes nodig hebben.  'k heb het getest, het werkt.

Het is dus functioneel: ik klik in mijn off-line startpagina van FF op de link naar de hoofddirectory waar al die HTML-bestandjes staan en ik kan gewoon doorklikken.

Als ik nu nog een mogelijkheid vind om de file-namen in de directory-listing van FF
a) mooier voor te stellen
b) eventueel zelfs te vervangen door een meer sprekende naam
c) zonder dat dit al te trag wordt...
dan zou ik nog gelukkiger zijn.  'k Ben anders al best tevreden !  :lol:  :lol:
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...