Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: paketten opslaan  (gelezen 748 keer)

Offline soppel

  • Lid
paketten opslaan
« Gepost op: 2011/08/10, 09:07:21 »

Ik heb het gevoel een heel domme vraag te stellen.............


Is het mogelijk om de (debian gebaseerde) softwarepakketten op te slaan, en op een later tijdstip te installeren?

Zo ja: hoe?
Gooi je windows uit het raam
en je virusscanner d'r achteraan

Offline Tom

  • Lid
Re: paketten opslaan
« Reactie #1 Gepost op: 2011/08/10, 09:09:36 »
Ik dacht dat je in synaptic ook de keuze had voor alleen opslaan.
« Laatst bewerkt op: 2011/08/10, 09:13:18 door Wanda »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline mrGee

  • Lid
Re: paketten opslaan
« Reactie #2 Gepost op: 2011/08/10, 09:42:18 »
Hallo

Ik dacht dat de pakketten bij dat laatste dus in de apt-cache blijven staan na installatie.
De pakketten worden dan wel geïnstalleerd. De pakketten die in de cache staan, zijn
evt. wel te gebruiken (als een soort truukje) om ze later offline, ergens anders te
installeren, je zit dan wel met sommige afhankelijkheden als de systemen niet
helemaal hetzelfde zijn opgebouwd qua software.

Een optie om ze later te installeren via synaptic ken ik zo niet.

Groeten Gerrit

edit; hij is er toch; bij het allerlaatste dialoog net voordat ie alles ophaalt en installeert,
kun je een vinkje zetten bij; only download
« Laatst bewerkt op: 2011/08/12, 17:41:51 door mrGee »
-- = >  simplify if you can   -- = >

Re: paketten opslaan
« Reactie #3 Gepost op: 2011/08/10, 10:06:39 »
Met de :

sudo apt-get -d ....

optie (--download-only) worden pakketten binnengehaald maar worden die niet uitgepakt en/of geïnstalleerd op je systeem.

Misschien beantwoord dit je vraag.  :D
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Offline soppel

  • Lid
Re: paketten opslaan
« Reactie #4 Gepost op: 2011/08/10, 10:22:01 »
Dank voor de super rappe antwoorden!

Ik denk we op de goede weg zijn :)

In welke map wordt het pakket dan opgeslagen?

Ik moet de pakketten n.l. extern opslaan om ze later 'terug' te plaatsen en te installeren.


Even ter info: ik heb een trage internetverbinding met ook nog een datalimiet.
Als ik een beetje experimenteer met een distro, kom je wel eens op een punt dat een schone installatie het makkelijkste is.
Als ik dan een aantal pakketten daarna opnieuw kan installeren zonder te hoeven downloaden scheelt mij dat zeeën van tijd en bitjes.
Gooi je windows uit het raam
en je virusscanner d'r achteraan

Offline HarzG

  • Lid
Re: paketten opslaan
« Reactie #5 Gepost op: 2011/08/10, 11:16:35 »
Het is niet zomaar mogelijk om op een pc pakketten te downloaden die dan op een andere pc geïnstalleerd kunnen worden.
Stel een pc met hardware-configuratie A heeft "firmware X" en "driver Y" nodig en deze pakketten worden in de cache gedownload. Als de andere pc niet dezelfde configuratie heeft, kan je dat een puinhoop opleveren.
Een ander aandachtspunt is het verhaal van de afhankelijkheden. Stel "pakket K" is afhankelijk van "pakket L" en je neemt op de externe opslag alleen "pakket K" mee, dan zoekt "pakket K" zijn zusje "L" tijdens de installatie. Is "L" niet beschikbaar wordt ook "K" niet geïnstalleerd.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline mrGee

  • Lid
Re: paketten opslaan
« Reactie #6 Gepost op: 2011/08/10, 12:54:17 »
Hallo

Het is dat je met een download limiet zit maar, via deze methode;
http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/software-offline-opslaan/msg618269/#msg618269
kan je dus alle pakketten offline ergens parkeren, afhankelijkheidsfouten heb je dan niet.
Ook zijn er wel ergens dvd's te vinden die je als serie op kunt halen en die dan als repo
kunt gebruiken.

Groeten Gerrit
-- = >  simplify if you can   -- = >

Offline Macfan

  • Lid
Re: paketten opslaan
« Reactie #7 Gepost op: 2011/08/10, 19:10:34 »
Er is ook een heel handig programma APTonCD (http://aptoncd.sourceforge.net/), dan kan je je huidige pakketten opslaan op een cd/dvd en die pakketten kan je later weer terug in de buffer installeren.
Rob

Offline soppel

  • Lid
Re: paketten opslaan
« Reactie #8 Gepost op: 2011/08/11, 11:30:13 »
Achteraf was de vraag dus niet zo dom als ik aanvankelijk dacht  XD

Ik denk dat ik met een van de manieren wel weer verder kan 'spelen'

@mrGee: de datalimiet kan ik 'misbruiken' Ik heb 10Gb per maand, ga ik erover dan gaat de snelheid omlaag. ( die toch al niet overweldigend is)
Maar goed als ik eenmaal over de limiet heen ben, hoef ik niet meer voorzichtig te zijn, want alles gaat dan tergend traag  XD
Wat bereiken ze dus met de datalimiet? Dat wanneer ik eroverheen ben, van alles binnenslurp 'voor het geval ik het ooit nodig heb XD XD XD XD
En ik ben vast niet de enige die dat doet.

@HarzG: in mijn geval werk ik steeds met dezelfde machine, en qua updates maakt het ook niet uit in de 'testfase'. Maar de waarschuwing is zeker van belang voor mensen die ooit dit draadje lezen. Thnx
Gooi je windows uit het raam
en je virusscanner d'r achteraan