Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: externe schijf niet te openen met samba  (gelezen 2398 keer)

Offline jazzper

  • Lid
externe schijf niet te openen met samba
« Gepost op: 2008/09/02, 18:48:02 »
Thuis heb ik een netwerk van laptop-pc-xbox.
Om de bestanden te lezen heb ik samba geinstalleerd. Ik kan nu wel mappen delen die op mijn harde schijven staan, maar niet die op mijn externe schijf staan.

Ik heb op dit forum gelezen over het aanmaken van gebruikers accounts. Dit heb ik nog niet juist kunnen doen: Op mijn laptop heb ik dezelfde gebruikersnaam als op mijn desktop. Ik kan dus op mijn pc niet een account aan maken met de gebruikersnaam van mijn laptop. Als dit de fout is, hoe kan ik dan mijn gebruikersnaam qijzigen?

Bdankt,

externe schijf niet te openen met samba
« Reactie #1 Gepost op: 2008/09/02, 23:30:25 »
De externe schijf zou je gewoon moeten kunnen delen, tenzij er mappen van verschillende users op staan. Ik heb dit opgelost met een verwijzing in mijn /home op de desktop. Werkt perfect.
Het is misschien niet de beste oplossing, maar wel werkbaar.
Wie de gemakkelijkste weg niet zoekt is een luiaard. :)
Linux User #228066

Offline jazzper

  • Lid
externe schijf niet te openen met samba
« Reactie #2 Gepost op: 2008/09/03, 10:26:34 »
Ik ben de enige gebruiker op deze computer. Als ik een verwijzing wil maken van de muziek of film map op mijn externe schijf, krijg ik deze melding:

Er is een fout opgetreden bij het aanmaken van de symbolische verwijzing in /media/LaCie. Fout bij het maken van symbolische verwijzing: Bewerking niet toegestaan.

Er zit iets dus niet goed met de rechten die ik heb over deze schijf?

Offline joop905

  • Lid
externe schijf niet te openen met samba
« Reactie #3 Gepost op: 2008/09/03, 10:42:03 »
probeer het eens met  pysdm , zit in Synaptic,
hier mee kan je grafisch mounten.


GrJ.

externe schijf niet te openen met samba
« Reactie #4 Gepost op: 2008/09/03, 11:49:09 »
Ik weet het niet zeker meer, het zou kunnen zijn dat je rootrechten moet hebben. Probeer eens   gksudo nautilus
in de terminal. Pas wel op. Je werkt nu grafisch met rootrechten.
Wie de gemakkelijkste weg niet zoekt is een luiaard. :)
Linux User #228066

Offline jazzper

  • Lid
externe schijf niet te openen met samba
« Reactie #5 Gepost op: 2008/10/01, 10:25:07 »
Ik heb met rootrechten geprobeerd in nautilus een verwijzing te maken van mijn muziek map op de externe harde schijf:

Er is een fout opgetreden bij het aanmaken van de symbolische verwijzing in /media/LaCie. Fout bij het maken van symbolische verwijzing: Bewerking niet toegestaan

Erg jammer, want ik zou het zo handig vinden om met mijn xbox bestanden te openen. Vanuit windows gaat dit wel prima, dus het MOET ook kunnen met linux... :s

Ook met pysdm kom ik niet verder, omdat deze aangeeft dat de schijf al is aangekoppeld (bij boot)

Situatie blijft dus hetzelfde. Ik kan de mappen op mijn harde schijf wel openen, maar niet op mijn externe schijf.

Offline jazzper

  • Lid
externe schijf niet te openen met samba
« Reactie #6 Gepost op: 2008/10/02, 11:43:18 »
Ik heb op dit forum eenzelfde issue gevonden: http://forum.ubuntu-nl.org/topic/31495

de oplossing was om de schijf te formatteren. Aangezien ik niet genoeg ruimte heb om alles te backuppen, biedt dit voor mij geen oplossing.

Ik heb hier niet veel verstand van, maar als ik de externe schijf wel kan delen met windows, moet dit toch ook kunnen met ubuntu?!

Dwarrel

  • Gast
externe schijf niet te openen met samba
« Reactie #7 Gepost op: 2008/10/02, 12:04:51 »
Je kan proberen om in windows even rechtermuisknop op usb icoontje te doen en dan unmount te kiezen. Zo sluit windows de schijf goed af.
Geen idee of dit iets uitmaakt maar het is een kleine moeite, dus het proberen waard;).

Offline rja

  • Lid
externe schijf niet te openen met samba
« Reactie #8 Gepost op: 2008/10/02, 14:41:17 »
Citaat van: Dwarrel
Je kan proberen om in windows even rechtermuisknop op usb icoontje te doen en dan unmount te kiezen. Zo sluit windows de schijf goed af.
Geen idee of dit iets uitmaakt maar het is een kleine moeite, dus het proberen waard;).
Linux kan geen NTFS schijven repareren.

Dus je moet wel je schijf netjes afsluiten in Windows.

Anders krijg je in Linux problemen.

Via schijfbeheer in Windows kun je de schijf repareren.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
externe schijf niet te openen met samba
« Reactie #9 Gepost op: 2008/10/02, 15:16:23 »
Met het commando ntfsfix zijn wel enkele veel voorkomende problemen met NTFS te herstellen trouwens.
Gewoon vanuit Ubuntu.