Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Waarom Leafpad gebruiken?  (gelezen 6884 keer)

Offline Dutch Boy

  • Lid
Waarom Leafpad gebruiken?
« Gepost op: 2015/08/18, 16:51:55 »
hoi

ik kijk vaak op deze site:  https://sites.google.com/site/computertip/Home
alleen wat ik vreemd vind is dat ik leafpad moet installeren terwijl ik met Mint al een editor heb: gedit
misschien lees ik ergens over heen omdat er zoveel op die site staat maar waarom moet ik perse leafpad gebruiken als ik al gedit heb?



Offline jan11000

  • Lid
Re: Waarom Leafpad gebruiken?
« Reactie #1 Gepost op: 2015/08/18, 18:46:34 »
Hoeft natuurlijk niet, ik gebruik xubuntu, deze heeft mouspad als text editor, maar ik installeer altijd gedit.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Waarom Leafpad gebruiken?
« Reactie #2 Gepost op: 2015/08/18, 18:59:09 »
Hoeft natuurlijk niet, ik gebruik xubuntu, deze heeft mouspad als text editor, maar ik installeer altijd gedit.
Dan doen wij hetzelfde.
Gedit heeft wel een groot nadeel, een document met meer dan 1000 regels editten kan soms een vastloper veroorzaken.
Het is dan ook mijn default HTML editter........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Waarom Leafpad gebruiken?
« Reactie #3 Gepost op: 2015/08/18, 19:30:10 »
hoi

ik kijk vaak op deze site:  https://sites.google.com/site/computertip/Home
alleen wat ik vreemd vind is dat ik leafpad moet installeren terwijl ik met Mint al een editor heb: gedit
misschien lees ik ergens over heen omdat er zoveel op die site staat maar waarom moet ik perse leafpad gebruiken als ik al gedit heb?
KNIP: niet op de man spelen aub.
« Laatst bewerkt op: 2015/08/19, 14:02:47 door Joshua Orbit »

Offline MKe

  • Lid
Re: Waarom Leafpad gebruiken?
« Reactie #4 Gepost op: 2015/08/18, 19:55:05 »
Er is inderdaad geen enkele reden om gedit niet te gebruiken. Maar omdat verschillende distro's verschillende standaard editors kunnen hebben heeft Pjotr gekozen voor een simpele editor die onafhankelijk is om heet eenduidig te maken , zoals je hierboven in zijn reaktie kunt lezen. Hij is overigens daadwerkelijk de auteur van de voortreffelijke site.

Overigens kun je elke editor gebruiken die bestanden kan opslaan in doodgewone ascii. Geany is bijvoorbeeld een andere voortreffelijke editor die ook nog eens veel meer mogelijkheden geeft. Ikzelf heb voorkeur voor vim, maar dat doen we een beginner maar niet aan ;)

Re: Waarom Leafpad gebruiken?
« Reactie #5 Gepost op: 2015/08/18, 20:06:19 »
Zelf gebruik ik gewoon gedit en nano, ieder zo zijn/haar ding :)

Re: Waarom Leafpad gebruiken?
« Reactie #6 Gepost op: 2015/08/18, 21:02:06 »
Het kan eigenlijk ook geen kwaad meerdere editors op je systeem te hebben; het vergemakkelijkt zelfs een hele hoopt terminalopdrachten zonder dat je echt een aanpassing moet doen.

Voor Pjotr is dat overduidelijk; een editor voor alle omgevingen en alle smaken en kleuren, dat vergemakkelijkt ook voor hem om een handleiding te schrijven.
Maar ook juist: je kan ipv Leafpad Gedit (of nano) gebruiken in je strings: het is dan enkel aanpassen voor je 'gedit' ipv 'leafpad' .

Ik heb meerdere editors op mijn systeem, en dat zit echt niet in de weg hoor. (Die luttele Mb's)
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline MKe

  • Lid
Re: Waarom Leafpad gebruiken?
« Reactie #7 Gepost op: 2015/08/18, 21:52:34 »
Gedit installeerd volgens mij een aantal Gnome dependencies. Of dat erg is is de vraag, maar leafpad is gewoon een stuk kleiner en simpeler. Maar er is verder niet echt een reden waarom je niet Gedit zou gebruiken. Maar ik denk dat Pjotr er gewoon een moest kiezen en besloten heeft om te kiezen voor een editor die geen associaties oproept met wat voor desktop dan ook. Bedenk dat dit een site voor absolute beginners is en alle opties geven vaak niet erg toegankelijk is voor die doelgroep. Welke editor hij ook had gekozen, je kunt altijd vragen "waarom ...." niet (vul je favoriete editor in).
« Laatst bewerkt op: 2015/08/19, 10:48:02 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/

Offline Tom

  • Lid
Re: Waarom Leafpad gebruiken?
« Reactie #8 Gepost op: 2015/08/18, 22:19:24 »
De eerst Xubuntu die ik gebruikte al een tijd geleden had standaard Leafpad om dat er problemen waren met mousepad .
En ik ben nu aan leafpad zo gewoond plus al mijn config zijn gedaan met leafpad ,dat ik het dus ben blijven gebruiken en zeer tevreden daar mee ben.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Waarom Leafpad gebruiken?
« Reactie #9 Gepost op: 2015/08/18, 23:22:39 »
Gedit installeerd volgens mij een aantal Gnome dependencies. Of dat erg is is de vraag, maar leafpad is gewoon een stuk kleiner en simpeler. Maar er is verder niet echt een reden waarom je niet Gedit zou gebruiken. Maar ik denk dat Pjotr er gewoon een moest kiezen en besloten heeft om te kiezen voor een editor die geen associaties oproept met wat voor desktop dan ook. Bedenk dat dit een site voor absolute beginners is en alle opties geven vaak niet erg toegankelijk is voor die doelgroep. Welke editor hij ook had gekozen, je kut altijd vragen "waarom ...." niet (vul je favoriete editor in).

WAAROM NIET EMACS???

(lol, niet dat ik emacs ken op de naam na)

Offline MKe

  • Lid
Re: Waarom Leafpad gebruiken?
« Reactie #10 Gepost op: 2015/08/19, 10:47:35 »
Inderdaad, waarom niet. Emacs is een zeer goede editor en ik werk ook daar erg veel mee. Emacs in de grafische variant is denk ik gemakkelijker voor een beginner dan VIM die met modes werkt.

Offline Dutch Boy

  • Lid
Re: Waarom Leafpad gebruiken?
« Reactie #11 Gepost op: 2015/08/19, 11:18:53 »
nou veel antwoorden hier
ik heb ondertussen gemerkt dat welke editor je gebruikt het toh allemaal hetzelfde uitwerking heeft. ik blijf gewoon gedit gebruiken en heb hier geen problemen mee wat al door iemand gezegd is iets over crashen van gedit.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Waarom Leafpad gebruiken?
« Reactie #12 Gepost op: 2015/08/19, 11:52:12 »
Aan de ene kant snap ik het wel, dat leafpad gebruikt wordt. Aangezien Xubuntu dat als standaard editor heeft en de site (min-of-meer) geschreven is vanuit een Xubuntu-perspectief (en/of Mint, weet niet wat daar de standaard editor is). Was de site geschreven vanuit Ubuntu, dan had overal waar nu leafpad staat, gedit gestaan. Het is dus een soort van persoonlijke voorkeur afhankelijk waar je vandaan komt (is logisch en begrijpelijk).

Maar nogmaals, gebruik je tips van de genoemde website en er komt leafpad in voor, bedenk dan dat je dat dan wel even moet veranderen in gedit, omdat jij daar mee werkt.
Dat werkt, alleen zo staat het er niet. Er zou aangegeven kunnen worden dat andere editors ook kunnen, maar in plaats daarvan staat er:
Citaat
b. Zorg ervoor, dat u zowel gksu als leafpad hebt geïnstalleerd:
Een beginner gaat dan denken dat er geen alternatief mogelijk is. Het bewijs daarvan is deze draad.

Beter is nog om nergens een afhankelijkheid te maken naar een bepaalde tool, bv via de commandline. Als voorbeeld om de swap-neiging te verlagen staat op de site van computertip:

Citaat
b. Zorg ervoor, dat u zowel gksu als leafpad hebt geïnstalleerd:

Open een terminalvenster.
(Een terminalvenster opent u zo: *Klik*)

tik in (kopieer en plak):
sudo apt-get install gksu leafpad

Druk op Enter. Tik desgevraagd uw wachtwoord in; dit blijft geheel onzichtbaar, u ziet zelfs geen sterretjes, dat hoort zo.

c. Tik vervolgens in de terminal (gebruik kopiëren en plakken, om tikfouten te voorkomen):
gksudo leafpad /etc/sysctl.conf

Druk op Enter.

Nu start kladblokje Leafpad met een bepaald tekstbestand.

Let op: Het kan zijn dat Leafpad weliswaar start, maar dat er in de terminal bepaalde foutmeldingen verschijnen. Die zijn doorgaans onschuldig, dus u hoeft daar geen aandacht aan te besteden.

Voeg helemaal onderaan in het zojuist geopende tekstbestand, de volgende regels toe (kopieer en plak):
# Verminder de swapneiging
vm.swappiness=10

Sla het tekstbestand op en sluit het kladblokje.

Het alternatief via de commandline ziet er zo uit:
Citaat
Open een terminal met Ctrl-Alt-T en copieer en plak met Ctrl-Shift-V de volgende regel:
sudo /bin/sh -c 'echo "vm.swappiness=10" >> /etc/sysctl.conf'
Geef Enter
Geef desgevraagd het wachtwoord op
Deze stappen zijn dus volledig onafhankelijk van de gebruikte desktop, er zijn geen afhankelijkheden en simpeler en compacter kan niet. Ja, het kost iets meer moeite om het commando uit te vogelen, maar eigenlijk is dat ook wel weer leuk (vind ik). En zo heeft iedereen zijn eigen stijl van handleidingen schrijven. En kan iedereen van elkaar leren denk ik altijd.
« Laatst bewerkt op: 2015/08/19, 11:58:25 door markba »

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Waarom Leafpad gebruiken?
« Reactie #13 Gepost op: 2015/08/19, 13:59:11 »
Kom er nu achter dat in Mint (ik gebruik dat zelf niet), gedit de standaard editor is. Kijk ik naar de homepage van Computertip, dan zie ik dat die voornamelijk gaat over Linux Mint en Ubuntu:
Citaat
Complete snelgids: vlug en eenvoudig aan de slag met Linux Mint en Ubuntu. Voor beide geldt: het is de makkelijkste en (misschien wel) de beste Linux die er is. Allebei zijn ze geheel gratis, dus het kost u niets!
Xubuntu (waar leafpad de standaard is) staat zijdelings genoemd. Linux Mint en Ubuntu hebben beiden dus gedit aan boord. Logischer had mij geleken om gedit dan als standaard te kiezen, dan hoeft de grootste doelgroep niets te doen. Lijkt mij handig, maar ja, wie ben ik?  :)
« Laatst bewerkt op: 2015/08/19, 14:02:35 door markba »

Re: Waarom Leafpad gebruiken?
« Reactie #14 Gepost op: 2015/08/19, 14:10:44 »
Topic uitgekuist, en alle offtopicberichten in de vuilbak gegooid.
Vanaf nu: ontopic en anders....... slotje
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Waarom Leafpad gebruiken?
« Reactie #15 Gepost op: 2015/08/19, 14:25:20 »
Citaat
Xubuntu (waar leafpad de standaard is) staat zijdelings genoemd.
Dat is dus mousepad. Maar dit terzijde.
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Waarom Leafpad gebruiken?
« Reactie #16 Gepost op: 2015/08/19, 14:36:06 »
Citaat
Xubuntu (waar leafpad de standaard is) staat zijdelings genoemd.
Dat is dus mousepad. Maar dit terzijde.
Hmmmm, ik baseerde mijn uitspraak op wikipedia. Blijkbaar is die info verouderd/incorrect:
Citaat
Leafpad is the default text editor for both the LXDE[1] Desktop environment and Xubuntu 11.10[2] and 12.04.[3]
https://en.wikipedia.org/wiki/Leafpad
(nu ik het teruglees wordt er niets gezegd over 14.04; dus het klopt)

Maar dan lijkt de keuze voor leafpad bij computertip nog vreemder. Want als ook al Xubuntu wegvalt, dan blijft er weinig over. Lubuntu mss? Uitgaan van de grootste gemene deler is common sense die blijkbaar hier niet toegepast wordt.

Re: Waarom Leafpad gebruiken?
« Reactie #17 Gepost op: 2015/08/19, 14:58:14 »
Ik vermoed dat Pjotr dit gedaan heeft om, onder welk linux os wat op ubuntu gebaseerd is, een tekstverwerker te gebruiken dat geen afhankelijkheden met zich meebrengt wat je b.v. in *ubuntu niet nodig hebt.
En als je alle handelingen daarna dus gedaan hebt kun je dus desgewenst leafpad weer gemakkelijk verwijderen.
Dus mijns inziens is er wel over nagedacht.

Want als ik dus op mijn Xubuntu gedit zou moeten installeren krijg ik dus diverse afhankelijkheden erbij.
Wat mss ook niet zo erg is om daarna weer te deïnstalleren, maar toch.
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Waarom Leafpad gebruiken?
« Reactie #18 Gepost op: 2015/08/19, 15:12:46 »
Ik vermoed dat Pjotr dit gedaan heeft om, onder welk linux os wat op ubuntu gebaseerd is, een tekstverwerker te gebruiken dat geen afhankelijkheden met zich meebrengt wat je b.v. in *ubuntu niet nodig hebt.
Het blijft raar dat de site kennelijk niet uitgaat van de standaard editor (gedit) van de 2 distro's waar het hoofdzakelijk om gaat (Ubuntu + Linux Mint). Stel ik maak zelf zo'n tips & tricks-site voor Xubuntu (waar mousepad blijkbaar de standaard is), en bij iedere oplossing laad ik gedit installeren: it does not make sense. Nodeloos ingewikkeld en verwarrend (zie de aanleiding voor deze draad).
Citaat
Dus mijns inziens is er wel over nagedacht.
Mss handig als de auteur van computertip hier zelf antwoord op geeft? Het voorkomt nutteloze speculatie.
Citaat
Want als ik dus op mijn Xubuntu gedit zou moeten installeren krijg ik dus diverse afhankelijkheden erbij.
En dat is erg omdat?
Citaat
Want als ik dus op mijn Xubuntu gedit zou moeten installeren krijg ik dus diverse afhankelijkheden erbij.
Of kiezen voor een oplossing waar je helemaal geen editor nodig hebt. Zie het voorbeeld hier.

En mocht je dat allemaal niet willen (waarom eigenlijk niet), zou nano dan geen alternatief zijn? Want dat zit toch overal in dacht ik?
« Laatst bewerkt op: 2015/08/19, 15:17:21 door markba »

Re: Waarom Leafpad gebruiken?
« Reactie #19 Gepost op: 2015/08/19, 15:31:02 »
Citaat
Of kiezen voor een oplossing waar je helemaal geen editor nodig hebt. Zie het voorbeeld https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=89723.msg962159#msg962159.
Ja dat is het handigste, maar die ingreep kon ik nog niet. (until now)

En wat die andere opmerkingen betreft ga ik daar verder niet op in, omdat ik dat al aangegeven heb.
En ik heb niet gesuggereerd dat ik dat niet zou willen. (om een andere tekstverwerker te installeren)
En daar laten we het maar weer bij!
« Laatst bewerkt op: 2015/08/19, 15:32:40 door pederoco »
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Waarom Leafpad gebruiken?
« Reactie #20 Gepost op: 2015/08/19, 15:36:07 »
En ik heb niet gesuggereerd dat ik dat niet zou willen. (om een andere tekstverwerker te installeren)
Uiteraard wil je dat niet, volgens mij wil niemand dat. En precies daarover gaat deze draad: waarom iets installeren als het net zo goed kan met iets wat je al hebt?

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Waarom Leafpad gebruiken?
« Reactie #21 Gepost op: 2015/08/19, 16:04:21 »
Nou ja, topic is voor de ts opgelost, dus laten we het hier maar bij.
Ja, dat denk ik ook. En alweer een vraag waar we nooit antwoord op gaan krijgen. Maar daar kan ik wel mee leven......