Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ASCII tekens toetsen combinaties  (gelezen 18382 keer)

ASCII tekens toetsen combinaties
« Gepost op: 2008/09/17, 20:11:26 »
Ik probeer een tekens uit de ASCII tabel in te voegen, als ik de bijv. de combinatie rechter ALT+128(op het nummeriek toetsenbord) ingeef gebeurt er niks. Geef ik een verkeerde combinatie in? Ofwel is het in linux/Ubuntu anders?

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

ASCII tekens toetsen combinaties
« Reactie #1 Gepost op: 2008/09/17, 20:37:18 »
Dat is het euroteken.
Kun je die niet toewijzen aan een toetscombinatie?

ASCII tekens toetsen combinaties
« Reactie #2 Gepost op: 2008/09/17, 20:45:33 »
Dit was gewoon een voorbeeld, dan krijg je een ç (uit de teken lijst gekopieerd). ALT+0128 = euroteken, trouwens dat staat op de 5 toets en deze kan ik ook niet gebruiken, ondanks ik bij de installatie opgegeven heb US met euroteken. Maar dat even terzijde.
Het gaat er mij om dat ik een aardig aantal ASCII combinaties uit mijn hoofd ken. En steeds een teken invoegen met de lijst is meer werk dan de ALT combinatie in te typen.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

ASCII tekens toetsen combinaties
« Reactie #3 Gepost op: 2008/09/17, 21:03:58 »
Hallo Gijs, klinkt misschien raar, en gezien je postcount zal je dat al weten, maar eehhhh, je toetsenbord op PC-105 instellen met dead keys? En als third level chooser één of andere toets (alt gr of de Windows toets) instellen? Of zeg ik nu iets heel raars?

Jeremy

PS. Alt codes zijn een "erfenis" uit het DOS tijdperk (WP5.1!). Dat zou al genoeg moeten zeggen ;)

ASCII tekens toetsen combinaties
« Reactie #4 Gepost op: 2008/09/17, 21:30:32 »
Je was me net voor ik was net iets aan het corrigeren in de tekst. Zoals boven aangegeven : Bij de installatie kan je dus voor US met euroteken kiezen. Alt gr  heb ik ingesteld, inmiddels dit resultaat €. dat werkt weer, alvast mijn dank. Ik weet dat ASCII uit dat tijdperk is maar de concurrent maakt er nog steeds gebruik van, moet iets soort gelijk in Ubuntu toch ook zitten/mogelijk zijn, ik dacht linux de tekenset utf8 gebruikt en wellicht ook een andere toetsen combinaties, maar welke?
[Offtopic= je mag het overslaan]
En het aantal posts zegt ook niet alles, ik ben al een tijdje actief op het forum, er zijn mensen op het forum die veel minder posts hebben en volgens mij meer expertise in huis hebben dan ik. Niet dat ik helemaal uit de kerstboom gevallen ben, soms kan ik mensen helpen en een andere keer breng je iemand op een idee en af en toe heb je het mis, so what, dan weer is lekker offtopic,dan zelf weer een vraag, zoals bovenstaande, volgens mij is dat ook de kracht van het forum en waarom ik op het forum blijf.[/Offtopic]

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline brunod

  • Lid
ASCII tekens toetsen combinaties
« Reactie #5 Gepost op: 2008/09/18, 18:45:27 »
Dag,
Ik heb heel vlug gelezen.

Alt+nummer werkt niet in Ubuntu omdat het ascii is en dat tot 256 char max  gaat.
Bij Linux is het heel verder en code is zo :
CTRL+MAJ+U (drie samen tegelijk gedrukt en houden) + vier cijfer code
Die code bestaat  Application/Accessories/map chart : het charachter kiezen en onderste lijn code lezen.
bvb :
CTRL+MAJ+U  + 0,0,c,9 = É

BD
EDIT : sorry , maar MAJ is in het Frans, het is "shift key".
U.B.U.N.T.U : U Better Use New Technics : UBUNTU
>>>------------------<3------------------->
Vergeef mijn fouten, ik ben franstalig...

ASCII tekens toetsen combinaties
« Reactie #6 Gepost op: 2008/09/18, 21:06:58 »
Brunod alvast bedankt voor de uitleg, wat ik vermoede klopt dus.
Ik heb nog een vraag, waar staat de U voor? Ik heb diverse toets combinatie uit geprobeerd maar nog niet de goede, zal wel aan mij liggen.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

kazakh

  • Gast
ASCII tekens toetsen combinaties
« Reactie #7 Gepost op: 2008/09/18, 22:18:25 »
Eerst en vooral :-) ASCII is van voor het DOS tijdperk, dus niet zo noodzakelijk van de concurent ;)

Volgende punt, je moet control + shift indrukken en ingedrukt houden, daarna 1maal op u drukken en loslaten terwijl je control+shift nog altijd ingedrukt houd.
Dan kan je de code ingeven, je zien dan u42 staan. Als je dan control + shift loslaat zal je pc dat omvormen naar het juiste teken.

ASCII tekens toetsen combinaties
« Reactie #8 Gepost op: 2008/09/18, 22:48:16 »
Dat weet ik, ik kom ook uit het computertijdperk voor DOS, alleen de  concurrent gebruikt het nog steeds vandaar. ;) En mijn leerlingen moeten wel eens iets invoegen en niet alles aan tekens zit erin en moet je met de ALT toets code invoegen. Zo kwam ik eigenlijk aan mijn vraag hoe zit dat bij Linux/Ubuntu. Alleen werkt de combinatie niet bij mij er komt alleen een u met een streepje er onder te staan, geen u42. Toetsenbord instelling verkeerd? kan me haast niet voorstellen, maar je weet het nooit. VS 105 toetsen met euroteken op de 5.
Edit: rectificatie, mijn nummeriek toetsenbord heeft de geest gegeven, de knop numlock reageert niet meer. De cijfers op het alfanummerieke toetsenbord doen het wel. Bedankt kazakh.
 
Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Drummies

  • Lid
ASCII tekens toetsen combinaties
« Reactie #9 Gepost op: 2008/09/18, 22:59:33 »
Gijsbert

of je er iets aan heb ik gebruik altijd de rechter alt toets naast spatie balk alt toets 5 geeft dan bv € met iedere andere toets in combinatie met rechter alt krijg je andere tekens het proberen waard
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

kazakh

  • Gast
ASCII tekens toetsen combinaties
« Reactie #10 Gepost op: 2008/09/18, 23:00:33 »
die u met het streepje moet je hebben.
maar je moet die u wel weer loslaten voor je begint met je nummers in te typen.

dus het is niet 42 maar u42

Volgens mij heeft het niks te maken met je toetsenbordinstelling hoor. Staat je numlock aan?

ASCII tekens toetsen combinaties
« Reactie #11 Gepost op: 2008/09/18, 23:05:05 »
Drummies en Kazakh inmiddels opgelost ik heb mijn post hierboven aangepast, ik heb een defect nummeriek toetsenbord, straks even kijken of na een herstart het probleem opgelost is, anders moet ik morgen een vers toetsenbord halen.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline vanadium

  • Lid
ASCII tekens toetsen combinaties
« Reactie #12 Gepost op: 2008/09/19, 20:09:32 »
É ... Wow, Brunod, bedankt, en kazakh ook voor de verdere verduidelijking: ik vroeg mij al lang af hoe dat nu ging onder Linux.

ASCII tekens toetsen combinaties
« Reactie #13 Gepost op: 2008/09/20, 22:24:00 »
Citaat van: Gijsbert
Drummies en Kazakh inmiddels opgelost ik heb mijn post hierboven aangepast, ik heb een defect nummeriek toetsenbord, straks even kijken of na een herstart het probleem opgelost is, anders moet ik morgen een vers toetsenbord halen.

Met vriendelijke groet,

Gijs
Te voorbarig, dom dom dom, bij de andere gebruikers werkt het wel, een foute instelling bij mijn profiel/map?
Ik heb hiervoor maar een ander topic geopend. http://forum.ubuntu-nl.org/topic/31946

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline atomos

  • Lid
ASCII tekens toetsen combinaties
« Reactie #14 Gepost op: 2008/09/20, 23:58:39 »
deze kun je ook gebruiken:
☃☺ ☦ 㚅  enz enz

dit zijn zogenaamde unicode. en je krijgt ze met :

shift-Ctrl-u en dan hex-nummers

een anker is dan shift-Ctrl-u 2693  ⚓
een toren is dan shift-Ctrl-u 256c  ♜
de euroteken is dan             20ac   €

veel plezier er mee..

atoom
☺Asuswrt-Merlin on Netgear R7000 ⚛
☺☞Ubuntu 20,00 ,x64.☜⚛
☺ Raspberry pi B+,2B, 3B, 4 , arduino mega,nano,uno,ethernetshield, etc ☺
CP/N,dos,msdos,win2,win3.11,win95,win98,NT3.5,NT4,win2000,winXP,win-vista,win10,netwerken,virtualmachines  (2006)Linux

Offline Dave

  • Lid
Re: ASCII tekens toetsen combinaties
« Reactie #15 Gepost op: 2009/03/22, 12:03:25 »
241  zou    ±  moeten geven,
Ik krijg echter een Ɂ

 >:(

Offline track

  • Lid
Re: ASCII tekens toetsen combinaties
« Reactie #16 Gepost op: 2009/03/22, 14:44:53 »
Er is trouwens nog een makkelijkere mogelijkheid bij Linux  (en alle X-schermen in welk systeem dan ook ! ):
de 3de / 4de level.

Als je b.v.  "½" wilt hebben hoef je alleen [3rd]-5  te duwen en het staat er al. (3rd  is bij mij  [alt gr], 4th  is [alt gr][shift])
Dit is wel een beetje afhankelijk van de localisatie maar het gaat gewoon vlug.

De lijst van wat bij welke levels op welke toets staat vind je trouwens op  /etc/X11/xkb/symbols/latin en de aanvullingen voor gelocaliseerde toetsenborden op  /etc/X11/xkb/symbols/[localisatie] .

En Gijs: dit soort aanpak lijkt mij net in het onderwijs handiger dan de oude "Ascii"-aanpak. 
Bovendien vertoont het eventjes nog een voordeel van Linux.  ;)

track

Offline Dave

  • Lid
Re: ASCII tekens toetsen combinaties
« Reactie #17 Gepost op: 2009/03/22, 16:20:02 »
hee bedankt, ga dat eens bekijken.
ja was een oud topic maar wel waar ik naar op zoek was.

Meestal omzeil je dergelijke tekens (plus/minus en ohm) maar zou netter zijn om het paraat te hebben.


Re: ASCII tekens toetsen combinaties
« Reactie #18 Gepost op: 2009/03/22, 16:38:54 »
Er is trouwens nog een makkelijkere mogelijkheid bij Linux  (en alle X-schermen in welk systeem dan ook ! ):
de 3de / 4de level.

Als je b.v.  "½" wilt hebben hoef je alleen [3rd]-5  te duwen en het staat er al. (3rd  is bij mij  [alt gr], 4th  is [alt gr][shift])
Dit is wel een beetje afhankelijk van de localisatie maar het gaat gewoon vlug.

De lijst van wat bij welke levels op welke toets staat vind je trouwens op  /etc/X11/xkb/symbols/latin en de aanvullingen voor gelocaliseerde toetsenborden op  /etc/X11/xkb/symbols/[localisatie] .

En Gijs: dit soort aanpak lijkt mij net in het onderwijs handiger dan de oude "Ascii"-aanpak. 
Bovendien vertoont het eventjes nog een voordeel van Linux.  ;)

track
Het liefst zou ik Ubuntu op al de les PC's zetten, ware het niet dat het bedrijf wat de ICT doet, alle PC's voorzien heeft van een wachtwoord. Dit is wel te omzeilen, maar zal niet in dank afgenomen worden door de leiding, jammer genoeg.
Helaas blijft het bij demonstraties met mijn netbook.

Met vriendelijke groet,

Gijs

P.S. Bij mij staat er alleen /etc/X11/xkb/base.xml
« Laatst bewerkt op: 2009/03/22, 16:52:05 door Gijsbert »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Dave

  • Lid
Re: ASCII tekens toetsen combinaties
« Reactie #19 Gepost op: 2009/03/22, 17:51:37 »
Punt is waarschijnlijk ook de andere software die de school aanschaft.
Wanneer dat ineens niet meer werkt heb jij een probleem.
Kip/ei verhaal steeds weer.


Offline track

  • Lid
Re: ASCII tekens toetsen combinaties
« Reactie #20 Gepost op: 2009/03/22, 19:42:51 »
...
P.S. Bij mij staat er alleen /etc/X11/xkb/base.xml
Het zou kunnen dat de "symbols" nu elders schuilen. (want de driver "kbd" werd inmiddels vervangen door "evdev")

Gijs, wil je even een   locate symbols/latin  in de terminal doen en het resultaat hier posten ?

Bedankt,

track

Re: ASCII tekens toetsen combinaties
« Reactie #21 Gepost op: 2009/03/22, 20:24:48 »
gijs@gijs-8:~$ locate symbols/latin
/usr/share/X11/xkb/symbols/latin
Hier staan ze dus. :)

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.