Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: dual boot werkt niet  (gelezen 3605 keer)

jeroen123

  • Gast
dual boot werkt niet
« Gepost op: 2007/11/17, 19:00:35 »
Ik heb Eerst Ubuntu 7.04 geinstalleerd met Wubi, toen de pc opnieuw opgestart Toen kreeg ik een menu (grub?) waarin ik kon kiezen tussen Windows xp home edition en Ubuntu.

toen starte ik ubuntu op werkte gelijk perfect! Jeej na een heleboel geupdate. beryl en screenlets en wat ander grafisch pracht geinstalleerd, pc weer opnieuw opgestart, Toen vroeg ubuntu of ik versie 7.10 wou installeren ok ik vond het best na 2 uur downloaden en installeren Eindelijk klaar met updaten hoopte ik.

pc weer opnieuw opstarten, ubuntu selecteren in (grub?) menutje, ubuntu opstarten toen ging alles niet meer zo perfect alles duurde lang, geen internet gelijk al een paar errors.

Na een tijdje liep hij helemaal vast dus toen starte ik de pc opnieuw op en kreeg ik de volgende error gelijk nadat ik ubuntu selecteerde in het (grub?)menutje:

Booting 'find/wubi/boot/grub/menu.1st'

Booting 'find/menu.1st'

find --set-,root--ignore-floppies/menu.1st

error 17: file not found.

press any key to continue

Dus ik druk op spatie krijg ik allerlei opties afsluiten, opnieuw opstarten,
find/wubi/boot/grub/menu.1st', find --set-,root--ignore-floppies/menu.1st
ik heb ze allemaal geprobeert maar ik heb geen idee wat te doen.

iemand die het wel weet?

specs:
windowsx home edition /ubuntu 7.10
nvidea geforce 7600 256 mb
1gb ram, 3.2ghz pentium 4

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
dual boot werkt niet
« Reactie #1 Gepost op: 2007/11/17, 19:37:54 »
Waarschijnlijk is er tijdens de upgrade naar 7.10 iets misgelopen.
Ik denk dat je best Grub gaat herinstalleren:
http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/overig/grubherstel/
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

jeroen123

  • Gast
dual boot werkt niet
« Reactie #2 Gepost op: 2007/11/17, 20:10:20 »
ok bedankt ik zal het proberen

jeroen123

  • Gast
dual boot werkt niet
« Reactie #3 Gepost op: 2007/11/17, 20:36:45 »
ok ik krijg nu niet meer die error maar als ik ubuntu wil opstarten waarshuwt hij eerst:

cannot allocate recourse region 0 of device.

en dan krijg ik het opstart scherm van ubuntu, en het laadbalkje gaat dan een centimeter vooruit en dan stopt hij, ik heb 10 minuten gewacht maar het werkt niet.

en als ik in veilige modus (op ubuntu) ga dan komt er allemaal informatie voorbij en na een tijdje blijf hij hangen op:

waiting for root file system...

Offline Tom4

  • Lid
dual boot werkt niet
« Reactie #4 Gepost op: 2007/11/17, 21:06:41 »
Volgens mij : wubi en updaten , neu.

Ofwel moet je:
----Ubuntu installeren via ubuntu live cd of de alternate cd.
----Wubi installeren van zodra deze 7.10 vanzelf installeert.

Wubi is een prachtprogramma , heb zelf zo ook ubuntu ontdekt, maar voor wanneer je het serieus wil gebruiken raad ik installatie van CD aan.

jeroen123

  • Gast
dual boot werkt niet
« Reactie #5 Gepost op: 2007/11/17, 21:53:09 »
dus de versie die ik nu heb valt niet meer te fixen?

jeroen123

  • Gast
dual boot werkt niet
« Reactie #6 Gepost op: 2007/11/17, 22:23:34 »
is het eigenlijk mogelijk om Ubuntu en windowsxp dualboot te maken zonder windows eraf te halen? Ubuntu erbij opzetten dus netzo als Wubi doet?

Offline raggar

  • Lid
    • fietsen naar Tibet
dual boot werkt niet
« Reactie #7 Gepost op: 2007/11/17, 22:29:57 »
Citaat van: jeroen123
Booting 'find/wubi/boot/grub/menu.1st'

Booting 'find/menu.1st'

find --set-,root--ignore-floppies/menu.1st

error 17: file not found.

press any key to continue
Misschien ligt het aan mij, maar default heet het menu.lst niet menu.1st. Misschien is dit de reden dat het niet werkt?

Zoek eens op menu.lst (dus met een L)

Offline Tom4

  • Lid
dual boot werkt niet
« Reactie #8 Gepost op: 2007/11/17, 23:08:41 »
Citaat van: jeroen123
dus de versie die ik nu heb valt niet meer te fixen?
EDIT : PROBEER EERST IS TE KIJKEN WAT JE KAN DOEN MET RAGGAR ZEN POST.
Jawel , gewoon ubuntu deinstalleren (via wubi in windows zelf) , en opnieuw installeren. Wubi gaat dan gewoon de ISO 'resetten' en je kan weer opnieuw installeren.

let wel op dat je bij de deinstallatie de ISO blijft bewaren en de persoonlijk bestanden.
Dus bij het verwijderen de vakjes NIET aanvinken wanneer er vraagt wat er verwijderd moet worden. klinkt raar,maar het is nu eenmaal zo ;)

Dus als je hierna opnieuw installeert heb je nog steeds al je bestanden die je in ubuntu hebt opgeslagen.(software geloof ik van niet)

Offline raggar

  • Lid
    • fietsen naar Tibet
dual boot werkt niet
« Reactie #9 Gepost op: 2007/11/17, 23:36:18 »
Citaat van: batelje
Jawel , gewoon ubuntu deinstalleren (via wubi in windows zelf) , en opnieuw installeren. Wubi gaat dan gewoon de ISO 'resetten' en je kan weer opnieuw installeren.

let wel op dat je bij de deinstallatie de ISO blijft bewaren en de persoonlijk bestanden.
Dus bij het verwijderen de vakjes NIET aanvinken wanneer er vraagt wat er verwijderd moet worden. klinkt raar,maar het is nu eenmaal zo ;)

Dus als je hierna opnieuw installeert heb je nog steeds al je bestanden die je in ubuntu hebt opgeslagen.(software geloof ik van niet)
Het is misschien een wat domme vraag maar wat is Wubi en hoe reset je een iso? We hebben het hier toch om een cd image of mis ik iets...

Offline Tom4

  • Lid
dual boot werkt niet
« Reactie #10 Gepost op: 2007/11/17, 23:48:13 »
Citaat van: raggar
Citaat van: batelje
Jawel , gewoon ubuntu deinstalleren (via wubi in windows zelf) , en opnieuw installeren. Wubi gaat dan gewoon de ISO 'resetten' en je kan weer opnieuw installeren.

let wel op dat je bij de deinstallatie de ISO blijft bewaren en de persoonlijk bestanden.
Dus bij het verwijderen de vakjes NIET aanvinken wanneer er vraagt wat er verwijderd moet worden. klinkt raar,maar het is nu eenmaal zo ;)

Dus als je hierna opnieuw installeert heb je nog steeds al je bestanden die je in ubuntu hebt opgeslagen.(software geloof ik van niet)
Het is misschien een wat domme vraag maar wat is Wubi en hoe reset je een iso? We hebben het hier toch om een cd image of mis ik iets...
jeroen123 heeft ubuntu geinstalleerd via wubi, windows based ubuntu installer.
progje in windows, je selecteerd van daar welke desktop enviroment je wil, gebruikersnaam enzo en dan downloade. Wubi maakt er vanzelf een dual boot samen met windows. Dus eigenlijk een vervanging van de live- of alternate cd en vanuit windows.


Afbeelding vanuit de wubi installer.


Het downloaden van de ISO

oja, die reset : dat gebeurt wanneer je ubuntu via wubi deinstalleerd (maar als je de ISO niet verwijder natuurlijk!) en als je dan opnieuw dezelfde ISO wilt downloade, configureert hij gewoon vanzelf de al gedownde ISO zodat ze 'reset'.hoe je dit handmatig doet weet ik niet.

Offline raggar

  • Lid
    • fietsen naar Tibet
dual boot werkt niet
« Reactie #11 Gepost op: 2007/11/18, 00:17:51 »
Ah, dat is handig. Ik wist niet dat zo iets bestond, maar het is wel logisch natuurlijk. Nu begrijp ik helemaal niet meer wat nu het probleem is met overstappen vanuit windows :p
Ik heb hier nog niet zo veel van gehoord, het is toch niet zoiets als automatrix of zo?

Ps. jeroen123 sorry voor de offtopic, laat vooral ook horen of het lukt of niet. Ik help je met plezier ;)

Offline Tom4

  • Lid
dual boot werkt niet
« Reactie #12 Gepost op: 2007/11/18, 08:53:32 »
nee hoor raggar,wubi is betrouwbaar. als je via onze zoekfunctie het opzoekt zul je er wel positieve dingen over horen.Ben zelf ook zo begonnen met ubuntu en heb er toch een dikke 2-3 maanden mee gewerkt alvorens de live cd te gebruiken.

mijn ervaring met wubi :
heb ubuntu en xubuntu ermee geinstalleerd, alles liep vlot en het is net een installatie zoals een alternate cd, maar dan zonder de cd natuurlijk.
Maar toch zaten er een paar bugs in die ik niet weg kreeg,zelfs niet met behulp van dit forum. Heb toen maar de live-cd bestelt en moet zeggen dat de geinstalleerde ubuntu met de live-cd toch vlotter liep.

Nu ligt windows eraf dus ik gebruik zowiezo live-cd nu. maar toch..het blijft een goed programma.

Jetfighter

  • Gast
dual boot werkt niet
« Reactie #13 Gepost op: 2007/11/18, 09:24:25 »
Zelf heb ik Wubi nog nooit gebruikt. Het lijkt mij wel heel handig.

Offline aartje

  • Lid
dual boot werkt niet
« Reactie #14 Gepost op: 2007/11/18, 11:32:52 »
Citaat van: jeroen123
is het eigenlijk mogelijk om Ubuntu en windowsxp dualboot te maken zonder windows eraf te halen? Ubuntu erbij opzetten dus netzo als Wubi doet?
Hallo,
Ik zou hier een nieuw onderwerp van maken, het hoort nl. niet
bij deze WUBI-vraag. En in het kort, ja, je kan ubuntu naast windowsXP
installeren. Je moet daarvoor eerst ruimte maken op je harde schijf
door je windows C: partitie te verkleinen, dat kan onder XP
etc.etc. maar dat hoort niet onder dit onderwerp.
Arie

Offline raggar

  • Lid
    • fietsen naar Tibet
dual boot werkt niet
« Reactie #15 Gepost op: 2007/11/18, 12:46:34 »
Je hebt gelijk, ik zal dit zo doen in het offtopic project. Bedankt aartje ;)

jeroen123

  • Gast
dual boot werkt niet
« Reactie #16 Gepost op: 2007/11/18, 13:36:55 »
Ik heb nu met wubi De vakjes niet aangevinkt maar als ik dan weer klik op installeren en alles gaat hij toch weer de iso opnieuw downloaden?

p.s. ik heb ook een externe hdd zou ik ubuntu daar ook op kunnen installeren, en de externed hdd toch als Dataopslag onder xp blijven gebruiken? dus de externe hardeschijf voor ubuntu gebruiken en als dataopslag voor xp?

EDIT: En dat van ragger zijn post, ik had waarschijnlijk gewoon niet goed gekeken en anders snap ik niet helemaal wat hij bedoelt met: "zoek eens op:"
ubuntu downloaden duurt nog 1,5 uur zucht...

Kan ik trouwens niet gewoon de volledige geupdate ubuntu 7.10 downloaden met wubi? Dat scheelt me weer een paar uur..

Offline raggar

  • Lid
    • fietsen naar Tibet
dual boot werkt niet
« Reactie #17 Gepost op: 2007/11/18, 13:59:25 »
Hoi Jeroen,

Ik zal even wat meer uitleg geven. Je menu.lst is het bestand waar het menu van je bootloader in zit, eigenlijk het menu dat je ziet wanneer je opstart en waar je kunt kiezen tussen Ubuntu en windows. Bij jouw kon hij niet de juiste partitie vinden waar je Ubuntu op had geïnstalleerd, waardoor hij dus niet verder kwam.

Bij jouw viel het me op dat deze menu.1st is genoemd (wat een fout zou kunnen zijn) daarom schreef ik "zoek eens op: menu.lst" Dan zou je misschien het goede bestand kunnen vinden.

Echter ik begrijp dat je nu opnieuw gaat installeren, dan is het niet belangrijk meer.

Het installeren op een externe schijf raad ik je niet aan. Er zijn mogelijkheden maar zeker niet eenvoudig, je hebt dan meer ervaring met Linux nodig. En ik heb even gezocht maar volgens mij is wubi alleen nog maar beschikbaar voor 7,04 (feisty). Wil je snel updaten, dan kun je denk ik beter de livecd downloaden en vandaar installeren. De "oude methode" zeg maar. Die installatie vind ik zelf zelfs nog eenvoudiger als de installatie van windows.

jeroen123

  • Gast
dual boot werkt niet
« Reactie #18 Gepost op: 2007/11/18, 14:05:10 »
maar als ik nu ubuntu weer update van 7,04 naar 7,10 krijg ik dan weer dezelfde error? want dan laat ik hem wel gewoon op 7,04

Offline raggar

  • Lid
    • fietsen naar Tibet
dual boot werkt niet
« Reactie #19 Gepost op: 2007/11/18, 14:14:50 »
Dat is lastig te zeggen, zeker omdat ik niet precies weet hoe Wubi werkt. Ik zou het zelf in ieder geval niet proberen. In ieder geval heb je dat problemen niet met de live-cd...

Omdat ik het best een apart probleem vond heb ik hier een ander topic aangemaakt. Om wubi beter te leren kennen en om te zien hoe grub met een wubi installatie omgaat:  http://forum.ubuntu-nl.org/message/175215#p175215

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
dual boot werkt niet
« Reactie #20 Gepost op: 2007/11/18, 14:20:15 »
https://wiki.ubuntu.com/WubiGuide#head-7e1711f45843d41aff1ec27f06cdf8aca70cb88c
Grub error 17 staat bij de "known issues". Een oplossing staat er ook als het goed is.

jeroen123

  • Gast
dual boot werkt niet
« Reactie #21 Gepost op: 2007/11/18, 14:27:01 »
Citaat van: Johanvd
https://wiki.ubuntu.com/WubiGuide#head-7e1711f45843d41aff1ec27f06cdf8aca70cb88c
Grub error 17 staat bij de "known issues". Een oplossing staat er ook als het goed is.
Ik heb dit (https://wiki.ubuntu.com/WubiGuide#head-7e1711f45843d41aff1ec27f06cdf8aca70cb88c) even doorgelezen maar ik snap het maar half. ik moet het op een andere harde schijf proberen te installeren? wat als ik die niet heb? krijg ik die error nu weer?

Offline raggar

  • Lid
    • fietsen naar Tibet
dual boot werkt niet
« Reactie #22 Gepost op: 2007/11/18, 16:47:14 »
Wat ze zeggen (maar ik ben hier ook niet helemaal zeker van) is dat je men.lst op je schijf is opgeslagen waar je ubuntu op hebt geinstalleerd. Misschien zou je menu.lst hier eens kunnen posten. Dan kunnen we daar naar kijken.

Even voor de duidelijkheid, dit is ook voor mij een experiment.

jeroen123

  • Gast
dual boot werkt niet
« Reactie #23 Gepost op: 2007/11/18, 19:37:06 »
Ik heb ubuntu weer opnieuw geinstalleerd. daarna geupdate (niet naar versie 7.10 maar gewoon de updates van 7.04), daarna beryl geinstalleerd alles werkte mooi 4 bureaubladen en alles (zo'n mooi kubusje)

maar nadat ik de pc opnieuw opstarte was de kubus met de 4 bureaubladen erop verdwenen en heb ik nu nog maar 2 bureaubladen.

nou heb ik een beetje gegoogled en meer mensen hebben het maar ik heb geen oplossing gevonden..

ik heb de nvidea drivers wel geinstalleerd en alles en bij de gconf editor hsize op 4 gezet maar dat werkte ook niet. hoe krijg ik nou weer dat mooie kubusje terug?

edit: het is me al gelukt met een beetje hulp van een ander forum het blijkt dat ik workspaces nog op 4 moest zetten ipv 2.

Offline raggar

  • Lid
    • fietsen naar Tibet
dual boot werkt niet
« Reactie #24 Gepost op: 2007/11/18, 19:57:48 »
Mooi dat het zo is gelukt. Toch ben ik bang dat een update naar 7,10 voor problemen zal zorgen. Wacht daar dus nog even mee...
Veel plezier met je nieuwe ubuntu!