Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Partitie "hernoemen" en maximaliseren naar links met Gparted?  (gelezen 1467 keer)

Offline Jenske

  • Lid
Ik heb wat zitten knoeien met een dual boot Dapper / Feisty en heb er recent Feisty af geflikkerd.
Vraag 1: Nu heb ik als vreemd resultaat dat ik enkel een partitie hda2 heb en GEEN hda1. Dit heeft echter kennelijk geen invloed want mijn Dapper draait goed. Blijft mijn vraag: is het niet beter een hda1 te hebben ipv hda2? Hoe pas ik dat aan?
Vraag 2: Ik kan onmogelijk die boot-partitie groter maken "naar links" met Gparted vanop de live-cd. Ik heb dus nog wat gigabytes ongebruikt staan, links op de gparted-balk (en afkomstig van mijn vorige feisty), maar het is blijkbaar niet mogelijk om mijn (ext3)-partitie naar links te vergroten.

Hoe los ik dat op, want ik wil echt wel heel m'n schijf gebruiken in aaneensluitende blokken?
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Partitie "hernoemen" en maximaliseren naar links met Gparted?
« Reactie #1 Gepost op: 2007/07/03, 22:15:52 »
Kun je een screenshot posten van je gparted schermpje?
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Offline Jenske

  • Lid
Partitie "hernoemen" en maximaliseren naar links met Gparted?
« Reactie #2 Gepost op: 2007/07/04, 00:57:17 »
Te laat! Ik heb maar heel mijn harde schijf terug gewist en een volledige clean install gedaan, nadat ik (natuurlijk) mijn gegevens had gebekkupped. Ik had namelijk nogal wat pogingen ondernomen en het werd me een beetje te ingewikkeld, waardoor ik maar effe de knoop heb doorgehakt en het boeltje heb geveegd.

Maar mijn vraag blijft natuurlijk. Het is nl. kennelijk niet mogelijk om een root-partitie te verplaatsen, zelfs niet als die niet is gemount (dus als je via de live-cd werkt). Ik vermoed --maar wie ben ik?-- dat het iets te maken heeft met de ext2fs -"indeling" van mijn partitie. Ergens heel vaag meen ik me te herinneren dat ik dat probleem nog al ooit eens heb gehad en dat het met een ext2fs indeling niet mogelijk is om een eens geplaatste partitie nog te verschuiven.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

servaas-xubuntu-user

  • Gast
Partitie "hernoemen" en maximaliseren naar links met Gparted?
« Reactie #3 Gepost op: 2007/07/04, 01:04:31 »
ons lekker maken met een mooi probleem en dan gauw een clean install doen ...
flauw hoor plaag

Offline Jenske

  • Lid
Partitie "hernoemen" en maximaliseren naar links met Gparted?
« Reactie #4 Gepost op: 2007/07/04, 22:00:51 »
OK, OK, maar ik had effe geen zin om te wachten op antwoorden.

TROUWENS, zo heb ik toch nog een serieus probleem ontdekt in Ubuntu. Ik heb namelijk al mijn gegevens uit mijn /home/USER gebekkupt, maarrrrrrr ...... ik was glad vergeten dat er ook nog een aantal verborgen mappen staan, waaronder ... jawel ... mijn Thunderbird mails.

OK, ik geef toe dat "ze" wel verwittigen dat je bij een bekkup ook je verborgen mappen moet bekkuppen, maar aangezien ik ook maar een (gehaaste) mens ben, is het mij dus ook overkomen: al mijn vorige mails weg geformatteerd, gepartitioneerd, vernietigd, verschwunden.

Het ware misschien beter mochten "ze" bij Thunderbird eraan denken om de mappen NIET verborgen te maken maar ze wel degelijk ergens "zichtbaar" te plaatsen onder de user-map.

Maar voor de rest geen slecht woord over Ubuntu (toch niet over Dapper Drake).
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Partitie "hernoemen" en maximaliseren naar links met Gparted?
« Reactie #5 Gepost op: 2007/07/04, 22:15:25 »
Citaat van: Jenske
TROUWENS, zo heb ik toch nog een serieus probleem ontdekt in Ubuntu. Ik heb namelijk al mijn gegevens uit mijn /home/USER gebekkupt, maarrrrrrr ...... ik was glad vergeten dat er ook nog een aantal verborgen mappen staan, waaronder ... jawel ... mijn Thunderbird mails.

OK, ik geef toe dat "ze" wel verwittigen dat je bij een bekkup ook je verborgen mappen moet bekkuppen, maar aangezien ik ook maar een (gehaaste) mens ben, is het mij dus ook overkomen: al mijn vorige mails weg geformatteerd, gepartitioneerd, vernietigd, verschwunden.

Het ware misschien beter mochten "ze" bij Thunderbird eraan denken om de mappen NIET verborgen te maken maar ze wel degelijk ergens "zichtbaar" te plaatsen onder de user-map.
Nee, want het zou heel irritant zijn om meer dan 50 zichtbare mappen te hebben met allerlei instellingen. Alles in één map zou ook kunnen, maar dan moeten alle programma's daarvoor aangepast worden, en dit systeem met verborgen mappen (mappen met een . ervoor) is al lang zo. Je kon ook beter een backup maken via een backup commando of archiving tool, want gewoon kopiëren/plakken zal de rechten ook mogelijk kunnen veranderen.

Dit is in ieder geval geen "serieus probleem" in Ubuntu. Gewoon een foutje door haastig te zijn langs jouw kant :)
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline Jenske

  • Lid
Partitie "hernoemen" en maximaliseren naar links met Gparted?
« Reactie #6 Gepost op: 2007/07/06, 11:25:28 »
Citaat van: profoX
Dit is in ieder geval geen "serieus probleem" in Ubuntu. Gewoon een foutje door haastig te zijn langs jouw kant :)
Je hebt helaas gelijk. Ik zal de volgende keer ne keer proberen te bekkuppen met een echt backup programma ipv een "gewone" kopie.

In elk geval heb ik weer wat bijgeleerd.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM