Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Bank-eisen en huidige status van Clamav.  (gelezen 2906 keer)

Offline koos4401

  • Lid
Bank-eisen en huidige status van Clamav.
« Gepost op: 2013/12/06, 20:50:03 »
Deze post van mij is ietewat "verzopen" in de discussie over Paypal, dus probeer ik het opnieuw:
Uit eigen log:
   
Citaat
Mon Dec  2 11:27:58 2013 -> WARNING: Your ClamAV installation is OUTDATED!
    Mon Dec  2 11:27:58 2013 -> WARNING: Local version: 0.97.8 Recommended version: 0.98
    Mon Dec  2 11:27:58 2013 -> DON'T PANIC! Read http://www.clamav.net/support/faq
Zou de bank accepteren dat er toch wat mis kan gaan als ik met dit systeem in deze toestand inlog?

Ja, ik weet dat er weinig of geen Ubuntu-virussen zijn; ja ik weet dat mijn systeem zéér veilig is; ja ik weet dat Clamav vooral de door Windows geregeerde  rest van de wereld beschermt tegen virussen. &&&
 Dat vraag ik dan ook niet.
Ik vraag: Zou de bank accepteren dat... ik met dit systeem in deze toestand inlog?
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Bank-eisen en huidige status van Clamav.
« Reactie #1 Gepost op: 2013/12/06, 21:29:32 »
De bank stelt zelfs überhaupt niet verplicht dat je een antivirusprogramma hebt. Zie:
http://www.nvb.nl/media/document/001029_uniforme-veiligheidsregels.pdf
(punt 3)

Offline koos4401

  • Lid
Re: Bank-eisen en huidige status van Clamav.
« Reactie #2 Gepost op: 2013/12/06, 21:54:04 »
Citaat
... is voorzien van actuele (beveiligings)updates.
Gelezen en geconstateerd (site is slecht kopieerbaar) dat er bij punt 3, aandachtsstreep 1 wel degelijk over beveiligings- en andere updates wordt gesproken.
Bovendien moeten die updates actueel zijn, terwijl Clamav uitschreeuwt dat niet te zijn. Mijn vraag blijft dus nog even.
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Bank-eisen en huidige status van Clamav.
« Reactie #3 Gepost op: 2013/12/06, 21:55:40 »
Je kunt dus Clamav gewoon verwijderen. Wegens AV niet verplicht.

En de rest van je systeem gewoon dagelijks controleren op beschikbare updates (en die direct toepassen, wanneer voorhanden).

Re: Bank-eisen en huidige status van Clamav.
« Reactie #4 Gepost op: 2013/12/06, 21:58:44 »
En als ze al zouden eisen dat je een AV hebt dan zullen ze waarschijnlijk bedoelen dat je de nieuwste virusdefinities hebt. En bij de meeste AV's komen de definities los van de app zelf.

Offline Tom

  • Lid
Re: Bank-eisen en huidige status van Clamav.
« Reactie #5 Gepost op: 2013/12/06, 23:15:51 »
Deze post van mij is ietewat "verzopen" in de discussie over Paypal, dus probeer ik het opnieuw:
Uit eigen log:
   
Citaat
Mon Dec  2 11:27:58 2013 -> WARNING: Your ClamAV installation is OUTDATED!
    Mon Dec  2 11:27:58 2013 -> WARNING: Local version: 0.97.8 Recommended version: 0.98
    Mon Dec  2 11:27:58 2013 -> DON'T PANIC! Read http://www.clamav.net/support/faq
[/b]
Zou de bank accepteren dat er toch wat mis kan gaan als ik met dit systeem in deze toestand inlog?

Ja, ik weet dat er weinig of geen Ubuntu-virussen zijn; ja ik weet dat mijn systeem zéér veilig is; ja ik weet dat Clamav vooral de door Windows geregeerde  rest van de wereld beschermt tegen virussen. &&&
 Dat vraag ik dan ook niet.
Ik vraag: Zou de bank accepteren dat... ik met dit systeem in deze toestand inlog?


Onder het don panic zou dit moeten staan zie onderstaande dan weet u dat hij toch geupdatet word.
main.cvd is up to date (version: 55, sigs: 2424225, f-level: 60, builder: neo)
Mon Dec  2 17:23:03 2013 -> daily.cld is up to date (version: 18189, sigs: 571492, f-level: 63, builder: neo)
Mon Dec  2 17:23:03 2013 -> bytecode.cld is up to date (version: 233, sigs: 44, f-level: 63, builder: dgoddard)
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Bank-eisen en huidige status van Clamav.
« Reactie #6 Gepost op: 2013/12/06, 23:23:51 »
Je kunt dus Clamav gewoon verwijderen. Wegens AV niet verplicht.

En de rest van je systeem gewoon dagelijks controleren op beschikbare updates (en die direct toepassen, wanneer voorhanden).
Je hebt gelijk. Maar helaas, hoe vaak je dit ook herhaalt, het helpt blijkbaar niet.  :(
De discussie blijft terugkomen waarbij mensen gaan 'klungelen' met AV terwijl a) niet nodig is en b) niet werkt.

Offline Tom

  • Lid
Re: Bank-eisen en huidige status van Clamav.
« Reactie #7 Gepost op: 2013/12/06, 23:33:54 »
Over het nut spreek ik niet ,wou alleen aantonen dat zijn @koos4401  clamav wel terdege updatet ondanks zijn don panic wat er overigens altijd instaat.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Bank-eisen en huidige status van Clamav.
« Reactie #8 Gepost op: 2013/12/06, 23:42:06 »
Over het nut spreek ik niet ,wou alleen aantonen dat zijn @koos4401  clamav wel terdege updatet ondanks zijn don panic wat er overigens altijd instaat.
Snap ik. Maar waarom zou je een probleem willen of moeten oplossen wat er niet is? En nog erger: dat er een *nieuw* probleem ontstaat terwijl er in oorsprong eigenlijk helemaal geen probleem is. Mss ben ik daar een rare in,  maar dat lijkt me allemaal niet handig.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Bank-eisen en huidige status van Clamav.
« Reactie #9 Gepost op: 2013/12/06, 23:49:00 »
@markba: inderdaad..... Misschien wekt het woord "antivirus" een soort magisch gevoel van extra veiligheid op, of zo...  :o

Re: Bank-eisen en huidige status van Clamav.
« Reactie #10 Gepost op: 2013/12/07, 01:50:05 »
Ik weet dat de kans op virussen en zo zeer klein is onder linux maar in de uniforme beveiligingregels staat toch :

"Zorg dat de geïnstalleerde software op de apparatuur, zoals computer, tablet en/ of
smartphone, die u voor het regelen van uw bankzaken gebruikt, is voorzien van actuele
(beveiligings)updates. Geïnstalleerde software is bijvoorbeeld het besturingssysteem en
beveiligingsprogramma’s, zoals virusscanner en firewall;"


Bedoelen ze dan niet dat je toch een virusscanner en firewall moet installeren?
Asus Vivobook Ryzen7   Ubuntu 22.04.1 Gnome


Haastige spoed is alleen maar goed om vlooien te vangen.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Bank-eisen en huidige status van Clamav.
« Reactie #11 Gepost op: 2013/12/07, 08:12:03 »
Bij mij werd de virus definitie niet geüpdate.
Gezocht met google, daar stond hoe je de virusscanner uit kon zetten, dan updaten, dan weer starten, hierna werkte de update wel weer goed.
Ge update van de gui(grafische scherm ) is niet belangrijk, wel de virusdefinitie.

Verder heb je bootable cd's(kaspersky en anderen), dan kun je booten vanaf de cd, dan virusscanner updaten, dan pc scannen.

Re: Bank-eisen en huidige status van Clamav.
« Reactie #12 Gepost op: 2013/12/07, 10:25:17 »
Ik weet dat de kans op virussen en zo zeer klein is onder linux maar in de uniforme beveiligingregels staat toch :

"Zorg dat de geïnstalleerde software op de apparatuur, zoals computer, tablet en/ of
smartphone, die u voor het regelen van uw bankzaken gebruikt, is voorzien van actuele
(beveiligings)updates. Geïnstalleerde software is bijvoorbeeld het besturingssysteem en
beveiligingsprogramma’s, zoals virusscanner en firewall;"


Bedoelen ze dan niet dat je toch een virusscanner en firewall moet installeren?

Stel dat ze eisen stellen aan een virusscanner en firewall, dan nog is de hele zaak twijfelachtig.
Er zijn veel soorten virusscanners en firewall's, en ze zijn niet allemaal even goed.

Zit je thuis achter een router dan zit je al achter een firewall en die is vaak van redelijk goede kwaliteit, en nog vaker beter dan die je installeerd op de PC.
Werk je met Linux-Ubuntu heb je "in principe" geen firewall nodig omdat die al ingebouwd zit.
Wat wel erg handig zou zijn dat je word gewaarschuwd als er outbound verkeer is, dan kan je namelijk zien of er spyware if virussen zijn die naar huis aan het bellen zijn op jouw kosten.

Wil je een goed AV proggie kijk eens naar NOD32.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Bank-eisen en huidige status van Clamav.
« Reactie #13 Gepost op: 2013/12/07, 10:30:52 »
Ik weet dat de kans op virussen en zo zeer klein is onder linux maar in de uniforme beveiligingregels staat toch :

"Zorg dat de geïnstalleerde software op de apparatuur, zoals computer, tablet en/ of
smartphone, die u voor het regelen van uw bankzaken gebruikt, is voorzien van actuele
(beveiligings)updates. Geïnstalleerde software is bijvoorbeeld het besturingssysteem en
beveiligingsprogramma’s, zoals virusscanner en firewall;"


Bedoelen ze dan niet dat je toch een virusscanner en firewall moet installeren?
Nee, er staat: als je een virusscanner/firewall installeert, zorgt er dan voor dat deze de laatste updates krijgt (lijkt me niet onterecht). Er staat niet voor niets 'bijvoorbeeld' bij;  dus de software die daarna worden genoemd mag je installeren maar hoeft niet.

Je hebt het bovenstaande pas in de gaten na herhaaldelijk lezen. Zelf kan ik me niet aan de indruk onttrekken dit dat expres zo wollig omschreven om haastige lezers de indruk te laten wekken dat antivirus/firewall verplicht is. Waarvan acte.

Offline koos4401

  • Lid
Re: Bank-eisen en huidige status van Clamav.
« Reactie #14 Gepost op: 2013/12/07, 10:40:33 »
Dank allen voor de reacties, het meedenken en de discussie.
De post hier recht boven van Markba vat de zaak wel  samen op een heldere manier.
Overigens maak ik mij niet echt zorgen. Om mezelf nogmaals te citeren:
Citaat
Ja, ik weet dat er weinig of geen Ubuntu-virussen zijn; ja ik weet dat mijn systeem zéér veilig is; ja ik weet dat Clamav vooral de door Windows geregeerde  rest van de wereld beschermt tegen virussen. &&&
, maar weet de bank dat ook? Erger nog: wil de bank dat wel weten. De bank denkt dat ik er ben voor haar gewin; ik denk - in mijn onnozelheid - dat de bank er is om mij te faciliteren in het betalingsverkeer.
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Re: Bank-eisen en huidige status van Clamav.
« Reactie #15 Gepost op: 2013/12/07, 11:34:21 »
De bank kan nooit eisen dat jij een virusscanner hebt. Immers, er zijn zelfs telefoons en tablets (zoals mijn tablet bijv.) waar helemaal geen virusscanner voor bestaat. Juridisch kan de bank dus nooit waarmaken dat ik geen virusscanner daarop heb.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Bank-eisen en huidige status van Clamav.
« Reactie #16 Gepost op: 2013/12/07, 11:39:24 »
De bank kan nooit eisen dat jij een virusscanner hebt. Immers, er zijn zelfs telefoons en tablets (zoals mijn tablet bijv.) waar helemaal geen virusscanner voor bestaat. Juridisch kan de bank dus nooit waarmaken dat ik geen virusscanner daarop heb.
Dat doen ze dus ook niet. Ze proberen je wel bang te maken door net te doen alsof het wél verplicht is.