Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST, zo goed als] een paar kleine vraagjes  (gelezen 1718 keer)

[OPGELOST, zo goed als] een paar kleine vraagjes
« Gepost op: 2012/04/02, 19:11:09 »
Hallo, na veel zoeken op dit forum en op het internet in het algemeen had ik toch nog een paar specifieke vraagjes...

1. Als ik bij Ubuntu op mijn muiswiel klik, dan kan ik de kubus bewegen, als ik dit probeer bij Kubuntu, dan komt er elke keer een lege notitie staan daar waar ik heb geklikt.
Niet echt praktisch, want ik moet geen notities hebben. Is er een manier om deze actie uit te schakelen of om die notities in het geheel te verwijderen?


2. Wat moet ik doen in Kubuntu om die kubus te laten draaien, heb al allerlei toetsencombinaties geprobeerd en alle knoppen van mijn muis geprobeerd, maar geen resultaat...
Ik heb vier bureaubladen zoals in Ubuntu, dus denk dat toch voldoende moet zijn, ook de "roteer kubus" en "bureaublad kubus" staan aan

3. Bepaalde zaken in compiz config (zoals bv. Composite) kan ik niet afzetten, als ik dit probeer sluit de compiz config zichzelf af....
Misschien dat dit iets te maken heeft met een instelling ergens anders, maar ik zou het niet weten.


4. Is er ergens een Nederlandstalige handleiding te vinden voor die compiz, want alles wat ik vind is ofwel in het engels, ofwel niet wat ik zoek...

5. Is de compiz config settings manager hetzelfde voor Kubuntu als voor Ubuntu?

6. Hoe installeer ik de extra plugins voor de ccsm zoals ik dat bij Ubuntu deed... om meer effecten te hebben.
Heb al gezocht, maar kan het niet direct terug vinden.


7. Hoe komt het dat niet overal alles in het nederlands staat, alhoewel ik nederlands heb toegepast op het hele systeem... Bv: in de compiz config staan nederlands en engels door mekaar,  en nog op een paar andere plaatsen maar weet nu niet meer direct waar. Gewoon af en toe kom ik engelse zaken tegen. Heb volgens mij de volledige taalondersteuning.

Dat is het voor nu, maar ik ben zeker dat ik nog wel andere vragen zal hebben in de toekomst  
Ik weet dat ik nog veel zal moeten lezen en opzoeken, maar sommige dingen zijn te specifiek om een antwoord op te vinden. Althans toch voor mij =D

Alvast bedankt voor de hulp!
« Laatst bewerkt op: 2012/04/06, 22:13:30 door stieviegonzales »
Laptop 1: Acer Aspire 7735z Intel Pentium Dual Cure T4200 @2.00GHz, 2GB RAM, 330 GB HD - Windows XP, Ubuntu 11.10, Kubuntu 11.10
Laptop 2: Sony VAIO VPCEJ2LE1 Intel Core i3 @2.20GHz, 4GB RAM, 500GB HD - Windows 7

Re: een paar kleine vraagjes
« Reactie #1 Gepost op: 2012/04/02, 19:26:43 »
Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website http://home.scarlet.be/jefdamen/Ubuntu.html
Mijn YouTube kanaal:http://www.youtube.com/user/asilnevs
https://jefdamen.wordpress.com/
We are spiritual beings having a human experience

Re: een paar kleine vraagjes
« Reactie #2 Gepost op: 2012/04/02, 20:08:55 »
Ik ga ze niet punt voor punt beantwoorden maar Kubuntu heeft Kwin voor de effecten en Compiz heb je daarbij niet nodig. De Kubus zit onder CTRL + F11. Onder System Settings > Desktop Effects kun je zien welke effecten er ingeschakeld staan en welke sneltoetsen daar aan verbonden zijn.

Re: een paar kleine vraagjes
« Reactie #3 Gepost op: 2012/04/02, 20:51:23 »
Een Nederlandse, maar wel oude, uitleg: http://ubuntastic.wordpress.com/2007/09/05/compiz-fusion-instellingen/#more-49

Bedankt, die heb ik ineens opgeslagen bij mijn favorieten ;)
Laptop 1: Acer Aspire 7735z Intel Pentium Dual Cure T4200 @2.00GHz, 2GB RAM, 330 GB HD - Windows XP, Ubuntu 11.10, Kubuntu 11.10
Laptop 2: Sony VAIO VPCEJ2LE1 Intel Core i3 @2.20GHz, 4GB RAM, 500GB HD - Windows 7

Re: een paar kleine vraagjes
« Reactie #4 Gepost op: 2012/04/02, 20:53:15 »
Ik ga ze niet punt voor punt beantwoorden maar Kubuntu heeft Kwin voor de effecten en Compiz heb je daarbij niet nodig. De Kubus zit onder CTRL + F11. Onder System Settings > Desktop Effects kun je zien welke effecten er ingeschakeld staan en welke sneltoetsen daar aan verbonden zijn.


Ok dat is duidelijk, ik dacht dat Kubuntu en Ubuntu zo goed als hetzelfde zijn, en om die reden  had ik Compiz geinstalleerd.
Bij deze Compiz dus weer verwijderd en eens een kijkje gaan nemen bij die desktopeffecten ;)
Laptop 1: Acer Aspire 7735z Intel Pentium Dual Cure T4200 @2.00GHz, 2GB RAM, 330 GB HD - Windows XP, Ubuntu 11.10, Kubuntu 11.10
Laptop 2: Sony VAIO VPCEJ2LE1 Intel Core i3 @2.20GHz, 4GB RAM, 500GB HD - Windows 7

Re: een paar kleine vraagjes
« Reactie #5 Gepost op: 2012/04/03, 20:14:09 »
Als je wil zoeken naar iets, is het altijd handig als je weet waar je moet zoeken, maar nog VEEL handiger als je de naam weet van wat je zoekt...
Ik zit al dagen te zoeken in de documentatie en instellingen op mijn Kubuntu, maar ik kan het niet vinden, waarschijnlijk omdat ik niet weet naar wat ik moet zoeken.
Heb al geprobeerd met google maar het is hopeloos als je teveel zoektermen gebruikt.

Het gaat over het volgende:

Als ik boven of beneden in mijn balk op een icoon ga staan, dan krijg ik een klein kadertje met daarin een omschrijving van waar ik ga opstaan...
Ik vind dit nogal irritant en zou dit graag wegwillen, maar ik kan het gewoon nergens vinden. Heb al vanalles geprobeerd, maar zonder resultaat.
Ik kan natuurlijk blijven zoeken tot ik een ons weeg, maar daar schiet ik niets mee op.
Als iemand mij in de goede richting kan wijzen, zou ik dat zeer hard apprecieren.
Het zal waarschijnlijk iets dom zijn, maar ik ben dat ook, LINUX-dom  =D
Laptop 1: Acer Aspire 7735z Intel Pentium Dual Cure T4200 @2.00GHz, 2GB RAM, 330 GB HD - Windows XP, Ubuntu 11.10, Kubuntu 11.10
Laptop 2: Sony VAIO VPCEJ2LE1 Intel Core i3 @2.20GHz, 4GB RAM, 500GB HD - Windows 7

Re: een paar kleine vraagjes
« Reactie #6 Gepost op: 2012/04/05, 18:35:28 »
Echt niemand die dit weet?
Laptop 1: Acer Aspire 7735z Intel Pentium Dual Cure T4200 @2.00GHz, 2GB RAM, 330 GB HD - Windows XP, Ubuntu 11.10, Kubuntu 11.10
Laptop 2: Sony VAIO VPCEJ2LE1 Intel Core i3 @2.20GHz, 4GB RAM, 500GB HD - Windows 7

Re: een paar kleine vraagjes
« Reactie #7 Gepost op: 2012/04/05, 19:33:20 »
Niemand is dom.
Het zijn de zogenaamde meldingsapplet?
Ik weet even niet hoe het heet, ik werk met Mint 12.
Ik weet wel dat je dat altijd in kon stellen qua kleur en zo, in uiterlijk. En dan bedoel ik in Ubuntu, want Kubuntu heb ik allee getest en niet okee bevonden.

Met welke versie werk je? Want met de Dash en zo, tegenwoordig heb je toch een balken meer? Of wel in Kubuntu nog?

Kijk hier eens of het erbij staat: http://sites.google.com/site/ubukuntu/werken-met-kubuntu/kubuntu-uiterlijk
of deze: http://wiki.ubuntu-nl.org/community/EyeCandy

Het is Kubuntu 11.10, en dat is (nog) niet zoals bij Ubuntu met de dash home enzo...
Nog steeds balken die ik naar keuze kan aanpassen wat ik trouwens zeer hard toejuich =D

Ben ook al heel de tijd aan het zoeken op die kubuntu site, maar kan het niet vinden...
Vensterdecoratie is het niet, meldingsaplet zou ik niet weten wat dat is, of waar ik dat kan vinden.
Bij windows noemt zoiets miniatuurafbeeldingen of toch iets in die aard, maar ook daar kan ik niets van vinden. :(
En het stomste van al is, dat ik dat waarschijnlijk zelf heb aangezet, want voor zover ik mij herinner had ik die miniaturen niet toen ik Kubuntu juist had geinstalleerd.
Laptop 1: Acer Aspire 7735z Intel Pentium Dual Cure T4200 @2.00GHz, 2GB RAM, 330 GB HD - Windows XP, Ubuntu 11.10, Kubuntu 11.10
Laptop 2: Sony VAIO VPCEJ2LE1 Intel Core i3 @2.20GHz, 4GB RAM, 500GB HD - Windows 7

Re: een paar kleine vraagjes
« Reactie #8 Gepost op: 2012/04/05, 19:39:21 »
Ik heb het uiteindelijk na heeel veeeel  zoeken zelf kunnen vinden :) hoera!
En wel op deze manier...


Systeeminstellingen
--> Gedrag van werkruimte
--> Werkruimte (derde keuze in de linkse balk)
--> Informatieverstrekkende tips tonen (vinkje weghalen)

Fijn dat ik dit heb kunnen oplossen, maar er zijn nog steeds openstaande vragen (zie eerste post)
Laptop 1: Acer Aspire 7735z Intel Pentium Dual Cure T4200 @2.00GHz, 2GB RAM, 330 GB HD - Windows XP, Ubuntu 11.10, Kubuntu 11.10
Laptop 2: Sony VAIO VPCEJ2LE1 Intel Core i3 @2.20GHz, 4GB RAM, 500GB HD - Windows 7

Re: een paar kleine vraagjes
« Reactie #9 Gepost op: 2012/04/05, 21:09:46 »
@femke98:
Ok dat ga ik dan eens proberen...




Toch nog even het vervolg van mijn oplossing meegeven, want blijkbaar had ik alleen de onderste balk in orde gekregen (zonder miniaturen)
Achteraf zag ik dat die miniaturen in de bovenste balk (mijn takenbeheer) nog steeds zichtbaar waren...

Dit heb ik als volgt weg gedaan:

-->Rechts klikken op een taak (bv.Internet of Systeeminstellingen of wat je ook hebt openstaan)
-->Takenbeheer Instellen
-->vinkje weghalen bij Tekstballonnen tonen

en voila =d

Dit samen met dit

Systeeminstellingen
--> Gedrag van werkruimte
--> Werkruimte (derde keuze in de linkse balk)
--> Informatieverstrekkende tips tonen (vinkje weghalen)

Fijn dat ik dit heb kunnen oplossen, maar er zijn nog steeds openstaande vragen (zie eerste post)

en je bent weer van die irritante tekstballonnen/miniaturen af.
Ik schrijf de oplossing hier (hopelijk heel) duidelijk bij, zodat anderen met hetzelfde probleem direct weten wat ze moeten doen, zonder eerst een paar dagen in de haren te krabben en geen oplossing bekomen.  
WIE ZOEKT DIE VINDT maar soms duurt dat wel even :P
« Laatst bewerkt op: 2012/04/05, 21:12:33 door stieviegonzales »
Laptop 1: Acer Aspire 7735z Intel Pentium Dual Cure T4200 @2.00GHz, 2GB RAM, 330 GB HD - Windows XP, Ubuntu 11.10, Kubuntu 11.10
Laptop 2: Sony VAIO VPCEJ2LE1 Intel Core i3 @2.20GHz, 4GB RAM, 500GB HD - Windows 7