Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: HP paviljon fingerprintsensor (OPGELOST)  (gelezen 2889 keer)

Offline Eugene

  • Lid
HP paviljon fingerprintsensor (OPGELOST)
« Gepost op: 2009/07/30, 11:12:41 »
Als nieuwe gebruiker van Ubuntu sta ik helemaal verbaasd. (Bijna) alles werkt meteen.

Ik werk met een hp laptop, dv9860ed. Hierin zit een 'fingerprint senser'. Onder Windows werkt deze met drivers van 'digitalpersona fingerprint software'. Geinstalleerd is Ubuntu 9.04.

Heeft iemand enig idee hoe ik deze 'fingerprint sensor' weer werkend kan krijgen?

Met vriendelijke groet,

Eugene Lemaire
« Laatst bewerkt op: 2010/10/18, 15:57:44 door Eugene »

Offline Joshua822

  • Lid
Re: HP paviljon fingerprintsensor
« Reactie #1 Gepost op: 2009/07/30, 13:45:16 »
Hier is een blog post over vinger afdruk lezers.

Er wordt wel gezegd dat het bedoeld is voor 8.04 Hardy Heron, maar het zou ook op 9.04 Jaunty Jackalope moeten werken.

Ik heb dit niet zelf uitgetest. Dus ik kan je er niet veel over vertellen.


Re: HP paviljon fingerprintsensor
« Reactie #2 Gepost op: 2009/07/30, 19:32:49 »
Het is denk ik zaak om eerst te achterhalen welke vingerprintsensor in de computer zit. Dit kan door in een terminal het volgende commando uit te voeren:

lsusb
Vervolgens kijken of deze ondersteund wordt in linux. Hierbij komt Google van pas.

Mijn vingerprintsensor geeft bij lsusb bijvoorbeeld het volgende:

Bus 005 Device 003: ID 147e:1000
Met wat googlen op "147e:1000" blijkt dit een upek sensor te zijn waarbij ondersteuning op de volgende site te vinden is:

http://darkblue.homeip.net/fingerprint/

Maar voor andere sensors is weer een andere oplossing te vinden.
« Laatst bewerkt op: 2009/07/30, 19:38:28 door Thomas de Graaff »

Offline Eugene

  • Lid
Re: HP paviljon fingerprintsensor
« Reactie #3 Gepost op: 2009/07/31, 11:39:25 »
Thomas,

Naar aanleiding van jouw opmerkingen heb ik het volgende gedaan:

Het blijkt een aes2501 fingerprint sensor te zijn van de firma authentic.

In synaptic pakketbeheer is deze sensor bekend dus heb ik hem geinstalleerd. Indien ik nu de combinatie alt-f2 intoets en ik typ daar fprint-demo dan krijg ik de mogelijkheid mijn vingerafdrukken te registeren.

Bij het opstarten krijg ik echter NIET de mogelijkheid om met een vingerafdruk te registreren. Doe ik iets fout? Of gaat jouw kennis ook niet zo ver?

eugene

Re: HP paviljon fingerprintsensor
« Reactie #4 Gepost op: 2009/07/31, 13:13:02 »
Het lijkt erop dat je vingerprintlezer ondersteund wordt in libfprint. Heb je de in de bovenstaande post van Joshua vermelde howto al geprobeerd? Ik denk dat deze zou moeten werken dan.

http://ubuntu-unleashed.com/2008/04/get-your-fingerprint-reader-to-work-in-ubuntu.html

Offline Eugene

  • Lid
Re: HP paviljon fingerprintsensor
« Reactie #5 Gepost op: 2009/07/31, 14:36:58 »
Thomas,

Je bent mij, als niet linux leek, een heel stuk aan het verder helpen. Een deel van de genoemde pagina had ik vanochtend al gevonden maar toen durfde ik niet verder.

Status tot nu toe:
1 met wat vechten en puzzelen ben ik nu zover dat ik met mijn vinger kan inloggen.
2 Ik moet echter nog steeds mijn gebruikersnaam intoetsen. Is er een mogelijkheid dat ubuntu deze 'vast' voor mij invult? Ik ben namelijk de enige gebruiker.
3 nadat ik mijn gebruikersnaam heb ingevuld kan ik het wachtwoord omzeilen mbv mijn vingerafdruk. Waar ik nu echter tegenaan loop is dat ik vervolgens een scherm krijg waarin ik nogmaals mijn wachtwoord moet intoetsen omdat een applicatie geen toegang kan krijgen tot de sleutelring. m.a.w. ik moet nog steeds een wachtwoord en inlog intoetsen echter nu aangevuld met een vingerafdruk.

in windows kon ik, nadat vista was opgestart, gewoon mijn vinger door de lezer halen en dan begon de zaak gewoon te werken. voor zover je bij windows kunt spreken van 'gewoon' en 'werken'.

eugene

Re: HP paviljon fingerprintsensor
« Reactie #6 Gepost op: 2009/07/31, 19:45:32 »
Op mijn systeem herkent hij bij het inloggen automatisch de gebruiker die bij de vingerafdruk hoort. Het is dus niet nodig om een gebruikersnaam in te voeren, alleen een vingerlezing is voldoende. Ik heb de volgende gebruiksaanwijzing hiervoor gebruikt.
http://darkblue.homeip.net/fingerprint/Install-step-by-step.pdf

Je kan hier de software downloaden (downloads):
http://darkblue.homeip.net/fingerprint/index.php

Dit is alleen wel iets ingewikkelder dan de howto die je nu hebt gebruikt. Maar met deze gebruiksaanwijzing en software is een automatische login volgens mij mogelijk.

In jouw geval de installer uitvoeren met de --fprint-only optie (zie gebruiksaanwijzing).

Als je dit gaat proberen is het slim om de wijzigingen die je tot nu toe gemaakt hebt aan je systeem eerst ongedaan te maken.

Je bent wel bezig met zaken die je systeem onbruikbaar kunnen maken als je wat verkeerd doet, dus het is goed opletten.

Offline Eugene

  • Lid
Re: HP paviljon fingerprintsensor
« Reactie #7 Gepost op: 2009/08/01, 15:02:16 »
Thomas,

Je antwoord over 'het systeem' platleggen was NET te laat. Nadat ik weer had zitten roeren kreeg ik diverse dingen niet meer opgestart. met mijn beperkte kennis blijft dan alleen de optie "opnieuw installeren' over. gelukkig begin ik net dus ben ik dan ook niets kwijt.

hierdoor durf ik dus niet meer overnieuw te beginnen en leg me neer bij het feit dat ik handmatig moet inloggen. laf maar waar.

thanx voor alle moeite.

eugene

Re: HP paviljon fingerprintsensor
« Reactie #8 Gepost op: 2009/08/01, 18:11:42 »
Niks laf aan hoor. Ik vind het al heel knap dat je als beginner zo ver bent gekomen. Als je Ubuntu een tijdje gebruikt kan je het altijd nog een keer proberen.

Je zou ook eens Ubuntu in virtualbox kunnen installeren, en daar proberen of je inloggen met de vingerafdruklezer aan de gang kan krijgen. In virtualbox is het heel makkelijk om een snapshot te maken van je systeem vóór je zaken wijzigt. Loopt de boel dan vast, keer je gewoon terug naar je snapshot. Weet je in virtualbox hoe het een en ander aan de gang te krijgen, kan je het vervolgens op je echte systeem wijzigen. Maar goed, virtualbox gebruiken vergt zelf ook wel weer wat leerwerk. Ik zou er alleen aan beginnen als je dat soort dingen leuk vind om uit te zoeken.

Dit soort zaken wijzigen op je systeem is eigenlijk niet geschikt voor beginners, je hebt dan net te weinig kennis om zaken te kunnen herstellen als het niet meer werkt. Ik had eigenlijk al bij de eerste post voor moeten waarschuwen.. mijn excuses.

Offline Eugene

  • Lid
Re: HP paviljon fingerprintsensor
« Reactie #9 Gepost op: 2009/11/06, 14:52:07 »
Thomas,

Heel lang geleden heb je mij geholpen met het werkend krijgen van de vingerafdruk sensor.

Ondertussen heb ik iets meer kennis en durf van ubuntu. Na installatie van 9.10 en het letterlijk volgen van deze stappen werkt het systeem nu!

Nogmaals mijn dank voor alle uitleg.

Eugene