Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] PCTV Pro (PCI) geluid werkt niet onder (L)Ubuntu12.04  (gelezen 547 keer)

Offline aartje

  • Lid
Ik heb een Pinnacle PCTV Pro kaart altijd werkend gehad in een Pentium4 2,4GHz 1GB,
onder WindowsXP en onder Ubuntu8.04. Nu draai ik daar Lubuntu12.04 op en nu doet hij
het ook daaronder, tenminste het beeld, maar niet het geluid. Nu heb ik geen analoge TV
meer maar alleen KPN (Digitale) Internet TV, dus zo belangrijk is het ook weer niet.
Ik wil echter mijn Scart uitgang van mijn KPN-kastje aansluiten op de analoge ingang
van het kaartje(en het geluid naar de line-in van de computer) Ik krijg nu prima beeld en geluid onder Windows XP én onder Ubuntu8.04,
maar niet onder Lubuntu12.04. Ik krijg met geen mogelijkheid het geluid aan de gang.
Als ik het volume voluit zet hoor ik heel zacht het geluid, dus waarschijnlijk wordt de line-ingang
niet doorgeschakeld naar de uitgang (crosstalk). Ik heb hem een tijd geleden ook nog op
mijn hoofdsysteem gehad (AMD Quad 640 4GB, Ubuntu12.04) en ik herinner me
dat ik daar hetzelfde probleem had. Ik wil hem eigenlijk op dat systeem installeren, maar pas
nadat ik weet dat het mogelijk is. (nu werkt ie tenminste nog onder WindowsXP en Ubuntu8.04)


Wie heeft er suggesties ? Pavucontrol heb ik ook ge-installeerd, maar daar lukt het me ook
niet mee, maar misschien gebruik ik dat niet goed.
« Laatst bewerkt op: 2013/08/24, 09:03:17 door aartje »

Re: PCTV Pro (PCI) geluid werkt niet onder (L)Ubuntu12.04
« Reactie #1 Gepost op: 2013/08/23, 20:07:42 »
Ik had eerst ook geen geluid, ik heb in /etc/modprobe.d/alsa-base.conf dit aangepast:
# Load saa7134-alsa instead of saa7134 (which gets dragged in by it anyway)
install saa7134 /sbin/modprobe --ignore-install saa7134 $CMDLINE_OPTS && { /sbin/modprobe --quiet --use-blacklist saa7134-alsa ; : ; }
# Prevent abnormal drivers from grabbing index 0
options bt87x index=-2
options cx88_alsa index=-2
options saa7134-alsa index=-2     <- DEZE heb ik toegevoegd, de -2 is voor het kanaal, misschien heb jij -1 even experimenteren welk kanaal
options snd-atiixp-modem index=-2
options snd-intel8x0m index=-2
options snd-via82xx-modem index=-2
options snd-usb-audio index=-2
options snd-usb-caiaq index=-2
options snd-usb-ua101 index=-2
options snd-usb-us122l index=-2
options snd-usb-usx2y index=-2
# Ubuntu #62691, enable MPU for snd-cmipci
options snd-cmipci mpu_port=0x330 fm_port=0x388
# Keep snd-pcsp from being loaded as first soundcard
options snd-pcsp index=-2
# Keep snd-usb-audio from beeing loaded as first soundcard
options snd-usb-audio index=2
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline aartje

  • Lid
Re: PCTV Pro (PCI) geluid werkt niet onder (L)Ubuntu12.04
« Reactie #2 Gepost op: 2013/08/24, 08:53:58 »
Bedankt voor je antwoord Gijsbert. Maar ik weet bijna zeker dat dat niets uitmaakt omdat ik
een andere chipset heb (BT878 in plaats van SAA7134).

Het probleem is dat het audiokanaal niet ingeschakeld is. De audio-out van de TV-kaart is
normaal (als je via de antenne ingang TV kanalen ontvangt) met een klein kabeltje doorverbonden
met de line-ingang van de audiokaart. Nu heb ik de audio-uitgang van mijn KPN kastje met de
line-ingang verbonden. Je hoort ook wel heel zacht geluid over de speakers als je alle volumes
op maximum zet. Maar het lijkt wel alsof de line-ingang van mijn audio niet doorgeschakeld
wordt onder Lubuntu12.04

Onder mijn (oude!!) Ubuntu 8.04 werkt alles wel perfect. (??)

Offline aartje

  • Lid
Re: PCTV Pro (PCI) geluid werkt niet onder (L)Ubuntu12.04
« Reactie #3 Gepost op: 2013/08/24, 09:02:42 »
Ik heb het toch zelf op kunnen lossen. Ik heb gnome-alsamixer ge-intalleerd.
Daarmee kon je de line-input slider op een hoger volume zetten en toen deed
het geluid het wel.