Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Probleem PS/2 toetsenbord via USB hub  (gelezen 14036 keer)

birgittesc

  • Gast
Probleem PS/2 toetsenbord via USB hub
« Gepost op: 2008/02/28, 15:24:01 »
Hopelijk kan iemand hier mij helpen met dit vreemde probleem. Ik heb geGoogled en allerlei forums afgestruind maar ben de oplossing voor mijn probleem nog niet tegengekomen.

Het zit zo: Het toetsenbord van mijn Dell laptop (Latitude D600) doet het niet helemaal lekker meer nadat er wat limonade overheen is gegaan (alles doet het inmiddels weer behalve de 'o', 'l' en rechter Shift toets maar dat typt toch niet echt lekker).

Dus moest er een nieuw toetsenbord komen en ook een USB hub, dacht ik. Nou had ik nog een oud toetsenbord liggen, een Wang 724 qwerty met PS/2 aansluiting die ik niet weg kon gooien omdat 'ie altijd zo fijn typte. Het ding kan onderhand in een museum, zo ziet 'ie eruit:



Maar er zit geen PS/2 aansluiting op mijn laptop dus dat ding kon ik niet aansluiten. Dacht ik. Maar gisteren zag ik een USB hub met 2 PS/2 converters (1 voor het  toetsenbord en 1 voor de muis) in de winkel liggen. Ik gekocht, want ik dacht dat dat nou precies was wat ik nodig had. En het scheelt weer 20 euro, wat ook niet onbelangrijk is aangezien ik momenteel op zwart zaad zit. Het is een König Mini Docking Station, de specificaties staan op deze site: http://www.yourtronic.nl/USB-Producten/416/8486/K%C3%96NIG-DOCKINGSTATION.html. Ik dacht zo weer blij te kunnen typen op mijn oude vertrouwde Wang toetsenbord. Het toetsenbord van de laptop had ik daarom heel optimistisch losgekoppeld.

Maar het werkt dus niet. Het toetsenbord werkt meestal wel in het Grub opstartscherm als ik een OS moet kiezen (ook niet altijd), maar tegen de tijd dat het Ubuntu inlogscherm verschijnt moet ik het toetsenbord weer opnieuw inpluggen om net genoeg tijd te hebben om in te loggen voordat 'ie weer uitgaat. Hij gaat echt uit: je ziet de Caps lock, Num lock en Scroll Lock ledjes knipperen - net als bij het opstarten van de PC - en vervolgens doet hij 't niet meer. Soms blijven de ledjes ook een paar keer achter elkaar aan en uit knipperen. Er zit dus ergens iets niet helemaal goed.

De instellingen van het toetsenbord staan standaard op VS international. Ik heb gisterenavond allerlei instellingen uitgeprobeerd - met en zonder dode toetsen, gewoon VS in plaats van international, 101, 102 en 105 toetsen Windows Standaard - allemaal zonder resultaat. Wang staat niet (meer) in het lijstje met merken (logisch uiteraard) dus dat bemoeilijkt ook de keuze.

Volgens mij werkt het toetsenbord wel, maar ik heb het idee dat 'ie automatisch uitgeschakeld wordt na - pak 'm beet - 20 seconden. Geen idee of dat überhaupt mogelijk is maar het lijkt wel zo. De vraag is dan het aan de computer ligt of aan de hub. Ik moet nog even checken of m'n BIOS instellingen goed staan, maar de computer herkent de HUB en het toetsenbord wel gewoon (als HID toetsenbord). In ieder geval in Windows XP, die ik naast Ubuntu heb draaien.

Weet iemand een oplossing hiervoor of wordt het toch een nieuw toetsenbord?

birgittesc

  • Gast
Probleem PS/2 toetsenbord via USB hub
« Reactie #1 Gepost op: 2008/02/28, 15:38:44 »
Ben ondanks de grote lap tekst toch nog wat vergeten te vermelden: ik heb Ubuntu 7.10 draaien. Maakt misschien nog verschil dus ik meld het nog maar even.

birgittesc

  • Gast
Probleem PS/2 toetsenbord via USB hub
« Reactie #2 Gepost op: 2008/03/03, 13:32:11 »
Heb van 't weekend m'n toetsenbord en hub meegenomen naar m'n ouders. Ik kan het toetsenbord rechtstreeks in de PC pluggen (de PC heeft een PS/2 aansluiting) en dan werkt het toetsenbord. Doe ik het PS/2 toetsenbord (met paars stekkertje) in de hub, dan werkt het ook. Maar blijkbaar gaat het Wang toetsenbord niet samen met de hub, want dat werkt nog steeds niet.

Dus ik typ nu op het toetsenbord van m'n ouders =)

Probleem PS/2 toetsenbord via USB hub
« Reactie #3 Gepost op: 2008/03/03, 14:22:50 »
Wat voor USB aansluiting zit op je laptop? Kunnen die genoeg stroom leveren voor de HUB?
En heb je toevallig een PC in de buurt met Ubuntu 7.10 en een ps/2 poort? Wellicht kan je daar nog testen. En doet die muis het verder wel goed?

Zijn nogal wat vragen, maar misschien komen we er zo wel achter :D

edit: de link doet het niet :S
Op de chat te vinden als debiantux

birgittesc

  • Gast
Probleem PS/2 toetsenbord via USB hub
« Reactie #4 Gepost op: 2008/03/04, 10:43:19 »
Het is een dubbele USB poort, volgens mij 2.0. Volgens mij zit het qua stroomlevering wel goed, want alle apparaten werken op dat ding. Behalve het Wang toetsenbord dan; een ander PS/2 toetsenbord van m'n ouders dat ik er nu aan heb hangen doet het ook gewoon zonder problemen. Als je het mij vraagt, worden PS/2 toetsenborden zonder paars stekkertje gewoon niet (meer) ondersteund via USB converters.

De PC van m'n ouders heeft alleen Windows XP maar ik kan proberen om Ubuntu erop te zetten. M'n ouders gaan echter binnenkort verbouwen dus voorlopig gaat dat niet lukken. Ik betwijfel echter dat het iets uitmaakt want de problemen zijn hetzelfde op de PC en de laptop en het besturingssysteem maakt ook geen enkel verschil tot dusver. Het Wang toetsenbord doet het gewoon niet via de hub, alleen via een directe PS/2 aansluiting.

Ik gebruik gewoon nog de ingebouwde touchpad van de laptop en daarmee zijn uiteraard geen problemen. Ik kan proberen of een PS/2 muis het wel doet, moet ik die weer even van m'n ouders lenen. Waarschijnlijk werkt het wel, want een recenter PS/2 toetsenbord doet het ook gewoon, zoals ik in m'n vorige post al meldde.

De link doet het inderdaad niet. Hopelijk deze wel: http://www.livegamer.nl/catalog/koumlnig-mini-dock-staion-p-10986.html