Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Jullie input Aub bij een klein projectje  (gelezen 5052 keer)

Jullie input Aub bij een klein projectje
« Gepost op: 2012/04/07, 09:56:43 »
Ik krijg de laatste tijd veel vragen over mogelijkheen om dat vreselijke Magister werkend te krijgen onder Linux. Ondertussen heb ik een manier gevonden die werkbaar is. Simpelweg met een Android emulator. Er is namelijk wel een (onofficiele) app voor Android. Hoe het zit met de licentie daarvan weet ik nog niet (heb wel gemaild) en ben dus maar met een VM aan de slag gegaan.

Gezien de Android SDK erg groot is en je voor een VM geen complete SDK nodig hebt ben ik maar een eigen interface in elkaar gaan prutsen om het allemaal lekker laagdrempelig te houden. Natuurlijk is dat weer een beetje uit de hand gelopen dus is het ondertussen al meer dan alleen een opstart/herstel interface. Maar toen kwam ik op het punt dat ik me een nerd begon te voelen want toen had ik een package manager en geen weet van populaire pakketten om in de repo lijst te stoppen. De apps die ik gebruik in Android zijn namelijk voornamelijk ports van Linux software dus naast Meta en WhatsApp zou ik niet weten waarmee de gemiddelde scholier zich bezig houd op zijn Droid. Vast niet dat de jeugd van tegenwoordig zich vermaakt met Connectbot, RomManager, Root tools en LinuxInstaller??

Zouden jullie me dus wat kunnen helpen met het bij elkaar zoeken van apps die populair zijn bij de gemiddelde Nederlander? (Open source apps die voeg ik in een keer toe door f-droid in de repo te plaatsen.) Het gaat om links naar de apk pakketten online, natuurlijk liefst een app-versie-latest.apk zodat de lijst niet al te extreem vaakgeupdate hoeft te worden. De open source SDK heeft geen Market/Play dus aan Market links heb ik helaas niks. (of je moet zo'n goede link hacker zijn dat je de lokatie er in kan vinden...)

Ik zal ook meteen wat screenshots van de interface droppen voor de liefhebbers

Link Naar Album

Alvast bedankt ;)
« Laatst bewerkt op: 2012/04/07, 10:01:00 door socialdefect »
ANTWOORD OM TE HELPEN, NIET OM ANTWOORD TE KUNNEN GEVEN

Re: Jullie input Aub bij een klein projectje
« Reactie #1 Gepost op: 2012/04/07, 11:00:20 »
WhatsApp is niet mogelijk om te porteren omdat niemand de exacte procedure kan nabootsen danwel hacken van alles tussen de app en hun servers. Daarom hebben zelfs de experts van webOS Nation en XDA het er moeilijk mee.

Maaf wel een goed initiatief! :) Ik zou graag een port van Trillian for Android zien daar die erg prettig is om te gebruiken als IM-client :) Heb al maandenlang de wens dat ie ooit geporteerd wordt.
« Laatst bewerkt op: 2012/04/07, 11:02:16 door Vistaus »

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Jullie input Aub bij een klein projectje
« Reactie #2 Gepost op: 2012/04/08, 00:52:36 »
Wat is Magister?

Offline chaos7

  • Lid
Re: Jullie input Aub bij een klein projectje
« Reactie #3 Gepost op: 2012/04/08, 08:14:26 »
http://www.schoolmaster.nl/
als je een kind heb , die naar het voortgezette onderwijs gaat, is er een grote kans dat je er mee te maken hebt. het werkt met silverlight, niet met moonlight. is een draak van een programma. scholen mogen ouders niet opzadelen met kosten maar op deze manier doen ze het wel.
leven is wat je overkomt terwijl je andere plannen maakt

Re: Jullie input Aub bij een klein projectje
« Reactie #4 Gepost op: 2012/04/08, 08:24:38 »
Nog afgezien van het gegeven dat het natuurlijk krankjorum is om op deze manier bij een online schoolomgeving te komen, ben ik wel nieuwsgierig naar de reactie van Schoolmaster op het mailtje. In de komende uitgave van Linux Magazine komt een artikel over twee scholieren die een PHP-implementatie van Magister bouwden en door Schoolmaster zijn gemaand daarmee op te houden.

Meer richting het project, hoe doe je dat met de betalingen voor de apps? Meta is, bij mijn weten, niet gratis.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Jullie input Aub bij een klein projectje
« Reactie #5 Gepost op: 2012/04/08, 09:31:10 »
In de komende uitgave van Linux Magazine komt een artikel over twee scholieren die een PHP-implementatie van Magister bouwden
Heb eens naar de code van Magischer gekeken (dat is het pakket waar het om gaat) om te kijken of ik een bijdrage kon leveren maar werd daar niet vrolijk van. Niet zo zeer van de code maar meer van de methodiek: het is een moderne variant van het zogenaamde screen-scraping (http://en.wikipedia.org/wiki/Data_scraping). Er wordt dan een HTML-request wordt afgevuurd en het resultaat (= HTML) wordt geanalyseerd, want ergens in die hooiberg is de speld te vinden.

Lovenswaardig maar ook zeer instabiel omdat als het resultaat ook maar één letter afwijkt, de zoektocht al verhinderd is; tijdens het Magischer-project gebeurt dit dan ook regelmatig heb ik begrepen. Dat gecombineerd met het feit dat dit initiatief door de leverancier niet in goede aarde valt, maakt het tot een rat-race waar je alleen maar kunt reageren dus volgen. Nogal zinloos dus.

Het enige gebaar dat Schoolmaster kan maken is de vrijgave van een open API (programmeer-interface). Maar ja, dat zal ze omzet kosten en als het slijk der aarde het hoogste goed is wat je je voor kunt stellen, dan het het laatste wat je doet om je klanten (= leerlingen) iets te geven waar ze écht iets mee kunnen.
 
Citaat
en door Schoolmaster zijn gemaand daarmee op te houden.
Joh. En water is nat. De site http://code.google.com/p/magischer lijkt overigens al uit de lucht....

Citaat
Meer richting het project, hoe doe je dat met de betalingen voor de apps? Meta is, bij mijn weten, niet gratis.
Dat vraag ik me ook af. Alhoewel de gratis versie van Meta (zo heet de Magister-android) toch meer lijkt te doen dat de bedoeling is want blijkbaar kun je er ook je cijfers mee bekijken, heb ik begrepen van mijn kinderen die de app op hun iPod Touch draaien. Foutje?

Re: Jullie input Aub bij een klein projectje
« Reactie #6 Gepost op: 2012/04/08, 10:46:27 »
Kunnen we weer ontopic vanaf hier? Over Magister hebben we al een draadje.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Jullie input Aub bij een klein projectje
« Reactie #7 Gepost op: 2012/04/08, 10:48:33 »
twee scholieren die een PHP-implementatie van Magister bouwden en door Schoolmaster zijn gemaand daarmee op te houden.
Hoe willen ze dat afdwingen, door zelf een soortgelijke applicatie te maken ? :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Jullie input Aub bij een klein projectje
« Reactie #8 Gepost op: 2012/04/08, 11:00:03 »
-
« Laatst bewerkt op: 2012/04/08, 11:20:40 door Vistaus »

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Jullie input Aub bij een klein projectje
« Reactie #9 Gepost op: 2012/04/08, 11:04:45 »
Nogmaals Ron: we hebben al een groot topic over Magister. Graag ontopic.
Het lijkt mij prima ontopic want:
1. het project is gestart om een Magister-app aan de gang te krijgen
2. als dat niet lukt, is de grond van het project weg

Maar wat vind de TS'er hier van?

Re: Jullie input Aub bij een klein projectje
« Reactie #10 Gepost op: 2012/04/08, 11:08:23 »
Ja maar het gaat de TS om meer dan Magister alleen. Hij vraagt immers om input bij de emulator en te porteren apps.

Offline Tom

  • Lid
Re: Jullie input Aub bij een klein projectje
« Reactie #11 Gepost op: 2012/04/08, 11:09:22 »
Nogmaals Ron: we hebben al een groot topic over Magister. Graag ontopic.
U bent geen Moderator dus hou aub ermee op met deze opmerkingen .. dank u.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Jullie input Aub bij een klein projectje
« Reactie #12 Gepost op: 2012/04/08, 11:20:13 »
Kunnen we weer ontopic vanaf hier? Over Magister hebben we al een draadje.
Dit gaat niet over Magister in het algemeen maar specifiek om het draaien van van een Magister-app binnen een gesimuleerde Android-omgeving. Lijkt me totaal wat anders.

Verder sluit ik me aan bij Wanda hierboven.

Re: Jullie input Aub bij een klein projectje
« Reactie #13 Gepost op: 2012/04/08, 11:23:27 »
Goed, als dat echt zo is, waarom stelt de TS dan deze vraag?
"Zouden jullie me dus wat kunnen helpen met het bij elkaar zoeken van apps die populair zijn bij de gemiddelde Nederlander?"

En zegt de TS verder dat hij bezig is met een Android-emulator? Zijn motivatie was Magister, maar, zoals de TS zelf zegt, is het inmiddels een echte emulator geworden en nu is de TS op zoek naar apps die de jeugd gebruikt en die hij dus wil porteren naar zijn emulator. In welke zin is dat dan specifiek Magister als het om algemene apps gaat?
« Laatst bewerkt op: 2012/04/08, 11:25:33 door Vistaus »

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Jullie input Aub bij een klein projectje
« Reactie #14 Gepost op: 2012/04/08, 11:26:09 »
Goed, als dat echt zo is, waarom stelt de TS dan deze vraag?
"Zouden jullie me dus wat kunnen helpen met het bij elkaar zoeken van apps die populair zijn bij de gemiddelde Nederlander?"

En zegt de TS verder dat hij bezig is met een Android-emulator? Zijn motivatie was Magister, maar, zoals de TS zelf zegt, is het inmiddels een echte emulator geworden en nu is de TS op zoek naar apps die de jeugd gebruikt en die hij dus wil porteren naar zijn emulator. In welke zin is dat dan specifiek Magister als het om algemene apps gaat?
Ik ga niet met jou in discussie. Ik wacht op het antwoord van de TS.

Re: Jullie input Aub bij een klein projectje
« Reactie #15 Gepost op: 2012/04/11, 21:12:52 »
---- Sorrie voor de late reactie, heb even een paar dagen flinke ruzie gehad met SElinux en Akonadi ----

Voor de duidelijkheid:

Ik ben wel aan het kijken naar mogelijkheden om FOSS Android apps naar Linux te porten maar die ontwikkelingen binnen de projecten die zich daarmee bezig houden zijn nog niet veel verder dan het draaien van Java apps op de commandline. Misschien dat dit makkelijker zal worden nu er ook qt voor Android is want Dalvik naar Linux porten blijkt niet zo simpel als je zou verwachten.

Wat ik nu dus wel aan het doen ben is het emuleren van Android onder Linux zodat je de apps in Android op je desktop kan gebruiken. Het gaat hier niet om een Android emulator die ik gemaakt heb maar een wrapper voor DE Android emulator zodat je niet de complete SDK nodig hebt en het ding gewoon kan opstarten zonder enige kennis van emulatie en het Android basis systeem.

Omdat de Google Market niet open source is heb ik die dus niet in de basis install zitten, daarom wil ik dus een manier verzorgen waarmee je enkele veelgebruikte apps zonder appstore kan installeren, een manier om als je dat zou willen de Google apps te flashen en een optie om F-Droid (FOSS only app market) te installeren.
Omdat ik naast whatsApp en Meta niet zou weten aan welke apps de gemiddelde Nederlander behoefte aan heeft vroeg ik dus jullie advies.

Dat was mijn insteek...

Dat dit topic uitmond in een discussie over Magister, Silverlight of andere (opzettelijk) Linux onvriendelijke software daar zal je mij niet over horen klagen want dergelijke topics zijn er nooit te veel. Het is toch te gek voor woorden dat dergelijke software word ingezet op onze scholen terwijl er vele betere alternatieven zijn waarvan de meeste zelfs gratis en open source. Mijn vriendin kreeg op school te horen dat ze met haar Linux laptop niet op het school netwerk mocht inloggen omdat Magister Linux computers ziet als hackers en deze dus standaard blokkeerd. (Aanklagen wegens discriminatie??)
ANTWOORD OM TE HELPEN, NIET OM ANTWOORD TE KUNNEN GEVEN

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Jullie input Aub bij een klein projectje
« Reactie #16 Gepost op: 2012/04/11, 22:52:19 »
Als ik kinderen had en die zouden dat moeten gebruiken en ik zou 100% Linux gebruiken dan zou ik tegendraads zijn en ze het op school lekker uit laten zoeken. Laat hun dan maar een oplossing vinden en als ze dat niet doen dan moeten ze niet zeuren.

Als ze moeilijk doen dan laat het maar voor de rechter komen. Ze kunnen en zullen mij nooit verplichten iets te gebruiken wat ik niet wil.
Scholen zijn naar mijn inziens verplicht het voor iedereen toegankelijk te maken. Wat als je niet eens internet of zelfs een pc hebt? Wat dan ben je dan verplicht dat te kopen?


Maar als iemand het werkend krijgt in Linux dan is dat wel mooi.
Jammer dat het zo moet met dit soort dingen.

Re: Jullie input Aub bij een klein projectje
« Reactie #17 Gepost op: 2012/04/21, 08:03:34 »
Als ik kinderen had en die zouden dat moeten gebruiken en ik zou 100% Linux gebruiken dan zou ik tegendraads zijn en ze het op school lekker uit laten zoeken. Laat hun dan maar een oplossing vinden en als ze dat niet doen dan moeten ze niet zeuren.
Zo dachten veel mensen maar tot nu toe hebben de tienduizende handtekeningen niets uitgehaald. Ook wil natuurlijk niemand zijn kinderen verplichten om anders te zijn/doen dan de rest wat natuurlijk erg begrijpelijk is.
Citaat
Als ze moeilijk doen dan laat het maar voor de rechter komen. Ze kunnen en zullen mij nooit verplichten iets te gebruiken wat ik niet wil.
Helaas gebeurt dit wel heel vaak. Soms omdat de leraren niet beter weten, soms omdat de leraar op vakantie gaat op kosten van Microsoft en/of Adobe. In de gevallen waar geen verplichting word opgelegd en je wel Gimp mag gebruiken ipv Foowtoowsjop mag je ook gewoon alles zelf uitzoeken en word je beoordeeld op het functioneren/weergave in het programma van de leraar dus is je 'vrije keuze applicatie' niet 100% competabel met de commerciele app dan heb je gewoon een onvoldoende ookal was je werk anders een 10 waard geweest. Mijn vriendin buigt voor niemand en zeker niet voor Microsoft maar daardoor heeft ze het zichzelf wel extreem moeilijk gemaakt op school en was ze vaak uren/dagen langer bezig dan haar klasgenoten. Wel heeft ze een goede 2500 Euro uitgespaard door Adobe niet te sponsoren. 

Citaat
Scholen zijn naar mijn inziens verplicht het voor iedereen toegankelijk te maken. Wat als je niet eens internet of zelfs een pc hebt? Wat dan ben je dan verplicht dat te kopen?
Ze zijn zelfs verplicht om een open source alternatief te gebruiken waar mogelijk alleen word deze regel door vrijwel geen enkele overheidsorganisatie nageleeft. Ook worden leraren vaak dom gehouden door belanghebbende, een tijdje terug kon ik een leraar van het middelbaar onderwijs met 2 linkjes vervangers bieden voor alle software die hij in zijn lessen gebruikte + alle software die hij graag zou willen gebruiken en niet mocht omdat er geen budget voor was. Hij had de technisch adviseur van de school nadrukkelijk gevraagd om gratis software maar dit was volgens die man in geen enkel geval mogelijk. Na 1 blik op de site van deze adviseur had ik natuurlijk de reeks 'gratis vakantie badges' en partner programma's al wel gezien dus kon de oorzaak van zijn 'slechte zoekwerk' als wel raden.

Wat betreft het bezitten van computers en internetaansluiting word je natuurlijk niet verplicht deze aan te schaffen maar ook op dit punt ken ik genoeg verhalen waarin kinderen toch behoorlijk onder druk gezet worden, ook ik heb dit meegemaakt en dat was zelfs 15 jaar geleden. Mijn ouders hadden het echt niet breed dus 15oo gulden betekende voor ons 2 weken op vakantie. Voor de school waar ik zat (Rooi Pannen, handelsopleiding) was dit echter een koopje evenals de super goedkope Corel draw 5 die we konden aanschaffen voor maar 150 Gulden. Het was natuurlijk niet verplicht om een pc te kopen maar zonder die pc heb ik mijn 2 werkstukken per week niet vaak op tijd afgekregen gezien er maar 1 lokaal met 10 pc's was voor de leerlingen die geen eigen pc hadden. Ook werd ik belachelijk gemaakt door de leraren omdat ik de enige was in de klas die geen mogelijkheid had om te pas en te onpas toegang tot een pc te hebben. Ik ben het eerste schooljaar dus niet doorgekomen en heb school toen maar gelaten voor wat het is.

Citaat
Maar als iemand het werkend krijgt in Linux dan is dat wel mooi.
Jammer dat het zo moet met dit soort dingen.
Heel jammer dat het zo moet ja... Gelukkig begint open source software nu uiteindelijk naam te maken bij de gewone mens en zal het vast niet lang meer duren voordat er verandering komt. Als Windows 8 echt ARM gebaseerd gaat worden en iedereen weer eens door Microsoft verplicht gaat worden om nieuwe hardware aan te schaffen zit er ook een goede kans in dat er naar alternatieven gezocht zal gaan worden en dan kan je nog maar 1 kant op natuurlijk ;)
ANTWOORD OM TE HELPEN, NIET OM ANTWOORD TE KUNNEN GEVEN

Re: Jullie input Aub bij een klein projectje
« Reactie #18 Gepost op: 2012/04/21, 11:53:22 »
"Wat betreft het bezitten van computers en internetaansluiting word je natuurlijk niet verplicht deze aan te schaffen maar ook op dit punt ken ik genoeg verhalen waarin kinderen toch behoorlijk onder druk gezet worden, ook ik heb dit meegemaakt en dat was zelfs 15 jaar geleden. "

Hoho, dat hangt er maar net vanaf wat voor opleiding je doet. Als je op mijn opleiding zonder je laptop de klas binnenloopt, dan hoef je de rest van de dag al niet meer te komen. Laptop=verplicht op mijn opleiding (en bij klassieke ICT ook trouwens).

"Als Windows 8 echt ARM gebaseerd gaat worden"

Linkje naar de bron? Het is niet zo dat Win 8 verplicht ARM wordt. Win 8 krijgt alleen ONDERSTEUNING voor ARM zodat ze de tablet-markt in kunnen. Voor desktop en laptop verplicht MS helemaal geen ARM. Wellicht in de toekomst, maar niet voor Win 8.

Re: Jullie input Aub bij een klein projectje
« Reactie #19 Gepost op: 2012/04/21, 17:18:06 »
Dat Windows 8 ARM-based zou gaan worden hoorde ik vorige week van iemand die wel interesse heeft voor Windows en zich hier erg druk om maakte. Dit had ik nog niet gechecked omdat ik er eigenlijk vanuit ging dat iemand die ComptiA+ en Windows training verzorgt hier wel goed van op de hoogte is. Blijkbaar was dat toch iets te veel vertrouwen want kan idd niet veel meer vinden dan dat Win8 een paar ARM tablets lafjes ondersteund en de verwachtingen bij de meeste kenners niet veel hoger liggen dan dat....
ANTWOORD OM TE HELPEN, NIET OM ANTWOORD TE KUNNEN GEVEN

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Jullie input Aub bij een klein projectje
« Reactie #20 Gepost op: 2012/04/21, 17:53:47 »
Ik heb al een hekel aan scholen en dat word er niet beter op.
Ben tegen al die digitale dingen op school.
Ben voor computer les en tegen al die tablets en luxe rekenmachines in de klas.
Dit soort onzin maakt het alleen maar erger en niet beter.
Weer een plek waar ze geld verspillen aan overbodige software.

Als niets helpt is dwars liggen de enige oplossing.

Re: Jullie input Aub bij een klein projectje
« Reactie #21 Gepost op: 2012/04/22, 00:37:36 »
Ik heb al een hekel aan scholen en dat word er niet beter op.
Ben tegen al die digitale dingen op school.
Ben voor computer les en tegen al die tablets en luxe rekenmachines in de klas.
Als techniek goed word ingezet kunnen ook die tablets een goede bijdrage leveren, het grootste probleem in mijn ogen is dat scholieren gedwongen worden om met dure software te werken die ze vervolgens alleen maar beperkt in hun creativiteit . Dit terwijl vrije software ze daar nou net alle ruimte voor bied.

Citaat
Dit soort onzin maakt het alleen maar erger en niet beter.
Weer een plek waar ze geld verspillen aan overbodige software.

Als niets helpt is dwars liggen de enige oplossing.
Helaas gebeurd dit alleen te weinig... Ik kan naast de actie van Jan Stedehouder nou niet echt een ander initiatief opnoemen. Er zit wel een heel mooi project aan te komen maar dat kan nog even gaan duren. Dat project word een bus gevuld met Linux computers die de scholen langs zal gaan om workshops te geven die er vooral op doelen om kinderen bewust te maken van goede gratis alternatieven, het promoten van samenwerken en natuurlijk het aanwakkeren van ideeen. Het doel is dus ook dat die kinderen na de workshop nog maar 1 ding willen en dat is zo snel mogelijk naar huis om die Linux stick in hun pc te pluggen en verder te gaan met alle opdrachten die ze die middag nog niet hebben gedaan. Natuurlijk gaan ook de leraren en besturen overladen worden met DVD's met vrije software en open bestandstypen, lesmateriaal en noem maar op.... Dit kan volgens mij nog weleens veel zoden aan de dijk gaan zetten want zolang niet  iedereen zich bewust is van het bestaan van vrije software zullen er ook niet veel mensen voor vechten.
ANTWOORD OM TE HELPEN, NIET OM ANTWOORD TE KUNNEN GEVEN

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Jullie input Aub bij een klein projectje
« Reactie #22 Gepost op: 2012/04/22, 01:23:33 »
20 jaar geleden waarschuwde mijn wiskunde leraar al voor die computers en helaas moet ik toegeven dat hij gelijk heeft.
Ik heb al die jaren dat ik stage lopers heb begeleid het niveau zien dalen en de basis kennis zien afnemen.
Neem ze hun computertje af en geef ze een gewoon rekenmachine en ze kunnen niets meer.
Heb ze wiskunde moeten leren omdat wij op het werk toen die dingen niet hadden en werkte met een simpele rekenmachine en wat klatpapier.

Maar wat is de meerwaarde van die software? Wat is er mis met niet gebruiken want ik heb er nooit mee gewerkt en volgens mij heeft toen nooit iemand dat gemist.

Door nu een Linux versie te maken lijkt mij eerder dat je er aan toe geeft dan je er tegen verzet en ze voor een blok zet.
Tuurlijk is het mooi maar is dat niet de taak van de school om daarvoor te zorgen?
Als 1 persoon zich verzet dan volgen er meestal meerdere en hier heb je toch een platform om  het te versprijden en je er tegen te verzetten.

Re: Jullie input Aub bij een klein projectje
« Reactie #23 Gepost op: 2012/04/22, 10:08:07 »
Uhm, sinds wanneer is het de taak van een school om een product van een ander te porteren naar Linux? Daarbij gaat dit nog steeds over een emulator voor Android-apps AFAIK en is dat Magister slechts een bijkomst.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Jullie input Aub bij een klein projectje
« Reactie #24 Gepost op: 2012/04/22, 12:55:47 »
School moet zorgen dat jij toegang hebt en kijken naar software die iedereen kan gebruiken.
Willen ze dat je dit gebruikt dan moeten hun bij het bedrijf het probleem voor leggen en ze de optie geven of om een Linux versie te maken of ze nemen een ander product.

Maar je kind op school een brief laten af geven met daarin dat dit niet bij jullie thuis niet werkt omdat je geen Windows draait.
Windows komt er niet in vanwege de kosten, virussen, mailware en dat het gesloten software is.
Zolang je niet een ict opleiding of iets dergelijks volgt waarbij je Windows nodig hebt vanwege de software, kunnen ze je niet verplichten om het thuis ook te hebben.