Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [opgelost]installatie  (gelezen 679 keer)

drum

  • Gast
[opgelost]installatie
« Gepost op: 2012/10/19, 05:55:38 »
Vandaag komt mijn nieuwe desktop binnen. Ik wil natuurlijk geen fouten maken tijdens de installatie. Standaard staat er op deze pc niets geïnstalleerd.
Ik wil de / op mijn ssd plaatsen en de /home en swaparea op mijn hdd.
Wijst alles zichzelf in gparted of zal ik nog iets moeten aanpassen in de bios?
Iemand ervaring met soortgelijke installatie die me op weg kan helpen?
« Laatst bewerkt op: 2012/10/19, 13:10:35 door drum »

Re: installatie
« Reactie #1 Gepost op: 2012/10/19, 09:45:55 »
Hallo,
Ik raad je aan om de ssd alleen te gebruiken voor het OS. Ik vermoed dat het hier niet om een dualboot gaat, dus zonder windows. In dat geval : 2 partities op de ssd : het systeem (/) en swap. Je bestanden kun je op je hdd kwijt. Daar maak je de gewenste partitie(s).  Een aparte /home is niet nodig. Bij twijfel, vraag gerust ;)
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

drum

  • Gast
Re: installatie
« Reactie #2 Gepost op: 2012/10/19, 09:54:53 »
Idd. enkel ubuntu en geen dualboot.
Swap op de ssd, zal dat niet te veel slijtage geven? Al zit ik nu met de vraag of ik wel een swap zal instellen, de nieuwe desktop is uitgerust met 16 gb.ram.
Ben er echt nog niet aan uit wat het beste zou zijn.

Re: installatie
« Reactie #3 Gepost op: 2012/10/19, 10:08:52 »
Swap op de SSD is niet aan te raden.

In de installer kun je gewoon kiezen voor Iets anders en dan kun je partities gaan opzetten. Daar kun je een partitie maken op de SSD met aanhechtpunt / en dan 2 partities op de HDD voor aanhechtpunt /home en gebruiken als wisselgeheugen swap area :)

Offline axelv

  • Lid
Re: installatie
« Reactie #4 Gepost op: 2012/10/19, 10:36:20 »
In gparted moet je gewoon net als anders je partities aanmaken. Je moet telkens kijken naar welk drive (!!) je partitioneert. Zorg ervoor dat er een paar Mb voor en achter je partities zijn op je SSD, dan kunnnen de paritities zich beter uitlijnen.
Als je gaat voor een gpt partitie tabel, vergeet dan ook niet een extra partitie aan te maken in het begin van je SSD...
Persoonlijk wijs ik altijd de partities tijdens de installatie handmatig aan. Vind dit robuuster en "veiliger".

swap gebruik: hangt af van je gebruik: beeldverwerking bijvoorbeeld kan grote hoeveelheden ram gebruiken dus kan je hier best extra ruimte voor voorzien, misschien 8 gb (op je hdd). Indien je dit niet nodig hebt kun je overwegen om aan hibernate te doen. Maar aangezien je een supersnelle nieuwe computer hebt gaat het amper een paar seconde schillen om je computer aan/uit te zetten of te hibernate'n. Aan jou de keuze natuurlijk. Als je niet aan hibernate wil doen en geen beeldverwerkings- of andere ram-intensieve programma's gebruikt dan is 512 mb swap groot genoeg.

De "gouden" regel dat je minimum evenveel swap als ram nodig hebt om te hiberneren, is voorbijgestreefd sinds kernel 2.6.37. De benodigde grootte hangt nu af van de grootte van het gebruikte gecompresseerde ram geheugen en niet langer van de fysieke grootte van het RAM.
« Laatst bewerkt op: 2012/10/19, 10:38:34 door axelv »

drum

  • Gast
Re: [opgelost]installatie
« Reactie #5 Gepost op: 2012/10/19, 13:25:02 »
Zonder problemen alles geïnstalleerd gekregen.
Enkel nog een probleem, ik zou graag mijn downloads rechtstreeks naar mijn hdd zien gaan vanuit firefox en transmission, voorlopig zie ik die optie niet of ik kijk erover.

drum

  • Gast
Re: [opgelost]installatie
« Reactie #6 Gepost op: 2012/10/19, 14:07:24 »
Nu echt alles in orde, de downloads gaan automatisch in mijn /home, ik dacht dat ik nog iets extra moest instellen maar blijkbaar niet ;).