Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Harde schijf constant in beweging....  (gelezen 3152 keer)

Harde schijf constant in beweging....
« Gepost op: 2008/12/10, 22:31:25 »
Beste Ubuntuërs,

Ik heb eigenlijk een (denk ik) vrij simpele vraag, maar ik zelf weet het antwoord niet. Want kan iemand mij vertellen of het normaal is dat de harde schijf van mijn laptop altijd in beweging is, ook al doe ik niets? Ik dacht eerst dat het aan de indexering lag. Maar bij het uitschakelen van de tracker blijft mijn harde schijf constant in beweging. Niet dat het dingen echt wegschrijft, maar ik zie constant mijn harde schijf ledje knipperen, en ik hoor de naald van de harde schijf om de 15 seconden tikken.  Is dit normaal, en welke "service" roept constant mijn harde schijf aan?

Alvast bedankt voor jullie hulp.  ;)

Groetjes,

Marqeaux.
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Harde schijf constant in beweging....
« Reactie #1 Gepost op: 2008/12/10, 23:10:24 »
Hoi Marco,

Inderdaad doet Ubuntu vrij veel acties op de harde schijf. Dat is dus op zich normaal. Onder andere het bestandsdagboek van EXT3 speelt een rol, maar ook andere processen.

Voor de harde schijf zelf maakt dit niet veel uit; de meestgebruikte bureaucomputer bij mij thuis draait al anderhalf jaar Ubuntu, heeft overigens nog nooit een ander besturingssysteem gedraaid dan Ubuntu, en de harde schijf is nog steeds in prima conditie.

Offline siegi

  • Lid
Re: Harde schijf constant in beweging....
« Reactie #2 Gepost op: 2008/12/10, 23:20:01 »
constant knipperen is misschien wel wat veel...
Maar de vraag is hoe je constant definieert.

Wat wel veel knippert is mijn wifi ledje.
« Laatst bewerkt op: 2008/12/10, 23:28:10 door siegi »

Re: Harde schijf constant in beweging....
« Reactie #3 Gepost op: 2008/12/10, 23:27:29 »
Die van mij knippert zogoed als nooit. Heel af en toe flitsts hij zo eens aan, maar dat is het dan ook.

Volgens mij is er toch een proces dat iets is aan het zoeken op de schijf.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Harde schijf constant in beweging....
« Reactie #4 Gepost op: 2008/12/10, 23:35:55 »
Voor alle duidelijkheid: de frequente activiteit van de harde schijf (om de paar seconden een flits van het lichtje van de harde schijf), doet zich alleen voor op mijn drie bureaucomputers. Niet op de grote flaptop en ook niet op het vouwdoosje (netboekje).

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Harde schijf constant in beweging....
« Reactie #5 Gepost op: 2008/12/11, 00:18:55 »
Als je last hebt van heel veel disk activiteit, kan je met het programma atop kijken welk proces daarvoor verantwoordelijk is.
Start het op met het commando atop en druk daarna op de d.

Af en toe een flitsje van het lichtje van de schijf is niet zo boeiend, dat is normaal.

Offline Roel1963

  • Lid
Re: Harde schijf constant in beweging....
« Reactie #6 Gepost op: 2008/12/11, 01:31:53 »
Die van mij knippert zogoed als nooit. Heel af en toe flitsts hij zo eens aan, maar dat is het dan ook.

+1

Re: Harde schijf constant in beweging....
« Reactie #7 Gepost op: 2008/12/11, 01:46:28 »
Het kan ook swap zijn of schrijfacties naar de systeem logs. Maar sudo atop zou wel iets aan het licht moeten brengen. Kijk ook eens in de logs of je foutmeldingen ziet die steeds om de 15 seconden voorkomen: b.v. met: sudo egrep -ri 'error|fail' /var/log/
« Laatst bewerkt op: 2008/12/11, 02:01:21 door AptlyNamed »

Re: Harde schijf constant in beweging....
« Reactie #8 Gepost op: 2009/02/07, 16:05:57 »
sudo egrep -ri 'error|fail' /var/log/ bracht bij mij aan het licht dat Myth TV verantwoordelijk was voor de constante HD activiteit. Na het verwijderen van Myth TV hield het vervelende constante gerammel van de HD op.