Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe kan ik bestaande raid-1 dataschijven opnemen in fstab.  (gelezen 879 keer)

kvkraaij

  • Gast
Hoe kan ik bestaande raid-1 dataschijven opnemen in fstab.
« Gepost op: 2008/08/10, 20:51:24 »
Kan iemand mij helpen om 2 SATA schijven (250 gb) in RAID 1 op te nemen in Ubuntu 8.04? De schijven bevatten reeds veel data en worden ook vanuit Vista (heb dual boot) benaderd. Ze zijn nu via het moederbord als Raid opstelling geconfigureerd. Ze bevatten meerdere partities en zijn geformateerd als NTFS schijf. Ununtu en Vista starten dus niet van deze schijven.
De enige toepasselijke informatie die ik zo heb kunnen vinden gaat over software matige raid vanuit Ubuntu. Maar dan krijg ik volgens mij problemen met de benadering van de schijven vanuit Vista. Helaas reikt mijn kennis van Ubuntu niet verder.
Voor de upgrade van 7.10 naar 8.04 had ik geen problemen met deze raidschijven. Alles wat ik er naartoe schreef, verscheen keurig op beide schijven en was ook in Vista benaderbaar. Ik kan echter niet meer achterhalen hoe de schijven in fstab gemount werden. Na de upgrade worden bestanden slechts naar 1 van de 2 schijven geschreven, wat natuurlijk niet de bedoeling is. Vista kon de schijven ook meteen niet meer lezen. Dat heb ik weer recht kunnen zetten, maar nu wil ik natuurlijk graag de juiste configuratie voor Ubuntu weten.

Hoe kan ik bestaande raid-1 dataschijven opnemen in fstab.
« Reactie #1 Gepost op: 2008/08/10, 22:59:06 »
Hier wat info over hardware of software raid http://forum.ubuntu-nl.org/topic/28733
Ubuntu installeren met RAID doe je met de alternate cd.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Hoe kan ik bestaande raid-1 dataschijven opnemen in fstab.
« Reactie #2 Gepost op: 2008/08/11, 09:27:45 »
Wat voor RAID set is het? Is het software RAID vanuit Vista? Is het een firmware RAID of heb je een echte hardware RAID kaart? Dat maakt nogal een verschil.

kvkraaij

  • Gast
Hoe kan ik bestaande raid-1 dataschijven opnemen in fstab.
« Reactie #3 Gepost op: 2008/09/07, 13:29:18 »
Door allerlei omstandigheden heb ik me een tijdje niet met dit probleem bezig kunnen houden. Maar het bestaat nog steeds. Bedank voor jullie reactie tot nu toe. Ik heb genoemde links bekenen en nog verder geklikt. Ik vind veel info over het opzetten van een nieuw RAID systeem, waarbij de schijven tijdens het installatieproces worden geformateerd, maar ik vind weinig tot niets over het mounten van 2 bestaanden en met data gevulde schijven als RAID1 en die ik dus NIET wil formateren.

Ik heb een Asrock ConRoeXFire eSATA2 moederbord met onboard Raid ondersteuning (is dat firmware RAID?). Mijn RAID1 opstelling bestaat uit 2 x 500Gb Seagate 7200.10 harde schijven. Ik draai de nieuwste Ubuntu versie op een 64bit systeem, nogmaals gezegd met een dualboot naar Vista 64 bit. Op dit moment wordt de RAID opstelling goed benaderd vanuit Vista, maar als ik vanuit Ubuntu een bestand (meest foto en videobestanden) wegschrijf, van wordt slechts 1 van de 2 schrijven beschreven, waarop Vista weer met allerlei meldingen komt dat er problemen zijn met de filesystem. Chkdsk herstelt dit dan weer, maar dan ben ik de bestanden die ik vanuit Ubuntu erop heb gezet weer kwijt.

Graag nog jullie advies over hoe ik Ubuntu moet configureren om de 2 RAID disks ook als RAID te mounten.

Kasper