Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Tip voor Linux Mint: installeer de veilige Firefox van Ubuntu  (gelezen 1946 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Linux Mint wacht te lang met het uitbrengen van Firefox 59; het duurt nu al ongeveer een week. De huidige 58.x is gevaarlijk onveilig.

Zo vervang je hem door de veilige Firefox 59 van Ubuntu:
https://sites.google.com/site/computertip/kieszelf#TOC-Krijg-sneller-nieuwe-versies-van-Firefox
(punt 2 en 2.1, linkerkolom)

Doe er je voordeel mee!   :)

Re: Tip voor Linux Mint: installeer de veilige Firefox van Ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2018/03/20, 12:34:13 »
Ik heb er m'n voordeel mee gedaan.   :D
Miscere utile dulci. (Ter leering ende vermaeck)
http://henk.oegema.com  (On RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  22.04.3 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & Jetson Nano (voor AI & ML)

Offline aartje

  • Lid
Re: Tip voor Linux Mint: installeer de veilige Firefox van Ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2018/03/20, 12:40:34 »
Bij mij (Mint 17.3 64bit Mate) heb ik het ook veranderd en ook moest ik de taalkeuze
bij about:config updaten zoals beschreven door pjotr.

Bedankt pjotr !!

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Tip voor Linux Mint: installeer de veilige Firefox van Ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2018/03/20, 14:09:48 »
Linux Mint wacht te lang met het uitbrengen van Firefox 59; het duurt nu al ongeveer een week. De huidige 58.x is gevaarlijk onveilig.
Je maakt me wel nieuwsgierig, waarom is de huidige 58.x zo “gevaarlijk onveilig” dat je geen week kan wachten op een fix?

Je doelt vast niet op CVE-2018-5146 die op de Pwn2Own contest is gedemonstreerd, die is alleen gevaarlijk onveilig voor Windows.

Volgens de Security Advisories for Firefox zijn er nog een paar security fixes maar ik kan daarvan geen detail vinden en dus niet inschatten hoe "gevaarlijk" deze kwetsbaarheden zijn. Heb je meer details?
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Tip voor Linux Mint: installeer de veilige Firefox van Ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2018/03/20, 16:14:38 »
Linux Mint wacht te lang met het uitbrengen van Firefox 59; het duurt nu al ongeveer een week. De huidige 58.x is gevaarlijk onveilig.

Zo vervang je hem door de veilige Firefox 59 van Ubuntu:
https://sites.google.com/site/computertip/kieszelf#TOC-Krijg-sneller-nieuwe-versies-van-Firefox
(punt 2 en 2.1, linkerkolom)

Doe er je voordeel mee!   :)

Gedaan in Mint XFCE en gelijk na herstart versie bijgewerkt. Hier op Mint 17.3 KDE verscheen niet het bestand dat in XFCE verscheen. Nog andere manieren?
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline rico70

  • Lid
Re: Tip voor Linux Mint: installeer de veilige Firefox van Ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2018/03/20, 16:20:09 »
Storm in een glas water. FF 59 zat vandaag bij de updates.

Re: Tip voor Linux Mint: installeer de veilige Firefox van Ubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2018/03/20, 16:24:24 »
Bij mij is hij zojuist ook binnen gekomen. Neemt niet weg dat ik het waardeer dat forumleden dit soort dingen inseinen
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline rico70

  • Lid
Re: Tip voor Linux Mint: installeer de veilige Firefox van Ubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2018/03/20, 16:27:44 »
Waarschuwen is 1.
Paniek schoppen en overdrijven is wat anders.
Daarbij als FF 58 echt zo gevaarlijk was als hier beweerd wordt was er op forums.linuxmint.com al lang voor gewaarschuwd

Re: Tip voor Linux Mint: installeer de veilige Firefox van Ubuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2018/03/20, 16:49:15 »
Waarschuwen is 1.
Paniek schoppen en overdrijven is wat anders.
Daarbij als FF 58 echt zo gevaarlijk was als hier beweerd wordt was er op forums.linuxmint.com al lang voor gewaarschuwd

Ook al snijdt je argument hout, in paniek raken is een keuze...
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: Tip voor Linux Mint: installeer de veilige Firefox van Ubuntu
« Reactie #9 Gepost op: 2018/03/20, 16:49:46 »
(hoe haal je je eigen berichten weg?)
« Laatst bewerkt op: 2018/03/20, 19:33:40 door ZijneBalorigheid »
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip voor Linux Mint: installeer de veilige Firefox van Ubuntu
« Reactie #10 Gepost op: 2018/03/20, 18:32:45 »
Geblèr en geroeptoeter is niet van belang; dat komt uit de gebruikelijke hoek.

Wat wel van belang is, is dat Mint bijna een volledige week heeft gewacht. Daardoor bleven deze kwetsbaarheden te lang openstaan in de Firefox 58.0.2 van Mint:
https://www.mozilla.org/en-US/security/advisories/mfsa2018-06/

Gelukkig kwam vanmiddag ook Mint eindelijk met Firefox 59.x. Maar de vertraging heeft gewoon te lang geduurd. Aangezien de webverkenner verreweg het meest aangevallen programma is op je computer, vind ik dat onverantwoord.

Op het forum van Linux Mint is er onlangs al meerdere malen voor gewaarschuwd. Enkele voorbeelden:
https://forums.linuxmint.com/viewtopic.php?f=47&t=266032
en:
https://forums.linuxmint.com/viewtopic.php?f=90&t=265959#p1445625

Aan de overstappers: overigens is de overstap naar de Firefox van Ubuntu sowieso een goed idee, want deze vertraging duurt wel eens meer te lang. Zo ben je meteen goed ingedekt voor de toekomst.   :)
« Laatst bewerkt op: 2018/03/21, 11:08:56 door Pjotr »

Offline rico70

  • Lid
Re: Tip voor Linux Mint: installeer de veilige Firefox van Ubuntu
« Reactie #11 Gepost op: 2018/03/20, 18:47:44 »
Geblèr en geroeptoeter is niet van belang; dat komt uit de gebruikelijke hoek.
De enige die roeptoeterd ben jij
Aan de overstappers: overigens is de overstap naar de Firefox van Ubuntu sowieso een goed idee, want deze vertraging duurt wel eens meer te lang. Zo ben je meteen goed ingedekt voor de toekomst.   :)
Stemmingmakerij

Re: Tip voor Linux Mint: installeer de veilige Firefox van Ubuntu
« Reactie #12 Gepost op: 2018/03/20, 19:35:02 »
Geblèr en geroeptoeter is niet van belang; dat komt uit de gebruikelijke hoek.
De enige die roeptoeterd ben jij
Aan de overstappers: overigens is de overstap naar de Firefox van Ubuntu sowieso een goed idee, want deze vertraging duurt wel eens meer te lang. Zo ben je meteen goed ingedekt voor de toekomst.   :)
Stemmingmakerij

Nee Pjotr heeft gelijk, voor jij je muil opentrekt is het misschien een goed idee om eens naar de site van Mozilla te gaan.
Het staat in het rood aangegeven dus is 'Critical'. (Security vulnerabilities fixed in Firefox 59 ).
Toch fijn dat jij het schijnbaar beter weet dan de makers zelf.
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline rico70

  • Lid
Re: Tip voor Linux Mint: installeer de veilige Firefox van Ubuntu
« Reactie #13 Gepost op: 2018/03/20, 20:59:18 »
voor jij je muil opentrekt
Ik heb niet met je op school gezeten, muil zeg je maar tegen je soortgenoten

Re: Tip voor Linux Mint: installeer de veilige Firefox van Ubuntu
« Reactie #14 Gepost op: 2018/03/20, 22:26:40 »
voor jij je muil opentrekt
Ik heb niet met je op school gezeten, muil zeg je maar tegen je soortgenoten

Klopt, bij mij op school zaten beschaafde mensen (die hadden overigens gewoon monden). Geen mensen die anderen betichten van roeptoeteren of stemmingsmakerij zonder aantoonbaar bewijs dat degene daadwerkelijk fout zit. Is dat het enige wat je nog te vertellen hebt, of kom je nu ook nog daadwerkelijk met bewijzen dat er niks aan de hand is met Firefox 58? Dan spelen we dat gelijk door naar Mozilla, die zeggen tenslotte dat deze versie kwetsbaar is.
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline aartje

  • Lid
Re: Tip voor Linux Mint: installeer de veilige Firefox van Ubuntu
« Reactie #15 Gepost op: 2018/03/21, 08:53:03 »
voor jij je muil opentrekt
Ik heb niet met je op school gezeten, muil zeg je maar tegen je soortgenoten

Klopt, bij mij op school zaten beschaafde mensen (die hadden overigens gewoon monden). Geen mensen die anderen betichten van roeptoeteren of stemmingsmakerij zonder aantoonbaar bewijs dat degene daadwerkelijk fout zit. Is dat het enige wat je nog te vertellen hebt, of kom je nu ook nog daadwerkelijk met bewijzen dat er niks aan de hand is met Firefox 58? Dan spelen we dat gelijk door naar Mozilla, die zeggen tenslotte dat deze versie kwetsbaar is.
Goed gezegd, geschreven ! Ik heb heel veel aan de tips van pjotr gehad, hij steekt er heel veel werk in. Ik vind
dat dat wel enig respect verdient.

En zelfs (hoewel ?) pjotr kan een wel eens een een foutje maken (ik zou het niet weten....)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip voor Linux Mint: installeer de veilige Firefox van Ubuntu
« Reactie #16 Gepost op: 2018/03/21, 10:19:02 »
En zelfs (hoewel ?) pjotr kan een wel eens een een foutje maken (ik zou het niet weten....)
Ja hoor, vaker dan me lief is....  :laugh:

Maar niet in dit geval.

Re: Tip voor Linux Mint: installeer de veilige Firefox van Ubuntu
« Reactie #17 Gepost op: 2018/03/21, 10:28:13 »
.......................................
.......................................
.....................................

Goed gezegd, geschreven ! Ik heb heel veel aan de tips van pjotr gehad, hij steekt er heel veel werk in. Ik vind
dat dat wel enig respect verdient.

.....................................................................

Helemaal mee eens.   :)
Miscere utile dulci. (Ter leering ende vermaeck)
http://henk.oegema.com  (On RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  22.04.3 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & Jetson Nano (voor AI & ML)

Offline waltercp

  • Lid
Re: Tip voor Linux Mint: installeer de veilige Firefox van Ubuntu
« Reactie #18 Gepost op: 2018/03/22, 07:44:59 »
...en zo vervalt een boeiend forum in een kwetsende, mens beledigde praatbarak waar EQ niveau even zoek is...

Overigens; zonder Pjotr z'n handleiding zou ik allicht nog uitsluitend/slechts met Windows werken.
« Laatst bewerkt op: 2018/03/22, 07:59:49 door waltercp »

Offline HWE64

  • Lid
Re: Tip voor Linux Mint: installeer de veilige Firefox van Ubuntu
« Reactie #19 Gepost op: 2018/03/22, 08:17:23 »
Overigens; zonder Pjotr z'n handleiding zou ik allicht nog uitsluitend/slechts met Windows werken.
Dat ben ik het volkomen mee eens.
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Re: Tip voor Linux Mint: installeer de veilige Firefox van Ubuntu
« Reactie #20 Gepost op: 2018/03/22, 11:44:11 »
...en zo vervalt een boeiend forum in een kwetsende, mens beledigde praatbarak waar EQ niveau even zoek is...


Mooi omschreven.....

Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline nieuwbie

  • Lid
Re: Tip voor Linux Mint: installeer de veilige Firefox van Ubuntu
« Reactie #21 Gepost op: 2018/03/22, 19:23:05 »
...en zo vervalt een boeiend forum in een kwetsende, mens beledigde praatbarak waar EQ niveau even zoek is...

Overigens; zonder Pjotr z'n handleiding zou ik allicht nog uitsluitend/slechts met Windows werken.

Kan ik dit even liken? :)
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21

Offline jan11000

  • Lid
Re: Tip voor Linux Mint: installeer de veilige Firefox van Ubuntu
« Reactie #22 Gepost op: 2018/03/23, 10:46:18 »
Je kunt firefox ook via een snap installeren, dan heb je echt de laatste versie.
Dit is blijkbaar van ubuntu zelf.

This month saw two incredible additions to the snap ecosystem. Firstly, Firefox Quantum became available as a snap. Users who download the new Firefox snap will be able to benefit from testing the latest browser features by using Canonical’s channel system. By accessing the beta or edge channels, users can discover upcoming features and new versions before full release while still keeping the existing stable version of the snap on their device in parallel for their everyday needs. You can download the snap here or run snap install firefox

https://snapcraft.io/firefox?utm_source=marketo&utm_medium=email&mkt_tok=eyJpIjoiWkRobE16SXpZMkUyWkRBMSIsInQiOiIrTG5sR2dHOEkxSUlFMDZUdnJGbmtyXC9RbkxNWUU4MmtTbWJtNzI5OFlwSjRYMjdXeWIzV1dLd2l2UElyTXA2S1VOWk9ldXRIUDRtdU1mcFo0YWFvOUFUaUZQNzFVb2tDdEI1TVd2QW5kMWFoSUs2R1RPRFpMV01ockdpek5TNHUifQ%3D%3D

youpie123

  • Gast
Re: Tip voor Linux Mint: installeer de veilige Firefox van Ubuntu
« Reactie #23 Gepost op: 2018/03/23, 17:54:00 »
Bij mij is hij zojuist ook binnen gekomen. Neemt niet weg dat ik het waardeer dat forumleden dit soort dingen inseinen

Volledig mee eens.  En als je het beter weet kan je altijd nog zelf beslissen of je het belangrijk genoeg acht. Werkt veel beter dan al deze onnodige vuilspuiterij. Bedankt Pjotr voor al je inzet!!!

p.s. Versie 59.0.0 is heel snel (dag erna) naar 59.0.1 gegaan in Ubuntu
« Laatst bewerkt op: 2018/03/23, 17:55:35 door youpie123 »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip voor Linux Mint: installeer de veilige Firefox van Ubuntu
« Reactie #24 Gepost op: 2018/03/23, 20:14:50 »
Bij mij is hij zojuist ook binnen gekomen. Neemt niet weg dat ik het waardeer dat forumleden dit soort dingen inseinen

Volledig mee eens.  En als je het beter weet kan je altijd nog zelf beslissen of je het belangrijk genoeg acht. Werkt veel beter dan al deze onnodige vuilspuiterij. Bedankt Pjotr voor al je inzet!!!

p.s. Versie 59.0.0 is heel snel (dag erna) naar 59.0.1 gegaan in Ubuntu
Aan jou en de anderen die mij hebben gesteund: dank!  :)

Als mijn tips geroeptoeter of ander ongefundeerd negativisme ontketenen bij deze of gene (en dat is helaas meer regel dan uitzondering), dan is dat uiteraard niet leuk. Echter, zoals het spreekwoord luidt: "de honden blaffen, maar de karavaan trekt verder".