Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Tweede installatie van Ubuntu 8.04 verwijderen  (gelezen 1643 keer)

Offline profk

  • Lid
Tweede installatie van Ubuntu 8.04 verwijderen
« Gepost op: 2008/05/07, 19:08:41 »
Hallo,
Bij de installatie van een tweede harde schijf ging er van alles mis. Op mijn eerste schijf staat XP en Ub. 8.04.  
Er ging iets mis met de MBR waardoor ik Ubuntu niet meer kon starten (error 17). Ook met SuperGrub ging het niet meer. Tenslotte heb ik maar een tweede installatie van Ubuntu op de (eerste) harde schijf gezet.
Hoewel er nog steeds wat opstartproblemen zijn (die ik met SuperGrub probeer te fixen), wil ik graag van die tweede installatie van Ubuntu af! Mijn harde schijf is niet zo groot en ik zit nu met twee Linux-keuzes in mijn dual-boot menu.
Wie kan mij helpen om die tweede installatie te verwijderen EN ook Grub daarna weer voor elkaar te krijgen?
Alvast bedankt!

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Tweede installatie van Ubuntu 8.04 verwijderen
« Reactie #1 Gepost op: 2008/05/07, 19:14:41 »
Die tweede harde schijf, dat lukte niet omdat Ubuntu moet staan op de harde schijf die als eerste in de opstartvolgorde van het BIOS staat. Eigenlijk best logisch, als je erover nadenkt....   :-) Maar ik heb er zelf ooit ook mee geworsteld, voordat ik het doorhad.

Je kunt de Ubuntu-partitie op de tweede schijf dus gewoon formatteren, dan ben je er gelijk vanaf.

Daarna kun je handmatig de regels in het Grubmenu van de verwijderde Ubuntu, wissen.
Toepassingen - Hulpmiddelen - terminalvenster
tik in:
gksudo gedit /boot/grub/menu.lst

Opslaan, sluiten, herstarten.

Groet, Pjotr.

Offline profk

  • Lid
Tweede installatie van Ubuntu 8.04 verwijderen
« Reactie #2 Gepost op: 2008/05/07, 22:32:47 »
Hallo Pjotr,
Bedankt voor de (super)snelle reactie. Die aanpassing van Grub ga ik dadelijk doen. Nog even ter verduidelijking: ik heb op mijn eerste harde schijf nu twee partities & installaties staan, waarvan ik er eentje wil verwijderen. Ik weet alleen niet welk de laatse is (die ik dus kwijt wil)....
Hans

Offline profk

  • Lid
Tweede installatie van Ubuntu 8.04 verwijderen
« Reactie #3 Gepost op: 2008/05/07, 23:08:35 »
Hallo Pjotr,
Net menu.lst bekeken en vergeleken met wat ik daadwerkelijk op mijn scherm te zien bij opstarten:

Dit is wat in menu.lst staat:
title      Ubuntu 8.04, kernel 2.6.24-16-generic
root      (hd0,6)
kernel   /boot/vmlinuz-2.6.24-16-generic root=UUID=9dca1f94-4d58-4537-8dcb-b14281b3cef3 ro quiet splash
initrd      /boot/initrd.img-2.6.24-16-generic
quiet

title      Ubuntu 8.04, kernel 2.6.24-16-generic (recovery mode)
root      (hd0,6)
kernel   /boot/vmlinuz-2.6.24-16-generic root=UUID=9dca1f94-4d58-4537-8dcb-b14281b3cef3 ro single
initrd      /boot/initrd.img-2.6.24-16-generic

title      Ubuntu 8.04, memtest86+
root      (hd0,6)
kernel   /boot/memtest86+.bin
quiet

En dit is wat op mijn scherm komt te staan:
Ubuntu 8.04, kernel 2.6.24-16-generic
Ubuntu 8.04, kernel 2.6.24-16-generic (recovery mode)
Ubuntu 8.04, kernel 2.6.24-16-generic memtst86+
Other Operating Systems:
Microsft Windows XP Home Edition
Ubuntu 8.04, kernel 2.6.24-16-generic (on /dev/sda6)
Ubuntu 8.04, kernel 2.6.24-16-generic (recovery mode) (on /dev/sda6)
Ubuntu 8.04, kernel 2.6.24-16-generic memtest86+ (on /dev/sda6)

Deze laatste Ubuntu (op /dev/sda6, war dat dan ook is), is degene die ik wil houden; de eerste is de nieuwe, dubbele installatie / partitie en die wil ik kwijt.

Hans

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Tweede installatie van Ubuntu 8.04 verwijderen
« Reactie #4 Gepost op: 2008/05/07, 23:29:07 »
De eerste, de nieuwe, is juist de enige goeie, die werkt. Die wil je juist niet kwijt, want dan krijg je de ellende van het begin weer terug. Namelijk Grub error 17.

Offline profk

  • Lid
Tweede installatie van Ubuntu 8.04 verwijderen
« Reactie #5 Gepost op: 2008/05/07, 23:40:04 »
Hoi Pjotr,
Dat die eerste de goede is dacht ik eigenlijk ook. Toch krijg ik, als ik die optie in Grub wil kiezen, de melding "Cannot mount selected partition".  Wat nu weer?
Op jouw linux-tips website (dankjewel) heb ik info over Gparted gevonden. Heb ik net geinstalleerd en de partities bekeken. Voor een aantal partities staat een slotje. Is dat de beruchte tweede installatie/partitie of is dat juist de installatie/partitie waarop ik aan het werk ben?
Hans

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Tweede installatie van Ubuntu 8.04 verwijderen
« Reactie #6 Gepost op: 2008/05/07, 23:47:05 »
Ik denk, dat je het beste eens herbegint met een schone lei. Vernietig *alle* Ubuntu-partities. Laat de vernietigde partitie op de eerste harde schijf, waar de Windowspartitie op staat, als vernietigde ruimte bestaan (formatteer hem dus niet). Formatteer de vernietigde partitie op de tweede harde schijf juist wel, als NTFS of als EXT3, dat maakt niet uit.

Installeer Ubuntu nu opnieuw. Het installatieprogramma zal uit zichzelf voorstellen om Ubuntu te plaatsen op de vernietigde ruimte op de eerste harde schijf. Gebroederlijk naast de Windowspartitie op die eerste schijf dus.

Dat wil je ook, en dan gaat het goed. Je eindigt met een tweevoudig opstartbare computer (Windows blijft dus) en alles is wel.  :-)

Offline profk

  • Lid
Tweede installatie van Ubuntu 8.04 verwijderen
« Reactie #7 Gepost op: 2008/05/07, 23:58:40 »
Hallo Pjotr,
Wellicht is dat de beste optie :-(
Mag ik aannemen dat ik e.e.a. vanuit XP moet proberen? Vanuit  Gparted een partitie te verwijderen lukt niet, krijg ik de melding "U moet alle logische partities met een nummer hoger dan 6 afkoppelen". Moet ik de boel handmatig loskoppelen, of is de actie vanuit XP te doen?
Ik ga morgen verder ...

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Tweede installatie van Ubuntu 8.04 verwijderen
« Reactie #8 Gepost op: 2008/05/08, 00:02:09 »
Citaat van: profk
Hallo Pjotr,
Wellicht is dat de beste optie :-(
Mag ik aannemen dat ik e.e.a. vanuit XP moet proberen? Vanuit  Gparted een partitie te verwijderen lukt niet, krijg ik de melding "U moet alle logische partities met een nummer hoger dan 6 afkoppelen". Moet ik de boel handmatig loskoppelen, of is de actie vanuit XP te doen?
Ik ga morgen verder ...
Vernietigen kun je doen met de Desktop CD van Ubuntu. Als je kiest voor installeren en dan voor handmatig. Na de vernietiging kun je de CD herstarten (dus niet doorgaan met installeren meteen na de vernietiging) en dan bijna op de automatische piloot doorfietsen.

Maar makkelijker is het om eerst even de aparte Gparted LiveCD te gebruiken en daarna de automatische piloot te pakken van de Ubuntu CD:
http://computertip.googlepages.com/partitioneren

De allernieuwste versie van de Gparted LiveCD zit hier:
http://sourceforge.net/project/showfiles.php?group_id=115843&package_id=271779&release_id=592033

Offline profk

  • Lid
Tweede installatie van Ubuntu 8.04 verwijderen
« Reactie #9 Gepost op: 2008/05/09, 09:32:51 »
Hallo Pjotr,
Inmiddels is mijn systeem weer 100% XP. Ik heb al een keer geprobeerd Ubuntu op het niet-geformatteerde ("vernietigde") gedeelte te installeren, maar het automatisch installeren vanaf de CD wil het alleen op m'n XP-partitie zetten, die daarmee ook weer een stuk kleiner wordt. Ik ga maar eens proberen het handmatig te doen, of eerst het niet-geformatteerde deel juist wel formatteren (kan ik dat met Partition Magic doen, die kan EXT3 formatteren?)
Inmiddels is het weer te mooi om binnen te zitten, dus e.e.a. moet tot de kleine uurtjes wachten ...

Offline vanadium

  • Lid
Tweede installatie van Ubuntu 8.04 verwijderen
« Reactie #10 Gepost op: 2008/05/09, 10:28:46 »
Citaat
Die tweede harde schijf, dat lukte niet omdat Ubuntu moet staan op de harde schijf die als eerste in de opstartvolgorde van het BIOS staat.
Het is alleen een gedeelte van Grub dat op die eerste schijf moet staan. Ubuntu zelf kan perfect op een andere schijf geïnstalleerd worden. Volgens mij zorgt het installatieprogramma er voor dat grub op de correcte locatie wordt geïnstalleerd, en anders vraagt hij waar de bootstrap moet komen.

Om Ubuntu op de tweede schijf te zetten, moet je mogelijk de handmatige procedure volgen als je inderdaad geen "begeleide" optie krijgt voor je tweede schijf. Het veiligste is dan vooraf je tweede schijf goed te partitioneren (een root partitie in ext3, een kleine extended partitie met daarin de swap (1 - 2 GB) of, als je een aparte /home wil, een kleinere rootpartitie (6 GB is al ruim) en een grote extended partitie met daarin een grote ext3 partitie voor /home en de 1-2 GB swap.

Daarna kan je dan de installatie starten, handmatig kiezen en meteen de koppelpunten aanduiden zonder nog tijdens de installatieprocedure zelf te moeten partitioneren (kan ook, maar is misschien meet "stressy")

By the way, liefst *niet* partition magic gebruiken om te partitioneren: die maakt er soms een zootje van.

Tweede installatie van Ubuntu 8.04 verwijderen
« Reactie #11 Gepost op: 2008/05/09, 10:54:00 »
@profk

Citaat
Ik ga maar eens proberen het handmatig te doen, of eerst het niet-geformatteerde deel juist wel formatteren (kan ik dat met Partition Magic doen, die kan EXT3 formatteren?)
Nooit met Partition Magic werken, die kan niet goed omgaan met ext3 file formaat.

pjotr123 gaf je al aan hoe te handelen.

Maar makkelijker is het om eerst even de aparte Gparted LiveCD te gebruiken en daarna de automatische piloot te pakken van de Ubuntu CD:
http://computertip.googlepages.com/partitioneren

De allernieuwste versie van de Gparted LiveCD zit hier:
http://sourceforge.net/project/showfile … _id=592033
#######################################

Dus net als Ubuntu downloaden en op cd branden, Daarna booten van die cd.

Na het booten even rustig rondkijken en wennen aan het proggie., alhoewel ze allemaal wel op dezelfde manier werken.

Wat je nu eerst moet doen is op die 1e HD 200Mb of 300MB vrijmaken zodat Grub of andere zaken hierop geinstalleerd kunnen worden indien nodig.
Dus je maakt die XP partitie iets kleiner.
Liefst aan de voorkant, maar dit zal wel niet lukken dus dan maar aan de achterkant.

Laat dit unallocated.

Op die 2e HD kan je nu partitie's maken voor Ubuntu als je dit wilt, maar je kan ook 1 grote ruimte open laten, dit zal de Live-cd van Ubuntu zelf wel inrichten voor je.

Stel je wilt het toch netjes doen en minimaal een aparte /home hebben kan je nu met Gparted ook 3 partities maken.

Als voorbeeld:
1e. /  ="root"  15Gig.
2e /Home  50Gig of hoeveel je hiervoor wilt gebruiken,
3e. Swap 1 a 2 Gig alnaargelang het geheugen op je moederbord, afdoende is 1,5X dit geheugen.

Laat wederom al deze partitie die je maakt met Gparted unallocated.

Nu booten van de Ubuntu live-cd en voor handmatig indelen kiezen.

Wel de boot moet op de 1e HD dan ben je hier verder vanaf, hij zal dit zelf voorstellen als het goed is en hierop hoef je alleen maar "ja" te beantwoorden.

Dan de lege partitie's kiezen en toewijzen.
Dit wijst zich min of meer vanzelf.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline profk

  • Lid
Tweede installatie van Ubuntu 8.04 verwijderen
« Reactie #12 Gepost op: 2008/05/15, 21:43:06 »
Beste Pjotr en Gandyman,
De klus is klaar, bedankt voor de hulp. Ik had eerst wat problemen met de grafische uitvoer van Gparted, maar dat was snel verholpen. Volgende probleem was de instelling van mijn NVIDIA / Syncmaster combinatie maar daar ben ik inmiddels ook uit. Thunderbird weer helemaal geimporteerd vanuit XP en fietsen maar!
Ik stel voor dit topic binnenkort te sluiten.
De groeten!
Hans