Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Regeltjes melden vooraf en niet tekst weggooien  (gelezen 2913 keer)

Offline Beekhof

  • Lid
Regeltjes melden vooraf en niet tekst weggooien
« Gepost op: 2015/07/23, 00:54:05 »
Gisteren tikte ik mijn vraag in, vergezeld van een (iets te grote bijlage, 150 kB max.).
Wie schetst  mijn verbazing dat ik na verzenden een fout melding kreeg: "bijlage te groot en  teskt leeg".
Daar werd ik wel pissig om: omdat ik niet aan de regeltjes voldeed (wat ik ACHTERAF pas merkte) was alle ingetikte tekst verwijderd en kon ik weer opnieuw beginnen.
Waarom niet bij de bron, dat is de bijlage, melden hoe groot de eis is of er niet aan voldaan is?
Of beter die "foute" bijjlage wel weggooien, maar NIET de, met veel moeite opgemaakte, tekst?
Dit moet toch intelligenter te programmeren zijn, een Ubuntu forum waardig.


Re: Regeltjes melden vooraf en niet tekst weggooien
« Reactie #2 Gepost op: 2015/07/23, 12:14:25 »
Ik snap zijn frustratie en dat de tekst plotseling verdwijnt is helemaal niet leuk.
Mijn insteek was TS er op wijzen dat de algemene netiquette linken ipv bijvoegen voorschrijft (en dat kan voor elk doc type).
 :)
 

Re: Regeltjes melden vooraf en niet tekst weggooien
« Reactie #3 Gepost op: 2015/07/23, 13:18:35 »
Ja dat is ....censuur.... als dat gebeurd.
Hier heb ik dat nog nooit gehad.
Wel op andere websites. Websites waarvan ik weet dat dat nog wel eens  kan gebeuren selecteer en copy ik altijd even alle tekst voor ik door ga. Een paardenmiddel misschien, maar de frustratie komt niet meer. ^-^
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Beekhof

  • Lid
Re: Regeltjes melden vooraf en niet tekst weggooien
« Reactie #4 Gepost op: 2015/07/23, 15:25:28 »
Het gaat nadrukkelijk niet om een lap tekst die plotsklaps verdwijnt, maar meer de moeite die je moet doen om een tekst kort, bondig en duidelijk te maken. Natuurlijk kun je vooraf die tekst in een of andere tekstverwerker opmaken en daarna copy/past, of wel Cntrl-C, Cntrl-V.
De reactie om te linken i.p.v. invoegen is me niet duidelijk.
De eis 150 kB staat er wel erg dunnetjes en dat bij niet voldoen de hele tekst als waardeloos verwijderd wordt is me nog steeds een compleet raadsel.
Nog een wellicht vervelende opmerking: je kunt tijdens dit intikken niet even terug kijken naar wat voor reacties er allemaal geweest zijn en weer je tekst op aanpassen..
Wellicht is daartoe de oplossing om met twee schermen te werken of de printer nodeloos gebruiken, maar dit moet m.i. intelligenter geprogrammeerd kunnen worden!?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Regeltjes melden vooraf en niet tekst weggooien
« Reactie #5 Gepost op: 2015/07/23, 15:43:14 »
Dat zal een foutje in de forumsoftware zijn. Het is in ieder geval niet expres zo ingesteld om iedereen te pesten :)
Probeer ook eens een andere browser, misschien dat die de tekst wel laat staan.

Re: Regeltjes melden vooraf en niet tekst weggooien
« Reactie #6 Gepost op: 2015/07/23, 21:22:16 »
Het gaat nadrukkelijk niet om een lap tekst die plotsklaps verdwijnt, maar meer de moeite die je moet doen om een tekst kort, bondig en duidelijk te maken. Natuurlijk kun je vooraf die tekst in een of andere tekstverwerker opmaken en daarna copy/past, of wel Cntrl-C, Cntrl-V.

Ik typ gewoon in het tekstvak van de betreffende site. Dan even "alles selecteren" en ctrl c voor copy. Dan verzenden.
De tekst blijft in het geheugen van de pc zitten en is met ctrl v weer meteen beschikbaar mocht er iets verkeerd gaan.
Geen tekstverwerker of iets nodig.

In de site is het in te programmeren inderdaad. Kwestie van de string in het geheugen van de browser laten opnemen en weer in het tekstvak invoegen (wat meestal het probleem is) als die pagina laadt.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Beekhof

  • Lid
Re: Regeltjes melden vooraf en niet tekst weggooien
« Reactie #7 Gepost op: 2015/07/23, 22:37:52 »
partyrabbit: zo kun het omgekeerd doen, maar goed het lijkt mij toch wel een beter idee. Je gebruikt zo de tekstverwerker aangeboden door het forum.
En nog wat door naar BENEDEN te scrollen is toch wel eenvoudig na te gaan wat er zoal gereageerd is om daarop een reactie te kunnen geven. 
De laatste reactie staat hierbij bovenaan, subliem geprogrammeerd.
Een korte handleiding, waar o.a. dit voorkomt, zou wel helpen. Ook de hint van partyrabbit er in, mijn dank. 

Re: Regeltjes melden vooraf en niet tekst weggooien
« Reactie #8 Gepost op: 2015/07/23, 22:49:05 »
Mijn insteek was TS er op wijzen dat de algemene netiquette linken ipv bijvoegen voorschrijft (en dat kan voor elk doc type).
 :)

Weer wat geleerd. Dit wist ik niet. Wel begrijpelijk met betrekking tot beschikbare webspace.
Daarentegen ken ik meerdere forums die juist liever intern toegevoegd zien dan gelinkt omdat extern gehost nog weleens wil verdwijnen waardoor topics niet meer compleet zijn.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Regeltjes melden vooraf en niet tekst weggooien
« Reactie #9 Gepost op: 2015/07/24, 11:30:45 »
Citaat
Mijn insteek was TS er op wijzen dat de algemene netiquette linken ipv bijvoegen voorschrijft (en dat kan voor elk doc type).
Nou, netiquette of niet, naar mijn idee moet je toch zelf weten hoe je een bijlage neerzet. Staat het ergens in de regels dan dat dat het liefst (of wellicht per se) met linken moet werken ipv bijlage invoegen? Als dat zo is, moet je het bijvogen van bijlage  er gewoon niet zetten. ;)

Luidkeels boeren of winden staat ook niet in de grondwet....  ;)
Trollen staat ook niet expliciet in de forumregels....  ;)

En de 'max 150kb' is al een duidelijke hint.....  :)
En nee; in een geciviliseerd westers land mag je niet lekker zelf weten wat je doet...  ;)
Zuid-Sudan en Transnistrië zijn dan betere opties.  =D

I rest my case.
 

Re: Regeltjes melden vooraf en niet tekst weggooien
« Reactie #10 Gepost op: 2015/07/24, 20:03:06 »
Functies die er zijn op het Forum mag je zeker gebruiken, daarvoor dient de software ook.

Het is wel een stuk meer netjes om bijlagen tot een minimum te beperken (in frequent gebruik, alsook in grootte).

De links van en naar externe hosts verdienen alle aandacht, en met een account (b.v. bij Imgur) blijven je foto's wel degelijk bewaard, en dus ook lang zichtbaar op het Forum.

Verkorte links hebben we liever niet; je weet helemaal niet wat je aanklikt en je weet nog minder waar het over gaat. Je kan wel een omschrijving toevoegen aan je normale link die je plaatst op het Forum.

Teveel regeltjes zijn voor niemand leuk, we hebben graag een laagdrempelig Forum voor zowel de experten als de beginners. Het is ook niet nodig om met regels te staan zwaaien naar anderen (dat doet het moderatieteam wel bij overtredingen), voor overtredingen hebben we een meldknop én kan je gebruik maken van een PB.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Nero

  • Lid
Re: Regeltjes melden vooraf en niet tekst weggooien
« Reactie #11 Gepost op: 2015/07/24, 20:30:04 »
Nog een tip: gebruik géén tekstverwerker om een zuiver tekstbestand toe te voegen. Zelfs een leeg tekstbestand van Word of aanverwante geeft een overhead. Vanuit Windows gebruik je dan beter Notepad (Kladblok).