Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu op nieuwe laptop naast Windows 7 (OPGELOST)  (gelezen 2185 keer)

Offline force317

  • Lid
Ubuntu op nieuwe laptop naast Windows 7 (OPGELOST)
« Gepost op: 2010/11/02, 14:15:55 »
Als je tegenwoordig een laptop koopt met Windows 7 erop neemt de fabrikant maar al te vaak de moeite niet
meer om een fabrieksimage van de harde schijf bij te leveren. Dat vind ik maar jammer. Voor de fabrikant natuurlijk alweer een besparing en voor de koper een extra kost.

Wat gebeurt er dan ? Als je de eerste keer de laptop opstart begint de installatie van Windows 7 vanuit een herstelpartitie, en heb je dus op korte tijd een werkende laptop met Windows 7 geinstalleerd. Wat die laptop dan nog vraagt is het maken van een backup op DVD ( meegemaakt op de 2 Windows 7 laptops Asus G-series van de 2 zonen). Die moet je dan bewaren voor later mocht je een volledige herinstallatie willen doen.

Mijn vraag is : bevatten deze DVD's een komplete image van de volledige harde schijf - inclusief de herstelpartitie ?

Een HP laptop die ik op het werk in netwerk toevoegde had dan weer geen eigen backup software maar gebruikte gewoon Microsoft backup/restore. Verder was er alleen een CD met drivers meegeleverd.

Als je nu een nieuwe Windows 7 laptop koopt en je wil beschikken over een komplete backup, moet je dan een softwarepakket zoals clonezilla gaan gebruiken ?

Ik test nogal vaak Linux distro's uit, en zal dus af en toe wel eens de hele boel willen opschonen, gewoon terug de bijgeleverde W7 software plaatsen ( als je ook wel eens wil gamen nietwaar ?), en dan terug daarnaast één of meerdere Linux distro.

Zijn er merken die wel steeds een complete image meeleveren ?
« Laatst bewerkt op: 2010/11/06, 21:35:19 door force317 »
Momenteel in gebruik op mijn hardware : Ubuntu 13.10, Kubuntu 13.10, Windows 7 Home, Windows 8.1 Home.

Re: Ubuntu op nieuwe laptop naast Windows 7
« Reactie #1 Gepost op: 2010/11/02, 14:20:01 »
Als je een Windows Back up dvd maakt direct na de installatie heb je een herstel dvd. Deze werkt in ieder geval bij Acer en Toshiba volledig, en kan je zelfs gebruiken om de herstel partitie weg te gooien. Ik neem aan dat dit dan ook geldt voor HP en Asus.
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Offline force317

  • Lid
Re: Ubuntu op nieuwe laptop naast Windows 7
« Reactie #2 Gepost op: 2010/11/02, 14:25:37 »
Dus : zelfs indien je bij het installeren van bvb. Ubuntu op de laptop alles inclusief de herstelpartitie verwijderd, heb je met deze herstel DVD's nog steeds een mogelijkheid om achteraf Windows 7 te herinstalleren ?

Geeft dit geen problemen ?
Momenteel in gebruik op mijn hardware : Ubuntu 13.10, Kubuntu 13.10, Windows 7 Home, Windows 8.1 Home.

Re: Ubuntu op nieuwe laptop naast Windows 7
« Reactie #3 Gepost op: 2010/11/02, 14:48:33 »
Dus : zelfs indien je bij het installeren van bvb. Ubuntu op de laptop alles inclusief de herstelpartitie verwijderd, heb je met deze herstel DVD's nog steeds een mogelijkheid om achteraf Windows 7 te herinstalleren ?

Geeft dit geen problemen ?

Het heeft mij nooit problemen opgeleverd. Bij Toshiba wordt namelijk de recovery partitie hersteld met de dvd's die jij hebt gemaakt, waarna de herinstallatie start.

Verder heb ik het nooit zelf nodig gehad, enkel voor anderen uitgevoerd.
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Ubuntu op nieuwe laptop naast Windows 7
« Reactie #4 Gepost op: 2010/11/02, 15:17:20 »
Bij Toshiba wordt namelijk de recovery partitie hersteld met de dvd's die jij hebt gemaakt, waarna de herinstallatie start.
Op mijn Acer wordt alleen een image gemaakt van de Windows partitie, de recovery partitie ben je dus echt kwijt. (Leuk als de HD defect gaat......)
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Ubuntu op nieuwe laptop naast Windows 7
« Reactie #5 Gepost op: 2010/11/02, 15:58:18 »
Bij Toshiba wordt namelijk de recovery partitie hersteld met de dvd's die jij hebt gemaakt, waarna de herinstallatie start.
Op mijn Acer wordt alleen een image gemaakt van de Windows partitie, de recovery partitie ben je dus echt kwijt. (Leuk als de HD defect gaat......)

Dan kan je Windows herstellen vanaf je dvd image die je hebt. ;)

Werkt ook alleen is langzamer ^-^

openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Offline force317

  • Lid
Re: Ubuntu op nieuwe laptop naast Windows 7
« Reactie #6 Gepost op: 2010/11/06, 21:34:39 »
Bedankt voor de reacties. Ik registreer dit topic als opgelost.
Momenteel in gebruik op mijn hardware : Ubuntu 13.10, Kubuntu 13.10, Windows 7 Home, Windows 8.1 Home.