Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Opstarten duurt 4 minuten met analyseren van USB poorten  (gelezen 3581 keer)

Opstarten duurt 4 minuten met analyseren van USB poorten
« Gepost op: 2014/12/09, 22:16:11 »
Op de desktop duurt het starten van de PC ruim 4 minuten totdat eindelijk de USB poorten worden vrijgegeven en de muis en de printer aan het werk kunnen.
Met lsusb is er uiteraard niks te zien.
Maar dmesg heeft een heel verhaal als repeterende breuk over USB.
Onder MSWindows gooi ik in de hardware lijst de USB er af en start de PC opnieuw: probleem opgelost!
Hoe doe je dat onder Ubuntu 12.04.3 LTS?
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Re: Opstarten duurt 4 minuten met analyseren van USB poorten
« Reactie #1 Gepost op: 2014/12/09, 22:23:02 »
Hallo, wat je kunt proberen is om bij Instellingen op Verwijderbare schijven en media te klikken. Daar de opties voor Koppel verwijderbare schijven aan (etc) een voor een uitvinken, helpt dat?

Re: Opstarten duurt 4 minuten met analyseren van USB poorten
« Reactie #2 Gepost op: 2014/12/09, 22:47:02 »
Hallo, wat je kunt proberen is om bij Instellingen op Verwijderbare schijven en media te klikken. Daar de opties voor Koppel verwijderbare schijven aan (etc) een voor een uitvinken, helpt dat?
Goed voorstel!
1) Waar staat Instellingen?
2) Waar staat dan Verwijderbare schijven en media?
In Unity heb ik geen ouderwets menu meer... Twee jaar geleden met Ubuntu 10 wist ik de weg nog wel maar met Ubuntu 12  niet meer.
Als ik in Dash het woord Instellingen geef krijg ik de mij bekende Systeeminstellingen. Die bieden geen Verwijderbare schijven en media aan...
HELP!
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Re: Opstarten duurt 4 minuten met analyseren van USB poorten
« Reactie #3 Gepost op: 2014/12/09, 22:52:54 »
Het ontbreken van menu Verwijderbare media schijnt al eerder gesignaleerd te zijn zonder oplossing.
Heerlijk zo'n Forum waar je iedereen zijn fouten kan laten zien!
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Re: Opstarten duurt 4 minuten met analyseren van USB poorten
« Reactie #4 Gepost op: 2014/12/09, 23:08:34 »
Hallo, wat je kunt proberen is om bij Instellingen op Verwijderbare schijven en media te klikken. Daar de opties voor Koppel verwijderbare schijven aan (etc) een voor een uitvinken, helpt dat?
Nee Paul, zo werkt het niet, maar:
1) klik Systeembalk (boven in het scherm rechts) het tandwieltje
2) klik Systeeminstellingen
en verder weet ik het dan niet meer
Het lijkt wel MSWindows geworden met al die artistieke oplossingen: ik HAAT dat, ik ben maar simpele ingenieur en geen artiest. Duif is dood, alstublieft dank u wel...
Heb jij geleerd scripts te schrijven? Ik wel, ik kan niet anders na 50 jaar... En iedereen is er blij mee en het levert nog een dikke zakcent naast mijn pensioen op! Dank u wel, alstublieft...

Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Re: Opstarten duurt 4 minuten met analyseren van USB poorten
« Reactie #5 Gepost op: 2014/12/09, 23:18:08 »
Hello Dick, duif is dood ken ik ja, en scripts schrijven kan ik ook. Sinds de Dash geïntroduceerd werd in Ubuntu (versie 12 misschien?) ben ik overgestapt op Xubuntu. Dat ding is volledig te temmen en naar je hand te zetten. Op een voor mensen begrijpelijke manier zelfs. Simpel en wars van opsmuk, maat het doet wat het moet doen en heeft zelfs een knopje Systeeminstellingen.

Als jij op jouw Systeeminstellingen klikt, zie je niets over verwisselbare media dus? Als gevolg van een bug? Hmm, foute boel hè?

Offline wowo

  • Lid
Re: Opstarten duurt 4 minuten met analyseren van USB poorten
« Reactie #6 Gepost op: 2014/12/09, 23:46:14 »
Ik zit hier nu op een Ubuntu 12.04 LTS Unity.
Ga naar tandwieltje > Systeem > Details.
Daar staan bij mij gewoon de "Verwijderbare Media". Of bedoel je dat niet.
 ps Het lijkt tegenwoordig wel alsof ik een van de weinige ben, die een fan is van Unity. ;)
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Re: Opstarten duurt 4 minuten met analyseren van USB poorten
« Reactie #7 Gepost op: 2014/12/09, 23:57:23 »
Nee Paul. het is de zelfde ziekte als bij MSWindows "we gaan het leuk maken".
Ik ben van 1937 en in het vak vanaf 1964, ponskaarten, altijd behoorlijk verdiend door tevredenheid van klanten en nog steeds actief in het vak maar niet CREATIEF maar FOUTOPLOSSEND.  En daar heb ik het heel druk mee...
Er zijn nog steeds klanten die mijn optreden als TROUBLE-SHOOTER onbetaalbaar vinden.
Dus voor Ubuntu doe ik het gratis... Maar het kost steeds meer moeite omdat allerlei "ontwerpers" het leuk maken.
Informatica is een vak en dat kan je lollig vinden. Ik wel dus.
Op de FOSDEM 2015, 31 januari, in Brussel hoop ik voor Ubuntu en LibreOffice zinvolle informatie te vergaren.
 
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Re: Opstarten duurt 4 minuten met analyseren van USB poorten
« Reactie #8 Gepost op: 2014/12/10, 08:31:55 »
OK, daar ga ik weer:
Ik wil de software van de USB opruimen en bij herstart Linux zelf laten ontdekken, dat er zogenaamd nieuwe hardware is om te installeren.
Inderdaad heb ik gevonden lshw!
Met sudo lshw krijg ik een lijst met alle geinstalleerde hardware.
Maar kan ik daar de USB poorten ook verwijderen/uitschakelen? Want kennelijk zit er iets fout!
Tijdens het starten van de PC worden de USB poorten met address 110 bepoteld en dat werkt niet. Enfin, dat proces wordt wordt voor usb0 t/m usb3 een aantal malen herhaald en dat duurt circa 4 minuten.
Tenslotte komen USB-muis en USB-printer tot leven!
Zoals ik al gezegd heb: onder MSWindows kun je in de lijst met hardware items verwijderen en de PC herstarten. Met  die akties worden de uitschakelde items opnieuw geinstalleerd.
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Re: Opstarten duurt 4 minuten met analyseren van USB poorten
« Reactie #9 Gepost op: 2014/12/10, 09:24:23 »
@ Dick,

Ik zit met een soort gelijk probleem bij opstarten Xubuntu.
Zal jou uitgevoerde opdrachten in Terminal uitvoeren.
Ben ook bezig om de harddisk te controleren.

Spidey-Westland
Spidey-Westland
Release:   22.04 Codename:   jammy

Offline jolo

  • Lid
Re: Opstarten duurt 4 minuten met analyseren van USB poorten
« Reactie #10 Gepost op: 2014/12/10, 10:36:13 »
@DickStomp ben je nu bezig met die 2014 desktop uit je onderschrift? En als je die pc nu opstart, met alleen de monitor, toetsenbord en muis ingeplugd. Dus zonder usb hub printers enzovoorts. Zitten dan ook al die usb errors in de dmesg output? Lijken die errors op die van deze thread http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1610142

Post zo nodig de output van
dmesg | grep usb
Of eventueel
dmesg | grep error
Plug dan de andere usb apparaten weer in, en herhaal de bovenstaande dmesg commando's.

Om te zien welke usb modules/drivers er geladen zijn, zou je de output kunnen posten van
code] lsmod | grep usb [/code]

Het uitschakelen van usb (poorten) zal waarschijnlijk wel gaan. Maar het is denk ik alles of niets. Ik denk dat je dat beter alleen kunt uitvoeren, als je op die pc een PS/2 toetsenbord en – muis kunt aansluiten. Dan zou je het usb kunnen uitschakelen in het BIOS.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline jan11000

  • Lid
Re: Opstarten duurt 4 minuten met analyseren van USB poorten
« Reactie #11 Gepost op: 2014/12/10, 11:07:07 »
Misschien weigert 1 van je hardware, omdat je het ook in windows hebt.
Dus verwijder steeds 1 usb apparaat(of uitwisselen met andere usb hardware), en test opnieuw of er storing optreedt.

Vaak heb je bij pc's dat de voorkant usn en achterkant usb, verschillend zijn aangesloten naar het moederbord toe.
Dus gebruik alleen eerst de achterkant, en test, dan alleen de voorkant en test weer.
Kan ook zijn dat er teveel stroom wordt gebruikt door usb apparaten, zet er een usb hub met stroom adapter ertussen, kan ook helpen.

Misschien een losse usb kaartje kopen/lenen, en hievan de usb poorten gebruiken.
« Laatst bewerkt op: 2014/12/10, 11:09:46 door jan11000 »

Re: Opstarten duurt 4 minuten met analyseren van USB poorten
« Reactie #12 Gepost op: 2014/12/10, 12:37:14 »
Voor de nieuwsgierigen:
Van dmesg alle regels met usb geselecteerd; zie bijlage usb.txt
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Offline jan11000

  • Lid
Re: Opstarten duurt 4 minuten met analyseren van USB poorten
« Reactie #13 Gepost op: 2014/12/10, 12:43:21 »
Zou zeggen je printer is niet goed.

Probeer 1 voor 1 je usb hardware verwijderen, dan weet je direct wat het is.
Printer
muis
toetsenbord
usb hub
ander usb hardware

Dan kun je ook gericht gaan googlelen of meer gebruikers dit hebben.

Re: Opstarten duurt 4 minuten met analyseren van USB poorten
« Reactie #14 Gepost op: 2014/12/10, 14:25:56 »
41 updates geinstalleerd, oa Xorg en nog wat spullen, waar ik verbeteringen van verwacht.
Nee dus.
Herstart duurt ipv 4 minuten nu 6 minuten en de "broken pipes" zijn met vier stuks terug gekomen... NIEUWE KLUS!
Alle USB er afgehaald, herstart duurt nu 8 minuten voordat de USB vrijgegeven wordt. Ook geen verbetering...
Het is net als met MSWindows, het gaat in een jaar steeds meer vervuild raken...
Ik ga de dmesg weer zitten uitvlooien om te zien wat er nu allemaal weer voor rommel bijgekomen is.
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Offline jolo

  • Lid
Re: Opstarten duurt 4 minuten met analyseren van USB poorten
« Reactie #15 Gepost op: 2014/12/10, 15:43:13 »
Ik denk niet dat dit komt door de updates. Er kan tenslotte ook nog iets hardwarematig mis zijn met de pc. Om info te geven over de hardware, zou je het volgende commando kunnen uitvoeren.

sudo lshw -html > hardware.html
Pak 'm vervolgens in met Archiefbeheer als een gz bestand, en voeg deze in je volgende bericht als bijlage. 

Vervolgens zou je ook nog bootchart kunnen installeren. Deze maakt een grafische log aan in /var/log/bootchart die je zou kunnen posten, als bijlage. Let wel als je geen bootchart logjes meer nodig hebt, je de applicatie verwijderd.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Re: Opstarten duurt 4 minuten met analyseren van USB poorten
« Reactie #16 Gepost op: 2014/12/10, 16:03:48 »
Hierbij de hardware.html.tar.gz
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Re: Opstarten duurt 4 minuten met analyseren van USB poorten
« Reactie #17 Gepost op: 2014/12/10, 16:10:43 »
Vervolgens zou je ook nog bootchart kunnen installeren. Deze maakt een grafische log aan in /var/log/bootchart die je zou kunnen posten, als bijlage. Let wel als je geen bootchart logjes meer nodig hebt, je de applicatie verwijderd.
bootchart wordt door Ubuntu software-centrum wel aangeboden maar verder geweigerd te installeren
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Offline jolo

  • Lid
Re: Opstarten duurt 4 minuten met analyseren van USB poorten
« Reactie #18 Gepost op: 2014/12/10, 17:48:41 »
Wat me opvalt in je hardware.html dat het moederbord BIOS van 10/31/2012 is. Op de BIOSTAR website staat echter een BIOS van 2013-12-09. Met als beschrijving
Citaat
Fix USB keyboard problem in legacy mode


Mogelijk verhelpt een BIOS update je USB probleem. Heb je al ervaring in het doen van BIOS updates?

Als het nog nodig is, zou je Bootchart kunnen proberen te installeren, via commando
sudo apt-get install bootchart
En als deze niet applicatie meer nodig is
sudo apt-get remove bootchart
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline jan11000

  • Lid
Re: Opstarten duurt 4 minuten met analyseren van USB poorten
« Reactie #19 Gepost op: 2014/12/10, 22:34:58 »
Fix USB keyboard problem in legacy mode
Verander dit eens in de andere waarde, dacht dat je 2 mogelijkheden had, in de bios dus.

Re: Opstarten duurt 4 minuten met analyseren van USB poorten
« Reactie #20 Gepost op: 2014/12/10, 22:37:17 »
Dick, probeer eens je BIOS terug te zetten naar de standaardinstellingen (default). Meer specifiek doel ik op USB 2.0 en/of 3.0 ondersteuning, heb je toevallig 3.0-only aanstaan?

Om in je BIOS te geraken moet je tijdens het opstarten meestal op F1, F2 of Del drukken.

Als dit niets oplevert, heb je denk ik een probleem met je hardware. Zoals anderen al suggereerden, probeer één randapparaat (muis bv.) te vinden dat wél werkt en stop die in al je USB-poorten die je hebt, en start telkens opnieuw op. Dit om te checken of je misschien rotte USB-poorten hebt. Ik heb hier thuis meer rotte dan hele, die dingen houden het niet tot de eeuwigheid. Als je nog 1 poort hebt die wel werkt, koop je voor 5 euro een usb-hubje en je bent uit de brand.

Re: Opstarten duurt 4 minuten met analyseren van USB poorten
« Reactie #21 Gepost op: 2014/12/10, 23:18:23 »
Vrienden,
Omdat deze hele historie een duplicaat is van een vorig verhaal (USB en "broken pipe") heb ik in maart 2014 een nieuwe desktop neergezet.
Grote problemen met de installatie omdat Ubuntu 12.04 niet meer op een CD paste. Geleerd hoe ik dat op een 4GB stick moest zetten en van daar af moest booten.
Ok, systeem draaide als een Commodore64 in 1982: aanzetten en gelijk beeld! Mag ook wel met het beest dat ik gekocht had... Bloedsnel, twee processors en veel geheugen! Voor €220 aan onderdelen zelf in elkaar gezet. Geen kunst, want het is mijn vak.
Maar nu, 8 maanden verder, heb ik dezelfde problemen weer (USB en "broken pipe") en kan ik 6 minuten na de start eindelijk aan het werk.
Ik voel veel meer voor de "botte bijl": Ubuntu 12.04.3 vervangen door Ubuntu 12.04.xxx. Gewoon er overheen installeren. De HD partitie wordt toch geschoond en opnieuw ingericht. Gelukkig heb ik op de desktop geen data staan, want alles staat in the Cloud omdat ik met de andere PC's er ook mee wil kunnen werken.
Het enige wat als software gebruik is Google Chrome, daar doe ik alles mee.
Dus, om dezelfde ergernis als met MSWindows (dichtslibben met troep) te vermijden: de botte bijl, de grondige opruiming, uithuilen en opnieuw beginnen.
Net als ik met Ubuntu 6 > 8 > 10 > 12 gedaan heb.
Ik verdom het om Ubuntu 14 er op te zetten, want ik ben eindelijk aan Unity gewend en Joost mag weten wat voor "leuks" ze op Ubuntu 14 gezet hebben.
Elk commentaar hierop, vriendelijk, snijdend, afkeurend, begrijpend, enzovoort stel ik op hoge prijs.
   
« Laatst bewerkt op: 2014/12/10, 23:23:18 door DickStomp »
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Offline jan11000

  • Lid
Re: Opstarten duurt 4 minuten met analyseren van USB poorten
« Reactie #22 Gepost op: 2014/12/11, 10:21:38 »
Ubuntu 14 met unity, daar is bij de laatste versie weinig veranderd.
Met nieuwe hardware zou ik wel de laatste versie proberen, dan heb je updates tav hardware erin zitten, dus 14.04, ligt er ook aan hoe nieuw de hardware is.

Offline jolo

  • Lid
Re: Opstarten duurt 4 minuten met analyseren van USB poorten
« Reactie #23 Gepost op: 2014/12/11, 10:52:18 »
In die BIOSTAR BIOS manual staat er over Legacy USB Support op bladzijde 11
Citaat
Legacy USB Support

The item allows you to enable Legacy USB support. AUTO option  disables legacy support if no USB devices are connected. DISABLE  option will keep USB devices available only for EFI applications.  Options: Enabled (Default) / Disabled / Auto

Als test zou "Legacy USB Support  DISABLE" kunnen proberen. Alleen zal dit wel als gevolg hebben, dat je het USB toetsenbord niet meer kunt gebruiken in het grub menu. In (X)Ubuntu zelf kun je USB gewoon nog blijven gebruiken. Wellicht kun je (tijdelijk) een PS/2 toetsenbord gebruiken. (Die je bij voorkeur alleen inplugt, terwijl de pc uit staat.)
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Re: Opstarten duurt 4 minuten met analyseren van USB poorten
« Reactie #24 Gepost op: 2014/12/11, 14:57:24 »
Ik ben overtuigd!
Na vergeefse pogingen de BIOS op versie 6 te krijgen, kan alleen onder Windows, ben ik daarmee gestopt.
Ubuntu 14.04.1 LTS gedownload
met MaakOpstartUSB op 4GB stick "gebrand"
De desktop heeft opstartvolgorde USB>DVD>HD in de BIOS staan
Negeert de USB stick en start gewoon van de HD met Ubuntu 12

Voor mij is dit einde draadje
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail