Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: python gui programmeren ubuntu  (gelezen 2157 keer)

Offline xellos

  • Lid
python gui programmeren ubuntu
« Gepost op: 2011/05/24, 11:55:20 »
ik wil graag python gui programmeren onder ubuntu maar welke gui package kan ik dan het beste kiezen?

Re: python gui programmeren ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2011/05/24, 12:04:41 »
Daar is al veel over gepraat en is veel over te vinden op internet. Eigenlijk zijn dit de meest gebruikte keuzes:
 - Tk: meegeleverd met Python, dus geen extra pakketjes nodig
 - GTK: native toolkit voor Gnome
 - Qt: native toolkit voor KDE
 - WxPython: gebruikt de native toolkit op allerhande platformen

Over het algemeen werkt elke toolkit op elk veelgebruikt platform, het ene al iets beter dan het andere. Eigenlijk moet ge zelf wat stukjes code bekijken en voor uzelf uitmaken waar ge u het beste bij voelt :).

Re: python gui programmeren ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2011/05/28, 13:26:40 »
Ik ben na veel testen uiteindelijk bij Geany gebleven.

N.L.

Re: python gui programmeren ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2011/05/28, 14:12:48 »
Je bedoelde dus eigenlijk IDE (integrated development environment) de (grafische) omgeving om python code in te schrijven. Nunslaughter heeft het zo opgevat als ik het ook zou doen: pakketten voor Python waarmee je zelf een gui kan programmeren. Hoe de ondersteuning voor python is weet ik niet maar ben zelf ook een erg tevreden Geanygebruiker  :)
« Laatst bewerkt op: 2011/05/28, 14:15:09 door erik1984 »

Offline _Walter_

  • Lid
Re: python gui programmeren ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2011/05/31, 23:11:21 »
Ik probeer het mezelf nu ook te leren. Ik kan maar weinig Nederlandse documentatie vinden over bijvoorbeeld Tkinter.

Verder ontdekte ik de module easygui. Echt fantastisch als je snel iets grafisch op het scherm wilt hebben. Maar ook hierover is weinig tot geen Nederlandse documentatie, helaas.

Als je via de software center python-easygui installeert, kun je het al snel makkelijk uittesten:

Python
from easygui import *
msgbox('Dit is een bericht')

Er verschijnt dan een venster met de tekst 'dit is een bericht' en je kunt op ok drukken.

Deze is ook leuk:
python
from easygui import *
enterbox('Voer nu iets in:','Dit is de titel van het venster')

Deze is weer te gebruiken in ipv raw_input. zoals:

gebruikersinput = int(enterbox('getal invoeren','titel'))
msgbox('de helft van je ingevoerde waarde is: '+str(gebruikersinput/2))

Offline JvH

  • Lid
Re: python gui programmeren ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2011/06/01, 09:26:19 »
@_Walter_: Als je wat verder wil gaan met programmeren, zou ik je aanraden je Engels op te vijzelen.
Het overgrote deel van de documentatie die te vinden is, is in het Engels. M.a.w. je maakt het jezelf een stuk makkelijker als je die taal voldoende beheerst.