Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Welke distro?  (gelezen 6633 keer)

Re: Welke distro?
« Reactie #25 Gepost op: 2011/06/28, 22:07:48 »
Mijn eigen site is nog niet af, dit gaat over verschillende Ubuntu blokkendozen. (Minimale Ubuntu installatie met verschillende werkomgevingen). Maar je zou kunnen kijken bij iemand anders hier van het forum. SteefUitHeerlen heeft een leuke beschrijving van een Debian installatie in combinatie met OpenBox.. https://sites.google.com/site/naslagopenbox/

Uiteraard kun je op mijn site (staat hier onder) kijken, maar dat is zoals gezegd nog niet af, maar geeft wel een idee van wat je zoal kunt doen.
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline Trabant

  • Lid
Re: Welke distro?
« Reactie #26 Gepost op: 2011/06/29, 08:32:54 »
OK, bedankt.

Mooie website trouwens!

Offline Ramana

  • Lid
Re: Welke distro?
« Reactie #27 Gepost op: 2011/06/29, 19:24:03 »
Wat zijn nog alternatieven voor Arch?

Archbang (http://archbang.org/)

Dit is mijn (ietwat ingekort) gegeugensteuntje om Arch+KDE in een half uurtje op te zetten (staat uitgebreid beschreven in de Arch beginnershandleiding, de documentatie van Arch is onovertroffen):

1. Boot de CD en login als root, start de installatie met: /arch/setup
2. Kies bron (CD), stel de tijd in (UTC) en partities in (handmatig)
3. Installeren gewenste paketten: base, base-devel, netcfg, wireless_tools
4. Configureer het systeem (nano): voorlopig alleen mirrorlists en wachtwoord
5. Zet bootloader (Grub) en reboot

6. Upgrade:  pacman -Syu (reboot)
7. Voor Nvidia-kaart: packman -S nvidia en doe: nvidia-xconfig (noodzakelijke afhankelijheden Xorg worden automatisch meegenomen)
8. Gebruiker(s) toevoegen: useradd -m -G users,audio,video,wheel,storage,optical,power -s /bin/bash "gebruiker" en paswoord instellen: passwd "gebruiker"

9. KDE (minimal): pacman -S zlib shared-mime-info kdebase-konsole ttf-liberation ttf-ms-fonts ttf-dejavu ttf-bitstream-vera networkmanager kdeplasma-applets-networkmanagement kde-l10n-nl kdebase-dolphin
10. nano /etc/rc.conf om hal, fam, networkmanager en kdm) toe te voegen aan daemons: DAEMONS=syslog-ng !network crond !alsa hal fam networkmanager kdm


Re: Welke distro?
« Reactie #28 Gepost op: 2011/06/29, 21:22:51 »
Arch lijkt mij echt niet echt makkelijk, zeker voor een beginner, Ubuntu Server is prima vind ik  :D Debian kan ook eens mee rommelen netinstall moet je volgens mij nemen  ???
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


DarkEra

  • Gast
Re: Welke distro?
« Reactie #29 Gepost op: 2011/06/29, 21:58:40 »
Netinstall van debian is het beste inderdaad daar deze de pakketten direct up to date en wel van het net haalt. Dus installeren en klaar zonder daarna nog eens updates binnen te halen.

Re: Welke distro?
« Reactie #30 Gepost op: 2011/06/30, 08:41:47 »
Ik ben helaas weer teruggegaan naar LINUX MINT versie 9.

Wilde mijn administratie gaan doen, wilde xubuntu niet meer opstarten.

Dit was al de zoveelste keer.

Jammer maar tot ziens.
Ik was vast ubuntu-gebruiker vanaf versie 17.10. Helaas draait 20.04LTS niet op mij n computer en ben ik overgestapt naar LINUX Mint 20.

Nummer 16824, Lid sinds 9 april 2011.

Re: Welke distro?
« Reactie #31 Gepost op: 2011/06/30, 10:05:19 »
Arch lijkt mij echt niet echt makkelijk, zeker voor een beginner
Dat klopt wel, maar hangt ook erg van de gebruiker af. Het hele principe van Arch is dat de gebruiker zelf het meeste werk doet. Zoals Ramana hierboven al zei, de documentatie is onovertroffen, dat maakt het een stuk makkelijker. Zonder de wiki was ik er zelf nooit aan begonnen, denk ik. Het ook is wel handig om al een beetje comfortabel te zijn met de command line en een beetje een idee te hebben hoe een linux systeem werkt. Maar je hoeft zeker geen expert te zijn. Gezond verstand en bereidheid te zoeken en te lezen is voldoende, daar is de documentatie ten slotte voor :). Wat ik zelf ook een voordeel vind van Arch, is dat veel kleine programma's zoals uzbl (browser) en simpele window managers, zoals Awesome wm qua updates beter ondersteund worden. Uiteraard zal dit voor veel mensen niet zoveel uitmaken, maar ik hobby er graag mee :).
Ik zou het wel eerst in een virtualbox proberen, of in ieder geval met een tweede systeem in de buurt, zodat je altijd internet op kan om oplossingen te zoeken voor eventuele problemen.
 
Misschien is een debian systeem of ubuntu server in dit geval idd wel een betere keuze, zeker als het systeem ook als backup moet fungeren. Dan heb je misschien een wat completere basis om mee te beginnen. Ik heb zelf alleen ervaring met Ubuntu, Arch en een heel klein beetje opensuse, dus die afwegingen kan ik niet echt maken.

DarkEra

  • Gast
Re: Welke distro?
« Reactie #32 Gepost op: 2011/06/30, 14:15:44 »
Waarom Ubuntu Server? Je kan ook een gewone CLI installatie uitvoeren van Ubuntu als je het persé in textmodus wil hebben. Of mis ik iets?

Re: Welke distro?
« Reactie #33 Gepost op: 2011/06/30, 14:55:25 »
Arch lijkt mij echt niet echt makkelijk, zeker voor een beginner, Ubuntu Server is prima vind ik  :D Debian kan ook eens mee rommelen netinstall moet je volgens mij nemen  ???

Als je de stappen van Ramana volgt, dan is het zo simpel als een luier aandoen bij een baby.

@DarkEra: +1 Niks Server, gewoon een Minimal CLI-installatie.

Re: Welke distro?
« Reactie #34 Gepost op: 2011/06/30, 20:24:51 »

Als je de stappen van Ramana volgt, dan is het zo simpel als een luier aandoen bij een baby.

@DarkEra: +1 Niks Server, gewoon een Minimal CLI-installatie.

@Vistaus, uit ervaring kan ik vertellen dat ik liever een Arch installatie doe. :)
Juist tijdens het verwisselen van een luier kan er een 'update' plaatsvinden.

Archbang is mijn ogen een hele mooie distro, eerlijk gezegd spiek ik ook wel eens in de documentatie van Arch.
Sommige dingen zijn handig om te weten en ook van toepassing bij andere linux-distro's.

Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint