Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Windows weg?  (gelezen 1510 keer)

Fuwisu

  • Gast
Windows weg?
« Gepost op: 2008/10/21, 16:42:18 »
Hallo

Ik heb zonet ubuntu gebrand op een schijfje, heb eerst proberen mijn C schijf te verkleinen, maar het verkleinde maar tot 3gig dus dacht ik dat ubuntu mss zelf zou partitioneren. Ik heb geboot met het schijfje, ubuntu vroeg welke schijf te partitioneren (hoera) , ik klik op mijn main schijf (160gig), ubuntu doet zijn werk, partitioneert, kopieert bestanden, etc... Het is probleem is dat wanneer ik nu opstart, ik geen keuze krijg tussen windows vista en ubuntu, maar het laad direct ubuntu. Weet er iemand hoe ik dit kan verhelpen?

Bedankt

Offline jespdj

  • Lid
Windows weg?
« Reactie #1 Gepost op: 2008/10/21, 17:00:45 »
Type in een terminal eens het volgende commando in:

sudo fdisk -l

Dat geeft een overzicht van welke partities er aanwezig zijn. Kijk of je Windows partitie daar nog bij staat. Zo niet, dan ben je 'm kwijt en is alle data die er op stond vrijwel zeker veloren. Ik hoop dat je een backup gemaakt hebt van je gegevens voordat je Ubuntu installeerde...
Dell XPS M1530 | Core 2 Duo T9300 (2,5 GHz) | 4 GB RAM | nVidia 8600M GT | Ubuntu 8.04

Offline lordnoid

  • Lid
Windows weg?
« Reactie #2 Gepost op: 2008/10/21, 17:03:44 »
doe eens
sudo fdisk -len post de output hier.

edit: wat ben je snel :)

Fuwisu

  • Gast
Windows weg?
« Reactie #3 Gepost op: 2008/10/21, 17:11:36 »
Errr, hij staat er niet meer bij. Dus de cd gaf geen waarschuwing dat hij een schijf ging wissen, zei zelfs dat hij zou partitioneren (wat hij duidelijk niet heeft gedaan, hij heeft gewoon de hele schijf gebruikt) en heeft mijn windows eraf gezwierd? Wat een klote systeem... Er stonden bestanden van 2 jaar op.... Ik was van plan een backup te nemen maar wou eerst kijken wat de cd voor opties had, toen ik zag staan partitioneren dacht ik dat er niets mis zou kunnen gaan...
Nu weer heel dat geknoei met wireless drivers die niet werken, terug alle hotkeys instellen etc...

Offline Tom

  • Lid
Windows weg?
« Reactie #4 Gepost op: 2008/10/21, 17:18:12 »
Citaat van: Fuwisu
Errr, hij staat er niet meer bij. Dus de cd gaf geen waarschuwing dat hij een schijf ging wissen, zei zelfs dat hij zou partitioneren (wat hij duidelijk niet heeft gedaan, hij heeft gewoon de hele schijf gebruikt) en heeft mijn windows eraf gezwierd? Wat een klote systeem... Er stonden bestanden van 2 jaar op.... Ik was van plan een backup te nemen maar wou eerst kijken wat de cd voor opties had, toen ik zag staan partitioneren dacht ik dat er niets mis zou kunnen gaan...
Nu weer heel dat geknoei met wireless drivers die niet werken, terug alle hotkeys instellen etc...
Dat mijn beste vriend kan niet , je krijgt een duidelijk keuze menu.
En nog een waarschuwing dat het alles wist van U hdd , en zelfs dan kun je nog anuleren.
Dus Ubuntu is geen klote Systeem.
En Backups maak je altijd voor dat U iets begint.
En klote zijn vleeswaren daar smijt je dus niet mee.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Windows weg?
« Reactie #5 Gepost op: 2008/10/21, 17:34:16 »
Wat je nog kan proberen is het programma testdisk dit kan verloren partities terug vinden en repareren. Verder zit photorec in dit pakket waarmee je verloren bestanden, foto's etc terug kan halen. Dit zit in Synaptic, testdisk dus, in de terminal testdisk voor de mogelijke opties man testdisk of info testdisk en ook voor photorec, sudo phothorec en man photorec en info photorec. Niet zomaar mee beginnen lees je eerst goed in ook middels de zoekfunctie van het forum.
Verder wat Wandarooze opmerkt, je dient je te conformeren aan de richtlijnen http://www.ubuntu-nl.org/ubuntunl/richtlijnen///

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Windows weg?
« Reactie #6 Gepost op: 2008/10/21, 17:43:54 »
Er was wel degelijk een waarschuwing, kijk maar eens op de laatste pagina voor de installatie. Daar stond:

"WAARSCHUWING: DE VOLGENDE PARTITIES WORDEN GEWIJZIGD:"

Wat voor schijfconstructie heb je precies?

Offline Mikkel

  • Lid
Windows weg?
« Reactie #7 Gepost op: 2008/10/21, 21:52:41 »
Citaat van: Fuwisu
.......... heb eerst proberen mijn C schijf te verkleinen, maar het verkleinde maar tot 3gig
Een C: verkleinen tot 3 GB?! Welke Windows-versie met daarbij nog door jou geïnstalleerde programma's wilde je daar soepel op laten draaien?
Weet je zeker dat je toch misschien niet zelf dat vinkje hebt gezet om die C: van 3 GB te formatteren?
Schelden op Ubuntu, nog voor je het gebruikt hebt, is makkelijk maar niet eerlijk t.o.v. Ubuntu.

'Problem exists between keyboard and chair', weet je wel? ;)

Offline Mikkel

  • Lid
Windows weg?
« Reactie #8 Gepost op: 2008/10/21, 21:57:41 »
Citaat van: Fuwisu
Er stonden bestanden van 2 jaar op.... Ik was van plan een backup te nemen maar wou eerst kijken wat de cd voor opties had, .........
'k Wil niet flauw doen, maar jij hebt dus twee jaar lang bestanden opgespaard, en daar heb je géén back-up van? Want die wilde je maken nádat je een heel nieuw besturingssysteem losliet op een schijf met zulke niet te vervangen data.........?

Offline lordnoid

  • Lid
Windows weg?
« Reactie #9 Gepost op: 2008/10/21, 21:59:03 »
Citaat van: Fuwisu
Dus de cd gaf geen waarschuwing dat hij een schijf ging wissen, zei zelfs dat hij zou partitioneren (wat hij duidelijk niet heeft gedaan, hij heeft gewoon de hele schijf gebruikt) en heeft mijn windows eraf gezwierd?
1. De cd geeft wel een waarschuwing
2. De windows partitie verwijderen en een ubuntu partitie maken is ook partitioneren
3. Je krijgt duidelijk twee opties, gehele schijf gebruiken en windows schijf verkleinen
4. Ubuntu is geen klote systeem ;D

Windows weg?
« Reactie #10 Gepost op: 2008/10/21, 22:02:57 »
Stop nu maar mannen, het is nu wel duidelijk...

Het helpt niet om dit in te blijven wrijven.
Jullie kunnen je beter nuttig maken hem te helpen.

Er zijn maar weinig mensen die weten wat een HD is en helemaal wat partitioneren is. !
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Windows weg?
« Reactie #11 Gepost op: 2008/10/23, 09:00:44 »
Goed zo Gandyman,

Enerzijds wel begrijpelijk..... Topicstarter vraagt niet serieus om hulp, maar geeft Ubuntu de schuld. Na ruim een jaar weet ik inmiddels, dat dit meestal veel reacties opleverd  ;-)

Misschien dat topicstarter eens rustig kan uitleggen wat het probleem is, wat hij nu wil, misschien dat we kunnen assisteren.

Offline jespdj

  • Lid
Windows weg?
« Reactie #12 Gepost op: 2008/10/23, 13:56:30 »
Citaat van: Fuwisu
Er stonden bestanden van 2 jaar op.... Ik was van plan een backup te nemen maar wou eerst kijken wat de cd voor opties had, toen ik zag staan partitioneren dacht ik dat er niets mis zou kunnen gaan...
Dat was natuurlijk niet slim hè! Je moet altijd regelmatig backups maken van belangrijke bestanden, en zeker als je gaat rommelen aan de indeling van je harddisk! Sorry, maar het is toch je eigen schuld dat je je bestanden nu kwijtgeraakt bent.

Er zijn wel tools waarmee je kunt proberen of je je Windows partitie of de data die erop stond nog terug kunt krijgen, maar er is geen 100% zekerheid dat het zal lukken:

https://help.ubuntu.com/community/DataRecovery
http://www.partition-recovery.com/


N.B.: Ik heb zelf geen ervaring met zulke tools, dus ik kan je niet precies vertellen wat je moet doen.
Dell XPS M1530 | Core 2 Duo T9300 (2,5 GHz) | 4 GB RAM | nVidia 8600M GT | Ubuntu 8.04

Windows weg?
« Reactie #13 Gepost op: 2008/10/23, 15:33:30 »
Waarom idd een 160 gb schijf met vista proberen te verkleinen naar 3 gb.Kost heel veel tijd,en vista werkt niet goed op een partitie van 3 gb.Waarschijnlijk is de partitie verdwenen omdat je hem zo klein hebt gemaakt,niet omdat ubuntu hem geformatteerd heeft.Wil je in ubuntu een partitie formateren dan moet je dat heel duidelijk aangeven.
Tip;installeer windows terug en draai ubuntu voorlopig met live cd.
Kubuntu 20.04