Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Zwervende modus  (gelezen 1731 keer)

Offline Petervdw

  • Lid
Zwervende modus
« Gepost op: 2008/02/29, 22:17:24 »
Via Systeem>Beheer>Netwerk ==> wachtwoord==> kom ik bij een keuze formuliertje
met: Draadloze verbinding, zwervende modus. Is dat zwervende modus een wat wonderlijke vertaling van DHCP? Ik las ook al zwevende modus, maar dat zal wel een typefout zijn geweest. En moet ik me bij een modemverbinding de aloude inbelverbinding voorstellen?
Vr.groet, peter

Offline lizardman

  • Lid
Zwervende modus
« Reactie #1 Gepost op: 2008/02/29, 22:36:02 »
de zwervende modus staat je toe om te zwerven (laptop) dus ook andere AP's (access points) te contacten.
De verbindingen worden dan beheerd door network-manager.

DHCP staat onder: automatische configuratie(DHCP), bij de eigenschappen van de verbinding.
Die eigenschappen zijn instelbaar zodra de zwervende modus is uitgeschakeld.
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

Offline Petervdw

  • Lid
Zwervende modus
« Reactie #2 Gepost op: 2008/03/01, 10:55:56 »
Aan lizardman
Dank voor de toelichting. Dus als ik het goed begrijp is die zwervende modus gewoon DHCP, dus dynamische toekenning van IP adressen, en als dat niet wordt gebruikt, dan kan ik via eigenschappen een vast IP adres (statisch) invullen.
Beetje rare vertaling, gewoon DHCP kennen de meesten heel goed. Net zo'n erbij gesleept woord als "Bestandsbladeraar". Vertaald om het vertalen, maar niet echt duidelijker, en ik vraag me af of het wel een goed nederlands woord is. Maar ja, what's in a name.
Vr.groet, peter

Zwervende modus
« Reactie #3 Gepost op: 2008/03/01, 11:29:37 »
Ben het met je eens.
"Bestandsbladeraar" is idd een maf woord.

verkenner of systeem verkenner of Bestands verkenner  dekt meer de lading.

je bladert namelijk niet echt  :P
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline siegi

  • Lid
Zwervende modus
« Reactie #4 Gepost op: 2008/03/01, 12:49:38 »
Citaat van: Petervdw
Aan lizardman
Dank voor de toelichting. Dus als ik het goed begrijp is die zwervende modus gewoon DHCP, dus dynamische toekenning van IP adressen, en als dat niet wordt gebruikt, dan kan ik via eigenschappen een vast IP adres (statisch) invullen.
Beetje rare vertaling, gewoon DHCP kennen de meesten heel goed. Net zo'n erbij gesleept woord als "Bestandsbladeraar". Vertaald om het vertalen, maar niet echt duidelijker, en ik vraag me af of het wel een goed nederlands woord is. Maar ja, what's in a name.
Vr.groet, peter
Neen je begrijpt het verkeerd.
Als je  zwervende modus inschakeld dan gebruik je networkmanager in principe.
En networkmanager neemt standaard de wired verbinding. Maar wanneer dit niet beschikbaar is gaat hij een draadloos netwerk zoeken.
Hij zwerft als het ware.

DHCP zorgt er alleen voor dat je een ip adres krijgt enzow.

Offline Petervdw

  • Lid
Zwervende modus
« Reactie #5 Gepost op: 2008/03/01, 12:58:13 »
Aan Gandyman
Of Bestandsbeheer zag ik ook al. Maar bijvoorbeeld Firestarter blijft wel staan, ik vind dat een leuke naam, denk steeds aan die kip met die lucifer als ik die naam zie. Waarom dan ook niet een wat exotischer naam voor de bestandsbladeraar bijv.:
Filespider met een prentje van de pinguin met een masker en een digitaal cameraatje.
Of zoiets. Dit hoort overigens meer bij OffTopics.
Of Filekeeper, misschien zou je er een prijsvraag voor moeten starten op OffTopics.
Ach, ik fantaseer maar wat. Laat maar even gaan. Er zijn vast creatiever geesten.
Vr.groet, peter

Offline Petervdw

  • Lid
Zwervende modus
« Reactie #6 Gepost op: 2008/03/01, 13:15:52 »
Aan siegi
Dank voor je reactie.
Ok, NM neemt standdaard de wired verbinding. Maar ook bij de wired verbindingen worden steeds nieuwe IP adressen uitgedeeld door het modem of router als de lease van een computer is verlopen, toch? Als dus die Zwervende modus niet is aangevinkt geen verbinding op het netwerk (Mits lease verlopen, hè). Dan zie ik toch weinig verschil met DHCP. Bij DHCP niet aangevinkt (in MS) precies dezelfde reactie.
Interessante discussie: hoe en wat vertaal je, en wat is duidelijk genoeg van origine.
Eigenlijk hoort dit op OffTopics.
Vr.groet, peter

Offline lizardman

  • Lid
Zwervende modus
« Reactie #7 Gepost op: 2008/03/01, 13:24:42 »
Als de zwervende modus niet is aangevinkt zal NM niet de mogelijkheid bieden om een ander access point te gaan gebruiken. Hij zal niet weten dat je zwerft met je laptop.
Of je wel of niet DHCP wilt gebruiken staat hier feitelijk los van, Alleen dat in zwervende modus ervan wordt uitgegaan dat er altijd gebruik gemaakt wordt van DHCP. Dit heeft meer te maken met de aard van het zwerven, omdat immers een vast IP nummer niet valt in te stellen als je op een vreemd netwerk komt zonder meer van dat netwerk af te weten.
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

Offline siegi

  • Lid
Zwervende modus
« Reactie #8 Gepost op: 2008/03/01, 13:30:33 »
Laat ik het zo stellen.
Als je zwervende modus afzet kan je nog altijd kiezen om via dhcp uw ip te krijgen.

Zwervende modus
« Reactie #9 Gepost op: 2008/03/01, 13:42:42 »
Citaat van: Gandyman
Ben het met je eens.
"Bestandsbladeraar" is idd een maf woord.

verkenner of systeem verkenner of Bestands verkenner  dekt meer de lading.

je bladert namelijk niet echt  :P
Bestandsbladeraar is een iets te letterlijke vertaling van "File Browser". In dit geval zou een vertaling van "File Manager", nl. "Bestandsbeheerder", meer op z'n plaats zijn.

Maar we gaan off-topic.

- SeySayux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline Petervdw

  • Lid
Zwervende modus
« Reactie #10 Gepost op: 2008/03/01, 15:52:36 »
Aan siegi
Ja, inderdaad, als zw. modus afstaat kun je bij eigenschappen ook weer DHCP kiezen, Niet gezien. Met m'n laptop geprobeerd en werkt ook. Met reparaties is het gewoon handig als alles binnen het netwerk op DHCP staat. Alleen van m'n AP verloopt de lease nogal eens, omdat die afgaat als ik geen tests doe met draadloos.
Iedereen bedankt voor de reacties, ook i.v.m het Bestandbeheer/FileManager enz., al was dat echt een zijsprong.
Vr.groet, peter