Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Error mounting externe schijf - wil niet meer openen  (gelezen 1068 keer)

Offline roeland

  • Lid
Error mounting externe schijf - wil niet meer openen
« Gepost op: 2019/11/20, 12:47:56 »
Gisteravond heb ik de computer op normale wijze afgesloten.  Er waren twee harde externe schijven in gebruik, naast die in mijn desktop met Xubuntu.
De volgende boodschap verschijnt bij een poging te openen:

Error mounting /dev/sdd1 at /media/xxxxxx/yyyyyyEXT4: Command-line `mount -t "ext4" -o "uhelper=udisks2,nodev,nosuid" "/dev/sdd1" "/media/xxxxxxx/yyyyyyEXT4"' exited with non-zero exit status 32: mount: wrong fs type, bad option, bad superblock on /dev/sdd1,
       missing codepage or helper program, or other error

       In some cases useful info is found in syslog - try
       dmesg | tail or so.

Op internet staan verschillende oplossingen waarbij ook het programma hfsprogs een rol speelt.  Dat programma staat niet op mijn desktop en wil ook niet installeren.
Wat is de meest gebruikelijke oplossing om dit probleem op te lossen?
Ik werk al jaren met Xubuntu (na enkele jaren de gewone Ubuntu versie  gebruikt te hebben).  Als je gewoon je werk wilt doen zonder toeters en bellen in het uiterlijk en geen´top´ pc of laptop hebt, is Xubuntu aan te bevelen! Nu toch sinds een paar maanden overgestapt naar Mint 20.2 XFCE. net wat stabieler.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Error mounting externe schijf - wil niet meer openen
« Reactie #1 Gepost op: 2019/11/20, 13:39:14 »
Wat is de meest gebruikelijke oplossing om dit probleem op te lossen?
Die is er niet. Het hangt ervan af wat de fout heeft veroorzaakt. Ik onderstel dat het om één van de twee externe harde schijven gaat? Is dat zo? Gaat het wel degelijk om een ext4 geformatteerde harde schijf? Wat is de uitvoer van
sudo blkid

Offline roeland

  • Lid
Re: Error mounting externe schijf - wil niet meer openen
« Reactie #2 Gepost op: 2019/11/20, 14:03:37 »
Naast de heleboel andere informatie van andere partities en schijven,na /dev/loop/ enz.  de aangegeven 2 regels van de gisteren aangekoppelde schijven:

/dev/loop0: TYPE="squashfs"
/dev/loop1: TYPE="squashfs"
/dev/loop2: TYPE="squashfs"
/dev/loop3: TYPE="squashfs"
/dev/loop4: TYPE="squashfs"
/dev/loop5: TYPE="squashfs"
/dev/loop6: TYPE="squashfs"
/dev/loop7: TYPE="squashfs"
 en
/dev/sdg1: LABEL="WD30VID1" UUID="82B823A0B82391A9" TYPE="ntfs" PARTLABEL="Elements" PARTUUID="1daa55ce-84a1-40ae-9f11-6c4385b46e52"
/dev/sdd1: LABEL="26INT5TBEXT4" UUID="efc59d60-9def-4122-9157-d1f65cfb6dac" TYPE="ext4"

Ik werk al jaren met Xubuntu (na enkele jaren de gewone Ubuntu versie  gebruikt te hebben).  Als je gewoon je werk wilt doen zonder toeters en bellen in het uiterlijk en geen´top´ pc of laptop hebt, is Xubuntu aan te bevelen! Nu toch sinds een paar maanden overgestapt naar Mint 20.2 XFCE. net wat stabieler.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Error mounting externe schijf - wil niet meer openen
« Reactie #3 Gepost op: 2019/11/20, 18:15:11 »
Je hebt de vraag niet beantwoord, maar ik vermoed dat het probleem enkel met één van de twee partities optreedt, sdd1, die volgens de uitdraai wel degelijk in ext4 zou geformatteerd zijn.

Probeer:
sudo e2fsck -f /dev/sdd1

Mogelijk lost dit het probleem al op. Meer waarschijnlijk krijg je een klacht over een niet gevonden superblock. Als dat het geval is, probeer je te herstellen met een reservesuperblok. Lijst eerst alle resevesuperblokken op met:

sudo dumpe2fs /dev/sdd1 | grep -i superblock

Waarschuwing: het volgende kan tot (wellicht zeer gedeeltelijk, maar toch ...) dataverlies leiden. Is dat niet gewenst, maar dan eerst een kopie van de ganse partitie:

sudo dd if=/dev/sdd1 of=/disk2/backup-sda2.img

(Vervang /disk2 door een geldige verwijzing naar een folder met (zeer veel) vrije ruimte, want die moet gans de capaciteit van je harde schijf bevatten).
 
Probeer dan opnieuw herstel, maar geef een reservesuperblok op.  Volgens de gebruikte blokgrootte kan dit 8193, 16384 of 32768 zijn. Als voorbeeld geef ik 8193, maar pas aan volgens jou uitvoer.

sudo e2fsck -f -b 8193 /dev/sdd1

Dit zou de partitie weer geheel leesbaar moeten maken, maar doordat je een reserveblok hebt gebruikt, kan er mogelijk gegevensschade/verlies zijn.

Re: Error mounting externe schijf - wil niet meer openen
« Reactie #4 Gepost op: 2019/11/22, 17:41:23 »
Ik heb dit probleem gisteren zelf eens veroorzaakt, en wel zo:

Een grote map van 15GB kopiëren naar een SD-card
Er opent een klein venster waarin je de vooruitgang ziet.
Het gaat traag, en je wil het anders aanpakken, dus je stopt die job door in dit kleine venster op het ■ te klikken.
Doch de SD-card kan je niet UNMOUNTEN, want ze blijft maar bezig.
Dan forceer je maar de UNMOUNT ....

En nu is de SSD in de situatie zoals in #1 beschreven.
Er was een melding omtrent bad superblock
De Sd-card is niet meer bruikbaar in deze situatie.

Met gparted een nieuwe partitietabel aangemaakt + een nieuwe partitie opgezet, en de SD-card was weer bruikbaar.

Alle gegevens ben je natuurlijk ook kwijt op deze manier !

groeten van Michael
« Laatst bewerkt op: 2019/11/23, 09:22:15 door emvedeesje »
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Offline vanadium

  • Lid
Re: Error mounting externe schijf - wil niet meer openen
« Reactie #5 Gepost op: 2019/11/22, 18:31:31 »
Tja, Michel, een nieuwe partitie maken kan altijd in zo een geval, maar dat zal de bestaande partitie niet leesbaar maken toch? Misschien toch toevoegen aan jou bericht dat jou methode alle bestaande informatie (onherroepelijk) wist.

Offline roeland

  • Lid
Re: Error mounting externe schijf - wil niet meer openen
« Reactie #6 Gepost op: 2019/11/25, 12:16:37 »
Hier ben ik weer.  Vanadium, ik dacht de vraag beantwoord te hebben met de de gegevens van de twee aangekoppelde schijven.  De probleem schijf is (ik kan nu zeggen was) de INT26, ext4  (sdd1).
Tot mijn verbazing is hij vandaag weer herkenbaar en benaderbaar zonder enige speciale actie!

Nog een opmerking: vanadium, je geeft advies een kopie van de partitie te maken.  Probleem is dat die partitie (in dit geval een hele schijf) niet meer te benaderen was.  Een paar maanden geleden heb ik eenzelfde probleem gehad.  Na het opvolgen van veel suggesties (en geen herstel) , weer geformatteerd en alle gegevens weg (gelukkig maak ik van alles twee kopieen, maar soms staat alles handig bi j elkaar en kan je weer opnieuw alles bij elkaar gaan zoeken).  Dus nu dacht ik: even afblijven van de schijf  en op het forum een vraag wegzetten.

De ´oplossing´ van Michael, emvedeesje ken ik ook, maar is natuurlijk een paardenmiddel.
In ieder geval bedankt voor jullie reacties.  Moraal van dit verhaal: niet te gauw in paniek raken
Ik werk al jaren met Xubuntu (na enkele jaren de gewone Ubuntu versie  gebruikt te hebben).  Als je gewoon je werk wilt doen zonder toeters en bellen in het uiterlijk en geen´top´ pc of laptop hebt, is Xubuntu aan te bevelen! Nu toch sinds een paar maanden overgestapt naar Mint 20.2 XFCE. net wat stabieler.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Error mounting externe schijf - wil niet meer openen
« Reactie #7 Gepost op: 2019/11/25, 16:14:46 »
Nog een opmerking: vanadium, je geeft advies een kopie van de partitie te maken.  Probleem is dat die partitie (in dit geval een hele schijf) niet meer te benaderen was.
Dan heb je me verkeerd geïnformeerd. Uit de uitdraai van je eerste post bleek dat die partitie wel bestond. Wel werd het bestandsysteem erop niet meer herkend. In dat geval kan je wel een kopie maken van de (ruwe data van de) partitie: je maakt een "image" aan (ik heb trouwens het commando gegeven).

Ik raad je aan het bestandssysteem op je partitie even te controleren. Je moet je ervan gewissen dat de partitie helemaal "gezond" is. Anders sta je hier misschien binnen enkele dagen terug. Partities moeten nu en dan eens gecontroleerd worden op interne consistentie. Dat gebeurt automatisch voor je systeempartitie en eventueel aparte home partitie, maar niet bij niet automatisch aangekoppelde schijven of bij externe schijven.

Re: Error mounting externe schijf - wil niet meer openen
« Reactie #8 Gepost op: 2019/11/25, 17:19:34 »
Je moet je ervan gewissen dat de partitie helemaal "gezond" is.
Die bad superblock melding *kan* een aanwijzing zijn voor het tegendeel, ik zou in elk geval extra gewaarschuwd zijn en m'n backup-cycli opvoeren...