Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Opgelost! Dell Inspiron 1501 geen verbinding met draadloos netwerk  (gelezen 6182 keer)

Offline Antoni

  • Lid
Hallo,
Net Ubuntu geinstalleerd op een Dell Inspiron laptop waar Vista op zat. Deze was niet meer vooruit te branden, vandaar.
Ik krijg nu in Ubuntu echter geen verbinding met mijn draadloos netwerk meer, onder Vista was dat er nog wel. Het netwerksymbool blijft keurig een rood uitroepteken behouden. Als ik het scherm van de 'Netwerk connections' inga (dat volgens de Help fie 'Network manager' zou moeten heten) en van alles instel, daarna op de Apply button druk verandert er niets.
Mijn draadloos modem is een Thompson SpeedTouch 570i (protocol 802.11b/g als ik mij goed herinner) en deze is via een WEP key encrypted. De WEP key is hex, 104 bits (26 cijfers).
Als ik bij het 'booten' de setup inga is wireless 'enabled'.
Het mag duidelijk zijn dat ik een Ubuntu newbie ben, misschien heeft iemand een idee hoe alles in te stellen?
Bedankt (ook namens mijn dochter), Antoni
« Laatst bewerkt op: 2010/08/20, 13:06:05 door Antoni »

Offline Roc.am

  • Lid
Re: Krijg geen verbinding met draadloos netwerk
« Reactie #1 Gepost op: 2010/08/15, 23:18:09 »
Welkom op ons forum Antoni,

Er zijn weleens wat uitdagingen in het linux rijk, kennelijk ben jij zo'n uitdaging tegengekomen.
Kijk eens op onderstaande link, of je daar verder mee komt en anders kun je ier altijd weer om raad vragen.

http://sites.google.com/site/computertip/geendraadloosinternet

Dit is de site van een forumlid waar veel handige tips en oplossingen te vinden zijn.

- Roc

Offline Antoni

  • Lid
Re: Krijg geen verbinding met draadloos netwerk
« Reactie #2 Gepost op: 2010/08/16, 10:28:07 »
Hallo Roc,

Dank je voor je antwoord. In het verlengde hiervan dient het eerstvolgende probleem zich al aan. Op zoek naar de drivers bij Dell geven ze die voor dit type alleen uit voor gebruik onder Vista, omdat dit het OS was waar de Laptop oorspronkelijk mee geleverd is.
Nu dus eerst wireless drivers voor de Dell Inspiron 1501 onder Linux zien te vinden.

Dank, Antoni

Offline walterav

  • Lid
Re: Krijg geen verbinding met draadloos netwerk
« Reactie #3 Gepost op: 2010/08/16, 22:45:28 »
Hallo Roc,

Dank je voor je antwoord. In het verlengde hiervan dient het eerstvolgende probleem zich al aan. Op zoek naar de drivers bij Dell geven ze die voor dit type alleen uit voor gebruik onder Vista, omdat dit het OS was waar de Laptop oorspronkelijk mee geleverd is.
Nu dus eerst wireless drivers voor de Dell Inspiron 1501 onder Linux zien te vinden.

Dank, Antoni

Wat geeft het menu "Systeem>Administratie>Stuurprogramma's"?
Staat daar iets met broadcom tussen zoja heb je een of beide al geprobeerd?

Je moet wel een netwerk kabel hebben om de drivers aan te zetten "die laad die van het internet", daarna zal wellicht je wifi pas kunnen gebruiken.

Offline Roc.am

  • Lid
Re: Krijg geen verbinding met draadloos netwerk
« Reactie #4 Gepost op: 2010/08/16, 23:17:24 »
Antoni,

Als je op het verbindings icoontje met de linker muisknop klikt worden er dan draadloze netwerken weergegeven.
Geef ook even de uitkomst van lsusb
Doe dit door naar toepassingen -> Hulpmiddelen -> Terminal tegaan en daar lsusb inte typen enter

- Roc

Offline Antoni

  • Lid
Re: Dell Inspiron 1501 geen verbinding met draadloos netwerk
« Reactie #5 Gepost op: 2010/08/20, 13:04:50 »
Dank je allemaal voor de hulp.
De diverse discussies en de search op Internet hebben me definitief in de richting van de drivers gestuurd. Het blijkt dat de Dell 1501 ee4n aparte machine is die vaker de problemen met wireless heeft (onder linux dus). Er is zelfs een complete website gewijd aan deze machine onder Linux.
De oplossingen die aangeboden worden zijn legio, maar werkten geen van allen (bij mij in ieder geval). Ook had ik niet veel vertrouwen in het plan om in 15 stappen (met elk ca 4 commando's) in Terminal in te voeren, aangezien een hoop commands mij weinig zeggen raak je dan de draad kwijt van waar je eigenlijk mee bezig bent.
Uiteindelijk heb ik de 'Synaptic packet manager' gestart en ben de Ubuntu kernel opnieuw gaan installeren. Het ging in mijn geval om 4 programma's die je allemaal na elkaar moest installeren. Het aantal foutmeldingen gedurende de installatie werd ook navenant minder.
Blijkbaar waren de programma's wel meegebrand op de disk maar werden bij installatie niet automatisch meegenomen (een weetje voor een volgende keer)
En raad eens: na de laatste install werkte het!!! De wireless connection meldde zich uit zichzelf aan en maakte ook de connectie.
Uiteraard had ik al in een eerder stadium de values van het wireless Thomson moden en de WEP key ingevoerd.
Wij nu dus allemaal blij. Ik hoop dat degenen die ook een obsure Dell bezitten en dit probleem tegenkomen hier wat aan hebben.
Allemaal nogmaals bedankt. Groeten, Antoni


Offline walterav

  • Lid
Re: Dell Inspiron 1501 geen verbinding met draadloos netwerk
« Reactie #6 Gepost op: 2010/08/20, 19:36:49 »
Ik hoop dat degenen die ook een obsure Dell bezitten en dit probleem tegenkomen hier wat aan hebben.
Allemaal nogmaals bedankt. Groeten, Antoni

Misschien wel handig als je de link plaatst welke pakketten je in "synaptic" heb moeten laden ;)?