Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: last van andere WLANs op dezelfde kanalen?  (gelezen 1609 keer)

Offline SirX

  • Lid
last van andere WLANs op dezelfde kanalen?
« Gepost op: 2008/05/16, 20:24:01 »
Mijn draadloze verbinding valt af en toe weg. Een mogelijke oorzaak kan zijn dat mijn WLAN staat ingesteld op hetzelfde kanaal als dat van de buren.
Is er een tool in de repo beschikbaar waarmee naar draadloze netwerken kan worden gescand, met daarbij op welke kanalen ze zitten en wat de kanaalsterkte is?
Zodat ik op basis daarvan kan bepalen wat het optimale kanaal voor m'n eigen WLAN moet zijn...

Offline Petervdw

  • Lid
last van andere WLANs op dezelfde kanalen?
« Reactie #1 Gepost op: 2008/05/16, 20:55:34 »
Aan SirX
Normaal zoekt het accesspoint automatisch naar het sterkste kanaal. De rest volgt daarin. Voor zover het niet automatisch werkt kun je het alleen instellen in je accesspoint/router/modem. Daar kun je via het webadres naar toe. Contact met de computer via wless richt zich daarop als je verbinding maakt..
Vr.groet, peter

In nederland zijn 12 of 13 kanalen beschikbaar. Praktijk is dat alleen kanaal 1, 6 of 11 gebruikt wordt.
Kies je een kanaal er tussenin, dan heb je grote kans op overspraak en storing.

Offline SirX

  • Lid
last van andere WLANs op dezelfde kanalen?
« Reactie #2 Gepost op: 2008/05/16, 23:09:08 »
Hallo Peter,

dank je voor je reactie. Ik weet dat dit zo werkt. Op mijn Ubuntu-pc heb ik overigens ook een stabiele verbinding, maar ik heb ook een Windows laptop in het netwerk hangen waar de verbinding af en toe wegvalt. Het gaat me dus niet om het configureren van Ubuntu of Windows, maar om het vinden van het optimale kanaal voor het netwerk. In Windows zijn daarvoor de nodige sniffertools te vinden. Is er binnen Ubuntu iets soortgelijks voorhanden? Ik wil dus zien welke SSID's er in de omgeving zijn en op welke kanalen ze staan ingesteld.

Offline Petervdw

  • Lid
last van andere WLANs op dezelfde kanalen?
« Reactie #3 Gepost op: 2008/05/16, 23:26:29 »
Aan SirX
De NM geeft inderdaad weinig info, alleen de sterkte, en dat nog onnauwkeurig.
Maar waarom zet je netstumbler niet even op je windows, dan komt er misschien al wat uitrollen.
Ik meen onder Installeren/Verwijderen in de lijst alle beschikbare software wel eens iets gezien te hebben, maar dan moet ik even zoeken.
Vr.groet, peter

Offline siegi

  • Lid
last van andere WLANs op dezelfde kanalen?
« Reactie #4 Gepost op: 2008/05/16, 23:47:05 »
Zonder iets te installeren
toepassingen > hulpmiddelen > terminal venster
sudo iwlist wlan0 scan
(geef je wachtwoord in, je ziet geen sterretjes)
(wlan0 kan bij jouw een ander device zijn dit kan je nakijken met het commando iwconfig)

Offline Petervdw

  • Lid
last van andere WLANs op dezelfde kanalen?
« Reactie #5 Gepost op: 2008/05/16, 23:55:01 »
Aan siegi
Bedankt voor de hulp. Weer wat geleerd.
Vr.groet, peter

Aan SirX
Met install./verw. wel een paar progs gevonden maar de enige die me wat leek was: SWS-scanner.
Voor wardriving stond erbij, het liet zich wel installeren, maar daar bleef het bij. Ik denk dat je er een beetje in moet komen. Ik vermoed dat er betere zijn.

Offline SirX

  • Lid
last van andere WLANs op dezelfde kanalen?
« Reactie #6 Gepost op: 2008/05/18, 11:01:04 »
Bedankt voor jullie reacties,
 
sudo iwlist wlan0 scan doet al precies wat ik wil, thanks! :)