Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Printen met rechtermuisknop?  (gelezen 2441 keer)

Offline vis

  • Lid
Printen met rechtermuisknop?
« Gepost op: 2010/11/28, 19:29:50 »
Weet iemand of er onder gnome een manier is om met de rechtermuisknop documenten te printen? Als ik 1 document wil printen is dit geen probleem... maar als ik er 20 wil printen, wil ik ze niet eerst openen.

P.S. zoeken in het forum heeft niks opgleost!

Groeten,

Vis

Re: Printen met rechtermuisknop?
« Reactie #1 Gepost op: 2010/11/28, 19:54:07 »
Kun je niet bij openen met een speciaal commando toevoegen a la openoffice.org -p?
http://framework.openoffice.org/files/documents/25/806/Command_line_arguments_in_OpenOffice.html

Offline vis

  • Lid
Re: Printen met rechtermuisknop?
« Reactie #2 Gepost op: 2010/11/28, 19:57:06 »
Dit commando werkt perfect. Nu kijken of ik via nautilus dit kan toevoegen voor de openoffice document.

Bedankt!!!

Vis

Offline Bloom

  • Lid
Re: Printen met rechtermuisknop?
« Reactie #3 Gepost op: 2010/11/28, 20:18:12 »
Om een bevel te laten uitvoeren vanuit het rechtsklikmenu van Nautilus, moet je gebruik maken van Nautilus-scripts.
Voor bestanden die volautomatisch afgedrukt kunnen worden vanuit Nautilus, kun je dit script gebruiken:
#!/bin/bash
# PrintMulti
# afdrukken van meerdere bestanden vanuit het rechtsklikmenu van Nautilus
# plaats dit script in ~/.gnome2/nautilus-scripts
echo "$NAUTILUS_SCRIPT_SELECTED_FILE_PATHS"|while read file
do
 lpr "$file"
done
Zet die script dus in ~/.gnome2/nautilus-scripts en maak het uitvoerbaar:
chmod +x ~./gnome2/nautilus-scripts/PrintMultiNu kun je een of meer bestanden aanklikken in Nautilus, klik daarna rechts op een daarvan en kies in het menu Scripts en daarna PrintMulti. Dit zal alle aangeklikte bestanden naar de default printer sturen.
In plaats van lpr kun je natuurlijk een bestand ook doorspelen aan OpenOffice. Gebruik dan dit script:
# OOPrintMulti
# afdrukken van meerdere bestanden vanuit het rechtsklikmenu van Nautilus met OpenOffice.org
# plaats dit script in ~/.gnome2/nautilus-scripts
oofice -p "$NAUTILUS_SCRIPT_SELECTED_FILE_PATHS"

Offline vis

  • Lid
Re: Printen met rechtermuisknop?
« Reactie #4 Gepost op: 2010/11/28, 20:33:41 »
Het script werkt erg goed.. alleen heb ik 1 klein probleemje. Als ik nu een .doc bestand print met openoffice, komt hij er 2x uit. Als ik het script start, zie ik ook dat openoffice 2x gestart wordt. Heb hem echt maar 1x aangeklikt.

Vis

Update: ALs ik 20 doc bestanden tegelijk print, print hij alles 20x. Met andere woorden, een enkel document wordt altijd 2x geprint. Bij 20 document wordt alles 20x geprint.... wordt een beetje veel :-)
« Laatst bewerkt op: 2010/11/28, 20:48:44 door vis »

Offline Bloom

  • Lid
Re: Printen met rechtermuisknop?
« Reactie #5 Gepost op: 2010/11/28, 21:52:39 »
Probeer dit eens als OOPrintMulti script:
#!/bin/bash
# OOPrintMulti - druk meerdere bestanden af met OpenOffice.org
dox=$(echo -e "$NAUTILUS_SCRIPT_SELECTED_FILE_PATHS" | awk 'BEGIN {FS = "\n" } { printf "\"%s\" ", $1 }' | sed -e s#\"\"##)
eval "ooffice -p $dox"

Offline vis

  • Lid
Re: Printen met rechtermuisknop?
« Reactie #6 Gepost op: 2010/11/28, 22:20:39 »
Helaas, dit scipt zorgt er voor dat openoffice wel opstart maar dan met een leeg document. Verder gebeurd er niks.


Offline Bloom

  • Lid
Re: Printen met rechtermuisknop?
« Reactie #8 Gepost op: 2010/11/29, 11:57:45 »
Het correcte OOPrintMulti script voor Nautilus is dit en dat werkt bij mij alleszins perfect:
# OOPrintMulti
# afdrukken van meerdere bestanden vanuit het rechtsklikmenu van Nautilus met OpenOffice.org
# plaats dit script in ~/.gnome2/nautilus-scripts
dox=$(echo "$NAUTILUS_SCRIPT_SELECTED_FILE_PATHS" | awk 'BEGIN {FS = "\n" } { printf "\"%s\" ", $1 }' | sed -e s#\"\"##)
ooffice -nologo -p "$dox"

Re: Printen met rechtermuisknop?
« Reactie #9 Gepost op: 2010/11/29, 17:16:37 »
Lukt het niet om mijn commando toe te voegen aan het openen-met lijstje?

Rechtermuisknop op het bestand> eigenschappen> openen met> toevoegen?

Offline Bloom

  • Lid
Re: Printen met rechtermuisknop?
« Reactie #10 Gepost op: 2010/11/29, 17:41:50 »
Dat lukt wel, maar dat stelt je niet in staat om meedere documenten tegelijk te markeren en dan af te drukken. Er zou dan immers voor elk bestand een instance van OOo geopend worden die elkaar zouden storen. Ik vermoed dat alleen het eerste document dan afgedrukt wordt en de rest niet. Of mogelijk helemaal niets.