Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wat zijn jouw programmeer- en scripting talen?  (gelezen 14099 keer)

Wat zijn jouw programmeer- en scripting talen?
« Gepost op: 2008/05/15, 13:45:19 »
Op het forum lopen volgens mij best veel mensen rond die kunnen programmeren. Dus ik ben eens benieuwd waar nou de developers onder ons nou het meeste mee werken.

Html en css beheers ik goed. PHP ben ik ook erg gevorderd in al zeg ik het zelf. Javascript kan ik, hoewel ik daar nog niet echt gevorderd in ben, zeker niet als het om ajax gaat.

Python ben ik nu aan het leren. Met QT4.

Offline BlackBurn

  • Lid
    • http://www.robmaas.eu
Wat zijn jouw programmeer- en scripting talen?
« Reactie #1 Gepost op: 2008/05/15, 13:52:02 »
Bijna overal wel eens mee gewerkt, vind het leuk om te doen, vooral als hobby en een beetje op mijn werk, maar dat is meer scripting als programmeren.
Voor mijn avondopleiding HBO Technische Informatica ben ik momenteel een mailserver met SMTP(doh) en POP3 implementatie aan het schrijven in Java, erg leuk om te doen, zo zie je maar weer dat school helemelaa niet saai of vervelend hoeft te zijn, sterker nog vind het geweldig.

Van de bovenstaande talen, heb ik alleen met Python niet gewerkt, maar dat gaat ook nog wel veranderen, ik hoor er goede verhalen over.
Live to win, dare to lose
http://www.robmaas.eu

Offline joop13

  • Lid
Wat zijn jouw programmeer- en scripting talen?
« Reactie #2 Gepost op: 2008/05/15, 14:12:35 »
Ik heb een aantal jaren gewerkt met Clipper. Daarom heb ik gekozen voor Andere Talen. Ik wil nog wel eens beginnen met Java en/of Python.
Door gebrek aan visie gaat het volk ten onder, een keur van raadgevers brengt het tot bloei.

Twee laptops 16.04 Ubuntu, 1 laptop Linux Mint,

marialice

  • Gast
Wat zijn jouw programmeer- en scripting talen?
« Reactie #3 Gepost op: 2008/05/15, 14:19:59 »
C#, C++, java, html, css, andere talen.
Toelichting andere talen: lisp, haskell, prolog, pascal

Offline jopy

  • Lid
Wat zijn jouw programmeer- en scripting talen?
« Reactie #4 Gepost op: 2008/05/15, 14:34:38 »
Html en css kan ik goed en correct ;).
Met php heb ik wel het een en ander gemaakt, maar ik heb niet heel tijd besteed aan leren, dus ik weet alleen weet ik gebruikt heb in de praktijk, en verder eigenlijk niet.
C kan ik wel aardig. Ik snap het wel, heb er ook veel over geleerd, maar heb er alleen nog maar kleine programma's mee gemaakt. (minder dan 100 regels code)
Met python heb ik wel eens gexperimenteerd, en ook met tcl/tk, maar met die talen ben ik nooit echt verder gegaan.

Wat zijn jouw programmeer- en scripting talen?
« Reactie #5 Gepost op: 2008/05/15, 14:49:08 »
Ja pascal heb ik vroeger wel eens een beetje mee geexperimenteerd.  Maar ik zie toch best veel talen die ik niet ken hier.

Offline JvH

  • Lid
Wat zijn jouw programmeer- en scripting talen?
« Reactie #6 Gepost op: 2008/05/15, 14:50:20 »
Ik heb gewerkt/geprutst in de volgende talen/omgevingen:
- QBasic (schaam schaam)
- Java
- C++
- Delphi 7
- C#
- lua (scripttaal, maakt deel uit van het pakket Setup Factory dat ik op werk gebruik)
- In mindere mate: HTML, CSS, ASP
- Sinds kort: EDSAC (simulator van een computer uit 1949, erg interessant)

Speedboy

  • Gast
Wat zijn jouw programmeer- en scripting talen?
« Reactie #7 Gepost op: 2008/05/15, 14:51:05 »
C++, Java, xhtml, css en ruby bij de andere talen.

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Wat zijn jouw programmeer- en scripting talen?
« Reactie #8 Gepost op: 2008/05/15, 15:03:47 »
Ik heb alles aangeduid, behalve Actionscript.
Maar meestal doe ik C++. Soms een beetje Python.
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline BailHope

  • Lid
    • Techneut
Wat zijn jouw programmeer- en scripting talen?
« Reactie #9 Gepost op: 2008/05/15, 18:25:30 »
C, C#, Java, VB.NET, Python voor mij :-)

Alles buiten Python op school geleerd.

Even vervelend doen: HTML en CSS zijn géén programmeertalen. Het zijn markup-talen. Ze bepalen niet hoe iets werkt, enkel hoe iets weergegeven wordt.
Ubuntu user #12046
Mijn blog voor techneuten: http://techneut.wordpress.com
Voor de professionele IT'er: http://it-potato.blogspot.com

Wat zijn jouw programmeer- en scripting talen?
« Reactie #10 Gepost op: 2008/05/15, 18:31:58 »
Vroeger een klein beetje Labview op het werk, lekker draadjes trekken... :) maar heb er spijtig genoeg geen tijd meer voor :(
Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website http://home.scarlet.be/jefdamen/Ubuntu.html
Mijn YouTube kanaal:http://www.youtube.com/user/asilnevs
https://jefdamen.wordpress.com/
We are spiritual beings having a human experience

Offline shappie

  • Lid
Wat zijn jouw programmeer- en scripting talen?
« Reactie #11 Gepost op: 2008/05/15, 20:51:51 »
Ik klikte meteen: ik programmeer lekker niet aan. Maar zag later pas dat er ook html,css en php in het rijdje stond. Ik bouw regelmatig sites met CMS systemen waar ik de templates zelf voor maak, met php en css dus. Dus een foutje gemaakt met stemmen ;)
- Intel i7 860 - ATi HD3580 - 4GB DDR3 - Intel X25-M 80GB - Dual Screen Samsung 206BW - Win7/Kubuntu dualboot -

Offline Kev

  • Lid
Wat zijn jouw programmeer- en scripting talen?
« Reactie #12 Gepost op: 2008/05/15, 20:57:18 »
Wel ik heb er een hele zooi aangevinkt.
Maar bij andere talen kan ik Assembler bijzetten en COBOL (jawel het gedrocht der programmeertalen, zo proceduraal hebde nog nooit gezien. Aanrader als ge 5 bladzijden aan declaraties van variabele nog niks vind.)
BTW ook ruby regelmatig, Python, Java op school geleerd en statisch webdesign.
All Hail Lelouch, The 99th Emperor of Britannia
All Hail Lelouch! All Hail Lelouch!
Iedereen heeft het recht op mijn waarheid, zo wees geprezen.

Wat zijn jouw programmeer- en scripting talen?
« Reactie #13 Gepost op: 2008/05/15, 21:07:56 »
C++ heb ik een uur of 2 geleden geleerd (snelcursus), Java doe ik ook wel, web-programmeren (html, css, php, javascript) doet dreamweaver voor mij, verder programmeer ik nog in Bash en in Perl.

- sey
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline eendje

  • Lid
Wat zijn jouw programmeer- en scripting talen?
« Reactie #14 Gepost op: 2008/05/15, 21:23:10 »
Pas met Python begonnen. Vanaf HTS tijd geregeld in Pascal geprogrammeerd.
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?

Skilltone

  • Gast
Wat zijn jouw programmeer- en scripting talen?
« Reactie #15 Gepost op: 2008/05/15, 22:27:44 »
Goede avond,

Ik klikte gelijk "ik programmeer niet" Ik ken eigenlijk alleen html. Daar heb ik pas wel een cursusje van internet geplukt, maar nog niet echt aan begonnen.

De andere ken ik van begrip, maar vraag me niet om er iets van te maken ;)

Offline petervs

  • Lid
Wat zijn jouw programmeer- en scripting talen?
« Reactie #16 Gepost op: 2008/05/15, 22:40:40 »
Ik hoefde ook niet na te denken : Ik programmeer niet. Het interesseert me ook niet. Maar ik vind het wel knap : voor mij is het complete abracadabra.
Ubuntu MATE 16.04

Wat zijn jouw programmeer- en scripting talen?
« Reactie #17 Gepost op: 2008/05/15, 22:53:48 »
Ik programmeer lekker niet, het woordje lekker mag wat mij betreft er tussen uit gehaald worden. In het verleden heb ik wat met HTML en Java gedaan en nog verder terug iets met Fortran gedaan op school.
Ik heb ook niet zo'n behoefte meer om te programmeren.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Quatroking

  • Gast
Wat zijn jouw programmeer- en scripting talen?
« Reactie #18 Gepost op: 2008/05/15, 23:55:05 »
Ik ken de basics van Lolcode en Actionscript.

Jean_

  • Gast
Wat zijn jouw programmeer- en scripting talen?
« Reactie #19 Gepost op: 2008/06/15, 11:01:45 »
sinclair basic, commodore basic, z80 asm, turbo basic, turbo pascal, turbo c, 386 asm, dbase, clipper, bbc basic, delphi, c++, php, astrobasic (zelf gemaakt), html/css (is dat wel een programmeertaal?), mysql, javascript, bash en ben best nog wat vergeten.
Volledig verslaafd al 30 jaar, heerlijk :)

Offline foo?

  • Lid
Wat zijn jouw programmeer- en scripting talen?
« Reactie #20 Gepost op: 2008/06/15, 13:11:30 »
Turbo Pascal, VB6 (ASP), Perl, VB & C# (ASP.Net), Java, C++
xHtml & css : niet echt programmeren vind ik, ik bekijk dit meer als schrijven zonder dt-fouten op het web.
Javascript (Ajax)
MSSQL, Postgresql

Siemens S5/S7 en wat geklungeld met KUKA robots als dat ook al programmeren is.

Echt programmeren is modelleren daarna schrijf je code.

Offline Double12

  • Lid
Wat zijn jouw programmeer- en scripting talen?
« Reactie #21 Gepost op: 2008/06/15, 15:24:01 »
Ik ben ooit begonnen met QBasic, en daarna andere Basic-dialecten zoals VisualBasic, JustBasic en Freebasic.
Nu leer ik C++, ik vind het echt een goede en mooie taal, zeker dat object-georiënteerde.

Alleen het vervelende wat ik ondervind is nu, dat als je een taal leert, je het graag in praktijk wilt brengen, in plaats van alleen maar abstracte oefeningetjes uit het leerboek te maken. Maar juist om echt iets in de praktijk te gaan doen met die taal, heb je weer de kennis nodig, en dan moet je dus toch weer in je boek duiken.

Ik werk nu aan een open-source programma dat geschreven is in C met GTK+ als toolkit.
Ik weet nu niet helemaal welke kant ik op wil met open-source programmeren. Ik kan nog wel meer GTK gaan leren, ik wil ook nog wel XFCE-programma's schrijven, maar eigenlijk vind ik GTK niet zooo fantastisch.
Dus als ik klaar ben met C++ leren wil ik eens wat gaan proberen met FLTK. Die toolkit is tenminste geschreven voor C++ (mijn favoriete taal) en is zeer licht, zonder toeters en bellen.

Voor Ludem (ons woordenoverhoorprogramma!) leer ik nu ook Python, maar dat voelt niet echt als een andere taal leren. Het voelt meer alsof ik nog steeds gewoon hetzelfde programmeer zoals ik in Basic of C zou doen, maar dan met een net iets andere syntaxis.

Wat zijn jouw programmeer- en scripting talen?
« Reactie #22 Gepost op: 2008/06/15, 15:27:47 »
Citaat van: Double12
Voor Ludem (ons woordenoverhoorprogramma!) leer ik nu ook Python, maar dat voelt niet echt als een andere taal leren. Het voelt meer alsof ik nog steeds gewoon hetzelfde programmeer zoals ik in Basic of C zou doen, maar dan met een net iets andere syntaxis.
Alle programmeer talen lijken ergens wel op elkaar. Het is alleen vervelend, vaak ben ik van de ene taal iets gewend, wat bij de andere anders moet, wat ik soms door elkaar haal :)

Offline Double12

  • Lid
Wat zijn jouw programmeer- en scripting talen?
« Reactie #23 Gepost op: 2008/06/15, 15:42:57 »
Ja dat klopt, eigenlijk lijken de meeste talen op elkaar. Overal heb je dezelfde soort statements, zoals: if-statements, for-loops, while-loops en overal heb je wel variabelen en functies.
Op zich zou er dus een programmeertaal kunnen komen die alles heel anders doet....maar ook weer niet. Want het oplossen van een probleem met een algoritme, zoals je dat doet bij programmeren, moet toch op een bepaalde manier gebeuren. En dat komt dat vaak toch weer neer op het opdelen van een probleem in deelproblemen (functies), stukken herhalen (loops) en dingen laten afhangen van wat de gebruiker doet (if-statements).
Dus ik denk dat er wel wat anders zou kunnen, maar dat ook heel veel dingen in elke nieuwe programmeertaal hetzelfde zullen moeten zijn.

Offline kasperken

  • Lid
Wat zijn jouw programmeer- en scripting talen?
« Reactie #24 Gepost op: 2008/06/16, 17:47:54 »
Ik programmeer in PHP :)
maar ik ben het een klein beetje afgeleert door mijn studies (die gaan voor :))
mvg Kasper