Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Java verdwenen uit 64-bit versie  (gelezen 5602 keer)

JimZ

  • Gast
Java verdwenen uit 64-bit versie
« Gepost op: 2009/03/30, 18:21:13 »
Na de zojuist uitgevoerde update via Synaptic zijn de sun-java6-bin, de sun-java6-jre en de sun-java6-plugin verwijderd van m'n systeem. Die had ik bij de installatie zelf gekozen in plaats van de openjdk-versie.

Blijkbare oorzaak: de bin en de plugin zijn versie 6-12 terwijl de jre inmiddels op versie 6-13 zit.

Gevolg: Voorlopig geen Java ondersteuning meer op m'n machientje. Enfin, ik heb een melding op launchpad gezet dus het zal binnenkort wel gecorrigeerd worden.

Gr,
Jim

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Java verdwenen uit 64-bit versie
« Reactie #1 Gepost op: 2009/03/30, 18:25:16 »
Ja, dat krijg je als je een "partial upgrade" doet als je een testversie van Ubuntu draait. Dat is normaal en zeker geen bug.
Niet meer doen dus :)

Nu moet je wachten totdat alle java updates op de server staan (kan enkele uren tot een dag duren) en dan de nieuwe pakketten handmatig weer installeren.

JimZ

  • Gast
Re: Java verdwenen uit 64-bit versie
« Reactie #2 Gepost op: 2009/03/30, 18:32:24 »
Nou, ik zag het ook niet als een echte bug, meer als een "ongelukje" zeg maar.

En het komt inderdaad wel vaker voor in testversies weet ik inmiddels uit ervaring.

Maar een meldinkje op launchpad kon ook geen kwaad dacht ik zo.

Gr,
Jim

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Java verdwenen uit 64-bit versie
« Reactie #3 Gepost op: 2009/03/30, 18:38:37 »
Je hebt gewoon te snel de update gedaan.
Als je had gewacht totdat alle javapakketten beschikbaar waren, dan had je:
1: De melding over de partial upgrade niet gehad
2: Waren er geen pakketten verwijderd

Heel simpel: krijg je een melding over een partial upgrade, dan moet je wachten met upgraden, of uitzoeken via bijvoorbeeld Synaptic wat het probleem is.

Je kan het wel handmatig doen, door te kijken welke pakketten een upgrade krijgen en waarom sommige pakketten verwijderd worden of nog niet kunnen upgraden omdat ze afhankelijk zijn van een ander pakket.
Ik heb bijvoorbeeld alle pakketten in Synaptic geüpgradet, behalve die vervelende javapakketten.
Die wachten maar even en komen mee in een volgende upgrade ronde.

Het is heel normaal dat je tijdens de testversie regelmatig zo'n melding krijgt omdat er veel updates uitkomen. Je zal dan wat dingen uit moeten vinken, moeten wachten of op het Engelse forum kijken wat het probleem is.

JimZ

  • Gast
Re: Java verdwenen uit 64-bit versie
« Reactie #4 Gepost op: 2009/03/30, 18:43:57 »
Een dag niets geleerd is een dag verloren. Toch?  ;) .

Gr,
Jim

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Java verdwenen uit 64-bit versie
« Reactie #5 Gepost op: 2009/03/30, 18:50:33 »
Er wordt trouwens ook goed aangegeven wat er verwijderd gaat worden, zie het plaatje wat ik bijgevoegd heb.
Even opletten helpt dus ;)

Verder is het ook een goed idee om dit forum in de gaten te houden:
http://ubuntuforums.org/forumdisplay.php?f=352
Als er problemen zijn dan vind je die daar het snelste terug, en vaak ook nog eens met de oplossing erbij :)

Edit: Jouw probleem staat hier ook: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1111122
« Laatst bewerkt op: 2009/03/30, 18:52:11 door Johan van Dijk »

JimZ

  • Gast
Re: Java verdwenen uit 64-bit versie
« Reactie #6 Gepost op: 2009/03/30, 23:48:08 »
Inmiddels (rond 23.45 uur) kloppen de versienummers in de repo's weer en staan ze alle drie op 6-13-1.

De pakketten opnieuw geïnstalleerd en Java draait weer.

Gr,
Jim