Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: prestaties verbeteren  (gelezen 4637 keer)

pauldegoede

  • Gast
prestaties verbeteren
« Gepost op: 2006/11/07, 13:26:01 »
beste gebruikers,

Over mijn probleempje heb ik al verschillende treads gelezen, maar op een of andere manier vind ik de oplossing toch n

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
prestaties verbeteren
« Reactie #1 Gepost op: 2006/11/07, 13:31:00 »
Probeer eens 915resolution te installeren via Systeem - Beheer - Synaptic pakketbeheer. Dat verbetert de prestaties van je grafische kaart.

Je kunt ook eens proberen om de instelling van je grafische apparatuur, via de volgende terminaltoverspreuk over te doen:
sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg

Daarna de computer herstarten (of X herstarten).

Let op: vreemd genoeg geeft deze reconfigure-riedel de beste resultaten als je GEEN ENKELE eigen keuze maakt, maar op ALLES meteen ja (OK) zegt. Dat geldt vooral aan het einde (simple-medium-advanced).

De enige eigen keuze die ik je aanraad is aan het begin, als hij vraagt of je extra RAM wilt toekennen aan de grafische kaart. Geef 'm dan bijvoorbeeld 16 Mb van je RAM erbij (16384 Kb).

Tot slot: je zult sowieso een flinke prestatiewinst boeken als je overstapt naar Xubuntu 6.06 (niet 6.10). De Xfce gebruikersschil maakt veel minder aanspraak op je systeemkracht, terwijl er toch een volwaardige Ubuntumotor onder de motorkap zit.

Het beginscherm van Xubuntu is nogal Spartaans, maar je kunt 't flink opleuken zonder al te veel prestatieverlies.

Groet, Pjotr.

Offline mcgyver

  • Lid
prestaties verbeteren
« Reactie #2 Gepost op: 2006/11/07, 13:35:17 »
Ik denk dat het deels met je configuratie te maken heeft. Je zou iets moeten zeggen over bv. je swappartitie. Bovendien vind ik 192 mb maar smalletjes. Maar ik moet ook zeggen dat Open Office traag is. 40 sec vind ik echter wel HEEL lang.

Ter vergelijking:

Ik heb een 2.8 gHz processor, 1024 mb ram en edgy met nieuwste openoffice. OO tekstverwerker start bij mij op in 3 seconden. Nieuwe open office is wel een stuk sneller.

Offline Soul-Sing

  • Lid
prestaties verbeteren
« Reactie #3 Gepost op: 2006/11/07, 14:53:51 »
alleen ter bevestiging van voorgaande berichten:
je ram is aan de magere kant 256 mb is prima. ik weet niet of het op je systeem kan (want je sprak over een geint. graf. kaart), zou ik een low budget graf. kaart van nvidia inbouwen.(128mb, 80 euri) deze wordt bijna altijd uitstekend herkend/ondersteund.

pauldegoede

  • Gast
prestaties verbeteren
« Reactie #4 Gepost op: 2006/11/07, 19:24:39 »
iedereen alvast bedankt voor de tips! Ik ga aan het sleutelen.

met vriendelijke groet,

Paul

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
prestaties verbeteren
« Reactie #5 Gepost op: 2006/11/07, 19:39:16 »
Ik zou Intel zeker niet opgeven! :) die hebben tenminste fatsoenlijke open source drivers, en als je geen games speelt heb je echt geen nvidia nodig.

Openoffice.org is gewoon traag. Dat is een feit. (Maar de versie in Edgy is al wel een stuk sneller dan die in Dapper)

192MB ram is trouwens niet echt veel, maar ik heb hier een laptop met 256MB ram en Windows XP heeft echt problemen met het draaien van Windows XP + MS Office, Ramverbruik zit meteen in de swapfile, met linux (Ubuntu) kom ik zelden in de swap partitie terecht. Dus dat is wel een vreemde tegenstelling tegenover wat jij meemaakt.
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

prestaties verbeteren
« Reactie #6 Gepost op: 2008/02/26, 13:05:32 »
Gents,

Vandaag las ik een nogal enthousiaste  review van een applicatie die voor Ubuntu ook beschikbaar is: Preload.
De mooie resultaten kun je hier bekijken.

http://www.techthrob.com/tech/preload.php

Ik ga m in ieder geval standaard aanzetten:

Monk.

Offline Tom

  • Lid
prestaties verbeteren
« Reactie #7 Gepost op: 2008/02/26, 13:20:02 »
En wat brengt dat behalve controle ?.
Grtz Tom.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
prestaties verbeteren
« Reactie #8 Gepost op: 2008/02/26, 13:23:26 »
Citaat van: Monkwarrior
Gents,

Vandaag las ik een nogal enthousiaste  review van een applicatie die voor Ubuntu ook beschikbaar is: Preload.
De mooie resultaten kun je hier bekijken.

http://www.techthrob.com/tech/preload.php

Ik ga m in ieder geval standaard aanzetten:

Monk.
Hmmm..... "Snelstarters" maken in Ubuntu. Tja.

Vroeger (vroegah) in Windows, verwijderde ik juist altijd alle snelstarters uit het systeemvak. Slurpen systeemkracht en geheugen, ook als je ze niet nodig hebt.

Offline joop13

  • Lid
prestaties verbeteren
« Reactie #9 Gepost op: 2008/02/26, 13:37:00 »
Open Office opent bij mij in 7 seconden, de eerste keer, en de tweede keer binnen 2 seconden. Ik heb wel de snelstarter aanstaan, die neemt bij mij 15.6 Mb van het geheugen in. Dat vind ik, met mijn 512 Mb, niet te veel voor het gemak wat ik ervan heb. Maar ik ben het verder met Pjotr eens: Je moet niet al te veel snelstarters plaatsen, ik plaats alleen die snelstarters die mijn werk echt sneller maken.
Door gebrek aan visie gaat het volk ten onder, een keur van raadgevers brengt het tot bloei.

Twee laptops 16.04 Ubuntu, 1 laptop Linux Mint,