Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Mbram Details  (gelezen 2261 keer)

Mbram Details
« Gepost op: 2008/05/20, 19:13:33 »
Is er een mogelijkheid in ubuntu om alle details van je ram tekunnen bekijken? dus merk watvoor soort geheugen.. en alle andere details?
Ben geen computer-nerd.. weet niet super veel van pcs.
Maar ben er graag mee bezig :)

Mbram Details
« Reactie #1 Gepost op: 2008/05/20, 19:53:10 »
Het enige wat ik weet is lshw in de terminal geeft alleen de grote van het geheugen en info over de rest van je hardware.

Mety vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Mbram Details
« Reactie #2 Gepost op: 2008/05/20, 20:19:58 »
Wil namelijk nieuwe mbram erin zetten.. heb ddr2 dat weetik.. maar op alternate zijn erveel verschillende ddr2 geheugens.. enige wat ik kandoen is mijn kast open draaien?
Ben geen computer-nerd.. weet niet super veel van pcs.
Maar ben er graag mee bezig :)

Offline Petervdw

  • Lid
Mbram Details
« Reactie #3 Gepost op: 2008/05/20, 21:29:41 »
Aan Mescaline
Al maak je de kast open, dan is het nog lastig. Drie dingen die heel belangrijk zijn: type ddr2, dat weet je al;  grootte per stripje, uit te rekenen als je het totaal aan RAM weet (Systeemmonitor) en het aantal stripjes dat je in de kast ziet, en dan de snelheid  van het geheugen, aangegeven met bijv. PC3200. Hangt van je moederbord af.
Verder is het aantal slots belangrijk, als elk slot (stekervoetje) al vol is, dan kun je niets aanvullen, alleen door groter vervangen.
Het beste is het volgende te doen: Alle stekkers eruit, zeker de netsteker. Tel het aantal slots. Neem het/een stripje eruit door aan de einden de handletjes open te drukken, en voorzichtig het stripje eruit te trekken. Neem dat stripje mee naar Alternate en leg daar de situatie uit. Montage: let op de zaagsneden in het stripje en de nokken in het slot. het maakt niet uit aan welke kant de IC's zitten, fabrikanten zijn niet kinderachtig. Druk het stripje vast en klik de handletjes terug. Dit gaat redelijk zwaar. Haal voor de montage even een zacht kwastje door de slots.
Geheugen is gevoelig voor statische ontladingen, dus eerst goed het metaal van de kast vastpakken, eer je een onderdeel aanraakt. In een antistatisch zakje vervoeren. En de gegevens even noteren, zodat in de winkel geen verwisseling kan optreden.
Als je denkt het niet te redden, stuur een E-mailtje, woon je in de buurt, kom je even hierheen met de hele computer, doe ik het.. Met alle plezier.
Vr.groet, peter

lshw geeft niet voldoende gegevens over het geheugen.
Op weg naar Alternate rijd je langs mijn woonplaats.

Mbram Details
« Reactie #4 Gepost op: 2008/05/20, 22:57:28 »
Weet zowiezo zeker dat ik die andere ram eruit ga halen.. ben van plan een duelcore te gaan maken..
Zelf ga ik niet naar alternate via via kan ik eraan komen via iemand die daar heen moet.. dus dat is denkik al geen optie..
Weet idd dat ze erg gevoellig zijn voor statische lading.. enige wat ik in een pc gedaan heb is een tvkaart erin gezet en een diskette station weet er dus weinig van op hardware gebied..  denk dat ik deze week nog even die man opbelt die deze pc in elkaar gezet heeft.. zelf durf ik het er niet intezitten denkik.. waar woon jij ergens als ik vragen mag..?
Ben geen computer-nerd.. weet niet super veel van pcs.
Maar ben er graag mee bezig :)

Offline Petervdw

  • Lid
Mbram Details
« Reactie #5 Gepost op: 2008/05/20, 23:09:37 »
Aan Mescaline
Mailtje gestuurd.
peter

Offline Petervdw

  • Lid
Mbram Details
« Reactie #6 Gepost op: 2008/05/20, 23:48:35 »
Aan Mescaline
OK, ik wacht het even af. Succes ermee.
Vr.groet, peter

Trouwens, hoeveel zit er eigenlijk aan RAM in? Systeem>Beheer>Systeemmonitor. I.v.m. Vista zit er bij mij 2  GB in, maar voor Ubuntu is 1 GB meer dan genoeg. Iets minder als de helft wordt nooit gebruikt. En met 512 MB werkt het ook geweldig.

Offline Petervdw

  • Lid
Mbram Details
« Reactie #7 Gepost op: 2008/05/21, 12:52:25 »
Aan Mescaline
Upgraden naar Dual core is toch mogelijk. Ze adverteren er zelfs mee op Internet. Ik wist dat niet, weer wat geleerd. Meestal verkoop ik mijn "oude" systemen, en daarbij heb ik net een stapje overgeslagen kennelijk.
Vr.groet, peter

Mbram Details
« Reactie #8 Gepost op: 2008/05/22, 12:16:39 »
Zit nu 512 ram in.. werkt opzich aardig maar heb nu een keer wat meer te besteden aan geld en dus wilik dat liever in mijn pc stoppen..
Het liefst maak ik er gewoon 2gb van dan kan ikweer een tijdje vooruit.. deze pc is nu 2 en half jaar oud.
Ben geen computer-nerd.. weet niet super veel van pcs.
Maar ben er graag mee bezig :)

Offline Petervdw

  • Lid
Mbram Details
« Reactie #9 Gepost op: 2008/05/22, 13:31:42 »
Aan Mescaline
Waarschijnlijk heb je 2 nieuwe stripjes van 1 GB nodig. En die 512 gaat eruit. Je kunt ook 1,5 GB doen,
éénmaal 1 GB erbij. Het is alleen zo dat een stel van 2 x 1 GB vaak goed bij elkaar passen omdat ze van dezelfde machine van hetzelfde materiaal in dezelfde tijd gemaakt zijn.(Aanduiding TwinX)  Dan kun je zeker weer een flinke tijd vooruit. Voor mij is het gewoon hobby, hoor.
Vr.groet, peter

Mbram Details
« Reactie #10 Gepost op: 2008/05/22, 14:52:31 »
Dus het beste is gewoon 2x 1 Gb?
Ben geen computer-nerd.. weet niet super veel van pcs.
Maar ben er graag mee bezig :)

Offline Petervdw

  • Lid
Mbram Details
« Reactie #11 Gepost op: 2008/05/22, 15:21:38 »
Aan Mescaline
Ja, als er TwinX beschikbaar is wel, beter als twee willekeurige losse stripjes. Daarnaast is de snelheid van de geheugenbus belangrijk. Vooral in de lagere snelheden lukt het vaak wel om geheugen met een 1x hogere speed te laten werken, Maar hoe hoger de snelheid, hoe minder tolerantie onderling mogelijk.
Zitten er twee stripjes in met verschillende geheugenbus snelheden, dan zal het geheel, als het al werkt, altijd met de laagste snelheid van de twee werken. Wat een krom Nederlands, maar ja. Daarbij moet ook je moederbord de geheugenbus snelheid ondersteunen. Kijk bij Alternate onder geheugen. Klik een willekeurig stripje(s) van 2 x 1 GB aan en de tech. specs, dan zie je daar steeds bijstaan:  geschikt voor moederborden .........enz. Lastig, hè. Alternate geeft heel veel informatie.
Vr.groet, peter

Mbram Details
« Reactie #12 Gepost op: 2008/05/22, 15:30:19 »
Idd behoorlijk lastig.. hoe kom ik erdan achter of mijn moederbord geschikt is..?
Ben geen computer-nerd.. weet niet super veel van pcs.
Maar ben er graag mee bezig :)

Offline Petervdw

  • Lid
Mbram Details
« Reactie #13 Gepost op: 2008/05/22, 16:14:19 »
Aan Mescaline
Op het moederbord staat het type. Via Google ben je dan snel bij de fabrikant, die heeft lijsten met gegevens. Via Windows kun je Everest gebruiken, dat prog geeft alle info over alle hardware in je computer. Om erachter te komen of geheugen met een hogere snelheid wel werkt, kun je alleen proberen. De fabrikant geeft hier meestal weinig info over uiteraard, want dan zou iedereen zeggen, wat verkoop je me nu, hou jij je trage geheugen zelf maar. Dus dat is een gokje. Als je een merkcomputer hebt, bijv. Dell of HP of zo, dan kun je daar terecht.
Door de bank genomen is de grootte van het geheugen in de standaard computers tegen redelijke prijzen tot 4 GB uitbreidbaar. Geheugen is gewoon duur.
Vr.groet, peter

Mbram Details
« Reactie #14 Gepost op: 2008/05/22, 17:03:53 »
Het is een ASUS Moederbord is nu ongeveer 3 jaar oud denkik.. maar denkwel dat ikhet kan uitbreiden.. toen ikdezepc gekocht werd deze in elkaar gezet naarmijn eisen.. en heb er ookbij gezegt datik genoeg mogelijkheden wil hebben om er dingen bij tezetten omdat ik zolang mogelijk met deze pc wildoen.. dus er is een goede kans dat hetwel gaat lukken..
Het type kan ik gewoon zien als ik de kast ereven afhaal neem ikaan..?
Ben geen computer-nerd.. weet niet super veel van pcs.
Maar ben er graag mee bezig :)

Offline mcgyver

  • Lid
Mbram Details
« Reactie #15 Gepost op: 2008/05/22, 18:28:56 »
Rechterzijplaat er af halen, merk staat in de buurt van processor. Model staat in de buurt van het geheugen of tussen de slots onder je videokaart.