Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Oplossing bij probleem met mappen weergeven en netwerkprinter  (gelezen 1867 keer)

Offline Thom

  • Lid
Ik heb deze oplossing reeds in een andere post vermeld maar ben bang dat deze wat ondergesneeuwd onder een andere discussie. Omdat ik zelf ook een bij een van mijn Windows XP computers de melding op mijn Ubuntu PC kreeg dat de mappen niet konden worden weergegeven in het netwerk, ben ik even gaan googlen en kwam tot de volgende oplossing. Overigens dit probleem wordt door Windows veroorzaakt en kan ook voorkomen tussen twee Windows PC.

Wat moet je doen volgens de informatie in een van de Windows Nieuwsgroepen:
Start regedit op en ga naar:
HKLM/system/currentcontrolset/control/Lsa/
Zet de waarde bij restrictanonymous op 0

Volgens de Windows Nieuwsgroep dien je ook nog het volgende te doen, echter ik heb dit achterwege gelaten en in mijn geval was dit voldoende om het probleem op te lossen.
De pc rebooten.
Verwijder het tcp/ip protocol de pc weer rebooten en daarna het tcp/ip protocol weer inschakelen en na weer een reboot gaat het werken.
HP Compaq AMD66 Althlon 2, 2 Gb geheugen, Dual boot Ubuntu 12.04 + Windows 7
Onbekende P4, 1,0 Gb geheugen, Dual boot Ubuntu 11.04 + Window XP3
HP PC Pentium 4, 512Mb geheugen, Dual boot Ubuntu 11,04 + Windows XP3

Offline ludoke

  • Lid
Oplossing bij probleem met mappen weergeven en netwerkprinter
« Reactie #1 Gepost op: 2007/12/01, 18:35:21 »
Hallo Thom,
Ik heb dit alles geprobeerd maar het helpt mij niet verder. Als ik nieuw opstart zie ik de andere PC's wel en kan ik ook in de gedeelde mappen maar ik zie nooit mijn printer. Na een tijdje echter komt de melding ' deze mapinhoud....' Als ik dan terug naar netwerk ga zie ik niets meer. Er komt windows netwerk---MSHOME-- en daarachter staat dan niets meer. Als ik herstart staan mijn PC's weer terug daar. Weer voor een tijdje, hij heeft het dan ook weer over een 'sleutelring openen met één of ander paswoord, maar mijn paswoord helpt hier niets. Het is onmogelijk verbinding te krijgen met mijn printer. Ik heb mijn samba gegevens nog op mijn topic gezet, misschien heb je hier iets aan. Ik weet het ook niet meer. Ik kan nog altijd PINGEN tussen al mijn computers. Ik vind het wel raar dat ik nooit mijn UBUNTU PC in mijn MSHOME tegenkom.
Vriendelijke groet
Ludoke

Offline Thom

  • Lid
Oplossing bij probleem met mappen weergeven en netwerkprinter
« Reactie #2 Gepost op: 2007/12/01, 23:19:14 »
Ludoke,

Heb je wel verbinding tussen twee windows PC (sharen van mappen en printer)? Als je even googled "geen verbinding thuisnetwerk" zul je zeer veel links te zien krijgen. M.a.w. veelal moet je de oplossing zoeken op de Windows PC. Vaak heeft het met rechten te maken of met diep verborgen instellingen. Helaas zijn er teveel mogelijkheden waaraan het kan liggen. Een truuk die soms schijnt te werken is het aanzetten van de gastaccount op de Windows PC. Mocht je tussen twee Windows PC ook geen verbinding kunnen maken, dan krijg je ook een melding (weet even niet meer hoe die melding luidt). In het verleden heb ik ook via het googlen van die melding een andere oplossing kunnen vinden, maar helaas heb ik die oplossing niet bewaard. Het betrof in ieder geval ook een aanpassing in het register.
Ik hoop dat je er toch nog uit kunt komen. Succes ermee.
HP Compaq AMD66 Althlon 2, 2 Gb geheugen, Dual boot Ubuntu 12.04 + Windows 7
Onbekende P4, 1,0 Gb geheugen, Dual boot Ubuntu 11.04 + Window XP3
HP PC Pentium 4, 512Mb geheugen, Dual boot Ubuntu 11,04 + Windows XP3

Offline ludoke

  • Lid
Oplossing bij probleem met mappen weergeven en netwerkprinter
« Reactie #3 Gepost op: 2007/12/02, 11:37:42 »
Dag Thom,
Ik heb hier een WIN98; XP home; XP pro; nog een laptop van mijn dochter en een VistaPC. Die staan allen gedeeld en maken gebruik van de printer. Ubuntu is natuurlijk nieuw voor mij maar ik zal alles nog eens nakijken. De XP pro is in dual boot met Ubuntu. Ik zal hier wel iets over het hoofd zien.
Alvast bedankt voor al je moeite.
Ludoke

Offline Thom

  • Lid
Oplossing bij probleem met mappen weergeven en netwerkprinter
« Reactie #4 Gepost op: 2007/12/02, 12:11:13 »
Misschien moet je zoeken in het IP address. Ook weer even googlen op "IP address dual boot" en weer zul zeer veel links vinden. Misschien helpt het om in Ubuntu een vast IP adres op te geven binnen je thuisnetwerk reeks (bv 10.0.0.159). Ik heb alleen Ubuntu geïnstalleerd op een wat oudere PC en geen dual boot. In mijn netwerk heb ik 2 XP pro, 1 XP home, 1 Win98, en 2 Ubuntu's (waarvan 1 nu opnieuw moet worden geinstalleerd door een fout experiment). Ik heb drie printers in dit netwerk gekoppeld.
Nog een idee. Mocht je nog een harde schijf over hebben, kun je ook even overwegen om een nieuwe installatie op die harde schijf te doen (en de harde schijf met XP pro) af te koppelen.
Overigens problemen met het installeren van het netwerk is veelal het lastigst met XP pro (door zijn extra beveiligingen).
Nogmaals succes.
HP Compaq AMD66 Althlon 2, 2 Gb geheugen, Dual boot Ubuntu 12.04 + Windows 7
Onbekende P4, 1,0 Gb geheugen, Dual boot Ubuntu 11.04 + Window XP3
HP PC Pentium 4, 512Mb geheugen, Dual boot Ubuntu 11,04 + Windows XP3

Offline Thom

  • Lid
Oplossing bij probleem met mappen weergeven en netwerkprinter
« Reactie #5 Gepost op: 2007/12/02, 13:46:23 »
Uit Ubuntu Tip & trucs

Ik heb soms alleen internetverbinding onder Windows en niet onder Linux (op mijn tweevoudig opstartbare computer)

Indien u een tweevoudig opstartbare PC heeft met Windows, kan het zijn dat u geen IP-adres krijgt na een herstart in Linux. En dus geen internetverbinding. Dit heeft de volgende oorzaak: elke netwerkkaart heeft een uniek MAC-adres. Dit adres is in uw netwerkkaart ingebakken. De DNS-server houdt dit MAC-adres bij.

Indien u nu eerst via Windows op het internet gaat en daarna herstart in Linux, dan krijgt u in vele gevallen geen IP-adres van de DNS-server. Deze server herinnert zich namelijk dat hij reeds eerder een IP-adres voor dat MAC-adres had gegeven, en geeft daarom geen nieuw.

U kunt dit handmatig oplossen door het IP-adres onder Windows vrij te geven, alvorens u de PC herstart.

    *

      Handmatige methode

Open hiervoor in Windows XP een DOS-venstertje:

Start - Programma's - Bureau-accessoires - Opdrachtprompt

In Windows Vista opent u het DOS-venster als volgt:

1) Klik op het Windows logo linksonderin (Voorheen START).

2) Type de letters CMD in het zoekvenster in

3) Bovenin verschijnt nu de regel “CMD.EXE
HP Compaq AMD66 Althlon 2, 2 Gb geheugen, Dual boot Ubuntu 12.04 + Windows 7
Onbekende P4, 1,0 Gb geheugen, Dual boot Ubuntu 11.04 + Window XP3
HP PC Pentium 4, 512Mb geheugen, Dual boot Ubuntu 11,04 + Windows XP3

Offline ludoke

  • Lid
Oplossing bij probleem met mappen weergeven en netwerkprinter
« Reactie #6 Gepost op: 2007/12/02, 23:45:40 »
Ik zie een beetje meer vooruitgang. De PC staat nu boven nog achter een switch. Na de router heb ik nog een switch staan. Ik zie nu wel al mijn PC's en kan daar ook in. Ik heb een lan aansluiting op het moederbord en nog een lankaartje extra. alleen de vista geeft nog problemen. Ken je het kadertje van ubuntu "openen van de sleutelring" daar vraagt hij een paswoord dat ik niet kan geven. Ik heb ook geen idee wat die sleutelring is.
In ieder geval , een printer kan ik nog niet zien. Ik ga nu de domein
instellingen van de vista veranderen.

Offline Thom

  • Lid
Oplossing bij probleem met mappen weergeven en netwerkprinter
« Reactie #7 Gepost op: 2007/12/04, 13:24:27 »
Ludoke

Ik heb ook geen idee wat net die sleutelring wordt bedoeld. Overigens na een nieuwe installatie van Xubuntu, heb ik nu de situatie dat ik wel een netwerkprinter (aangesloten op een Windows 98 PC) heb kunnen instellen op mijn Xubuntu PC, maar dat geen toegang heb van deze Xubuntu PC naar de mappen van mijn andere PC's. Andersom heb ik wel toegang tot de mappen op de Xubuntu pc. Ik heb nu het idee dat het wel eens aan de rechten op het root niveau kan liggen. Kreeg op een gegeven moment een verzoek om een paswoord in te toetsen voor de localhost. Mijn gebruikers paswoord werd niet geaccepteerd.
Je moet het maar van de positieve kant bekijken. Door al de problemen leer je Ubuntu steeds beter kennen.

mvrgr
Thom
HP Compaq AMD66 Althlon 2, 2 Gb geheugen, Dual boot Ubuntu 12.04 + Windows 7
Onbekende P4, 1,0 Gb geheugen, Dual boot Ubuntu 11.04 + Window XP3
HP PC Pentium 4, 512Mb geheugen, Dual boot Ubuntu 11,04 + Windows XP3