Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Voor- en nadelen van veel distributies  (gelezen 4601 keer)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Voor- en nadelen van veel distributies
« Gepost op: 2017/04/06, 13:15:55 »
Één van de grote dingen waar we als Linux gebruikers blij mee zijn, is de grote keuze mogelijkheid en de vrijheid.
Maar is dit ook zo?
Benader het nu eens als gewone computer gebruiker en niet als hobbyist!
Alleen al binnen Ubuntu is er een enorme keuze aan desktops:
Ubuntu met Unity (nog), Budgie, Gnome, Kubuntu, Lubuntu, Mate, Xubuntu, enz.
Voor een leek is dit al niet meer te bevatten.
Naast Ubuntu zijn er nog aan aantal andere grote distributies, als Red-Hat, Suze, Debian , enz. die ook allemaal diverse desktop systemen hebben.
Voor een leek is het een wirwar van distributies en mogelijkheden waardoor je al snel het overzicht kwijt raakt.

Gaan we uit van 5 grote spelers op de (vrije) markt en 10 desktop systemen, dan zitten we al aan 50 mogelijkheden.
Rekenen we de kleinere spelers op de markt ook mee, dan zitten we al snel over de 1000 mogelijkheden.

Vrijheid is de grote kracht van Linux, maar ook het grote manco, er is geen éénheid.

Wanneer iemand mij vraagt met welke Linux hij het beste kan beginnen, dat is mijn advies altijd:"neem een grote bekende distributie", je hebt dan in ieder geval ondersteuning via internet.

Wanneer iemand mij vraagt welke desktop het beste is, dan is mijn advies altijd:"maak een opstartbare USB stick en probeer ze allemaal, onderzoek alles en behoud het goede".

Gebruikers en liefhebbers van Windows-XP (en nu ook Vista) adviseer ik Xubuntu, dat lijkt op Windows, is makkelijk(er) te configureren, maar toch volledig up-to-date en heeft een grote groep gebruikers.
Is de hardware te oud, of te beperkt, dan is Lubuntu een goed alternatief, ook hier is een grote groep gebruikers van, en is hulp meestal simpel te verkrijgen.

Hierboven geef ik echter mijn mening, die ik in de loop der jaren met vallen en opstaan heb opgedaan, persoonlijke smaak en manier van werken spelen hierin een grote rol.

Mijn vraag aan de Ubuntu gemeenschap is het volgende:
Hoe kan Linux door de versplintering heen, op een goede, en éénduidige manier worden gepromoot?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline MKe

  • Lid
Re: Voor- en nadelen van veel distributies
« Reactie #1 Gepost op: 2017/04/06, 17:06:35 »
Buiten de desktop omgeving zijn de meeste verschillen voor de eindgebruiker nauwelijks interessant. Wie boeit het of apt-get wordt gebruikt of yum?
Het software aanbod in de repo is wel van belang. Daarbij wint Debian het van redhat. Ik heb het dan niet over Arch met aur, dat is geen beginner distro . Dan blijft over ubuntu achtigen. Voor mij blijven alleen de mainstream desktops over, dus geen budgie etc. Voor mij is dan alleen de vraag nog of mensen een"nieuwerwetse" desktop willen of een traditionele. Maw voor mij is dat unity (binnenkort Gnome) of XFCE. Cinemon kan ook, maar mijn ervaringen met mint zijn slecht dus die valt voor mij persoonlijk af.

Maar uiteindelijk installeer ik vrijwel altijd Xubuntu bij anderen :)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Voor- en nadelen van veel distributies
« Reactie #2 Gepost op: 2017/04/06, 17:18:47 »
Meestal installeer ik bij anderen Linux Mint Xfce, zeker als het oudere computers betreft. Anders wel eens Linux Mint Cinnamon.

Waarom Linux Mint Xfce? Wegens de eenvoud van Xfce, de stabiliteit en het relatief geringe verbruik van systeemkracht. Plus het kroonjuweel van Mint: het beschermende niveausysteem in Updatebeheer. Ideaal voor beginners met Linux.  :)

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Voor- en nadelen van veel distributies
« Reactie #3 Gepost op: 2017/04/06, 17:20:44 »
Mijn eigen keuze is die voor Xubuntu en dat is ook wat ik voor anderen meestal installeer. Maar ik heb met Unity en Cinnamom verder geen problemen.

In Xubuntu zitten al langer wel wat kleine bugs in de Thunar verkenner. Meer zou ik niet weten. Verder is er een zoekvenster bij de startknop met een redelijk te vergelijken functie als de Dash in Unity. Wil je Kdenlive? Tik de eerste letters daar in, klaar.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Voor- en nadelen van veel distributies
« Reactie #4 Gepost op: 2017/04/06, 17:26:50 »
wat kleine bugs in de Thunar verkenner.
Om die te ondervangen installeer ik Double Commander:
https://sites.google.com/site/computertip/direct-doen-mint-xfce#TOC-Installeer-wat-onmisbaar-systeemgereedschap
(punt 1.10, linkerkolom)

Overigens is men bovenstrooms, bij het Xfce-project, bezig om die fouten in Thunar te verhelpen. :)

DarkEra

  • Gast
Re: Voor- en nadelen van veel distributies
« Reactie #5 Gepost op: 2017/04/06, 18:43:05 »
Waarom Linux Mint Xfce? Wegens de eenvoud van Xfce, de stabiliteit en het relatief geringe verbruik van systeemkracht. Plus het kroonjuweel van Mint: het beschermende niveausysteem in Updatebeheer. Ideaal voor beginners met Linux.  :)

De KDE versie van Mint 18.1 64 bit valt me ook niet tegen, 345 à 365 MB geheugen verbruik na opstart van de live usb stick. Dus ongeveer gelijk aan Xfce en MATE lijkt mij. Voor wat betreft het Updatebeheer, dat is inderdaad goed erop vooruit gegaan en zeker een plus.
Momenteel ben ik aan het kijken of ik niet terug Mint ga gebruiken, ik wil weer een systeem hebben wat betrouwbaar is en langere tijd wordt ondersteund. Elk half jaar of elk jaar upgraden/fresh install van een Fedora distro is ook niet prettig.

Mint Cinnamon vind ik wat zwaar geworden maar nu weet ik niet of dat aan de ubuntu basis ligt of de desktop omgeving zelf, ruim 860MB geheugen gebruik terwijl LMDE 2 ( de Mint Debian editie) met Cinnamon tussen de 345 to 360 MB gebruikt na opstarten vanaf de usb stick.

Anyway, het kriebelt weer dus wie weet.... :)
« Laatst bewerkt op: 2017/04/06, 21:56:33 door Maik »

DarkEra

  • Gast
Re: Voor- en nadelen van veel distributies
« Reactie #6 Gepost op: 2017/04/06, 18:52:12 »
Mijn vraag aan de Ubuntu gemeenschap is het volgende:
Hoe kan Linux door de versplintering heen, op een goede, en éénduidige manier worden gepromoot?

Hmmm... een goede vraag. Ik denk niet, juist door de versplintering van zovele Linux projecten.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Voor- en nadelen van veel distributies
« Reactie #7 Gepost op: 2017/04/06, 18:54:37 »
Voor wat betreft het Updatebeheer, dat is inderdaad goed erop vooruit gegaan en zeker een plus.
Updatebeheer wordt binnenkort opnieuw op de schop genomen:
Citaat
Update Manager

We’re improving the Update Manager again.

It still has the same mission and tackles the same issues (keeping your computer safe, providing bug fixes and protecting you from regressions) but it will present things differently.

Levels will be refined to better filter updates depending on their level of impact on the operating system and without worrying about their origin. Most updates will be level 2. Application updates which do not impact the OS will be level 1. Tookits and desktop environments or libraries which affect multiple applications will be level 3. Kernels and sensitive system updates will be level 4. As for level 5 it will be very rare (no updates qualify in there yet and none should unless something goes very wrong upstream) and it will be dedicated to non-recommended broken/dangerous updates.

The Manager will insist on staging and reviewing updates depending on their level. The notion of updates vs regression is central and these core concepts need to be understood by users, but presenting them without enough guidance leads to indecision and incomprehension. We’ve seen bloggers and Debian developers alike completely miss the point on this, so we had to present things differently and make things simpler by adding explicit recommendations here and there for users to make an actual strategy.

A large help section will be shipped with the Update Manager. It will go much more into details than before to make sure core concepts are well understood by users. What are updates? What are regressions? What are the different types of updates? How important are they? What are levels and policies? etc etc…

Regressions will be presented as an inherent aspect of development rather than something users should be scared about. The idea is to contain the regression, to understand what it can affect before experiencing it and to be prepared to tackle it, more so than to avoid it. Levels and policies will be presented in a way that guide users to apply safe updates often, but to review and to apply sensitive updates individually.

Users will be given more information on how to find help, how to distinguish between mandatory and optional updates, security patches and bug fixes.

More information will also be given on kernels and security updates and we will insist on the importance of security. There are a few developers and fanboys out there who are working very hard on giving us the reputation of an unsafe operating system and which recommend our users switch to a distribution which gives no information about regressions and which has been hacked twice as much as ours. It has to stop obviously and so although it is pretty obvious, we will state how important security is, black on white for everyone to see.

Despite a few cosmetic bugs highlighted by Ubuntu’s recent misstep on kernel 4.4.0-67, kernel updates management worked really well in 18.1. The documentation related to kernels will be improved though. We’ll make it clearer how to force grub to appear, how to select a kernel, how to check drivers and DKMS status, and how to remove the kernel you’re currently using.

Last but not least, advanced Linux users will be able to automate updates by writing scripts, routines or cron jobs thanks to a new CLI called “mintupdate-tool”. This tool will support all the features present in the Update Manager including level selection, security updates, kernel updates, blacklisting, and it will let you list and/or apply updates.
Bron: http://blog.linuxmint.com/?p=3235

Offline palm

  • Lid
Re: Voor- en nadelen van veel distributies
« Reactie #8 Gepost op: 2017/04/06, 19:27:50 »
Één van de grote dingen waar we als Linux gebruikers blij mee zijn, is de grote keuze mogelijkheid en de vrijheid.
Maar is dit ook zo?
Benader het nu eens als gewone computer gebruiker en niet als hobbyist!
Alleen al binnen Ubuntu is er een enorme keuze aan desktops:
Ubuntu met Unity (nog), Budgie, Gnome, Kubuntu, Lubuntu, Mate, Xubuntu, enz.
Voor een leek is dit al niet meer te bevatten.
Naast Ubuntu zijn er nog aan aantal andere grote distributies, als Red-Hat, Suze, Debian , enz. die ook allemaal diverse desktop systemen hebben.
Voor een leek is het een wirwar van distributies en mogelijkheden waardoor je al snel het overzicht kwijt raakt.

Gaan we uit van 5 grote spelers op de (vrije) markt en 10 desktop systemen, dan zitten we al aan 50 mogelijkheden.
Rekenen we de kleinere spelers op de markt ook mee, dan zitten we al snel over de 1000 mogelijkheden.

Vrijheid is de grote kracht van Linux, maar ook het grote manco, er is geen éénheid.

Wanneer iemand mij vraagt met welke Linux hij het beste kan beginnen, dat is mijn advies altijd:"neem een grote bekende distributie", je hebt dan in ieder geval ondersteuning via internet.

Wanneer iemand mij vraagt welke desktop het beste is, dan is mijn advies altijd:"maak een opstartbare USB stick en probeer ze allemaal, onderzoek alles en behoud het goede".

Gebruikers en liefhebbers van Windows-XP (en nu ook Vista) adviseer ik Xubuntu, dat lijkt op Windows, is makkelijk(er) te configureren, maar toch volledig up-to-date en heeft een grote groep gebruikers.
Is de hardware te oud, of te beperkt, dan is Lubuntu een goed alternatief, ook hier is een grote groep gebruikers van, en is hulp meestal simpel te verkrijgen.

Hierboven geef ik echter mijn mening, die ik in de loop der jaren met vallen en opstaan heb opgedaan, persoonlijke smaak en manier van werken spelen hierin een grote rol.

Mijn vraag aan de Ubuntu gemeenschap is het volgende:
Hoe kan Linux door de versplintering heen, op een goede, en éénduidige manier worden gepromoot?
De Linux bestaat niet, er is alleen een Linux, je moet de mogelijkheden bekijken om een keuze maken.

De auto bestaat ook niet, ook hier moet je een keuze maken, afhankelijk van wat je wilt.

Alle auto's kunnen en doen ongeveer hetzelfde, alle Besturingssystemen kunnen en doen ook ongeveer hetzelfde.

Vreemd, dat ik nog nooit iemand heb horen klagen over de grote keuze aan auto's .

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Voor- en nadelen van veel distributies
« Reactie #9 Gepost op: 2017/04/06, 22:09:01 »
Citaat
There are a few developers and fanboys out there who are working very hard on giving us the reputation of an unsafe operating system and which recommend our users switch to a distribution which gives no information about regressions and which has been hacked twice as much as ours.
Per definitie bevelen fans hun favoriete distributie(s) aan.  :)
Welke distributie vaker is gehacked dan Mint weet ik niet of het gaat hier over ubuntuforums.org wat al (minimaal) twee keer is gehacked...
« Laatst bewerkt op: 2017/04/06, 23:07:24 door testcees »
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Voor- en nadelen van veel distributies
« Reactie #10 Gepost op: 2017/04/06, 22:52:19 »
De Linux bestaat niet, er is alleen een Linux, je moet de mogelijkheden bekijken om een keuze maken.
De auto bestaat ook niet, ook hier moet je een keuze maken, afhankelijk van wat je wilt.
Alle auto's kunnen en doen ongeveer hetzelfde, alle Besturingssystemen kunnen en doen ook ongeveer hetzelfde.
Vreemd, dat ik nog nooit iemand heb horen klagen over de grote keuze aan auto's .
Je hebt me leuk geciteerd :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline HWE64

  • Lid
Re: Voor- en nadelen van veel distributies
« Reactie #11 Gepost op: 2017/04/06, 23:58:59 »
Ik ben het volkomen met Ron eens. Als beginneling zou ik echt geen keuze kunnen maken. Ik kom van W10 af en niet van Vista of zo. Je moet op een advies van iemand af kunnen gaan want anders weet je nog niets. Ik kreeg het advies om Xubuntu te installeren maar door een fout had ik Ubuntu unity er op staan. Dat beviel mij niet en liep vaker vast, daarna Xubuntu geinstalleerd en het bevalt me prima. Wil voorlopig niets anders. Dus een goed advies is voor een beginneling goud waard.
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline vilamar

  • Lid
Re: Voor- en nadelen van veel distributies
« Reactie #12 Gepost op: 2017/04/07, 07:05:13 »
De versnippering, en vooral het aanbieden van veel te veel verschillende distributies, varianten, desktops en afgeleiden is zonder twijfel een flagrante fout, en het is dé hoofdreden dat het aantal Linux-gebruikers zo minimaal blijft.
De CEO van Canonical heeft dit ingezien en stoot daarom enkele vertakkingen af. Dit is een puur commerciële beslissing, maar de Linux-gemeenschap kan hier maar beter een voorbeeld aan nemen.

Offline sidonia

  • Lid
Re: Voor- en nadelen van veel distributies
« Reactie #13 Gepost op: 2017/04/07, 07:11:05 »
Citaat
De versnippering, en vooral het aanbieden van veel te veel verschillende distributies, varianten, desktops en afgeleiden is zonder twijfel een flagrante fout, en het is dé hoofdreden dat het aantal Linux-gebruikers zo minimaal blijft.

Dit is geen fout, want deze distro's worden niet aangeboden door één bedrijf. Iedereen is vrij om zijn eigen distro te maken.

Als ik iemand aanraadt om over te stappen naar Linux, is het altijd Ubuntu. Welke afgeleide is dan afhankelijk van de computer welke ze gebruiken.

De keuze voor Ubuntu is voor mij duidelijk. Ik gebruik het zelf, en kan dus helpen indien nodig.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Voor- en nadelen van veel distributies
« Reactie #14 Gepost op: 2017/04/07, 08:42:59 »
Citaat
De versnippering, en vooral het aanbieden van veel te veel verschillende distributies, varianten, desktops en afgeleiden is zonder twijfel een flagrante fout, en het is dé hoofdreden dat het aantal Linux-gebruikers zo minimaal blijft.

Dit is geen fout, want deze distro's worden niet aangeboden door één bedrijf. Iedereen is vrij om zijn eigen distro te maken.

Als ik iemand aanraadt om over te stappen naar Linux, is het altijd Ubuntu. Welke afgeleide is dan afhankelijk van de computer welke ze gebruiken.

De keuze voor Ubuntu is voor mij duidelijk. Ik gebruik het zelf, en kan dus helpen indien nodig.

Mee eens, Sidonia. Goed verwoord. Dit is de wereld van vrije software. Niemand probeert hier een commercieel slaatje te slaan uit softwareproducten en iedereen mag dat maken waar hij of zij interesse in heeft. Iedereen mag daar een keuze in maken naar eigen inzicht en daar wat van zeggen.

Natuurlijk lopen mensen die uit "die andere wereld" komen soms als verdwaasd rond in onze mooie omgeving. Daarom neem ik als steunpunt een bosje USB sticks mee om daarin wat te laten zien.

En net als jij beveel ik een distributie aan waarin ik goed thuis ben. Dat is gewoon verstandig.

We moeten ons niet laten leiden door dat heel grote voorbeeld en zijn commerciële basis. Er is hier heel anders, niks mis mee en iets om juist heel trots op te zijn.


Alle grote dingen op computergebied draaien op Linux. Ik draag dat wel eens vaker uit. Wist je dat die raket van Spacex, die ze nu perfect op een drijvend platform in zee laten landen, op Linux draait? Zo'n enorme joekel van een ding. Dat komt neer beneden storten uit de ruimte en dan zetten ze op de allerlaatste druppels brandstof weer even die enorm grote straalmotor aan. Ik heb alle landingen gevolgd, vanaf de allereerste mislukkingen. Nu zijn de concurrenten de klos, want die hebben een verschrikkelijk kostenprobleempje. Geweldig!!

Laatst zei een hoofdredacteur van een erg vooraanstaand computerblad: Windows heeft de desktop, maar Linux heeft de wereld. En de ruimte! Juist ja ... .

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Tom

  • Lid
Re: Voor- en nadelen van veel distributies
« Reactie #15 Gepost op: 2017/04/07, 10:21:24 »
Voor mij geeft het alleen Ubuntu gebouwd rond de Linux Kernel ,en in (met) Ubuntu geeft het verschillende bestands beheerders Ubuntu met Nautilus ,Xfce met Thunar ,Lubuntu ,Ubuntu Mate etc ,welke ik dan aanraad baseer ik op de Hardware van de betreffende Computer .
Voor diegene die van een gestroomlijnd en glanzend uiterlijk houd beveel ik Mint aan ,in of met zijn verschillende window managers .
Wat Mint betreft (voor mij XFCE) is dat een beginneling in principe niks moet erbij installeren Codex etc de hele rataplan staat er al op.
Ook het update beheer wat betreft de Kernels is gewoon super geregeld ,niks geen verassingen.
Ik zelf ben voor Xubuntu door of voor zijn éénvoud en toch alles kunnende distro.   
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Voor- en nadelen van veel distributies
« Reactie #16 Gepost op: 2017/04/07, 10:44:50 »
Ik zelf ben voor Xubuntu door of voor zijn éénvoud en toch alles kunnende distro.   
Iedere maand bekijk ik een ander system, altijd Ubuntu- of Debian-based.
Toch kom ik steeds weer terug op XFCE vanwege de vele mogelijkheden, die simpel te doen zijn, de makkelijke aanpassingen en natuurlijk het uiterlijk met de werkbalken (ik heb er 3).
Ook kom ik steeds weer terug op Ubuntu, waarin een aantal dingen makkelijker (vaak grafisch)  te doen zijn dan in Debian.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Voor- en nadelen van veel distributies
« Reactie #17 Gepost op: 2017/04/07, 10:51:48 »
Ik ben het met vilamar eens.
De beginnende gebruiker zou in eerste instantie Ubuntu of Linuxmint moeten installeren (welke variant er dan ook op zijn systeem werkt), wat dan ook hier op dit forum moet worden aangeraden.
Als hij of zij daar dan goed mee kan werken dan zou de promotie van deze systemen ook wat makkelijker gaan.

Ben je gevorderd dan kan je overwegen om eens wat anders (erbij) te installeren.
Al doende leert men wat leuk is.
En hoever men is met zijn kennis.
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Re: Voor- en nadelen van veel distributies
« Reactie #18 Gepost op: 2017/04/07, 11:38:31 »
@ forum,

Voor mij is het voordeel, van verschillende distro's:
dat, ik zo leer omgaan met die distro's en daarbij ook nog, heel veel, leer ontdekken en begrijpen.
Ik heb daarbij vooral geleerd dat je ook veel kan opzoeken en ontdekken, er is heel veel (gedegen en correcte)kennis te vergaren op het' World-Wide' net...mits goed en gericht zoeken... ;)

Ik heb een uitgesproken voorkeur voor een 'rolling-release distro', en wel een die het mij gemakkellijk maakt om te updaten en te installeren. Het is geen Ubuntu of een afgeleide ervan.
Intussen weten jullie wel welke ik bedoel (PCLinuxOS 64-Kde5, Maté en Xfce).
In VB (desktop) én op een testlaptop, draait wel LinuxMint Xfce 18.1.

Ik zie geen nadelen aan het feit dat er zoveel soorten 'Linux-distro's' zijn.
Leer ze kennen/gebruiken en kies dan de voor jou meest gebruiksklare distro waar je je het best mee kunt werken.
Maar, en helaas, de meeste onder ons zijn 'gewoonte-mensen' en hebben het soms moeilijk om eens iets te veranderen dat veel beter, gemakkelijker, ... is dan wat we soms gewoon zijn geworden....technieken evolueren en we moeten proberen om, hetzij omzichtig en behoedzaam, even mee te evolueren...nooit te oud om bij te leren (al gaat dit zo snel niet meer ... ;) ).
Om de haverklap veranderen is ook niet goed, verbeteren is wel goed en houd je 'jong van geest'. We leren daaruit ook.
Iedereen is vrij in die keuze ... het is Linux.

Groet,
spievensterke.
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Re: Voor- en nadelen van veel distributies
« Reactie #19 Gepost op: 2017/04/07, 12:08:16 »
Mijn vraag aan de Ubuntu gemeenschap is het volgende:
Hoe kan Linux door de versplintering heen, op een goede, en éénduidige manier worden gepromoot?

Maak het niet te breed!
Voor nieuwe linux geinteresseerden is het toch al verwarrend dus ga ze niet overstelpen met nog meer opties. Werkt alleen maar ontmoedigend  :o en jaag je ze mee weg.  :|
Houdt het gewoon bij adviseren van de vrij basic opties. Dat is allemaal al 'nieuwe en spannend' genoeg.

Ik zou zeggen:
Ubuntu voor de snellere pc. (2gb int of meer)
Lubuntu/Xubuntu/Mint voor de wat oudere pc (500mb of meer), of voor wie op zijn nog snelle pc nog meer snelheid wenst.

En als ze er een beetje wegwijs in worden komt de interesse voor alle andere distri's vanzelf we. Of niet, ook goed.
Bij de echt diepere geïnteresseerde kun je altijd nog dieper adviseren zodra deze diepere interesse toont.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Voor- en nadelen van veel distributies
« Reactie #20 Gepost op: 2017/04/07, 12:41:06 »
Ik zou zeggen:
Ubuntu voor de snellere pc. (2gb int of meer)
Lubuntu/Xubuntu/Mint voor de wat oudere pc (500mb of meer), of voor wie op zijn nog snelle pc nog meer snelheid wenst.
Voor een groot deel heb je gelijk, maar ik ben een eigenwijze oude (64) vent.
In de werkbalk wil ik b.v. alle geopende programma's zien, daarbij wil ik makkelijk balken kunnen bijvoegen.
v.w.b. de layout voldoen alleen Mate en XFCE, de anderen zijn alleen aan te passen door een ingrijpend iets, of door een (voor mij) on-logisch iets. (dit zijn slechts voorbeelden, er kan en is meer)
XFCE is daarbij het makkelijkste in gebruik (voor mij) en ik gebruik het ook met PCBSD.
Uit het bovenstaande blijkt, dat persoonlijke smaak en voorkeur heel belangrijk zijn voor mij.

Probeer dit maar eens aan een beginner uit te leggen...............
« Laatst bewerkt op: 2017/04/07, 12:43:00 door Ron »
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Voor- en nadelen van veel distributies
« Reactie #21 Gepost op: 2017/04/07, 14:00:59 »
Ik zou zeggen:
Ubuntu voor de snellere pc. (2gb int of meer)
Lubuntu/Xubuntu/Mint voor de wat oudere pc (500mb of meer), of voor wie op zijn nog snelle pc nog meer snelheid wenst.
Voor een groot deel heb je gelijk, maar ik ben een eigenwijze oude (64) vent.

Dat wist ik al Ron. Ik ben bekend met zeeuwen. =D En wat mij betreft ook geen probleem. Ik mag wel een beetje karakter in een persoon.

Maar wat is dan precies je vraag?  Of je een eigenwijze oude vent bent en welke linux jij gebruikt? Of hoe je Linux door de versplintering heen op een goede éénduidige manier kunt promoten? =D
Ik beantwoorde met mijn eerdere reactie vooral de laatste. Met op de eerste het antwoord: "Als ze [nieuwe linux gebruikers!] er een beetje wegwijs in worden komt de interesse voor alle andere distri's vanzelf wel.", na mijn advies nieuwelingen vooral een kleine (zoals genoemde) selectie opties aan te bieden.

 ;)

Probeer dit maar eens aan een beginner uit te leggen...............

Dat weet ik. Daarom kun je hem ook maar beter niet verwarren en de uitvoeringen aanbieden die simpelweg te installeren zijn zoals de bij hen bekende 'OS-en'.
Gewoon: "Hup jij die pakken met jouw pc. Installeren, en klaar. Experimenteren, en als je meer wilt dan roep maar. En meldt je aan op ubuntu-nl.org!!".
Anders verdrinken ze in de moeilijkheidsgraad (of eigenlijk nieuwigheden) en rennen ze hard terug. Onlangs liep er hier nog een topic van zo iemand die er niet door kwam en sneller weg was dan hij kwam.
Gemiste kansen!!
« Laatst bewerkt op: 2017/04/07, 14:10:44 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline nieuwbie

  • Lid
Re: Voor- en nadelen van veel distributies
« Reactie #22 Gepost op: 2017/04/09, 13:30:53 »
Als onderhand voormalige beginneling met niet meer dan wat algemene kennis zie ik het probleem niet zo. Nou ja, er zijn drie situaties:

1) Iemand in je omgeving heeft een probleem met Windows (draait nog Vista, of een ander bezwaar).

2) De rest van de wereld, die niemand in zijn/haar omgeving heeft die Linux kan adviseren.

3) Iemand is gewoon nieuwsgierig, zoals ik zelf. Wist al tientallen jaren dat Linux bestond, maar dacht dat dat alleen voor experts / extreme hobbyisten was, te moeilijk voor een algemeen geïnteresseerde met wat basiskennis, zoals ik.

Die laatste komt er zelf wel, door uitgebreid te knoeien  8-)

Voor geval 1) heb ik gewoon een 'beslisboom' opgesteld.

Ik kijk naar hun hardware, dat beperkt een en ander al aardig. Dan kijk ik naar de persoon: wat doet hij / zij met een computer, hoeveel moeite wil ie doen, hoe zelfstandig is ie? Wat kan ie trekken aan verandering? Dan kom ik bij de één uit bij Mint Xfce, want hij doet veel met muziek, en alles is bij Mint dan kant en klaar, bovendien ziet het er windowsachtig uit. Zijn technische kennis en interesse zijn nul, maar hij is wel gecharmeerd van een ideëel alternatief voor een multinational. Bij een ander Xubuntu, omdat ik dat toen zelf gebruikte en het mooier / lekkerder vind dan Mint (en het lijkt me in de praktijk iets lichter dan Mint Xfce). Nog eentje Lubuntu, vanwege de specs van haar laptop. Al twijfel ik of ik er niet toch Xubuntu op zal zetten, haha.
Ik heb zo tot nog toe drie mensen tot volle tevredenheid geholpen. Hoefde nooit terug te komen voor problemen. Er staan nog twee 'projecten' op stapel, waarvan één een oude Mac :)

En bij een absoluut oude bak ben ik zeer gecharmeerd geraakt van antiX 16, verreweg de snelste der lichtgewichten, gecombineerd met up-to-date zijn, incl. de programma's, redelijk makkelijk in te stellen, redelijke ondersteuning, zij het in het Engels. En op Debian gebaseerd, dus voor mij ook nog enigszins te begrijpen.

Een ander verhaal is natuurlijk 2) de potentiële Linuxgebruiker 'in het wild', die niemand om zich heen heeft om hem/haar te adviseren. Dan zou er een oer-Linuxwebsite moeten zijn die je in een paar stappen (die beslisboom weer) aanraadt welke te gebruiken (eventueel 2, max. 3 aanraden op basis van voorkeur voor uiterlijk).

Die website is er al wel, Distrowatch, maar nauwelijks in het Nederlands, en wat een vreselijke vormgeving heeft dat zeg. Echt zeer beroerd. Erin verstopt zit trouwens wel een prima beslisboom.

Dit forum / deze website is natuurlijk fantastisch, maar is 'biased' voor *buntu. Als nou deze site en de Mint-site zouden fuseren had je een prima portaal voor de beginner.

Nou ja, dat is Pjotr's site dus eigenlijk. Toen ik die ontdekte werd dat mijn bijbel. Dus alledrie fuseren?

Het lastige vind ik alleen dat als een mens in het wilde weg gaat googelen hij elke liefhebber van zijn eigen distro ziet beweren dat ie zo fantastisch beginnersvriendelijk is. Wat natuurlijk, excuses aan de blije gebruikers, flauwekul is bij Arch of Fedora of Open Suse ofzo.

Dus iemand moet kunnen googelen op 'wat is Linux' of 'welke linux voor de beginner', en dan HIER uitkomen :)
« Laatst bewerkt op: 2017/04/09, 13:45:09 door nieuwbie »
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21