Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: defragmenteren vanuit Linux  (gelezen 2280 keer)

xargon

  • Gast
defragmenteren vanuit Linux
« Gepost op: 2009/05/06, 13:20:13 »
Ik heb een Sony Vaio laptop met een harde schijf van 400 Gb. Hierop staan nu 2 partities: een recovery/herstel-partitie en de gewone c:/ partitie waarop Windows Vista is geinstalleerd. Ik wil zowieso een dualboot maken: Windows Vista en Ubuntu. Maar ook nog een data-partitie en misschien is een aparte partitie voor Windows-backup ook wel handig.

Ik heb bedacht dat de Windows-partitie zo'n 100 Gb gaat worden en de Ubuntu 30 Gb. De grootste partitie wordt de data-partitie.

Vanuit Vista kan je het volume van de c:/ partitie verkleinen. Ik wil dat terugbrengen naar 100 Gb. De overige ruimte wordt voor Ubuntu, de data-partitie en de eventuele back-up partitie.

Ik kan de c:/ partitie echter niet verder verkleinen dan zo'n 200 Gb, hoewel er maar 50 Gb aan data opstaat. Het probleem is hoogstwaarschijnlijk fragmentatie van de bestanden. Ik heb meerdere keren met verschillende tools proberen te defragmenteren: onder Windows, met Smart Defrag, met Defraggler. Daarna had ik een andere tool gevonden - jkdefrag - die ik eerst uitprobeerde op een oude computer met Windows XP. Jkdefrag werkte daar echt goed op: de bestanden zijn gedefragmenteerd en daarna keurig geoptimaliseerd, zodat alles aan het begin van de harde schijf staat. Maar op de laptop met Vista werkt het niet goed.

Mijn vraag is of je Vista kan defragmenteren vanuit de live-cd van Ubuntu. Of weten jullie een andere manier om grondig te defragmenteren?

Alvast bedankt!

Offline VandeBas

  • Lid
Re: defragmenteren vanuit Linux
« Reactie #1 Gepost op: 2009/05/06, 13:35:01 »
Misschien heel voor de hand liggend, maar heb je de gewone 'schijf-defragmentatie' van Windows zelf al geprobeerd? Heb ik op mijn dualboot (met WinXP) prima resultaten mee.

groeten,

Bas

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: defragmenteren vanuit Linux
« Reactie #2 Gepost op: 2009/05/06, 13:44:33 »
Ook met de live-cd van Ubuntu kan je de Vista (ntfs) partitie verkleinen. Het is daarvoor niet nodig de partitie te defragmenteren.

Wel is het nodig de partitie te controleren op fouten (inclusief fouten in het bestandssysteem).
Klik links bovenin op Documentatie

Offline mcgyver

  • Lid
Re: defragmenteren vanuit Linux
« Reactie #3 Gepost op: 2009/05/06, 14:06:46 »
Het is daarvoor niet nodig de partitie te defragmenteren.

Ik heb dit nooit zelf gelezen, maar ik heb hier altijd gehoord dat je liever wel kan partitioneren.


Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: defragmenteren vanuit Linux
« Reactie #4 Gepost op: 2009/05/06, 14:35:53 »
Toch is het waar.

Pas nog een topic over geweest: http://forum.ubuntu-nl.org/documentatie/dual-boot-handleiding-nu-zonder-defragmentatie/

Defragmentatie is niet nodig, zelfs ongewenst (totale doorlooptijd is langer) voor het verkleinen van een schijfpartitie.
Klik links bovenin op Documentatie

xargon

  • Gast
Re: defragmenteren vanuit Linux
« Reactie #5 Gepost op: 2009/05/07, 00:40:19 »
OK, dan ga ik dat eens proberen. De Windows partitie is al diverse keren gecontroleerd en alles is zonder fouten.

Maar hoe kan ik de partitie dan verkleinen onder Linux?

xargon

  • Gast
Re: defragmenteren vanuit Linux
« Reactie #6 Gepost op: 2009/05/07, 00:45:41 »
Dat had ik niet eens hoeven vragen. Ging wel makkelijk met GParted. En nu maar hopen dat Windows nog gewoon werkt.

(Anders is het niet zo'n ramp, want er staan nog niet zoveel programma's en geen belangrijke bestanden op.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: defragmenteren vanuit Linux
« Reactie #7 Gepost op: 2009/05/07, 00:50:03 »
Maar hoe kan ik de partitie dan verkleinen onder Linux?
Op meerdere manieren:

1 gebruik "Uitproberen zonder te installeren", dan Systeem, Beheer, partition editor.
2 Start de installatie en geef aan dat je een bestaande partitie wil aanpassen.

Klik links bovenin op Documentatie