Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: wifi apparaat via pc net internet op  (gelezen 9283 keer)

wifi apparaat via pc net internet op
« Gepost op: 2010/12/16, 16:06:24 »
Ik heb een pc die bedraad is aangesloten op de router. Die pc heeft ook een wlan netwerkverbinding die niet wordt gebruikt

Kan ik de wlan aansluiting op de pc gebruiken om andere apparaten met wifi via de pc met internet te laten verbinden? In feite wordt de pc dan een hotspot.

Wie weet hoe je dat regelt in 10.10?

Offline Petervdw

  • Lid
Re: wifi apparaat via pc net internet op
« Reactie #1 Gepost op: 2010/12/17, 16:37:40 »
Nee, er is al meer over gevraagd op dit forum, maar ik heb er nog nooit een oplossing voor gezien.
Die wlan voorziening in je PC is in principe voor ontvangst van de kreten van een accesspoint. Die wlan kan wel wat terugroepen, maar dat is toch iets anders als zelfstandig als accesspoint dienst doen.
Wat wel kan is bijvoorbeeld een draadloos modem extra aan je router aansluiten met kabel en die als accesspoint dienst laten doen. Of je router helemaal vervangen door een modem met router en wlan faciliteit.
Tenminste, zo heb ik het altijd begrepen, en uit proeven blijkt dat het zo kan werken.

Vr.groet, peter


Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: wifi apparaat via pc net internet op
« Reactie #2 Gepost op: 2010/12/17, 18:22:03 »
Ik heb een pc die bedraad is aangesloten op de router. Die pc heeft ook een wlan netwerkverbinding die niet wordt gebruikt

Kan ik de wlan aansluiting op de pc gebruiken om andere apparaten met wifi via de pc met internet te laten verbinden? In feite wordt de pc dan een hotspot.

Wie weet hoe je dat regelt in 10.10?

Dat kan waarschijnlijk met de FON Hotspot software:
http://english.martinvarsavsky.net/download/fonspot

Dan word je meteen een FON-gebruiker (nooit verkeerd):
http://fon.oeioei.nl/

Offline dropl

  • Lid
Re: wifi apparaat via pc net internet op
« Reactie #3 Gepost op: 2010/12/17, 18:30:57 »
Dat is niet zo gek moeilijk, alleen moet je wlan driver wel master mode ondersteunen. Maar dat geldt voor de meeste drivers tegenwoordig.
Kijk hier even: http://wireless.kernel.org/en/users/Drivers

Je driver moet ap mode doen (daarbij kan ik je helpen als dat werkt) of ad-hoc mode (daar heb ik geen ervaring mee, maar dat zou ook wel moeten lukken).

Laat maar weten
Ge wit dit oit noit nie

Re: wifi apparaat via pc net internet op
« Reactie #4 Gepost op: 2010/12/18, 14:15:28 »
Dat is niet zo gek moeilijk, alleen moet je wlan driver wel master mode ondersteunen. Maar dat geldt voor de meeste drivers tegenwoordig.
Kijk hier even: http://wireless.kernel.org/en/users/Drivers

Je driver moet ap mode doen (daarbij kan ik je helpen als dat werkt) of ad-hoc mode (daar heb ik geen ervaring mee, maar dat zou ook wel moeten lukken).

Laat maar weten

Ik denk dat veel mensen willen weten hoe dat moet. Dus dropl, graag meer info!

Offline Petervdw

  • Lid
Re: wifi apparaat via pc net internet op
« Reactie #5 Gepost op: 2010/12/18, 16:04:19 »
Ja, ik ben ook wel nieuwsgierig.
Ik heb een Belkin F5D7000df versie 3000df netwerk kaartje. Niet dat ik het zo nodig heb, maar dan zeg ik misschien nooit meer dat het niet kan.  ;) En zowel Ubuntu 10.04 als Windows computers.

Vr.groet, peter


Offline dropl

  • Lid
Re: wifi apparaat via pc net internet op
« Reactie #6 Gepost op: 2010/12/18, 22:07:25 »
Het is nodig dat je pc als access point werkt en als gateway. Ook zal hij dhcp en dns server worden voor je nieuwe wlan. Daarvoor heb je de volgende software nodig:
ifupdown - een collectie scripts om met 1 commando je netwerk aan of uit te zetten.
hostapd - Deze zorgt er voor dat je draadloze kaart in ap mode gaat en verzorgt de encryptie (wpa, wep of geen encryptie).
dnsmasq - Dit is een dns forwarder met ingebouwde dhcp server. dnsmasq vind je op bijna alle linux routers.
shorewall - Dit gebruik ik om netwerk verkeersregels in te stellen. Je pc zal netwerkverkeer van je draadloze clients door moeten sturen door je kabel. Hij zal ook dit verkeer moeten 'masqueraden' - hierover later meer.
Dus:
sudo apt-get install ifupdown shorewall dnsmasq hostapd
Eerst worden we even permanent root, da's handig:
sudo -s
Laten we beginnen met hostapd:
Hostapd komt met een voorbeeld configuratie bestand in /usr/share/doc/hostapd/examples/hostapd.conf.gz, dus dat pakket we uit:
zcat /usr/share/doc/hostapd/examples/hostapd.conf.gz >/etc/hostapd/wlan.confwlan.conf is een arbitraire naam. Ik kan hier niet alle opties van hostapd behandelen, de voorbeeldconfiguratie is goed gedocumenteerd. Ik zal wel een aantal belangrijke opties noemen, de meeste opties kan je gewoon laten zoals ze zijn:
interface=wlan0
driver=nl80211
ssid= >de ssid (naam) die je je draadloze netwerk wil geven<
country_code=NL
auth_algs=1 - We gebruiken encryptie
wpa=2
wpa_passphrase= >Die zal je ook zelf moeten bedenken, een goede optie is: https://www.grc.com/passwords.htm <
wpa_key_mgmt=WPA-PSK
wpa_pairwise=CCMP

Goed, op naar dnsmasq:
Ook dnsmasq komt met een standaard configuratie en wel in /etc/dnsmasq.conf. Ook die ga ik niet helemaal behandelen, maar wel elke opties aanstippen:
interface=wlan0
dhcp-range=172.30.222.50,172.30.222.150,255.255.255.0,12h
dhcp-authoritative

En dan shorewall, dit wordt wat ingewikkelder, maar dan heb je ook wat. Deze firewall regels zullen er voor zorgen dat draadloze clients wel via jouw pc het internet op kunnen, maar geen toegang hebben tot services op jouw pc, afgezien van dnsmasq. Ik heb een archive gemaakt van de verschillende shorewall configuratie bestanden omdat het me te veel tijd kost om dit hier te posten:
Download eerst de attachment bij deze post: shorewall.tar.bz en voer hetvolgende uit:
cd /etc
tar zxvf shorewall.tar.gz
Verander hierna in het bestand /etc/default/shorewall
startup=0in
startup=1Dit zorgt er voor dat bij iedere boot shorewall gestart wordt en er geen toegang is tot je computer. De speciale netwerkregels voor wanneer je als ap wilt werken worden apart geladen - daarover straks meer.

Nu we alle programma's geconfigureerd hebben moeten we nog een manier hebben om alles te starten, voeg het volgende toe aan /etc/network/interfaces:
iface eth0 inet dhcp

iface ap inet static
        pre-up /etc/init.d/network-manager stop
        pre-up ifup eth0
        hostapd /etc/hostapd/wlan.conf
        up /etc/init.d/dnsmasq start
        up /sbin/shorewall restart /etc/shorewall/ap
        post-up iptables -t nat -A POSTROUTING -o eth0 -j MASQUERADE
        pre-down ifdown eth0
        post-down /etc/init.d/network-manager start
        down /etc/init.d/dnsmasq stop
        down /sbin/shorewall restart
        address 172.30.222.1
        netmask 255.255.255.0
        broadcast 172.30.222.255
        network 172.30.222.0

Goed, wat houdt dat alles nu in?
Als je je pc als access point start wordt network-manager gestopt. Dit moet anders krijgt nm ruzie met hostapd en ifupdown. Hierna wordt eth0 met dhcp ingestelt. Dan wordt hostapd gestart. Deze zet de draadloze kaart in access point mode en begint met het zenden van de ssid en beacons en wacht op clients. De draadloze interface krijgt het ip adres 172.30.222.1. Dit is een C klasse lokaal ip adres. Ik heb bewust een range gekozen die niet veel gebruikt wordt om conflicten met bijvoorbeeld 192.168.1.0/24 te vermijden. Dan wordt dnsmasq gestart en shorewall wordt opnieuw gestart met de speciale access point regels. Daarna wordt er nog een extra netwerk regel toegevoegd om je pc de clients te laten masqueraden. Masqueraden is dat als jou pc netwerk verkeer doorstuurt naar de volgende router (of het internet), hij het adres van de afzender (client) vervangt met zijn eigen adres. Zo weet de router die het verkeer ontvangt waar het antwoord naar toe moet. Je pc stuurt daarna het verkeer door naar de originele afzender.

Dus wat gebeurt er nou als ik met een client verbind?
Je client maakt een draadloze verbinding met je pc. Hostapd zorgt voor de encryptie (wpa2-psk). Als de beveiligde verbinding eenmaal tot stand gekomen is, begint je client om een ip adres te vragen (dhcp). dnsmasq stuurt een ip adres terug naar de client. Dan ga je op de client naar een webpagina, zeg nu.nl. Je client stuurt een dns request naar je pc. dnsmasq zoekt nu.nl op en stuurt het antwoord naar je client. Je client stuurt netwerkverkeer naar je pc, met als eindadres de server van nu.nl. Je pc stuurt het netwerkverkeer van de draadloze kaart door naar de netwerkkabel, maar vervangt eerst het adres van client met zijn eigen kabel netwerk adres. Zo weet de andere kant van de kabel ook waar het antwoord naar toe moet. Het antwoord van de server van nu.nl neemt de omgekeerde route.

Dan nog de magische code om alles in werking te stellen:
ifup wlan0=apen als je wilt stoppen:
ifdown wlan0
En ga alsjeblieft niet zeggen dat het op deze manier te veel werk is, ik kan je beloven dat ik langer bezig ben geweest met dit alles dan jij.
Dus laat maar horen wat je er van vindt en of het lukt
« Laatst bewerkt op: 2010/12/18, 22:12:06 door dropl »
Ge wit dit oit noit nie

Re: wifi apparaat via pc net internet op
« Reactie #7 Gepost op: 2010/12/18, 22:58:51 »
Hoi dropl,

Bedankt voor je uitgebreide uitleg. Ik geloof meteen dat je er veel tijd in hebt moeten stoppen om dit uit te zoeken en om het hier nog eens te documenteren. Respect!






Offline Petervdw

  • Lid
Re: wifi apparaat via pc net internet op
« Reactie #8 Gepost op: 2010/12/18, 23:33:09 »
dropl,

Bedankt voor je uitgebreide uitleg. Ik ga niet zeggen dat ik het teveel werk vind; ik snap hier gewoon  helemaal niks van, en ga er ook niet aan beginnen. Spijtig dat je er zoveel tijd aan besteed hebt, maar hier zie ik geen kans voor.

Vr.groet, peter

Re: wifi apparaat via pc net internet op
« Reactie #9 Gepost op: 2010/12/18, 23:39:46 »
Jeetje, wat een gedoe allemaal. Het is zo eenvoudig:

 * Klik op het netwerkpictogram
 * Kies: "Nieuw draadloos netwerk aanmaken..."
 * Stel de netwerknaam en beveiliging in
 * Klaar.

Offline Petervdw

  • Lid
Re: wifi apparaat via pc net internet op
« Reactie #10 Gepost op: 2010/12/19, 00:10:53 »
Cumulus007
Nee, dat is voor iets anders. Niet fair om met het verhaal van dropl de draak te gaan zitten steken. Je kan zo zien dat ie daar vreselijk veel werk van heeft gemaakt, om het te realiseren en te testen, en ook nog zo uitgebreid op te schrijven. Je mag gerust weten dat ik me ernstig bezwaard voelde toen ik het las.
Dacht echt dat het wat eenvoudiger zou zijn.

Vr.groet, peter

Re: wifi apparaat via pc net internet op
« Reactie #11 Gepost op: 2010/12/19, 00:48:14 »
Cumulus007
Nee, dat is voor iets anders. Niet fair om met het verhaal van dropl de draak te gaan zitten steken. Je kan zo zien dat ie daar vreselijk veel werk van heeft gemaakt, om het te realiseren en te testen, en ook nog zo uitgebreid op te schrijven. Je mag gerust weten dat ik me ernstig bezwaard voelde toen ik het las.
Dacht echt dat het wat eenvoudiger zou zijn.

Vr.groet, peter
En tóch doet het wat de TS vraagt, namelijk zijn internetverdeling delen via WiFi. Ik steek nergens de draak mee, ik constateer alleen dat het veel eenvoudiger kan.

Offline Petervdw

  • Lid
Re: wifi apparaat via pc net internet op
« Reactie #12 Gepost op: 2010/12/19, 10:31:50 »
Cumulus007

Nou, ik zal het straks proberen. We hebben het over een accesspoint maken van een normaal desktop wlan kaartje, hè?
Als het lukt, neem ik mijn woorden terug.

Vr.groet, peter

Offline softbart

  • Lid
Re: wifi apparaat via pc net internet op
« Reactie #13 Gepost op: 2010/12/19, 12:14:07 »
De methode via de NM is de "quick en durty" methode.
Andersom, wifi<=>ethx,  hadden we al eens gezien. Echter de verbinding was (vond ik) toen instabiel.
Inmiddels is (vind ik) NM wel stabieler geworden, genoeg voor netboekje op de bank. Voor de rest Debian zonder NM.
Echter, de methode van @dropl zou ik gebruiken wanneer het een "degelijke" verbinding moet worden.
Ongeveer gelijk aan het andere verhaal (beide goed) van @dropl http://forum.ubuntu-nl.org/internet-en-draadloos/een-leven-zonder-network-manager/

groet,

Theo

Offline Petervdw

  • Lid
Re: wifi apparaat via pc net internet op
« Reactie #14 Gepost op: 2010/12/19, 12:35:19 »
Cumulus007

Zo, kaartje staat in de desktop. Werking met 10.04 gecontroleerd door draadloos verbinding te laten maken met een bestaand accesspoint, netwerk kabel eruit. Verbindingsterkte 100% en internet. OK?
Nu koppel ik het bestaande accesspoint af, dat was alleen voor controle van de werking van de wlan kaart.
En de netwerkkabel van de desktop gaat er weer in. OK? Prompt internet via de kabel uiteraard.
Nu schakel ik een laptop met wlan in. (Windows, maar dat maakt niks uit, ik hoef alleen de lijst van draadloze netwerken maar te zien)
Je schrijft nu: Netwerkpictogram, onderaan: Nieuw draadloos netwerk aanmaken, Naam en sleutel ingeven, OK, allemaal gedaan, klikken op "aanmaken", ja, mis, toets blijft grijs. Nu is dat precies het punt waar het om gaat. Je kan zo gewoon geen netwerk aanmaken op een wlan kaartje.
Nou ben ik zeer benieuwd wat je nog voor goede raad hebt te bieden.

Vr.groet, peter

Theo, je was me even voor, het gaat niet om stabiel of niet, het lukt helemaal niet. Zou het wel werken, dan gooi ik het er toch weer zo af. Hier in de buurt is wireless altijd instabiel. Met de Wlan meter krijg ik meer dan 25 draadloos netwerken te zien.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: wifi apparaat via pc net internet op
« Reactie #15 Gepost op: 2010/12/19, 12:39:52 »
klikken op "aanmaken", ja, mis, toets blijft grijs.

Als ik de draadloze beveiliging zet op "geen", dan lukt het wel.  :)

Via Network Manager lukt het dus alleen zonder beveiliging. Overigens een flink nadeel t.o.v. de methode van dropl, want die levert blijkbaar een goed beveiligd draadloos netwerk op.....

Offline Petervdw

  • Lid
Re: wifi apparaat via pc net internet op
« Reactie #16 Gepost op: 2010/12/19, 13:01:59 »
Pjotr,
Leuk weer eens van je te horen.
Je weet dat ik je oordeel zeer op prijs stel. Direct je goede raad getest, maar nop op het request.
De knop aanmaken blijft grijs. Deugt de kaart niet? Belkin. Ik weet het echt niet meer.

Vr.groet, peter

Offline dropl

  • Lid
Re: wifi apparaat via pc net internet op
« Reactie #17 Gepost op: 2010/12/19, 13:04:20 »
Wat je met network-manager aanmaakt is een ad-hoc netwerk, zonder centraal access point. En de kan alleen met wep beveiligd worden.
Of gewoon een open verbinding. Los daarvan is network-manager - naar mijn ervaring - niet echt stabiel te noemen met ad-hoc netwerken.
En de driver van je kaart moet natuurlijk ad-hoc mode ondersteunen, zie http://wireless.kernel.org/en/users/Drivers
Ge wit dit oit noit nie

Offline Petervdw

  • Lid
Re: wifi apparaat via pc net internet op
« Reactie #18 Gepost op: 2010/12/19, 13:12:07 »
Subtiele finesses.
Eerst geen beveiliging instellen, daarna pas de naam van het nieuwe netwerk intypen maakt ook al verschil.
Gelukt. Verbinding. Maar wel zonder beveiliging. En nog geen internet. Maar we tobben verder. Alvast bedankt
Ik zie nu tenminste een nieuw netwerk op de laptop.

Vr.groet, peter

dropl: Ralink2500 vlgns tabel OK.
« Laatst bewerkt op: 2010/12/19, 13:14:40 door Petervdw »

Offline dropl

  • Lid
Re: wifi apparaat via pc net internet op
« Reactie #19 Gepost op: 2010/12/19, 13:47:13 »
dropl: Ralink2500 vlgns tabel OK.

Bij mesh (=ad-hoc) staat toch no?
Ge wit dit oit noit nie

Re: wifi apparaat via pc net internet op
« Reactie #20 Gepost op: 2010/12/19, 14:02:56 »
Cumulus007

Zo, kaartje staat in de desktop. Werking met 10.04 gecontroleerd door draadloos verbinding te laten maken met een bestaand accesspoint, netwerk kabel eruit. Verbindingsterkte 100% en internet. OK?
Nu koppel ik het bestaande accesspoint af, dat was alleen voor controle van de werking van de wlan kaart.
En de netwerkkabel van de desktop gaat er weer in. OK? Prompt internet via de kabel uiteraard.
Nu schakel ik een laptop met wlan in. (Windows, maar dat maakt niks uit, ik hoef alleen de lijst van draadloze netwerken maar te zien)
Je schrijft nu: Netwerkpictogram, onderaan: Nieuw draadloos netwerk aanmaken, Naam en sleutel ingeven, OK, allemaal gedaan, klikken op "aanmaken", ja, mis, toets blijft grijs. Nu is dat precies het punt waar het om gaat. Je kan zo gewoon geen netwerk aanmaken op een wlan kaartje.
Nou ben ik zeer benieuwd wat je nog voor goede raad hebt te bieden.

Vr.groet, peter

Theo, je was me even voor, het gaat niet om stabiel of niet, het lukt helemaal niet. Zou het wel werken, dan gooi ik het er toch weer zo af. Hier in de buurt is wireless altijd instabiel. Met de Wlan meter krijg ik meer dan 25 draadloos netwerken te zien.
WPA gaat niet werken met ad-hoc, dat klopt. Ik had geen rekening gehouden met beveiliging, mijn excuses hiervoor. Niettemin kun je via NetworkManager wel heel gemakkelijk een onbeveiligd of WEP-beveiligd netwerk opzetten.
« Laatst bewerkt op: 2010/12/19, 14:06:40 door Cumulus007 »

Offline Petervdw

  • Lid
Re: wifi apparaat via pc net internet op
« Reactie #21 Gepost op: 2010/12/19, 14:26:20 »
Cumulus007
Je hebt gelijk. Ik neem bij deze mijn woorden terug. Met GEEN beveiliging heb ik inderdaad internet. Ook even een Ubuntu 10.04 laptop aangezet om te testen, en dat lukt wat makkelijker. Ik zie zelfs met WPA beveiliging het netwerk, maar geen internet. Misschien een DNS kwestie. Maar in principe is het wel mogelijk.

Dropl
Ja, inderdaad, maar het werkt toch. Geeft zelfs aan: Ad Hoc verbinding. Van die Belkin kaartjes zijn er wel een heleboel versies. Ik denk dat jouw uitgebreide manier beter werkt, maar die is te moeilijk voor me. Sorry voor het werk dat je er aan gehad hebt.

Allemaal heel erg bedankt, een prettige bezigheid voor een ingesneeuwde zondag. Hoewel hardleers, toch wat wijzer geworden.

Vr.groet, peter

Offline frniek

  • Lid
Re: wifi apparaat via pc net internet op
« Reactie #22 Gepost op: 2011/04/05, 23:52:09 »
Bedankt Dropl voor deze uitleg. Met een paar kleine aanpassingen (en na veel andere oplossingen geprobeerd te hebben) is het me hiermee gelukt. Nu moet ik alleen iedere keer als ik mijn pc aanzet handmatig de opdracht ifup wlan0=ap geven. Kan dat niet op een of andere manier geautomatiseerd, bijvoorbeeld in interfaces?

Groet, Niek

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: wifi apparaat via pc net internet op
« Reactie #23 Gepost op: 2011/04/05, 23:54:37 »
Commando toevoegen aan /etc/rc.local doet 't ook, denk ik. Of aan Systeem - Voorkeuren - Opstart-toepassingen (minder ingrijpend).

Offline frniek

  • Lid
Re: wifi apparaat via pc net internet op
« Reactie #24 Gepost op: 2011/04/06, 08:46:23 »
Toevoegen aan /etc/rc.local doet het inderdaad. De oplossing via Opstart-toepassingen had ik het eerst geprobeerd, maar blijkt geen effect te hebben. Met hulp van dit topic heb ik nu in elk geval heerlijk WiFi op mijn kamer. Nogmaals Dank!

Groet, Niek