Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu-NL: de toekomst  (gelezen 27154 keer)

Re: Ubuntu-NL: de toekomst
« Reactie #25 Gepost op: 2011/05/22, 14:33:35 »
Hoho, ik bedoelde niet dat Canonical ook de hosting wil regelen. Bedoelde alleen dat de domeinnaam in handen is van Canonical.

DarkEra

  • Gast
Re: Ubuntu-NL: de toekomst
« Reactie #26 Gepost op: 2011/05/22, 14:36:57 »
Ik vraag me af of dat wel werkelijk zo is.  :rolleyes:


Re: Ubuntu-NL: de toekomst
« Reactie #28 Gepost op: 2011/05/22, 14:43:39 »
Ik vraag me af of dat wel werkelijk zo is.  :rolleyes:

Dennis heeft dat zelf gezegd en aangezien hij totnutoe nog de boel beheert, neem ik aan dat hij wel weet waarover hij praat.

DarkEra

  • Gast
Re: Ubuntu-NL: de toekomst
« Reactie #29 Gepost op: 2011/05/22, 14:55:47 »
Aha, ok dan. dank je voor de info. :)

Re: Ubuntu-NL: de toekomst
« Reactie #30 Gepost op: 2011/05/22, 15:08:33 »
Graag gedaan :)

Re: Ubuntu-NL: de toekomst
« Reactie #31 Gepost op: 2011/05/22, 15:12:54 »
Ik sluit me aan bij DarkEra.

Het eerder genoemde bezwaar tegen het onderbrengen op officiële Ubuntu/Canonical servers was dat je dan zelf minder vrijheid van handelen hebt, maar nu is de situatie ontstaan dat binnen 1,5 maand iets nieuws geregeld moet worden. Door het overhevelen naar de servers van de internationale community verschaffen we ons de tijd om een goede sponsor te zoeken.

Het moet met wel van het hart dat de opzegtermijn wel extreem kort is.

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Re: Ubuntu-NL: de toekomst
« Reactie #32 Gepost op: 2011/05/22, 15:27:31 »
Er is een mogelijkheid om een aantal dingen bij Canonical te hosten. Ik heb hier een tijd geleden al eens bij de sysadmins naar gevraagd. Maar zodra we dit doen, dan hebben we niet zoveel vrijheid hierin. Ook duurt het ooit een maand (of soms meer) voor je reactie hebt van de sysadmins. Dus kunnen we dit voorkomen, dan zeg ik Graag!

Ik ben het met Jan Stedehouder eens dat 1,5 maand erg kort is om zoiets ingrijpends te regelen. Ook weten we nu nog helemaal niets van de huidige server configuratie en hoe de huidige data aangeleverd wordt.

We zullen dus moeten gaan zoeken naar sponsoren. Misschien wil xs4all het contract wel naar een ander contact persoon overhevelen, en zoals in het eerste bericht vermeld kan BIT ook misschien iets regelen.

We moeten ook kijken naar de hardware (sponsoren). Op dit moment hebben we nog geen idee welke hardware er nu gebruikt wordt en hoe krachtig de vervanging zou moeten zijn.

Er zijn dus nog veel vragen. De gemeenschapsraad heeft 24 mei een vergadering gepland waar dit topic met prioriteit 1 besproken zal worden. Ideeën zijn welkom!
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Re: Ubuntu-NL: de toekomst
« Reactie #33 Gepost op: 2011/05/22, 15:31:11 »
@Ronnie: Het contract overhevelen gaat niet. Dennis zei dat.
Sponsoren kunnen we natuurlijk wel zoeken.

Offline Luuk58

  • Lid
Re: Ubuntu-NL: de toekomst
« Reactie #34 Gepost op: 2011/05/22, 15:41:45 »
Sponsoren zoeken op Sitedeals? Daar hangen allemaal grote hostingbedrijven rond, die in ruil voor een logootje op de site en op flyers wel willen hosten.

Offline Catharina

  • Lid
    • http://www.mingos.nl
Re: Ubuntu-NL: de toekomst
« Reactie #35 Gepost op: 2011/05/22, 15:51:20 »
@Ronnie - Het is dan misschien goed om voorafgaand aan de vergadering de voor en nadelen van hosting via Canonical of eigen hosting op een rij proberen te zetten.

Zelfstandige hosting:

Voordelen:
Meer vrijheid (welke belangrijke vrijheden mis je precies bij Canonical)?
Meer controle - niet afhankelijk van systeembeheerders Canonical

Nadelen:
Afhankelijk van beschikbaarheid en inzet eigen systeembeheerders
Kosten:
Afhankelijk van sponsoren en/of bijdragen leden
Afhankelijk van mensen die sponsoren benaderen en contacten onderhouden

Daar komt nu dan nog de krappe tijd bij.

Wat ook een belangrijk punt is, is dat de continuïteit bij Canonical in ieder geval beter gewaarborgd is. Je ziet wat er nu gebeurt; als gekozen wordt voor eigen hosting moet je ook goed regelen dat zo'n situatie zich niet weer kan voordoen.

Er zijn er vast nog meer voor- en nadelen te bedenken; wie volgt?

Re: Ubuntu-NL: de toekomst
« Reactie #36 Gepost op: 2011/05/22, 15:55:28 »
Ik heb net een telefoontje gehad van Bas van den Dikkenberg, de HCC, die door Jan Stedehouder op de hoogte was gebracht van de hostingkwestie. Nu, de HCC wil Ubuntu-NL met alle liefde hosten. Er valt over alles te praten, een server voor onszelf waarbij alles door eigen systeembeheerders gedaan wordt, maar ook de mogelijkheid dat er een stuk beheer van de server zelf door de HCC gedaan wordt, backups etc. en dat Ubuntu-NL gewoon ftp access en database toegang krijgt en zich over de rest geen zorgen hoeft te maken. Er moet door de HCC dan nog wel overlegd worden met BIT, maar aangezien BIT al positief stond over het ondersteunen van Ubuntu-NL verwacht ik daar wel uit te komen is. De twee nieuwe sponsoren van Ubuntu-NL hosting zouden dan HCC en BIT worden.

De eerste indruk die ik heb is dat dit een heel goed aanbod is. Vooral ook omdat ik erg goede ervaringen heb in de samenwerking met de HCC. Bas van den Dikkenberg is altijd bereikbaar per telefoon, er wordt snel gereageerd, er zijn zeer capabele mensen aanwezig, de uptimes van de HCC servers zijn enorm goed.

jesse2314

  • Gast
Re: Ubuntu-NL: de toekomst
« Reactie #37 Gepost op: 2011/05/22, 15:58:24 »
@Thomas de Graaff dat zou top zijn!
« Laatst bewerkt op: 2011/05/31, 20:57:14 door jesse2314 »

Offline Luuk58

  • Lid
Re: Ubuntu-NL: de toekomst
« Reactie #38 Gepost op: 2011/05/22, 16:05:36 »
Ik heb veel pcs thuis en ik kan er wel 1 tot server laten draaien op ubuntu server editie.
Ik weet niet of jullie hier iets aan hebben?
Nee. Een normale internetverbinding thuis is niet genoeg om een website op te hosten.

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Ubuntu-NL: de toekomst
« Reactie #39 Gepost op: 2011/05/22, 16:10:15 »
Ik heb net een telefoontje gehad van Bas van den Dikkenberg, de HCC, die door Jan Stedehouder op de hoogte was gebracht van de hostingkwestie. Nu, de HCC wil Ubuntu-NL met alle liefde hosten. Er valt over alles te praten, een server voor onszelf waarbij alles door eigen systeembeheerders gedaan wordt, maar ook de mogelijkheid dat er een stuk beheer van de server zelf door de HCC gedaan wordt, backups etc. en dat Ubuntu-NL gewoon ftp access en database toegang krijgt en zich over de rest geen zorgen hoeft te maken. Er moet door de HCC dan nog wel overlegd worden met BIT, maar aangezien BIT al positief stond over het ondersteunen van Ubuntu-NL verwacht ik daar wel uit te komen is. De twee nieuwe sponsoren van Ubuntu-NL hosting zouden dan HCC en BIT worden.

De eerste indruk die ik heb is dat dit een heel goed aanbod is. Vooral ook omdat ik erg goede ervaringen heb in de samenwerking met de HCC. Bas van den Dikkenberg is altijd bereikbaar per telefoon, er wordt snel gereageerd, er zijn zeer capabele mensen aanwezig, de uptimes van de HCC servers zijn enorm goed.

Klinkt fantastisch. Geweldig dat er op zo'n korte termijn door een paar mensen weer hoop is op een goede hosting. Zeer bedankt!

Offline Drummies

  • Lid
Re: Ubuntu-NL: de toekomst
« Reactie #40 Gepost op: 2011/05/22, 16:13:35 »
Citaat van: Thomas de Graaff
Nu, de HCC wil Ubuntu-NL met alle liefde hosten
Een prachtig mooi aanbod natuurlijk,maar heb ook een kritische kanttekening.
Het ¨kloppend¨ hart van Ubuntu-NL onder brengen bij de HCC,verliezen we daardoor niet onze onafhankelijke status en schept dit geen ¨verplichtingen¨ t.o.v de HCC
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Offline Luuk58

  • Lid
Re: Ubuntu-NL: de toekomst
« Reactie #41 Gepost op: 2011/05/22, 16:21:29 »
Misschien beter om het dan direct bij BIT te regelen, zodat de HCC er niet tussen zit?

Re: Ubuntu-NL: de toekomst
« Reactie #42 Gepost op: 2011/05/22, 16:26:59 »
Citaat van: Thomas de Graaff
Nu, de HCC wil Ubuntu-NL met alle liefde hosten
Een prachtig mooi aanbod natuurlijk,maar heb ook een kritische kanttekening.
Het ¨kloppend¨ hart van Ubuntu-NL onder brengen bij de HCC,verliezen we daardoor niet onze onafhankelijke status en schept dit geen ¨verplichtingen¨ t.o.v de HCC
De enige verplichting waar de HCC over heeft gesproken is dat ze graag net als de huidige sponsoren vermeld willen worden als hosting sponsor. Verder ben je natuurlijk altijd afhankelijk wanneer je diensten van een ander afneemt. Maar ook diensten in eigen beheer schept afhankelijkheid van degenen die deze diensten leveren.

Misschien beter om het dan direct bij BIT te regelen, zodat de HCC er niet tussen zit?

BIT heeft aangegeven welwillend te staan over donatie van bandbreedte en een plekje in een serverrack, maar BIT levert geen hardware. De HCC virtualiseert, wat betekend dat Ubuntu-NL gewoon een virtuele server krijgt. We hoeven dan dus zelf geen hardware aan te schaffen en te beheren, wat mij een groot voordeel lijkt. Zelf hardware in beheer hebben betekent namelijk ook dat er iemand naar Ede moet zodra er een harde schijf crashed om deze te vervangen etc. Als de HCC host, dan regelt het beheer team van de HCC dit soort zaken. Ideaal volgens mij.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu-NL: de toekomst
« Reactie #43 Gepost op: 2011/05/22, 16:40:38 »
BIT heeft aangegeven welwillend te staan over donatie van bandbreedte en een plekje in een serverrack, maar BIT levert geen hardware. De HCC virtualiseert, wat betekend dat Ubuntu-NL gewoon een virtuele server krijgt. We hoeven dan dus zelf geen hardware aan te schaffen en te beheren, wat mij een groot voordeel lijkt. Zelf hardware in beheer hebben betekent namelijk ook dat er iemand naar Ede moet zodra er een harde schijf crashed om deze te vervangen etc. Als de HCC host, dan regelt het beheer team van de HCC dit soort zaken. Ideaal volgens mij.

+1

Mijns inziens een uitstekende oplossing, die ook nog eens snel te verwezenlijken is.

Bijkomend voordeel: daardoor hebben we zelfs nog wat speelruimte voor een tijdje parallel proefdraaien, en dat lijkt me beslist geen overbodige luxe.

Ik heb Bas van de Dikkenberg ook weleens persoonlijk ontmoet, en hij maakte op mij de indruk van een enthousiaste, betrouwbare kerel.
« Laatst bewerkt op: 2011/05/22, 16:42:23 door Pjotr »

Re: Ubuntu-NL: de toekomst
« Reactie #44 Gepost op: 2011/05/22, 16:41:58 »
Wauw, wat een prachtig aanbood van de HCC! Ik zeg: doen! :)

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Ubuntu-NL: de toekomst
« Reactie #45 Gepost op: 2011/05/22, 16:52:46 »
Het is wel erg snel. Ik vermoed, dat mocht het net niet lukken, dat niet direct op 1 julie de stekkers eruit worden getrokken.

Ik ga informeren of ik gratis een wat oudere server zou kunnen regelen.

Zelf hardware in beheer hebben betekent namelijk ook dat er iemand naar Ede moet zodra er een harde schijf crashed om deze te vervangen etc. Als de HCC host, dan regelt het beheer team van de HCC dit soort zaken. Ideaal volgens mij.
Dat niemand naar Ede hoeft bij problemen is wel een voordeel. Anders moeten we wel mensen (of een team) hebben die paraat staat. Hoeft misschien niet 24/7, maar je wilt niet dat de server dagen offline is.
Aan de andere kant zijn we dan wat afhankelijker van de HCC volgens mij. Wat nou als die ermee stoppen? Kunnen we dan onze hosting behouden?

Zoals ik het van Thomas heb begrepen zijn de specs van de virtuele server wel te doen. En is veel bespreekbaar qua rechten op die server. Misschien moeten we de afweging vooral vanuit het oogpunt van beheer doen? Dus volledige controle over de software, en verantwoordelijkheid voor de hardware ligt bij HCC?
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

DarkEra

  • Gast
Re: Ubuntu-NL: de toekomst
« Reactie #46 Gepost op: 2011/05/22, 16:56:38 »
Het is wel erg snel. Ik vermoed, dat mocht het net niet lukken, dat niet direct op 1 julie de stekkers eruit worden getrokken.

Als Dennis aangeeft over 1,5 maand de stekker eruit te willen trekken dan is die anderhalve maand dus de tijd die men heeft om wat anders te zoeken. Dat wordt elke dag kijken, discussieren dan z.s.m. uitvoeren en niet tot op het laatste moment zitten wachten.

Zo moeilijk kan het toch allemaal niet zijn......

Re: Ubuntu-NL: de toekomst
« Reactie #47 Gepost op: 2011/05/22, 16:58:01 »
DarkEra +1

Daarbij was Dennis erg stellig, dus het zou me niets verbazen als ie ook écht de stekker eruit zou trekken als er over 1,5 maand geen oplossing is.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu-NL: de toekomst
« Reactie #48 Gepost op: 2011/05/22, 17:00:15 »
Daarbij was Dennis erg stellig, dus het zou me niets verbazen als ie ook écht de stekker eruit zou trekken als er over 1,5 maand geen oplossing is.

Voorzover ik Dennis heb meegemaakt, lijkt me dat inderdaad erg waarschijnlijk. Haast is dus geboden!

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Ubuntu-NL: de toekomst
« Reactie #49 Gepost op: 2011/05/22, 17:11:25 »
Ik had Thomas gisteren gesproken, en dat was hoe het op mij overkwam. Ik wilde gewoon die 1,5 maand nuanceren, voordat er op voorhand al negatieve reacties op komen.
Maar het is zeker zaak heel snel te zoeken naar een oplossing. En dat gebeurt nu ook. Thomas had op dezelfde dag al gesproken met HCC en BIT en die blijken open te staan om ons te helpen.

Nu kunnen we alle mogelijkheden onderzoeken en tegen elkaar af wegen. Als we de opties en voor-/nadelen op een rij zetten voor dinsdag, kan er tijdens de vergadering van de gemeenschapsraad over gesproken worden.
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Gemeenschapsraad/Vergadering20110524
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!