Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Durf....  (gelezen 972 keer)

Offline PM

  • Lid
    • Spoorweghistorie.nl
Durf....
« Gepost op: 2007/11/18, 23:41:49 »
Ik heb onlangs Ubuntu van live CD geïnstalleerd. Ik had eerst met een partitie-programma een tweetal partities aangemaakt op mijn onder Windows XP draaiende laptop.
Ubuntu maakte dankbaar gebruik van deze partities (10 GB voor /, 500 MB voor swap).
Na installatie was ik dus gewoon de klos: de pc startte op met de mededeling dat er geen besturingssysteem aanwezig was. Ik mocht derhalve m'n pc-tje weer helemaal opnieuw gaan 'recoveren'.
Ik ben nu een beetje teleurgesteld in "het gemak van" de installatie en het gebruik van Linux in het algemeen. (Ik heb in een ver verleden ooit het nodige van UNIX onderwezen gekregen)
Hoe kan ik er nu zeker van zijn dat ik na een tweede poging een dual boot scherm krijg i.p.v. helemaal niks meer?
Dual boot UBUNTU 12.04 LTS / Windows XP Pro op ACER Aspire 1690.

Durf....
« Reactie #1 Gepost op: 2007/11/19, 03:45:47 »
Er zijn een paar dingen die je als newby gebruiker ff goed moet leren en moet doorlezen om dit soort kleine probleempjes op te lossen.

Zeer belangrijk is Grub.
Deze zorgt ervoor dat je een menu krijgt waardoor je kan kiezen tussen verschillende besturingsystemen en waarmee je kan booten.

Dus lees dit even op dit forum, bijv hoe je Grub hersteld en kopieer & print dit uit, zodat je iets in handen heb.
((Ik vermoed namelijk dat Grub bij jouw niet goed geinstalleerd is geweest en wanneer je een reperatie had gedaan was alles in orde geweest, 5 minuten werk ))

Vervolgens nog een TIP.
Wanneer je een dual boot wilt met Windows en je maakt een vrije partitie voor Ubuntu, formateer die partitie dan niet.
Die partitie is dan unallocated en word als zodanig dan ook gezien als vrij HD ruimte door Ubuntu.

Het is voor jouw dan ook makkelijker om die partitie te herkennen wanneer je Ubuntu installeerd en je kan dan ook niet de fout maken om per ongeluk de Windows partitie aan te wijzen voor Ubuntu.

Het zijn kleine echt hele kleine dingetjes die je ff moet weten.

Vergeet niet dat een Dual boot toch wel iets bijzonders is.

Johanvd heeft een mooie Howto gemaakt en eventueel uitprinten of goed doorlezen kan ervoor zorgen dat er niets fout gaat.

SCCS

:D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

mickvdv

  • Gast
Durf....
« Reactie #2 Gepost op: 2007/11/19, 08:36:05 »
Hey

Voordat je gaat installeren moet je de docu ff lezen. Dat brengt je al heel ver. Wij kunnen niet beloven dat je dual-boot gaat lukken. Als dit mislukt ligt 99% aan je eigen fouten.

Mickvdv

Durf....
« Reactie #3 Gepost op: 2007/11/19, 11:01:15 »
En dan zit hier zo 'n beetje alles wat je nodig hebt aan info.
http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/
Als je in de breedte groeit,||groei je dan ook in de diepte?

Offline PM

  • Lid
    • Spoorweghistorie.nl
Durf....
« Reactie #4 Gepost op: 2007/11/19, 19:31:01 »
@Gandyman, @mickvdv, @laacque

Hartelijk dank voor de reactie! Voor mij was tot op heden LILO de dual boot manager, maar kennelijk is dit tegenwoordig 'GRUB'?
Ik zal me eerst verdiepen in hetgeen hierover geschreven staat.
Dual boot UBUNTU 12.04 LTS / Windows XP Pro op ACER Aspire 1690.

Offline hello

  • Lid
Durf....
« Reactie #5 Gepost op: 2007/11/19, 19:34:04 »
Citaat van: Adjudant
@Gandyman, @mickvdv, @laacque

Hartelijk dank voor de reactie! Voor mij was tot op heden LILO de dual boot manager, maar kennelijk is dit tegenwoordig 'GRUB'?
Ik zal me eerst verdiepen in hetgeen hierover geschreven staat.
LILO is veel ouder dan GRUB, in de meeste distro's wordt nu GRUB gebruikt.