Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Attentie: Intel grafische kaarten onder (K)Ubuntu 9.04  (gelezen 4812 keer)

Attentie: Intel grafische kaarten onder (K)Ubuntu 9.04
« Gepost op: 2009/06/04, 16:53:36 »
Als je een grafische kaart van Intel hebt, en je hebt (K)Ubuntu 9.04 (voornamelijk bij Kubuntu komt het probleem voor, omdat deze grafisch iets intensiever is), heb je vast al gemerkt dat de performance heel laag is, je strepen door het beeld krijgt, vensters 'verspringen' in plaats van mooi vloeiend te verplaatsen, etc... Dit komt door een bug in de drivers van Intel die met deze versie zijn megeleverd, maar het is gelukkig eenvoudig op te lossen:

Het komt er op neer om iets dat UXA heet in te schakelen. Dat doe je als volgt:

1) open je /etc/X11/xorg.conf
2) zoek naar de regels:
Section "Device"
        Identifier      "Configured Video Device"
EndSection
3) Maak daarvan:
Section "Device"
        Identifier      "Configured Video Device"
        Option          "AccelMethod" "UXA"
EndSection

Doe een volledige herstart van je computer (niet alleen Xorg zappen, sinds 8.10 is dat niet meer voldoende), en merk op dat ofwel a) Alles stukken sneller gaat; ofwel b) Je Xorg niet meer opstart.
In dat tweede geval moet je gewoon het lijntje terug verwijderen, en er mee leren leven...
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline Double12

  • Lid
Re: Attentie: Intel grafische kaarten onder (K)Ubuntu 9.04
« Reactie #1 Gepost op: 2009/06/04, 18:18:03 »
Dank je voor de uitleg! :)
Mijn netbook (of beter: mijn LCSNP) draait nu Kmess en Konqueror zonder strepen, ook met de desktop-effecten aan.

Offline dvdmeer

  • Lid
    • Python-RandR :: dvdmeer.nl
Re: Attentie: Intel grafische kaarten onder (K)Ubuntu 9.04
« Reactie #2 Gepost op: 2009/06/04, 18:39:10 »
Inderdaad, overigens staat hier alles in het Engels: https://wiki.ubuntu.com/X/Troubleshooting/IntelPerformance

Re: Attentie: Intel grafische kaarten onder (K)Ubuntu 9.04
« Reactie #3 Gepost op: 2009/06/04, 19:44:20 »
Dank je voor de uitleg! :)
Mijn netbook (of beter: mijn LCSNP) draait nu Kmess en Konqueror zonder strepen, ook met de desktop-effecten aan.
tssss, LCSNP :P

Re: Attentie: Intel grafische kaarten onder (K)Ubuntu 9.04
« Reactie #4 Gepost op: 2009/06/04, 20:14:40 »
Dank je voor de uitleg! :)
Mijn netbook (of beter: mijn LCSNP) draait nu Kmess en Konqueror zonder strepen, ook met de desktop-effecten aan.
tssss, LCSNP :P

Hoe durf je je netbook te beledigen :P

Offline Rulus

  • Lid
Re: Attentie: Intel grafische kaarten onder (K)Ubuntu 9.04
« Reactie #5 Gepost op: 2009/06/05, 09:22:09 »
Interessant, maar dit staat ook al sinds de dag van de release in de release notes :-)

Re: Attentie: Intel grafische kaarten onder (K)Ubuntu 9.04
« Reactie #6 Gepost op: 2009/06/06, 12:57:55 »
Interessant, maar dit staat ook al sinds de dag van de release in de release notes :-)
Er zijn blijkbaar nog meer dan genoeg mensen die er problemen mee hebben, daarom zet ik het hier nog eens. Trouwens, als je googelt op "ubuntu 9.04 intel performance" of iets dergelijks, krijg je ook wel artikelen erover.
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline Double12

  • Lid
Re: Attentie: Intel grafische kaarten onder (K)Ubuntu 9.04
« Reactie #7 Gepost op: 2009/06/06, 17:31:56 »
Zoals te lezen in de release notes heeft de optie UXA ook een keerzijde, namelijk mogelijke stabiliteitsproblemen. Ik heb al een keer een crash gehad waarbij ik de X server niet meer kon herstarten en de computer hard moest uitzetten.
Maar tot nu toe weegt het verdwijnen van de strepen hier wel tegen op.

EDIT: Ik heb na een tweede crash UXA inmiddels uitgeschakeld. Nu zien ook de desktopeffecten er een stuk vloeiender uit.
« Laatst bewerkt op: 2009/06/06, 23:06:34 door Double12 »

Offline Tom

  • Lid
Re: Attentie: Intel grafische kaarten onder (K)Ubuntu 9.04
« Reactie #8 Gepost op: 2009/06/07, 00:19:05 »
Neem aan (hoop) dat er nog een update voor komt , desnoods in de 9.10.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Attentie: Intel grafische kaarten onder (K)Ubuntu 9.04
« Reactie #9 Gepost op: 2009/06/07, 09:07:25 »
Zoals te lezen in de release notes heeft de optie UXA ook een keerzijde, namelijk mogelijke stabiliteitsproblemen. Ik heb al een keer een crash gehad waarbij ik de X server niet meer kon herstarten en de computer hard moest uitzetten.
Maar tot nu toe weegt het verdwijnen van de strepen hier wel tegen op.

EDIT: Ik heb na een tweede crash UXA inmiddels uitgeschakeld. Nu zien ook de desktopeffecten er een stuk vloeiender uit.
Ik heb persoonlijk nog geen problemen ondervonden met UXA, integendeel...
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Re: Attentie: Intel grafische kaarten onder (K)Ubuntu 9.04
« Reactie #10 Gepost op: 2009/06/07, 11:30:44 »
Elke computer is anders ;)