Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu in Windows netwerk /  (gelezen 1734 keer)

hendrikjandestuntman

  • Gast
Ubuntu in Windows netwerk /
« Gepost op: 2007/10/25, 10:58:59 »
Hey Hallo,

Ik ben werkzaam bij een nonprofit organisatie in Amsterdam en hier draait alles op windows machines, zelf heb ik vaak de neiging om te zeggen, jongens, stap nu toch eens over op opens source, scheelt niet alleen (mogelijkerwijs) veel geld, maar 0het sluit ook veel beter aan bij het gedachtengoed...

Om er nu eens langzaam mee te gaan testen en te werken vroeg ik mij af, en tja, dan ben ik eigenlijkk ook maar een leek... Is het  mogelijk om bijvoorbeeld een op ubuntu draaiende laptop te gebruiken, in een netwerk, dat op owindows draait,  en waarbij de werkzaamheden hoofdzakelijk bestaan uit het vervaardigen van tekstdocumenten  die middels sjablonenen in MS office worden aangemaakt?   Ik weet dat er allerleiratis office toepassingen zijn, en daar een hoop mee gedaan kan worde, maar in hoeverre zijn die compatibel binnen windows omgeving?

Ervaringen en dergelijke, ik hoor het graag!

Ubuntu in Windows netwerk /
« Reactie #1 Gepost op: 2007/10/25, 11:12:55 »
Ik heb goede ervaringen met het uitwisselen van Word-documenten tussen mijn open-office applicaties thuis en de word-applicaties bij mijn klanten. Uitzonderingen zijn er voor documenten met een grote hoeveelheid opmaak en zeker ook bij het gebruik van macro's binnen excell spreadsheets.
Dus het is zeker niet probleemloos, maar is afhankelijk van het gebruik.

Monk.

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Ubuntu in Windows netwerk /
« Reactie #2 Gepost op: 2007/10/25, 11:12:56 »
Je kan in open office de documenten opslaan in .doc formaat. Er bestaat ook een plugin om Windows .odt documenten te doen herkennen en bewerken (aanradrer). In een netwerk met windows mag ook niet teveel problemen opleveren vermoed ik.

Succes met je eerste stappen in de Open-Source wereld.
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

hendrikjandestuntman

  • Gast
Ubuntu in Windows netwerk /
« Reactie #3 Gepost op: 2007/10/25, 12:18:00 »
tja, eerste stappen in open source, weet ik niet, heb thuis al veelvludig zitten rotzooien met die wereld, maar dat is allemaal tja hoe zeg je dat standalone.. Hier op kantoor, is het volgens mij toch wel van een ander caliber.. database, client gegevens, word sjablonenen ... etc. etc.

Ik denk dat ik het beste het gewoon kan gaan uitproberen en zien waar de problememn liggen en dan stap voor stap zoeken naar een oplossing..

Ubuntu in Windows netwerk /
« Reactie #4 Gepost op: 2007/10/25, 12:44:36 »
Citaat van: hendrikjandestuntman
Ik denk dat ik het beste het gewoon kan gaan uitproberen en zien waar de problememn liggen en dan stap voor stap zoeken naar een oplossing..
Mee eens en samba will be your friend.

Monk.

Ubuntu in Windows netwerk /
« Reactie #5 Gepost op: 2007/10/25, 13:54:55 »
Kost een hoop geklooi, maar uiteindelijk heb je waarschijnlijk een van de stabielste netwerken uit de geschiedenis van je bedrijf ;)
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

WildGoose

  • Gast
Ubuntu in Windows netwerk /
« Reactie #6 Gepost op: 2007/10/25, 20:55:05 »
Als het een non profit orginisatie is, ken ook nog eens een overheids instelling (wat je niet vermeldt), krijgen ze voor besturingsystemen namelijk overheidsgelden.
Dit is gewoon zo, want waar ik als netwerkbeheerder werkte kregen we voor servers etc ... gewoon geld.

Als het goed draait, waarom overstappen?
Dien je ook de gebruikers alles opnieuw te leren, zit je daar op te wachten ?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Ubuntu in Windows netwerk /
« Reactie #7 Gepost op: 2007/10/25, 22:31:22 »
Dat is zeker een goede vraag WildGoose, maar waarom zou je niet overstappen als het beter kan dan het nu is?
En goedkoper.
Dat je gebruikers alles opnieuw moet leren is maar gedeeltelijk waar. Open Office werkt over het algemeen hetzelfde als Office. De gebruikers hoeven niet te weten hoe Ubuntu werkt of hoe je het moet beheren, daar is systeembeheer voor.

Open Office werkt ook gewoon op Windows, je hoeft dus niet meteen over te stappen op Ubuntu. Zo kan je eerst in Windows kijken hoe het bevalt. Als het goed werkt, kan je daarna overstappen op Ubuntu of een andere Linux distro.

Offline Mij

  • Lid
Ubuntu in Windows netwerk /
« Reactie #8 Gepost op: 2007/10/25, 23:04:39 »
Citaat van: Johanvd
Dat is zeker een goede vraag WildGoose, maar waarom zou je niet overstappen als het beter kan dan het nu is?
En goedkoper.
Dat je gebruikers alles opnieuw moet leren is maar gedeeltelijk waar. Open Office werkt over het algemeen hetzelfde als Office. De gebruikers hoeven niet te weten hoe Ubuntu werkt of hoe je het moet beheren, daar is systeembeheer voor.

Open Office werkt ook gewoon op Windows, je hoeft dus niet meteen over te stappen op Ubuntu. Zo kan je eerst in Windows kijken hoe het bevalt. Als het goed werkt, kan je daarna overstappen op Ubuntu of een andere Linux distro.
Inderdaad, beter én veiliger. Bij mij op school kan ik gewoon in Windows via andere programma's dan Explorer bij alle mappen komen (wat resulteert tot het veranderen van instellingen en een vrijwel ongelimiteerde bestandsopslag;) ). En je kan gewoon als niet administrator programma's installeren, zei het zonder register-toegang.

WildGoose

  • Gast
Ubuntu in Windows netwerk /
« Reactie #9 Gepost op: 2007/10/26, 19:57:15 »
Citaat van: doan
Citaat van: Johanvd
Dat is zeker een goede vraag WildGoose, maar waarom zou je niet overstappen als het beter kan dan het nu is?
En goedkoper.
Dat je gebruikers alles opnieuw moet leren is maar gedeeltelijk waar. Open Office werkt over het algemeen hetzelfde als Office. De gebruikers hoeven niet te weten hoe Ubuntu werkt of hoe je het moet beheren, daar is systeembeheer voor.

Open Office werkt ook gewoon op Windows, je hoeft dus niet meteen over te stappen op Ubuntu. Zo kan je eerst in Windows kijken hoe het bevalt. Als het goed werkt, kan je daarna overstappen op Ubuntu of een andere Linux distro.
Inderdaad, beter én veiliger. Bij mij op school kan ik gewoon in Windows via andere programma's dan Explorer bij alle mappen komen (wat resulteert tot het veranderen van instellingen en een vrijwel ongelimiteerde bestandsopslag;) ). En je kan gewoon als niet administrator programma's installeren, zei het zonder register-toegang.
Dan is het policy waardeloos ingesteld.
Iedereen doet net of Windows een Trabant is die meedoet aan een F1 formule race ofzo.
Windows is gewoon zo strak dicht te spijkeren dat je zelfs de admin kan uitsluiten. (ja ervaring mee).
Dan staan er gewoon GEEN permissies op die mappen. Dan kan ik het ook.
Ik pak standaard het systeem ook de rechten af, en geef rechten aan de proggies die toegang vragen. Niet het juiste proggie? Jammer dan.
Owja, in de eventlog staat dan ook gelijk de mislukte aanmelding en de tijd. Dus ik weet wie een hack poging waagt....

Dus dat verhaal ligt NIET aan het OS maar aan diegene die de servers installed / beheert .....

hendrikjandestuntman

  • Gast
Ubuntu in Windows netwerk /
« Reactie #10 Gepost op: 2007/10/29, 12:31:42 »
even een aanvulling, wij zijn een non profit organisatie en hebben een redelijk goed werkend netwerk, ja soms klapt het er uit en 't heeft zijn kuren, maar over het algemeen ben ik er wel tevreden over en werkt het goed. Ik ben van mening dat open source in zijn kern beter past bij het geadachte goed van de organisatie en als het goed geimplementeerd is even goed zo niet beter kan draaien dan het huidigfe netwerk. VErder zijn er natuurlijk nog licenmtiekosten en dergelijke, maar een omscholing/ omschakelijng naar bijvoorbeeld ubuntu zal ook wel wat kosten,, misschien heb je op de lange termijn daar een voordeel, maar in het begin niet... Nu ik zo dicht bij een dergelijke organisatie betrokken ben, en ik ze wellicht kan overtuigen om naar open source over te stappen, lijkt me dat erg leuk. Ook omdat ik dan eindelijk een bedrijf zie doen wat mij zo logisch lijkt.... maar goed erst maar eens testen met prutsen en kijken wat ik met mijn sys beheerder kan doen.

Offline dude

  • Lid
Ubuntu in Windows netwerk /
« Reactie #11 Gepost op: 2007/11/01, 08:20:32 »
Citaat van: hendrikjandestuntman
even een aanvulling, wij zijn een non profit organisatie en hebben een redelijk goed werkend netwerk, ja soms klapt het er uit en 't heeft zijn kuren, maar over het algemeen ben ik er wel tevreden over en werkt het goed. Ik ben van mening dat open source in zijn kern beter past bij het geadachte goed van de organisatie en als het goed geimplementeerd is even goed zo niet beter kan draaien dan het huidigfe netwerk. VErder zijn er natuurlijk nog licenmtiekosten en dergelijke, maar een omscholing/ omschakelijng naar bijvoorbeeld ubuntu zal ook wel wat kosten,, misschien heb je op de lange termijn daar een voordeel, maar in het begin niet... Nu ik zo dicht bij een dergelijke organisatie betrokken ben, en ik ze wellicht kan overtuigen om naar open source over te stappen, lijkt me dat erg leuk. Ook omdat ik dan eindelijk een bedrijf zie doen wat mij zo logisch lijkt.... maar goed erst maar eens testen met prutsen en kijken wat ik met mijn sys beheerder kan doen.
Is het geen idee om sommige medewerkers vrijwillig te laten overstappen? Anderen zien hoe mooi het is, collega's leren van collega's, de mensen die er makkelijk mee overweg kunnen stappen eerst over.

Ubuntu in Windows netwerk /
« Reactie #12 Gepost op: 2007/11/01, 10:02:35 »
Weerstand tegen verandering is in elke organisatie ruim voorradig.
Sommige gebruikers vinden Open Office helemaal niet mooier, integendeel, ze vinden het vreselijk simpelweg omdat het ANDERS werkt dan ze gewend zijn. Daar ligt de kern van het probleem.
Overigens vind ik OO niet mooier en ook niet simpeler dan Office, het is slechts anders.

Vrijwillig sommigen laten overstappen kan wel en is wellicht qua investering de beste methodiek, maar verwacht er geen wonderen van. Gewoon proberen zou ik zeggen :)

Monk.