Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [opgelost] Internet verdelen via ADSL gateway (WAG200G)  (gelezen 4589 keer)

[opgelost] Internet verdelen via ADSL gateway (WAG200G)
« Gepost op: 2010/05/02, 20:00:14 »
Ik heb momenteel internet via kabel bij UPC, echter heeft de modem die erbij is geleverd geen (draadloze) routerfunctie. Ik heb hier nog een adsl modem/router liggen, echter heeft deze als ingang natuurlijk een adsl aansluiting. Verder heeft deze wel 4 ethernet aansluitingen (voor de pc's) en wifi. De modem geleverd bij UPC heeft natuurlijk alleen een ethernet aansluiting, en geen adsl. Is het mogelijk om via een ethernet-aansluiting van de router het internet (draadloos) te verdelen over meerdere pc's? Ik heb hieronder een plaatje gemaakt van de situatie die ik het liefst wil:



Bij de router kan ik enkele dingen instellen, waaronder dit rijtje:
  RFC 2364 PPPoA
  RFC 2516 PPPoE
  RFC 1483 Routed
  RFC 1483 Bridged
  Bridge Mode Only

Ik heb het idee dat ik het hier kan instellen, maar ik weet niet precies hoe en wat. Als iemand me hiermee kan helpen, zou ik dat erg op prijs stellen :)

mvg
« Laatst bewerkt op: 2010/05/03, 19:22:35 door kebabfish »
Op de chat te vinden als debiantux

Offline softbart

  • Lid
Re: Internet verdelen via ADSL gateway (WAG200G)
« Reactie #1 Gepost op: 2010/05/02, 21:45:29 »
Wanneer je de meegeleverde router er tussen plaats wel.
De WAG220G verbinden zoals je zelf al omschreef.

groet,

Theo

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Internet verdelen via ADSL gateway (WAG200G)
« Reactie #2 Gepost op: 2010/05/02, 23:09:23 »
Ik heb ook UPC-internet, met bijgeleverd alleen een modem... In het modem heb ik een eigen Linksys WRT54GL router geprikt, die het internet verdeelt over 3 bureaucomputers (bedraad) en bovendien een draadloze functie heeft.

Maar dat is dus puur en alleen een router en geen modem/routercombinatie.... Kun je het modem in de WAG200G uitschakelen?

Re: Internet verdelen via ADSL gateway (WAG200G)
« Reactie #3 Gepost op: 2010/05/03, 12:27:15 »
Ik heb alles aangesloten, en de volgende instelling gebruikt:  Bridge Mode Only
Bedraad werkt sowieso 1 pc, maar als ik die probeer op het draadloos netwerk te krijgen doet geen enkele verbinding het meer. En ik heb geen idee waar ik eventueel de modemfunctie in de router uit zou kunnen zetten.
Op de chat te vinden als debiantux

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Internet verdelen via ADSL gateway (WAG200G)
« Reactie #4 Gepost op: 2010/05/03, 13:22:16 »
Die modem routeert alleen tussen het adsl-gedeelte en het netwerkgedeelte.
Je kan dus niet de routerfunctie gebruiken tussen de netwerkpoorten onderling.
Dit betekent dat als je kabelmodem alleen een modem is, dus zonder router ingebouwd, dat je dan een nieuwe router moet kopen.

Is je kabelmodem ook een router, dan zou je het oude adslmodem kunnen gebruiken als switch.
Hiervoor moet je dan wel de dhcp server in het apparaat uitschakelen, anders krijg je conflicten.

Re: Internet verdelen via ADSL gateway (WAG200G)
« Reactie #5 Gepost op: 2010/05/03, 13:27:04 »
Er zitten ook telefoon-aansluitingen aan de UPC-modem, zijn die eventueel te verbinden met de adsl-aansluiting van de router? En anders moet ik inderdaad even verder zoeken voor een andere router.
Op de chat te vinden als debiantux

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Internet verdelen via ADSL gateway (WAG200G)
« Reactie #6 Gepost op: 2010/05/03, 13:34:04 »
Die telefoonaansluitingen heb je niks aan, behalve dan voor je normale telefoon ;)
De telefoonaansluiting op je ADSL-modem kan je ook niet gebruiken.

Wat voor kabelmodem heb je?

Re: Internet verdelen via ADSL gateway (WAG200G)
« Reactie #7 Gepost op: 2010/05/03, 15:56:29 »
Ik heb een UPC modem met 1 kabelaansluiting, 2 telefoonaansluitingen, 1 ethernetaansluiting en 1 usb aansluiting van het merk arris. Maar ik heb het idee dat ik dus moet zoeken voor een andere router?
Op de chat te vinden als debiantux

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Internet verdelen via ADSL gateway (WAG200G)
« Reactie #8 Gepost op: 2010/05/03, 16:07:45 »
Ik denk dat Arris wel meerdere types maakt, dus je zal even moeten zoeken in de handleiding of via Google.
Mijn ADSL modem heeft bijv. ook maar 1 netwerkaansluiting, maar er zit wel een router in... het aantal aansluitingen zegt dus vrij weinig :)

Re: Internet verdelen via ADSL gateway (WAG200G)
« Reactie #9 Gepost op: 2010/05/03, 16:12:54 »
Ik moet de router elke keer resetten wanneer er een andere pc op staat aangesloten, dus ik ga er vanuit dat deze geen routerfunctie heeft. Maar ik zal de boekjes er nog even bij zoeken.

edit: iedereen bedankt voor de suggesties. Ik heb het opgelost door een nieuwe router te halen, tegen een heel zacht prijsje. Alles werkt nu wel naar behoren, en scheelt een hoop knutselwerk met het adsl-modem/router.

mvg
« Laatst bewerkt op: 2010/05/03, 19:22:03 door kebabfish »
Op de chat te vinden als debiantux

Offline softbart

  • Lid
Re: [opgelost] Internet verdelen via ADSL gateway (WAG200G)
« Reactie #10 Gepost op: 2010/05/04, 21:42:14 »
Citaat
Ik heb het opgelost door een nieuwe router te halen

Correctie. Je hebt het probleem niet opgelost, je hebt het omzeild. ;) ;)

groet,

Theo

Re: [opgelost] Internet verdelen via ADSL gateway (WAG200G)
« Reactie #11 Gepost op: 2010/05/05, 00:30:43 »
Citaat
Ik heb het opgelost door een nieuwe router te halen

Correctie. Je hebt het probleem niet opgelost, je hebt het omzeild. ;) ;)

groet,

Theo

Nee hoor. Het probleem was dat ik geen internet kon verdelen onder meerdere pc's, en dat is opgelost door een nieuwe router ;)
Op de chat te vinden als debiantux