Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: de 'dagelijkse' update's..  (gelezen 3776 keer)

Offline Korah

  • Lid
de 'dagelijkse' update's..
« Gepost op: 2011/05/10, 22:52:02 »
kon niet zo snel op het forum vinden hoe en wat rond de 'dagelijkse' update's die uitgebracht worden, dus..

- zit er enige logica in het uitkomen van deze update's? Is het puur veiligheid, of herschrijven van.. of..
- valt me op dat sommige programma's e.d. zeer regelmatig terugkomen met nieuwere update's, is dat om dezelfde reden als hierboven?
- roept gelijk de vraag bij me op, komen er dan steeds zoveel fouten naar boven in een progr?
- hoe kan het dat sommige nieuwe programma's geen update's uitgeven ivm een nieuwe versie van hun prgr (oa firefox, openoffice)?
- bij het schrijven van een update, wordt die dan voor alle versies van Ubuntu geschreven, of komt er voor iedere versie van Ubuntu een andere update?
- bij een nieuwe halfjaarlijkse upgrade van Ubuntu zijn er de eerste dagen/weken heel veel update's, betekend dat dat er dan juist heel veel bugs uitgehaald worden, of?
-...

 
hoofdcomputer thuis; Asus Eee box met windows 8.1                  
laptop thuis; MSI, AMD Athlon(tm) X2 Dual-Core QL-62 × 2
Ubuntu 14.04

Offline emiel1976

  • Lid
Re: de 'dagelijkse' update's..
« Reactie #1 Gepost op: 2011/05/10, 23:07:01 »
Meestal zijn het veiligheid's updates maar vooral nu Unity net uit is zullen er daarvoor ook een stel updates voor komen.
Nu zijn het waarschijnlijk veel bugs die opgelost worden.

Offline heir4c

  • Lid
Re: de 'dagelijkse' update's..
« Reactie #2 Gepost op: 2011/05/10, 23:24:40 »
In 10.04 LTS bijvoorbeeld word FireFox 3.6 gebruikt en die zal normaal gezien NIET upgraden naar de FF4 omdat sommige zaken in de nieuwere versie storing zou kunnen geven in 10.04 maar in de tussentijdse versies worden die nieuwere versies 'getest' of ze goed samengaan met alles.
Een LTS is bedoeld om stabiel te zijn, en dat zou dus wel eens instabiel kunnen worden door zo'n nieuwere versie.
Ook bij windows en mac of welk ander OS is dat zo hoor.

En ja in de eerste maanden worden nog allerlei bugs eruitgehaald die aangegeven worden door de gebruikers die niet de alpha's en de beta's getest hebben.

Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: de 'dagelijkse' update's..
« Reactie #3 Gepost op: 2011/05/11, 08:54:19 »
na elke ubuntu-release komt er een pakketstop, dat houd in dat van de programma's etc. geen nieuwere versies uitkomen, maar alleen nog bugfixes...

Offline vanadium

  • Lid
Re: de 'dagelijkse' update's..
« Reactie #4 Gepost op: 2011/05/11, 09:27:45 »
- zit er enige logica in het uitkomen van deze update's? Is het puur veiligheid, of herschrijven van.. of..
Enkel veiligheid en fouten
Citaat
- valt me op dat sommige programma's e.d. zeer regelmatig terugkomen met nieuwere update's, is dat om dezelfde reden als hierboven?
Bij programma's die in een meer actieve ontwikkelingsfase zitten, kan dat voorkomen.
Citaat
- roept gelijk de vraag bij me op, komen er dan steeds zoveel fouten naar boven in een progr?
En of. Onderschat de kunst van het programmeren niet.
Citaat
- hoe kan het dat sommige nieuwe programma's geen update's uitgeven ivm een nieuwe versie van hun prgr (oa firefox, openoffice)?
Zie niekn
Citaat
- bij het schrijven van een update, wordt die dan voor alle versies van Ubuntu geschreven, of komt er voor iedere versie van Ubuntu een andere update?
Updates voor een bepaalde versie komen in alle ondersteunde linux versies terecht die die bepaalde versie hebben. Bijvoorbeeld, updates voor Firefox 3.6 komen in 10.04 en 10.10 terecht, maar updates voor Firefox 4 komen in 11.04 terecht.
Op een bepaald ogenblik zal Firefox 4 ook aangeboden worden in 10.04, zodat je het ook in de LTR kan installeren indien gewenst. Doe je dat, dan zal je ook in je Ubuntu 10.04 de updates voor Firefox 4 krijgen.
Citaat
- bij een nieuwe halfjaarlijkse upgrade van Ubuntu zijn er de eerste dagen/weken heel veel update's, betekend dat dat er dan juist heel veel bugs uitgehaald worden, of?
Natuurlijk.

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: de 'dagelijkse' update's..
« Reactie #5 Gepost op: 2011/05/11, 10:40:47 »
ooit een beta gedraait? die zijn net zo instabiel als windows (en daar word ook volop aan gewerkt).
als je een beta-versie draait en je updated een week niet dan heb je over de 150 updates! allemaal bugfixes!

Re: de 'dagelijkse' update's..
« Reactie #6 Gepost op: 2011/05/11, 10:41:43 »
Daar hebben we PPA's voor, maar over de betrouwbaarheid ervan kun je meestal niet op rekenen.

Offline jan11000

  • Lid
Re: de 'dagelijkse' update's..
« Reactie #7 Gepost op: 2011/05/11, 17:04:36 »
Voorbeeld.
VLC player wordt vaak geupdate in bijv 10.04.
Dit gebeurd omdat er vaak beveiligings fouten in vlc zitten, al jaren zie ik dit steeds voorbij komen.
In 10,04 word vlc geupdate(laatst 2 x op korte tijd), maar de versie blijft bij de oude, dus de fout wordt geupdate/gefix, maar je krijgt geen nieuwe versie.

Re: de 'dagelijkse' update's..
« Reactie #8 Gepost op: 2011/05/11, 20:34:04 »
Daar hebben we PPA's voor, maar over de betrouwbaarheid ervan kun je meestal niet op rekenen.

Ben nog geen 1 PPA tegengekomen die niet betrouwbaar is en ik werk toch al heel lang met *buntu en PPA's. Hooguit de X-swat PPA, maar dan alleen omdat het je grafische gebeuren kan breken. In die zin dus niet betrouwbaar.

Offline Tom

  • Lid
Re: de 'dagelijkse' update's..
« Reactie #9 Gepost op: 2011/05/11, 20:58:08 »
Voorbeeld.
VLC player wordt vaak geupdate in bijv 10.04.
Dit gebeurd omdat er vaak beveiligings fouten in vlc zitten, al jaren zie ik dit steeds voorbij komen.
In 10,04 word vlc geupdate(laatst 2 x op korte tijd), maar de versie blijft bij de oude, dus de fout wordt geupdate/gefix, maar je krijgt geen nieuwe versie.

Klopt als een zwerende vinger. :D
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: de 'dagelijkse' update's..
« Reactie #10 Gepost op: 2011/05/11, 21:00:17 »
Ben nog geen 1 PPA tegengekomen die niet betrouwbaar is en ik werk toch al heel lang met *buntu en PPA's. Hooguit de X-swat PPA, maar dan alleen omdat het je grafische gebeuren kan breken. In die zin dus niet betrouwbaar.

Jij niet, maar anderen wel. Er zijn in het verleden al meerdere incidenten geweest met externe repo's en voor zover ik weet zijn er ook al eens PPA's afgesloten, al weet ik niet of dat geforceerd is gebeurd of dat de eigenaar van die PPA na verschillende verzoeken zelf zijn PPA heeft afgesloten.

En je kan nu heel eigenwijs gaan roepen dat het bij jou altijd goed gegaan is, maar kijk dan eens naar de volgende plaatjes:



En ja, deze wallpapers zijn ingesteld op computers van andere mensen door de eigenaar van een bepaalde repo, omdat hij mensen wilde waarschuwen dat ze niet zomaar onvertrouwde bronnen moeten toevoegen.
« Laatst bewerkt op: 2011/05/11, 21:02:45 door Johan van Dijk »

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: de 'dagelijkse' update's..
« Reactie #11 Gepost op: 2011/05/11, 22:25:36 »
V.w.b. PPA's, zie http://sites.google.com/site/computertip/fatalevergissingen, onder punt 5. De rest lezen kan ook geen kwaad  ;)

Kortom, tenzij je houdt van uitproberen en het niet erg vindt om alles terug uit elkaar te peuteren als het systeem tot een grinding halt is gekomen, wees er terughoudend in.
Dat het bij de ene meestal goed gaat, betekent nog niet dat het aanbevolen kan worden voor iedereen.

Korah, je kan ook instellen hoe frequent je de updates wilt hebben. Bij een nieuwe uitgave zou ik dit op dagelijks zetten, dat is wel even anders dan een patchdag per maand  XD
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline heir4c

  • Lid
Re: de 'dagelijkse' update's..
« Reactie #12 Gepost op: 2011/05/11, 23:28:10 »
Daar hebben we PPA's voor, maar over de betrouwbaarheid ervan kun je meestal niet op rekenen.

Niet voor het een of ander, maar wat hebben PPA's nu te maken met de vraag van de TS?
PPA's dienen om software van buitenstaanders te introduceren enzo en heeft niets te maken met de pakketten/programma's die standaard in ubuntu zitten.
Dus ontopic maar weer. ThanX
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Re: de 'dagelijkse' update's..
« Reactie #13 Gepost op: 2011/05/12, 09:21:42 »
Er zijn echt wel PPA's voor de standaard pakketten, Firefox bijvoorbeeld, waarmee je Firefox 4 op een oudere Ubuntu versie kan installeren.

Offline Tom

  • Lid
Re: de 'dagelijkse' update's..
« Reactie #14 Gepost op: 2011/05/12, 10:07:59 »
Ontopic is gevraagd ,daarbij de vragensteller is niet meer terug geweest hij zou nu toch genoeg moeten weten. ;)
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Korah

  • Lid
Re: de 'dagelijkse' update's..
« Reactie #15 Gepost op: 2011/05/12, 11:21:12 »
In 10.04 LTS bijvoorbeeld word FireFox 3.6 gebruikt en die zal normaal gezien NIET upgraden naar de FF4 omdat sommige zaken in de nieuwere versie storing zou kunnen geven in 10.04 maar in de tussentijdse versies worden die nieuwere versies 'getest' of ze goed samengaan met alles.
Een LTS is bedoeld om stabiel te zijn, en dat zou dus wel eens instabiel kunnen worden door zo'n nieuwere versie.
Ook bij windows en mac of welk ander OS is dat zo hoor.

dit begrijp ik niet, want bij windows zie ik dat firefox en IE gewoon met een melding komen dat er een nieuwe versie geinstalleerd kan worden.
Daarnaast.. heb ik persoonlijk nou niet de indruk dat een nieuwe versie van bovengenoemde prgr slechter zou zijn als een oudere versie.

Roept de vraag op, hoe kan het dat nieuwere uitgaven van bv een firefox eventueel een confilct zou geven in bv Ubuntu 10.04?
Oke, het kan zijn... maar daar zijn toch weer de update's voor! En die krijg je toch ook als je een oudere versie van Firefox hebt?!
hoofdcomputer thuis; Asus Eee box met windows 8.1                  
laptop thuis; MSI, AMD Athlon(tm) X2 Dual-Core QL-62 × 2
Ubuntu 14.04

Offline Korah

  • Lid
Re: de 'dagelijkse' update's..
« Reactie #16 Gepost op: 2011/05/12, 11:35:29 »
Daar hebben we PPA's voor, maar over de betrouwbaarheid ervan kun je meestal niet op rekenen.
dus via ppa's kun je wel de nieuwere versie's van prgr binnenkrijgen, of begrijp ik het begrip ppa dan verkeerd?
(heb ik momenteel alleen voor wine ingesteld)

@vanadium, heb dat nog niet meegemaakt, dat je zegt dat een prgr. versie vernieuwd wordt en aangeboden wordt in een huidige os.
zijn daar dan die ppa's voor of moet je dan..

@allen, heb een duidelijker beeld gekregen van de update's, thanks :)
hoofdcomputer thuis; Asus Eee box met windows 8.1                  
laptop thuis; MSI, AMD Athlon(tm) X2 Dual-Core QL-62 × 2
Ubuntu 14.04

Offline Tom

  • Lid
Re: de 'dagelijkse' update's..
« Reactie #17 Gepost op: 2011/05/12, 12:30:40 »
Nog een paar kleine persoonlijke randbemerkingen:
Als u voor de LTS uitgave  gekozen heeft zoals ik  , dan probeer a.u.b  niet via  Deb´s en  PPA´s  er nieuwere programma´s op te klungelen.
Pas op het gaat , maar u krijgt bij een LTS versie altijd de nieuwste veiligheids updates .. ook Firefox wordt geupdate.                             Ubuntu Tweak en Ubuntu Sources List Generator gewoon van afblijven .... rotzooi en voor niks nodig.
Pas op  U doet wat U wilt natuurlijk , het is Uw Systeem , wat ge eventueel om zeep helpt.
Nog nooit heb ik één probleem gehad met een LTS versie .. ook niet met Firefox , Youtube , Flashfilmpjes  , multimedia  etc  etc.
Heeft U graag het nieuwste van het nieuwste dan laat de LTS versie´s links liggen en lift mee met de zesmaandelijkse  ( niet verplichte )  Distro uitgave´s.

Bovenstaande staat zo op mijn mini stek ,zie handtekening.
Zo zie ik het dus heel simpel zal wel niet iedereen mee eens zijn ,maar één ding is zeker  hij blijft door dieselen.
Firefox wordt ook door Ubuntu nog wat aangepast dus kan het zijn dat één en ander niet zo goed werkt in een  LTS.
En Windows vergelijken met Linux Ubuntu ... gaat niet is totaal anders.
« Laatst bewerkt op: 2011/05/12, 12:34:36 door Wanda »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: de 'dagelijkse' update's..
« Reactie #18 Gepost op: 2011/05/12, 12:31:03 »
@Korah, Nee, je begrijpt het goed, alleen worden ze niet meer door Canonical ondersteund.

Re: de 'dagelijkse' update's..
« Reactie #19 Gepost op: 2011/05/12, 12:42:38 »
Tja updates ....., het is een noodzakelijk kwaad denk ik dan.

Met de LTS versie kan ik alleen maar zeggen GA DAARVOOR ! Met U 10.10 heb ik al voorgehad dat na een update de boel gewoon vastliep en een nieuwe installatie noodzakelijk was (let wel dat is maar 1 keer gebeurd).

De PPA voor Firefox ervaar ik als betrouwbaar op mijn LTS; niet een probleem gehad met FF4 terwijl de 'stabiele' 3.6.17 herhaaldelijk crashte op sommige sites (ondanks het 'service pack' en de updates van Canonical zelf).

Met Ubuntu zit je voor mijn gevoel wel beter; je moet niet op een patchday te wachten, de releases komen willekeurig en vrij snel voor gestelde problemen.
Nadeel: je dient op zijn minst wekelijks te updaten.

Nu, om volledig te zijn, ik heb een testsysteem dat loopt zonder updates (10.04 eerste release) en dat draait als een zonnetje, zelfs online.

Het is maar wat je wilt, lees zeker de site van Pjotr even door i.v.m. beveiliging e.d. (helemaal zou ik hem lezen) het geeft misschien wat meer licht op hoe je Ubuntu kan interpreteren.

Onthou altijd: een nieuwe installatie is slechts hooguit 2 uren werk (configuratie inbegrepen) en dat kan je a volonté doen. Geen beperkingen dus.

Back-ups dien je, net zoals alle besturingssystemen, plausibel te doen.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline vanadium

  • Lid
Re: de 'dagelijkse' update's..
« Reactie #20 Gepost op: 2011/05/12, 15:17:33 »
In 10.04 LTS bijvoorbeeld word FireFox 3.6 gebruikt en die zal normaal gezien NIET upgraden naar de FF4 omdat sommige zaken in de nieuwere versie storing zou kunnen geven in 10.04 maar in de tussentijdse versies worden die nieuwere versies 'getest' of ze goed samengaan met alles.
Een LTS is bedoeld om stabiel te zijn, en dat zou dus wel eens instabiel kunnen worden door zo'n nieuwere versie.
Ook bij windows en mac of welk ander OS is dat zo hoor.

dit begrijp ik niet, want bij windows zie ik dat firefox en IE gewoon met een melding komen dat er een nieuwe versie geinstalleerd kan worden.
Daarnaast.. heb ik persoonlijk nou niet de indruk dat een nieuwe versie van bovengenoemde prgr slechter zou zijn als een oudere versie.
Roept de vraag op, hoe kan het dat nieuwere uitgaven van bv een firefox eventueel een confilct zou geven in bv Ubuntu 10.04?
Oke, het kan zijn... maar daar zijn toch weer de update's voor! En die krijg je toch ook als je een oudere versie van Firefox hebt?!
Het opzet van Long term Releases is niet alleen technische stabiliteit van de software, maar ook "stabiliteit" in hoe het systeem werkt. Zoals het systeem vandaag werkt, moet het ook over drie jaar werken.

Dus blijft Firefox 3 de standaard, en worden enkel mogelijke veiligheidslekken/kwetsbaarheden/technische fouten rechtgezet.

@vanadium, heb dat nog niet meegemaakt, dat je zegt dat een prgr. versie vernieuwd wordt en aangeboden wordt in een huidige os.
zijn daar dan die ppa's voor of moet je dan..
Dat gebeurt uitzonderlijk, bijvoorbeeld met Firefox. In 8.04 was dat nog versie 2. Vanaf een bepaald ogenblik kwam een nieuw pakket "firefox3" beschikbaar. Op dat ogenblik konden gebruikers van 8.04 *als ze daar zelf expliciet voor kozen* upgraden naar Firefox 3 vanuit de standaard, beproefde repo's van Ubuntu zelf.

Verwacht wordt, dat ook Firefox 4 op die wijze voor 10.04 gebruikers beschikbaar zal komen.

Offline Korah

  • Lid
Re: de 'dagelijkse' update's..
« Reactie #21 Gepost op: 2011/05/12, 19:49:40 »
ik vat hem nu helemaal  :)  (merci)
hoofdcomputer thuis; Asus Eee box met windows 8.1                  
laptop thuis; MSI, AMD Athlon(tm) X2 Dual-Core QL-62 × 2
Ubuntu 14.04

Offline MichelP

  • Lid
Re: de 'dagelijkse' update's..
« Reactie #22 Gepost op: 2011/05/14, 00:55:42 »
Nog een paar kleine persoonlijke randbemerkingen:
Als u voor de LTS uitgave  gekozen heeft zoals ik  , dan probeer a.u.b  niet via Deb´s en PPA´s  er nieuwere programma´s op te klungelen.
Pas op het gaat , maar u krijgt bij een LTS versie altijd de nieuwste veiligheids updates .. ook Firefox wordt geupdate.                             Ubuntu Tweak en Ubuntu Sources List Generator gewoon van afblijven .... rotzooi en voor niks nodig.
Pas op  U doet wat U wilt natuurlijk , het is Uw Systeem , wat ge eventueel om zeep helpt.
Nog nooit heb ik één probleem gehad met een LTS versie .. ook niet met Firefox , Youtube , Flashfilmpjes  , multimedia  etc  etc.
Heeft U graag het nieuwste van het nieuwste dan laat de LTS versie´s links liggen en lift mee met de zesmaandelijkse  ( niet verplichte )  Distro uitgave´s.

Bovenstaande staat zo op mijn mini stek ,zie handtekening.
Zo zie ik het dus heel simpel zal wel niet iedereen mee eens zijn ,maar één ding is zeker  hij blijft door dieselen.
Firefox wordt ook door Ubuntu nog wat aangepast dus kan het zijn dat één en ander niet zo goed werkt in een  LTS.
En Windows vergelijken met Linux Ubuntu ... gaat niet is totaal anders.


Nou ik heb alleen maar gezeur gehad met flash player afspelen fullscreen.
Altijd stilstaand of haperend beeld.
Ik was niet de enige ben heel wat topic`s tegen gekomen.
Amateurradio luisteren was met java ice tea onmogelijk en moest handmatig geïnstalleerd worden.
Nu met versie 11.04 doet alles het gewoon en ben hier echt heel blij mee.
« Laatst bewerkt op: 2011/05/14, 01:02:16 door MichelP »
2 Quad CPU Q8200 Linux Mint 13 maya

Offline Tom

  • Lid
Re: de 'dagelijkse' update's..
« Reactie #23 Gepost op: 2011/05/14, 09:15:56 »
Ja het ligt ook een beetje aan de hardware en natuurlijk welke programma´s u gebruikt natuurlijk.
Ik kan nu alleen spreken over mijn ervaring en gebruik van de PC (programma´s etc).
En sommige gebruiken (gaan) nu eenmaal beter met bv Sun Java inplaats van Open JDK en de iced Tea plugin.
« Laatst bewerkt op: 2011/05/14, 09:18:41 door Wanda »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.