Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu geeft fatale GRUB fout  (gelezen 1154 keer)

Ubuntu geeft fatale GRUB fout
« Gepost op: 2008/01/15, 19:16:27 »
Beste mensen,
Ik heb met behulp van parted magic een partitie van 30 Gb aangemaakt om mijn Windows XP PC ook met Ubuntu te kunnen gebruiken. Ik heb daarbij de handleiding http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/installatie/dualboot_gutsy/
gebruikt: heb een root- (/), een swap- en een Home partitie aangemaakt. Na verloop van tijd bleef de PC op 82% hangen na het aanleggen van een netwerkkabel met de modem liep het systeem verder maar vlak voor het einde werd er gemeld dat de installatie was mislukt vanwege een fatale GRUB fout.
Herinstallatie lukt niet. Wie kan mij helpen?
Jan van der Werke

Offline jan11000

  • Lid
Ubuntu geeft fatale GRUB fout
« Reactie #1 Gepost op: 2008/01/16, 18:28:21 »
Supergrub downloaden en grub hiermee installeren.
Dan werkt misschien windows en ubuntu weer.

KwastjeModus

  • Gast
Ubuntu geeft fatale GRUB fout
« Reactie #2 Gepost op: 2008/01/17, 11:15:47 »
Citaat van: jan11000
Supergrub downloaden en grub hiermee installeren.
Dan werkt misschien windows en ubuntu weer.
Bij dit probleem is het toch zo dat er een melding is geweest dat de installatie mislukt was? Daar ligt toch een probleem aan ten grondslag? Indien de installatie is mislukt, dan heb je toch nog niets aan supergrub?
Ik probeer JanvdWerke een beetje te helpen (de lamme helpt de blinde) - De toestand is nu zo dat Windows gewoon opstart. Er is dus niets aan de MBR gewijzigd, want voordat GRUB geïnstalleerd werd gaf het systeem aan dat de installatie was mislukt. Indien er een herinstallatie van Ubuntu nodig is, zal straks ook de MBR weer overschreven worden. Maar herinstallatie is niet mogelijk.
Moet de partitie weer geformatteerd worden en opnieuw ingedeld met root, swap en home?
Is er een iets uitgebreidere aanwijzing mogelijk?

Ubuntu geeft fatale GRUB fout
« Reactie #3 Gepost op: 2008/01/17, 23:20:25 »
Denk dat er vergeten is het vinkje te zetten bij de partitie's te formateren.

Ja ik weet dat je dit al gedaan hebt met Gparted of parted magic.
Maar heb de ervaring dat Ubuntu het toch zelf wil doen.

De ene keer niet en dan weer wel, dit hangt samen met de gebruikte hardware en samenstelling.

Dus probeer gewoon nogmaals de live-cd te booten, de installatie voorbereiden, partitie's kiezen die je wilt en dan toch het formateren vinkje zetten.

Vergeet niet de boot flag te zetten bij de /  "root" .....
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Rune

  • Gast
Ubuntu geeft fatale GRUB fout
« Reactie #4 Gepost op: 2008/01/18, 10:10:32 »
En belangrijk: Vergeet niet het boot vlaggetje hoog te zetten in je partitietabel.

Ubuntu geeft fatale GRUB fout
« Reactie #5 Gepost op: 2008/01/19, 03:32:17 »
Dat zeg ik :P

<<>>
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Ubuntu geeft fatale GRUB fout
« Reactie #6 Gepost op: 2008/02/02, 00:58:23 »
Bedankt voor de hulp hoor. Met PArted MAgic en een nieuwe Ubuntischijf, want op de oude bleek een foutje te zitten lukte het uiteindelijk en heb ik nu een multibootsysteem met een perfect werkende Ubuntu. Prachtige handleidingen.
Trouwens nog een tip: bij zo'n installatie is het wel zaak even de netwerkkaart onder WindowsXP aan te zetten en een kabeltje te leggen aan je router. Nu nog bezig met uitvogelen hoe ik die wireless router aan de praat krijg.
Jan van der Werke

KwastjeModus

  • Gast
Ubuntu geeft fatale GRUB fout
« Reactie #7 Gepost op: 2008/02/02, 11:41:18 »
Citaat van: janvdwerke
Bedankt voor de hulp hoor. Met PArted MAgic en een nieuwe Ubuntischijf, want op de oude bleek een foutje te zitten lukte het uiteindelijk en heb ik nu een multibootsysteem met een perfect werkende Ubuntu. Prachtige handleidingen.
Trouwens nog een tip: bij zo'n installatie is het wel zaak even de netwerkkaart onder WindowsXP aan te zetten en een kabeltje te leggen aan je router. Nu nog bezig met uitvogelen hoe ik die wireless router aan de praat krijg.
Zo Jan, jij was nog laat bezig -:)
@Gandyman
Citaat van: Gandyman
Denk dat er vergeten is het vinkje te zetten bij de partitie's te formateren.

Ja ik weet dat je dit al gedaan hebt met Gparted of parted magic.
Maar heb de ervaring dat Ubuntu het toch zelf wil doen.

De ene keer niet en dan weer wel, dit hangt samen met de gebruikte hardware en samenstelling.

Dus probeer gewoon nogmaals de live-cd te booten, de installatie voorbereiden, partitie's kiezen die je wilt en dan toch het formateren vinkje zetten.

Vergeet niet de boot flag te zetten bij de /  "root" .....
Inderdaad, dat was het euvel. Het is prima om de ruimte op de harde schijf in te delen met Gparted. Maar daarna, als je bij de installatie voor 'handmatig' hebt gekozen moet zowel bij de / (root) partitie als de /home partitie een vinkje staan bij formatteren. (Swap hoeft niet geformatteerd te worden!)

@janvdwerke:
Citaat van: janvdwerke
....Nu nog bezig met uitvogelen hoe ik die wireless router aan de praat krijg....
Jan, het is misschien een goed idee om een apart draadje te beginnen over je problemen met je draadloze verbinding. Vermeld in je nieuwe draadje bij het onderwerp het type van je draadloze spullen en je versie van Ubuntu (Gutsy Gibbon oftewel 7.10) en welke stappen je tot nu toe gezet hebt.

@janvdwerke: Vergeet  niet om dit draadje als opgelost aan te merken. Staat bij je startvraag onderin > markeren als opgelost. Op die manier weet de gemeenschap dat ze er niet meer naar hoeven te kijken.