Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] Xubuntu-Verkleinen XP-partitie  (gelezen 1616 keer)

Offline yJi

  • Lid
[Opgelost] Xubuntu-Verkleinen XP-partitie
« Gepost op: 2011/12/03, 19:16:44 »
Kan dat de huidige XP-partitie verkleinen, om de Xubuntu-partitie te vergroten?
Ik wil XP wel houden voor een paar programma's die anders onder Wine moet draaien en Xubuntu
daardoor gevoeliger kan zijn voor virussen.
Trouwens Patternmaker de Luxe draait niet eens onder Wine, dus dat kan al niet.
« Laatst bewerkt op: 2012/02/01, 20:18:31 door yJi »
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline joop905

  • Lid
Re: Xubuntu-Verkleinen XP-partitie
« Reactie #1 Gepost op: 2011/12/04, 09:27:57 »
Kan dat de huidige XP-partitie verkleinen, om de Xubuntu-partitie te vergroten?


Kijk eens naar GParted (Gnome Partition Editor)
http://gparted.sourceforge.net/


grj

Offline Wout55

  • Lid
Re: Xubuntu-Verkleinen XP-partitie
« Reactie #2 Gepost op: 2011/12/04, 09:42:26 »
Kijk eens bij deze link: http://www.schoonepc.nl/instal/windowspartitie_verkleinen.html Er zitten nogal wat risico´s aan.

Offline yJi

  • Lid
Re: Xubuntu-Verkleinen XP-partitie
« Reactie #3 Gepost op: 2011/12/04, 10:47:33 »
Kan dat de huidige XP-partitie verkleinen, om de Xubuntu-partitie te vergroten?


Kijk eens naar GParted (Gnome Partition Editor)
http://gparted.sourceforge.net/


grj
Kijk eens bij deze link: http://www.schoonepc.nl/instal/windowspartitie_verkleinen.html Er zitten nogal wat risico´s aan.

Dank voor beide tips, ik ga ze eerst maar even verder bekijken.
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline bwman

  • Lid
Re: Xubuntu-Verkleinen XP-partitie
« Reactie #4 Gepost op: 2011/12/04, 17:53:48 »
als je je goed voorbereid en veel inleest over wat je moet doen en zeker de defragmentatie laat lopen in xp worden die risico's toch al wat kleiner. ik doe dit regelmatig zowel in xp vista en win 7 en heb daar nog geen problemen mee gehad. Ik neem wel altijd een Back up van belangrijke docs en foto's enz maar heb het nog nooit niet voorgehad dat ik ze op die manier moet terugplaatsen.
Lees dit even door ook een intressant artikel voor u http://sites.google.com/site/computertip/installeren
« Laatst bewerkt op: 2011/12/04, 17:59:43 door bwman »
firefighter is not something you do..........
                                         its something you are
nexus 5,  huawei P9 lite, Nokia 7 plus , mint cinamon,
Saab enthousiast

Offline yJi

  • Lid
Re: Xubuntu-Verkleinen XP-partitie
« Reactie #5 Gepost op: 2011/12/05, 10:13:19 »
Kan dat de huidige XP-partitie verkleinen, om de Xubuntu-partitie te vergroten?


Kijk eens naar GParted (Gnome Partition Editor)
http://gparted.sourceforge.net/


grj
als je je goed voorbereid en veel inleest over wat je moet doen en zeker de defragmentatie laat lopen in xp worden die risico's toch al wat kleiner. ik doe dit regelmatig zowel in xp vista en win 7 en heb daar nog geen problemen mee gehad. Ik neem wel altijd een Back up van belangrijke docs en foto's enz maar heb het nog nooit niet voorgehad dat ik ze op die manier moet terugplaatsen.
Lees dit even door ook een intressant artikel voor u http://sites.google.com/site/computertip/installeren


Wanneer ik dit naast elkaar neerleg en dan opnieuw bekijk, zou ik het toch op de manier doen zoals bwman hierboven beschrijft lijkt mij. Wel alle doc's en foto's kopiëren natuurlijk, dan lijkt het me mogelijk.
Alleen ik snap even het stukje over defragmentie nu niet meer. In het artikel immers staat om niet te defragmenteren, maar in jouw stukje staat wel de defragmentatie te laten lopen in XP?

Of las ik dit even verkeerd ?
En het dus niet van Gparted in Xubuntu te doen, maar vanaf een live Gparted cd uit te voeren.
« Laatst bewerkt op: 2011/12/05, 10:14:57 door yJi »
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline bwman

  • Lid
Re: Xubuntu-Verkleinen XP-partitie
« Reactie #6 Gepost op: 2011/12/05, 16:50:47 »
ik laat de defragmentatie steeds lopen omdat ik vind dat in xp dit wel nodig is maar dat is mijn mening.Het kan zeker geen kwaad om dit te doen je
firefighter is not something you do..........
                                         its something you are
nexus 5,  huawei P9 lite, Nokia 7 plus , mint cinamon,
Saab enthousiast

Offline yJi

  • Lid
Re: Xubuntu-Verkleinen XP-partitie
« Reactie #7 Gepost op: 2011/12/05, 18:27:11 »
ik laat de defragmentatie steeds lopen omdat ik vind dat in xp dit wel nodig is maar dat is mijn mening.Het kan zeker geen kwaad om dit te doen je

Wat betekent het onderstaande in het Engels eigenlijk?

NOTE: These installation methods only work when the USB flash drive is formatted with a FAT file system. Some users have reported that only the FAT16 file system worked for them. For other file systems you might try to use grub or some other boot loader.

FAT wordt toch niet begrepen door (X)ubuntu?
Anders is het misschien handiger om Gparted Life op een USB-stick te zetten. 4GB is toch wel groot genoeg?
« Laatst bewerkt op: 2011/12/05, 18:29:13 door yJi »
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline ThomasN

  • Lid
Re: Xubuntu-Verkleinen XP-partitie
« Reactie #8 Gepost op: 2011/12/05, 18:58:54 »
Wat betekent het onderstaande in het Engels eigenlijk?

NOTE: These installation methods only work when the USB flash drive is formatted with a FAT file system. Some users have reported that only the FAT16 file system worked for them. For other file systems you might try to use grub or some other boot loader.
N.B. Deze installatiemethodes werken alleen als de USB-stick geformatteerd is met een FAT-bestandssysteem. Sommige gebruikers hebben gemeld dat alleen het FAT16-bestandssysteem werkte. Voor andere bestandssytemen kan je GRUB of een andere boot loader gebruiken.

FAT wordt toch niet begrepen door (X)ubuntu?
FAT wordt wel begrepen door (X)Ubuntu. Zie ook: http://en.wikipedia.org/wiki/FAT_filesystem_and_Linux.

Offline yJi

  • Lid
Re: Xubuntu-Verkleinen XP-partitie
« Reactie #9 Gepost op: 2011/12/05, 21:27:12 »
Een USB-stick in de bootsector van mijn Bios actief te maken schijnt niet te lukken.
Daarin staan alleen maar de volgende optie's:
- CD-Rom
- HDD
- Floppy
- PXE

Waar dat PXE voor is weet ik ook niet, maar is ook niet voor een usb-stick volgens mij.
Ik kon wel Gparted life daar op installeren via de Lilly installeerder onder XP.
Maar nu de rest nog hé!
Enig idee hoe dit meisje nu verder kan met haar USB-stick?
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline ThomasN

  • Lid
Re: Xubuntu-Verkleinen XP-partitie
« Reactie #10 Gepost op: 2011/12/05, 21:33:10 »
Je kan ook vanaf een CD-Rom werken in plaats van een USB-stick.

Zorg er voordat je partities gaat wijzigen altijd eerst voor dat je back-ups hebt van alles dat belangrijk is. Het gaat tegenwoordig bijna altijd goed, maar je loopt een klein risico dat Windows XP en/of Xubuntu niet meer helemaal goed werken na afloop.

Offline yJi

  • Lid
Re: Xubuntu-Verkleinen XP-partitie
« Reactie #11 Gepost op: 2011/12/06, 17:00:32 »
Je kan ook vanaf een CD-Rom werken in plaats van een USB-stick.

Zorg er voordat je partities gaat wijzigen altijd eerst voor dat je back-ups hebt van alles dat belangrijk is. Het gaat tegenwoordig bijna altijd goed, maar je loopt een klein risico dat Windows XP en/of Xubuntu niet meer helemaal goed werken na afloop.

Leuk risico hoor!

Is die CD-Rom dan wel ook opstartbaar, of hoeft dat niet?
Onder XP werkt dit wel goed, kan het daar dan ook met Gparted dan veranderen?
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro