Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Xubuntu installeren zonder te formatteren?  (gelezen 1219 keer)

Offline bboybram

  • Lid
Xubuntu installeren zonder te formatteren?
« Gepost op: 2009/06/09, 16:26:50 »
Ik zit nog steeds met windows en ik ben er achtergekomen dat is de benaming hdd ofzo niet echt begrijp. Maar ik wil zo snel mogelijk met *buntu werken en dan *buntu als enige O/S.  Mijn vraag is dus kan ik nu een Hardeschijf verwijder [loskoppelen] en als ik *buntu voledig heb geinstalleerd en ander O/Ssen heb verwijder en alles goed is gegaan dat ik mijn Hardeschijf { waar al mijn Films en Foto's en Documenten zijn } dan toevoeg aan *buntu.

Is dit mogelijks ,want volgens mij is het niet mogelijk om *buntu the installeren zonder mijn HardeSchijf E:\ [daar zit geen O/S op alleen Videos en Doumenten] te laten formatteren.
« Laatst bewerkt op: 2009/06/09, 21:53:42 door bboybram »

Offline mrGee

  • Lid
Re: Harddrive installeren zonder te formatteren?
« Reactie #1 Gepost op: 2009/06/09, 17:11:15 »
Als je bang bent dat je inderdaad die labels door elkaar gaat halen,
(moet je wel je best voor doen imho  ;)) Is het inderdaad verstandig om
die schijf even los te koppelen. Dan weet je nl. zeker, dat die spullen intact
blijven. En zowieso als ze belangrijk zijn; een backup daarvan hebben, maar
dat lijkt me logisch.

Maar normaal gesproken ; kun je tijdens de installatie, duidelijk zien welke
schijf je master is (ook oa. aan de grootte van de aanwezige partities) en welke
er als slave bij gestoken zit.  /dev/sda (ook/dev/hda) is bijv een master aanduiding.
(sda1 eerste primaire partitie en vanaf sda5 t/m sdaX logische stations )
Scheelt je ook weer na de installatie, voor al dan niet automatisch laten aan koppelen.

Maar jij bepaalt zelf hoe belangrijk die data is en dus ook de te hanteren methode.
better safe then sorry, ofzo  =D

Groeten Gerrit



-- = >  simplify if you can   -- = >

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Harddrive installeren zonder te formatteren?
« Reactie #2 Gepost op: 2009/06/09, 17:37:42 »
Maak hoe dan ook goede backups. Je schijf kan altijd kapot gaan. En dan maakt het geen bal uit of je Windows gebruikt of Linux: Je bent dan al je data kwijt.

Verder kan je hier een handleiding vinden die misschien wat duidelijkheid brengt.

Offline barth

  • Lid
Re: Harddrive installeren zonder te formatteren?
« Reactie #3 Gepost op: 2009/06/09, 19:12:06 »
Als ik jou was zou ik even Gparted downloaden en je pc hiermee opstarten...en hier even laten weten wat je daar ziet...Loskoppelen van je systeem kan altijd nog... ;) en leer je minder van...
http://gparted.sourceforge.net/download

Offline bboybram

  • Lid
Re: Xubuntu installeren zonder te formatteren?
« Reactie #4 Gepost op: 2009/06/09, 21:53:29 »
De pagina bestaat niet ofzo  ???

Maar ik zat met Xubuntu LiveCD en toen kwam in na wat klooien ook op
Gparted 2 van mijn HardeSchijfen kon hij niet goed lezen. En de hardeschijf die ik
niet wou formateren kon  hij goed lezen.


Ik ben nu wel achter gekomen dat die hardeschijf iets van sda5 heet ofzo.
De enige probleem is dat als ik alle stappen door ga hij aangeeft dat hij alles gaat formatteren.
Hij vind wel mijn Windows account en daar stond iets van [find bboybram at blabla: My Music, My Documents Wallpaper and My Pictures.] Bedoelt hij daar mee dat ik die niet kwijt raak?


Offline barth

  • Lid
Re: Xubuntu installeren zonder te formatteren?
« Reactie #6 Gepost op: 2009/06/11, 00:55:10 »
De pagina bestaat niet ofzo  ???

Maar ik zat met Xubuntu LiveCD en toen kwam in na wat klooien ook op
Gparted 2 van mijn HardeSchijfen kon hij niet goed lezen. En de hardeschijf die ik
niet wou formateren kon  hij goed lezen.


Ik ben nu wel achter gekomen dat die hardeschijf iets van sda5 heet ofzo.
De enige probleem is dat als ik alle stappen door ga hij aangeeft dat hij alles gaat formatteren.
Hij vind wel mijn Windows account en daar stond iets van [find bboybram at blabla: My Music, My Documents Wallpaper and My Pictures.] Bedoelt hij daar mee dat ik die niet kwijt raak?

Nee, dat wil Ubuntu in je nieuwe instal meenemen...En daarna raak je het kwijt(windows). (is een soort van service van Ubuntu, neemt tie de bookmarks enzo van je windows installatie mee...Daarna neemt het je hele schijf).
Er zijn ook andere mogelijkheden bij de installatie vanaf de live-cd...In totaal 3, neem alles, neem de vrije ruimte of handmatig...

 
 O0 Mijn gedacht:
 Ik ben bang dat je maar een (fysieke) harde schijf aan boord hebt...Loskoppelen heeft dan ook geen zin.Maak een back-up van die data schijf (sda5), eventueel van je windows...En verwijder die 4 partities (sda1 t/m sda4) die nu niet goed worden herkent met Gparted, verder leeg laten en in de vrije (beschikbare) ruimte Ubuntu installeren... Neem de vrije ruimte innemen als installatie-optie.