Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Kan USB stick niet ontkoppelen?  (gelezen 1589 keer)

Erikenbruno

  • Gast
Kan USB stick niet ontkoppelen?
« Gepost op: 2007/12/31, 16:33:25 »
Als ik via rechtermuisknop in bestandsbladeraar op het USB-icoontje klik en kies voor "volume ontkoppelen" verschijnt er een foutmelding:

"Kan volume 'UDISK 2.0' niet afkoppelen."

Bij details staat er: "cannot remove directory".

Een andere USB stick geeft een zelfde probleem. Hoe los ik dit op?
Alvast bedankt!
Bruno

Offline BlackBurn

  • Lid
    • http://www.robmaas.eu
Kan USB stick niet ontkoppelen?
« Reactie #1 Gepost op: 2007/12/31, 16:37:00 »
Ik weet niet wat er precies op de achtergrond gebeurt, maar wat je zou kunnen proberen is in de terminal

umount /media/sticknaamWeet niet zeker of je dit met of zonder sudo ervoor moet doen.
Live to win, dare to lose
http://www.robmaas.eu

Kan USB stick niet ontkoppelen?
« Reactie #2 Gepost op: 2007/12/31, 16:46:19 »
dat moet inderdaad met sudo ervoor...

ik had hetzelfde aan de hand in feisty...in gutsy werkt het wel tegoei...

Erikenbruno

  • Gast
Kan USB stick niet ontkoppelen?
« Reactie #3 Gepost op: 2007/12/31, 16:57:07 »
't was met "sudo" ervoor. Bedankt!

Ik weet echter niet of de ontkoppeling wel volledig gebeurt, de USB stick blijft in de lijst van locaties staan?!

Is er ook een iets eenvoudigere oplossing? De hoofdgebruiker van de computer (en de USB - stick) is iemand die iets zoals "terminal" niet kent. Ik heb Ubuntu bij hem geïnstalleerd, als prima alternatief voor Windows. Hij is overtuigd, maar hem laten werken met commando's en de terminal is net een brug te ver.

Kan USB stick niet ontkoppelen?
« Reactie #4 Gepost op: 2007/12/31, 17:02:28 »
dan maakt ge gewoon even een scriptje aan waarop hij moet klikken...

en normaal moet de usb stick verdwijnen uit de lijst...staat hij nog in /media?

Offline vanadium

  • Lid
Kan USB stick niet ontkoppelen?
« Reactie #5 Gepost op: 2007/12/31, 18:25:36 »
Dit was een bug in Feisty, maar ik zou toch denken dat ze dat opgelost hebben in de upgrades? In elk geval is er een truck waarbij je door een bestand te verwijderen het probleem omzeilde. Verwijder (= hernoem, dan kan je het ooit terugplaatsen als je wil) /usr/share/hal/fdi/policy/10osvendor/10-storage-policy.fdi en herstart het systeem. Rechts-klik Eject wordt nu Unmount

mickvdv

  • Gast
Kan USB stick niet ontkoppelen?
« Reactie #6 Gepost op: 2008/01/01, 11:58:25 »
Citaat van: Erikenbruno
't was met "sudo" ervoor. Bedankt!

Ik weet echter niet of de ontkoppeling wel volledig gebeurt, de USB stick blijft in de lijst van locaties staan?!

Is er ook een iets eenvoudigere oplossing? De hoofdgebruiker van de computer (en de USB - stick) is iemand die iets zoals "terminal" niet kent. Ik heb Ubuntu bij hem geïnstalleerd, als prima alternatief voor Windows. Hij is overtuigd, maar hem laten werken met commando's en de terminal is net een brug te ver.
Hij zal er toch ooit aan moeten wennen om met de terminal te werken. En het is helemaal niet moeilijker (soms zelfs makkelijker) dan met de gui. Je moet er alleen wat tijd in steken.

Kan USB stick niet ontkoppelen?
« Reactie #7 Gepost op: 2008/01/01, 12:14:20 »
Citaat van: mickvdv
Citaat van: Erikenbruno
't was met "sudo" ervoor. Bedankt!

Ik weet echter niet of de ontkoppeling wel volledig gebeurt, de USB stick blijft in de lijst van locaties staan?!

Is er ook een iets eenvoudigere oplossing? De hoofdgebruiker van de computer (en de USB - stick) is iemand die iets zoals "terminal" niet kent. Ik heb Ubuntu bij hem geïnstalleerd, als prima alternatief voor Windows. Hij is overtuigd, maar hem laten werken met commando's en de terminal is net een brug te ver.
Hij zal er toch ooit aan moeten wennen om met de terminal te werken. En het is helemaal niet moeilijker (soms zelfs makkelijker) dan met de gui. Je moet er alleen wat tijd in steken.
Er "moet" niets in Ubuntu.
Ik ben nog maar erg weinig tegengekomen, dat niet grafisch kan :-)
Ik gebruik de terminal wel hoor, maar het kan vaak ook grafisch. Als iemand dat prefereert boven de terminal, waarom dan "moeten" leren werken met de terminal? Ik houd daar niet zo van :-)

Offline vanadium

  • Lid
Kan USB stick niet ontkoppelen?
« Reactie #8 Gepost op: 2008/01/01, 12:42:39 »
Gaat het hier om een Feisty systeem?

Offline Georingo

  • Lid
    • Bellen voor het goede doel
Kan USB stick niet ontkoppelen?
« Reactie #9 Gepost op: 2008/01/01, 15:46:14 »
Het gaat over een gutsy-systeem ... . Vroeger waren er niet echt USB-stick problemen, sinds kort dus wel.

Alvast bedankt aan iedereen voor de vele tips, één ervan zal  zeker werken. Ik zal de verschillende manieren eens uitproberen!

Het werken met de terminal is ook vrij nieuw voor mij, maar ik zal me er eens in verdiepen. De laatste niet-grafische ervaringen waren met de commodore 64 en in een ver verleden met MS-DOS...

Kan USB stick niet ontkoppelen?
« Reactie #10 Gepost op: 2008/01/01, 19:03:37 »
Ach ja, die goeie ouwe tijd.....

Offline vanadium

  • Lid
Kan USB stick niet ontkoppelen?
« Reactie #11 Gepost op: 2008/01/01, 21:26:50 »
Dan zal ik ook eens op mijn hoede zijn. Zou dit te maken hebben met de kernel update? Tot nu toe heb ik nog geen problemen met unmounten.